handdator

Visa fullständig version : Microträning med närings tajming


Miniräzer
2011-02-03, 00:17
Ligger här och och läser om alla metoder för att bli stor stark å slank. Amatör som man så blir förvirringen total. Träna länge, kort, ofta, sällan, helkropp, halvkropp, 8a splittar osv. Äta hela tiden, under perioder, fasta, bulka... ja ni förstår vad jag menar. :confused:

Nu tänkte jag komma med min egen lilla ligger i sängen spekulationsteori. Har inga bra vetenskapliga belägg för att det är bättre än någon annan metod mer än det jag har snappat upp vad andra glada amatörer skriver.

Min tanke är då att man äter två gånger om dagen, en tidig lunch och en sen middag. Men då käkar man massor :). Men innan man äter så kör man ett kort styrkepass på typ 10 min, men bara en övning som man nöter järnet med. I samband med det så tutar man i sig en skvätt Ewa/bcaa. Så knallar man runt på det viset 7 dagar i veckan med en bra splitt *flex*

Det som rör sig i min förvirrade skalle är, att man inför varje micropass har hyfsat tom tarm och de esentiella aminosyrorna ska göra bäst effekt för att skicka sånna bygga muskler signaler. Att man med korta många pass med inriktning på få muskler, inte sliter ut sig, kort återhämtning, många tillfällen med bygga muskler signaler. Mycket mat direkt efter passen för att tillföra maximalt med byggstenar när vi har som bäst med bygga muskler signaler :)

Så vad har ni för kommentarer på min lilla teori rent teoretisk, fattar ju såklart att det är minst sagt knepigt att få tillgång till gymutrustning två gånger om dagen....

vicarious
2011-02-03, 11:31
Det låter som ett onödigt krångligt och pillrigt upplägg som med största sannolikhet inte ger några större fördelar jämfört med att träna "som vanligt."

Miniräzer
2011-02-03, 12:25
Ska nog testa en månad och se hur det känns :)

Prost
2011-02-03, 14:07
Låter intressant, har själv också tänkt på samma sak men aldrig testat. :-) I teorin låter det bra iaf, borde inte vara speciellt krångligt heller. Det är ju bara att träna t.ex en muskelgrupp "fastandes" före varje måltid med lite Eaa o sedan käka som vanligt. Konstant optimal insulinkänslighet med mera ju. ^^

Eddie Vedder
2011-02-03, 15:34
Jag förstår inte hur ni från att den uppmätta stimuleringen av muskelproteinsyntes har undersökts fastande sedan drar slutsatsen att fastande träning med EAA skulle vara bättre för att öka i muskelmassa?

MasterChief
2011-02-03, 15:49
Allvarligt? Varför göra det så bökigt? Att få bra resultat handlar främst om en sak: kontinuitet. Träna regelbundet och hårt under lång tid. Tillför bra mat i lagom mängd. Är man extra noggrann så föreslår jag att man för någon form av statistik över resultatutvecklingen. Har det stått helt stilla under någon/några månader (beror ju på startläge) så testar man att ändra upplägget en aning.

Men som sagt, dedikation och kontinuitet är väldigt underskattade faktorer.

hejhopp79
2011-02-03, 18:48
Ja om man inte jobbar, pluggar eller gör något vettigt med sitt liv så.

vicarious
2011-02-03, 19:02
Tycker det här sammanfattar det ganska bra

Är när folk har för mycket tid de sitter och filosoferar om EAA-tajming och dylikt istället för att analysera sin träningsrutin och hur de utvecklats de senaste 4-8 veckorna.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=4834647&postcount=3986

+1 det som MasterChief säger.

Spridis
2011-02-03, 19:02
Tydligen har allt tjat om PF etc fått somliga att tro att man måste träna fastande med EAA/BCAA för att öka i muskelmassa. Mat i stora lass med kaloriöverskott så att blodet fulkomligt flödar av aminosyror fungerar alltid bäst!
Tillskott i all ära, mat är alltid att föredra. Att sen trixa med näringstiming och fasta är ett bra hjälpmedel att bli hård eller gå ner i vikt. Men för att bli hård bör det rimligtvis finnas lite muskler att visa upp annars ser man bara patetiskt anorektisk ut...

hejhopp79
2011-02-03, 19:08
Tycker det här sammanfattar det ganska bra

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=4834647&postcount=3986

+1 det som MasterChief säger.

Jupp. Träning är ju trots allt inte allt i livet för de flesta av oss, fastän det kan vara en viktig del. Men en viktig del behöver inte ta upp all vakna tid i form av protein/kcal-kalkylering, EAA-intag etc.

Personligen anser jag att många här tar för hårt på träning, särskilt om den endast går ut på att få stora muskler. Varför och för vem? Jag vågar gissa att majoriteten av alla människor inte tycker det är snyggt med idealen som florerar på kolo. Det ser icke-ändamålsenligt ut med "lite för mycket" muskler, vilket det ju också är ur en praktisk synvinkel.

Eddie Vedder
2011-02-03, 19:39
annars ser man bara patetiskt anorektisk ut...

Tänk på vad du säger. Skulle du säga att en person utan hår ser patetiskt cancersjuk ut?

Prost
2011-02-03, 20:11
Jag förstår inte hur ni från att den uppmätta stimuleringen av muskelproteinsyntes har undersökts fastande sedan drar slutsatsen att fastande träning med EAA skulle vara bättre för att öka i muskelmassa?

Eftersom du skrev "ni" så antar jag att du menar mig också. Jag är inte alls säker på att träna fastande med Eaa behöver vara bättre(kan dock vara det vem vet), jag är själv ifrågasättande till det mesta.

JAG tycker att det verkar möjligen kunna vara skönt med flera kortare pass och var kommer krångeln in i att ta en Eaa(eller annat protein), träna och käka?

Och hur skulle det Inte kunna vara fördelaktigt för kroppskompositionen att ha tränat något innan varje måltid? I TEORIN iaf.. Borde väl bli bra utnyttjande av protein och kolhydrater. Något annat har jag inte sagt än att det låter som ett intressant upplägg och inte är det krångligt iaf enligt mig.

Själv gör jag inte så men låter som att det kunde vara ett Roligt upplägg att testa iaf. Dåligt kan det iaf inte vara. Jag tränar själv "fel" med hög volym och massor med repetitioner och nuförtiden ökar jag under deff också. Kanske har jag kasst cns eller nåt vem vet. :-)

Tacos
2011-02-03, 20:11
Tycker absolut du skall testa det. Om det är något som du tror kommer motivera dig att träna hårdare/oftare/bättre och hålla en bra kost så är det ju kanon.

Tycker själv om att testa nya grejer för att motivera mig :)

Sedan om det i teorin inte ger någon störe skillnad, så är jag övertygad om att en motiverad person slår en omotiverad med samma förutsättningar alla dagar i veckan.

Kör hårt!

Spridis
2011-02-03, 20:25
Tänk på vad du säger. Skulle du säga att en person utan hår ser patetiskt cancersjuk ut?

Okej, sorry! (Om du kände mej så skulle du inte bli förvånad när jag svarar ja på din fråga!)

Men att först sikta in sej på näringstiming som helt nybörjare utan att i första hand tänka över träningen känns lite som att skjuta över trädtopparna.

Eddie Vedder
2011-02-03, 20:29
Eftersom du skrev "ni" så antar jag att du menar mig också. Jag är inte alls säker på att träna fastande med Eaa behöver vara bättre(kan dock vara det vem vet), jag är själv ifrågasättande till det mesta.


Okej, jag tolkade det som att du trodde det var mer klarlagt. :) Pängen är den att man sett den bästa akuta höjningen vid en viss typ av situation men att den situationen inte i sig behöver vara optimal ur ett längre perspektiv.

Miniräzer
2011-02-03, 21:19
Ska testa upplägget under Mars månad tror jag. Ska återkomma om jag får några intressanta resultat. Jag har antekningar från en tid tillbaka på min utveckling, så jag ser ganska snart om jag stangerar eller ökar.

Prost
2011-02-03, 21:24
Okej, jag tolkade det som att du trodde det var mer klarlagt. :) Pängen är den att man sett den bästa akuta höjningen vid en viss typ av situation men att den situationen inte i sig behöver vara optimal ur ett längre perspektiv.

Jag tror och hoppas iaf att Eaa är fördelaktigt så jag kör på det, man får iaf maxad proteinsyntestopp för billig peng om inte annat. ^^ Och Vill man träna "fastande" så känns en klunk Eaa innan smidigt iaf.

Jo det verkar ju oftast vara att man mäter en sak åt gången och att det inte kan tillämpas på helt andra förhållanden. Jag har ingen utbildning om sånt här så jag är absolut ingen expert men tycker att det är väldigt intressant med allt om kost och träning o alla möjliga spekulationer däromkring. :-) Jag tycker att hans tanke är intressant iaf.

Miniräzer
2011-03-22, 23:19
Har testat min lilla teori nu, det höll i två veckor, grejar inte att äta hela dagens energi behov i två måltider, rasade i vikt. Det känns som att EAAet så nära inpå måltiden dämpade hunger eller aptiten så pass att jag inte grejade att trycka i mig den mängd mat som jag trodde att jag kunde. Det kan ha varit en kombination med den korta intensiv träning precis innan maten som gjorde det med.

I övrigt så orkade jag utföra tunga övningar väldigt bra tycker jag. Var förvånats värt pigg under hela dagarna, inbillar mig att jag behövde mindre sömn. Jag har gått omkring med konstant små träningsverk, det är sällan jag har träningsverk annars, möjligt att det berodde på energi underskottet?

Nu har jag testat ivf, kanske kör på det upplägget om jag får för mig att deffa nån gång i framtiden :)