handdator

Visa fullständig version : T-bar vs Stångrodd


Långsmal
2011-02-03, 12:43
Har börjat gilla övningen T-bar, dvs att man han har en skivstång mellan benen med vikter framtill som man kör rodd med. Tycker den ser sjukt hård ut, dessutom känns det som att den är mildare mot ländrygg men funderar på om den är lika effektiv som vanlig stångrodd?

Och ligger det någonting i att den känns mildare mot ländryggen eller är det bara en ogrundad känsla jag fått?

qqq111
2011-02-03, 13:04
Underlig övning tycker jag, t-bar. Ibland är det övningen som ger mig bäst kontakt i latsen av allt, och får hela ryggen att kännas upp-pumpad, och ibland känns det som shrugs. Har inte experimenterat så mycket med det eftersom det är så jobbigt att fixa till skiten.

Så mitt råd är att göra det som ger dig bäst kontakt i muskelområdena du vill träna. Om du inte kan avgöra så är nog en blandning bäst. Tänk bara på att ha en rak ländrygg.

Joe Hardgainer
2011-02-03, 13:47
Har börjat gilla övningen T-bar, dvs att man han har en skivstång mellan benen med vikter framtill som man kör rodd med. Tycker den ser sjukt hård ut, dessutom känns det som att den är mildare mot ländrygg men funderar på om den är lika effektiv som vanlig stångrodd?

Och ligger det någonting i att den känns mildare mot ländryggen eller är det bara en ogrundad känsla jag fått?

Det är mest du själv som bestämmer hur mild båda övningarna ska vara mot ländryggen. Bara man inte krummar så är dom nog ganska likvärdiga.

mixedskills
2011-02-03, 14:25
Har inte testat kört T-rodd på flera år, men man står väl lite mera bakåtlutad där, är väl lite snällare mot ländrygg det. Många som står väldigt upprätt, ser nästan ut som de kör shrugs, eller mellanting rodd-shrugs.
Är väl risk att det gungar lite mer med fri stång med=Inte så snällt mot länden.

beckman88
2011-02-03, 14:42
Tbar = "maskin" för stångrodd.

ARMSTARK
2011-02-03, 14:57
Smaksak, men jag gillar T-bar bäst.

Fartman
2011-02-03, 15:00
Jag tycker att T-bar är en jävla skitmaskin (har inte prövat varianten med en skivstång), greppet är så jävla smalt och vinklat på samt dom där fotplattorna får man ju knappt plats på. Öht känns övningen för "smal", när jag tex kör skivstångsrodd vill jag kunna ställa mig lite bredare och T-bar row.

kalaskonrad
2011-02-03, 15:16
T-bar före vanlig rodd alla dagar i veckan för mig, så länge det är den "fria" varianten. Fast tar inte T-bar row mer på nedre latsen än vad vanlig rodd gör? Rätta mig om jag har fel:)

krappen
2011-02-03, 15:32
'T-bar in a corner' med skivstång är en kanonövning för latsen, jag brukar försöka tänka på att hålla TUT igenom hela setet och att jobba med skulderbladen. Håll greppet strax över naveln och försök att klämma till lite i det maxkontraherade läget och rör armbågarna inåt och bakåt samt håll latsen spända igenom hela setet. Tycker faktiskt inte den tar särskilt mycket på ländryggen i över huvud taget, kan ha och göra med mitt utförande.

Långsmal
2011-02-03, 15:45
Okej! Tack så mycket. Har haft lite problem med ländryggen tidigare så det är därför jag tar upp det på tal. Eftersom den verkar vara omtyckt även av andra än mig fortsätter jag nog med T-bar! (kör inte maskin även om det kanske lät som det i första inlägget utan med fri stång)

von huff
2011-02-03, 16:00
För hela kroppen stångrodd med start från golvet men för att prickskjuta latsen t-bar

bertbert
2011-02-03, 16:19
Båda övningarna är högkvalitativa ryggövningar som tar på i stort sett hela ryggen, givetvis beroende på utförande.

För egen del blir t-stång-rodd alltid mer skonsam med ländryggen än skivstångsrodd, så jag kör nästan aldrig skivstångsrodd längre, utan alternerar mellan vanlig sittande rodd och t-stång-rodd.