handdator

Visa fullständig version : Hjälp! Ang PC>TV. Kan man dela upp ljudet på 2 skärmar?


Zokal
2011-02-03, 12:28
Nu har jag fått igång min Svideo kabel, allt funkar prima.. Har köpt en extern ljudkabel som jag kopplat till TVN från datorn också.

Har "utökat TV fönstret" så jag dra över något från min dator till TVn, sätta igång en rulle på TVN och göra ngt annat på min dator.

Frågan är, ljudet går från datorn till TVN. Och allt jag gör på datorn hörs i TVN.
jag har ett par hörlurar jag hade velat ha medans jag spelar CS (medans bruden kollar på film)

Men pluggar jag i hörlurarna medans jag har inne ljudkabeln så går ljudkabeln först, och allt hörs i TVn ändå, och det är inte särskillt optimalt att köra CS utan ljud.


Finns det något sätt man kan tilldela ljud till dem "olika" skärmarna??


Mvh patricK!

Langster
2011-02-03, 12:40
Jag tror inte att du, på det sättet du har gjort det nu iaf, kan dela upp så att du endast får filmens ljud på TVn och spelets ljud i hörlurarna. Det skulle antagligen krävas två separata ljudkort och annat strul skulle jag tro.

Zokal
2011-02-03, 12:54
Om man skiter i Ljudet då, Men kan man köra fullscreen tror du då?
Försökt köra Fullscreen men hennes del blev bara svart då, kan d ha med isntaällningar på "grafiken" i cs o göra tro?

MasterChief
2011-02-03, 12:57
Köp en liten mediaspelare som du kopplar till TV:n, och för över filmerna till den via nätverket istället. Western Digital har bra för några hundralappar.

Langster
2011-02-03, 13:05
Om man skiter i Ljudet då, Men kan man köra fullscreen tror du då?
Försökt köra Fullscreen men hennes del blev bara svart då, kan d ha med isntaällningar på "grafiken" i cs o göra tro?

Vet inte riktigt vad du menar. Körs CS i ett fönster menar du? Kan du inte bara maximera det på din skärm då?
Om du kör fullscreen i ett spel, alltså att det inte körs i ett fönster antar jag att "skrivbordet" släcks och med det fönstret där filmen körs. En annan tanke är att allt växlar till den upplösning CS körs i och eftersom s-video bara stöder 640x480 så släcks TV:n.

Köp en till dator eller bränn filmerna på DVD och kör i DVD-spelaren är mitt tips. Det sätt du försöker få det att funka på nu är ingen vettig lösning. S-video liksom... 90-talet ringde och ville ha sina tillbaks sina sladdar :D

Zokal
2011-02-03, 13:09
hahahahaha! I'm just working with what i got!!

PowPow
2011-02-03, 13:13
Köp en till dator eller bränn filmerna på DVD och kör i DVD-spelaren är mitt tips. Det sätt du försöker få det att funka på nu är ingen vettig lösning. S-video liksom... 90-talet ringde och ville ha sina tillbaks sina sladdar :D

Om 90-talet kommer förbi för att hämta sina grejer så lär DVD-spelaren också följa med...

Langster
2011-02-03, 13:14
Om 90-talet kommer förbi för att hämta sina grejer så lär DVD-spelaren också följa med...

Och CS! :D

PowPow
2011-02-03, 13:25
Och CS! :D

Haha, sant :D

Zokal
2011-02-03, 14:12
Nice!! Jag fick det och funka!! Fick ändra upplösningen på Skrivbord (Datorskärm), Spel & TVn. Alla till 1024 x XXX . Sen fick jag gå in på VLC, Inställningar, Video, sen ändra "utmaningen" från direct X till "Videoutmatning med OpenGL"

Voila! Works like a charm, kan spela alla FullScreen spel samtidigt som bruden kollar fullscreen filmer med VLC! :)

Nu för att kolla ifall man på något sätt kan dela upp ljudet utan att köpa ett extra ljudkort

hahavaffan
2011-02-03, 14:44
Bilden är inga problem, som du märkte. Men ljudet är nog en annan femma tyvärr. Grub brukar ju ha lösningar på de flesta Windowsproblem... vi får vänta :)

Zokal
2011-02-03, 15:12
just nu går ljudkabeln som är kopplad fram i datorn "hörlurs uttaget" därifrån går den till Tvn, "röd & vitt" uttag.

Kan man inte köpa sån (vet ej vad d heter) men istället för o trycka i hörlursuttaget i datorn, så sätter man in sladden i den grejen man köper, och sen in i det röda o vita uttaget i datorn, sen till tvn som vanligt.

Och sen använder hörrlursuttaget för hörlurar?

Langster
2011-02-03, 15:45
just nu går ljudkabeln som är kopplad fram i datorn "hörlurs uttaget" därifrån går den till Tvn, "röd & vitt" uttag.

Kan man inte köpa sån (vet ej vad d heter) men istället för o trycka i hörlursuttaget i datorn, så sätter man in sladden i den grejen man köper, och sen in i det röda o vita uttaget i datorn, sen till tvn som vanligt.

Och sen använder hörrlursuttaget för hörlurar?

Röd-vit heter RCA. Har du RCA utgångar på datorn så går det att koppla direkt till TV:n via dem. Förhoppningsvis kan du då använda hörlurar från hörlursuttaget... Om det inte är så att datorn prioriterar hörlursutgången och då stänger ner RCA utgången när du pluggar in hörlurarna.

Men ljudet kommer vara mixat ändå, du kommer att höra ljudet från både film och spel samtidigt, både i lurar och i TV.

Zokal
2011-02-03, 16:16
Jag löste det!! Jag gick in på Ljudfunktioner på kontrollpanelen och inaktiverade mina "högtalare" Då stannade ljudet kvar i TVN, och ljud från datorn + Spel som körs på Datorskärmen hör jag bara i mina headphones, inte i tvn!! :))))

happy gaming!!!