handdator

Visa fullständig version : Frontböj teknik


jasonmago
2011-02-03, 14:10
Hur går man till väga för att inte tappa ryggen framåt vid frontböj. Jag försöker så gott jag kan att hålla den upprätt men det är så satans svårt när man går mellan 45 till 90 grader.

Känns som det krävs en viss smidighet för det eller är de något speciellt man kan tänka på eller göra?

Supermicke
2011-02-03, 14:13
ta in massa luft i magen och spänn <- så kallat buktryck

mixedskills
2011-02-03, 14:14
Det är inte så att du helt enkelt kör för tungt, så röv å baksida lår vill hjälpa till mer?!

petson
2011-02-03, 14:22
Antagligen kör du på lite för tung vikt eller så kan det vara så att du är väldigt stel i vaderna. Om du testar med att lägga en 2,5 kilosvikt under vardera häl när du kör så att hälen kommer upp lite från golvet så tror jag att det kommer kännas lättare för dig att hålla ryggen. sen på lång sikt så kan du strecha vaderna ordentligt efter varje pass så att du blir smidigar och smidigare och till slut kan köra utan viktern. Testa får du se om det hjälper dig. Good luck!

jasonmago
2011-02-03, 14:22
nej alltså jag tränar teknik nu på bara 60-70 kg vilket absolut inte är tungt för mig.. men de känns som jag alltid tappar innan 90 grader typ. Ska testa ikväll med att stå lite bredare och vinkla ut fötterna lite mer.. Det finns inga nackdelar med det va?

jasonmago
2011-02-03, 14:25
Antagligen kör du på lite för tung vikt eller så kan det vara så att du är väldigt stel i vaderna. Om du testar med att lägga en 2,5 kilosvikt under vardera häl när du kör så att hälen kommer upp lite från golvet så tror jag att det kommer kännas lättare för dig att hålla ryggen. sen på lång sikt så kan du strecha vaderna ordentligt efter varje pass så att du blir smidigar och smidigare och till slut kan köra utan viktern. Testa får du se om det hjälper dig. Good luck!

Exakt där det stramar ja! har alltid hört och läst att fötterna ska stå så platt som möjligt när man böjjer så har aldrig tänkt på det.. Har ju inga problem alls vid vanliga knäböj men ska absolut testa det.

MLU
2011-02-03, 18:33
Visar det nhu sig att det inte är ett smidighetsproblem så borde du vara för klen i bålet. Dvs kör lättare som avslutning och stegra upp för var pass

panzerpig
2011-02-03, 20:39
osmidig, klen i bålen, kanske inte har armbågarna tillräckligt högt och stången för långt från kroppen? Då är det lätt att överkroppen fäller.

oracas
2011-02-03, 20:56
Filma och lägg upp så kan jag komma med lite tips.

jasonmago
2011-02-03, 23:05
Det kan jag nog försöka ordna!

espeto
2011-02-04, 10:07
För mig funkar det att tänka på att pressa armbågarna upp mot taket genom hela övningen.