handdator

Visa fullständig version : Gym samt löpning. Hjälp!


Viklund
2011-02-02, 23:39
Hej,

Jag kör för tillfället 4 pass i veckan har gjort detta i ca:3mån, innan detta har jag inte tränat på ett år.

Jag börjar med gym (40-60min) samt avslutar med löpning (20-30min). Nu har jag hört att det inte skall vara bra att kombinera gym & löpning och framförallt inte avsluta med löpningen. Åsikter om detta?

Dessa 4 pass á 1,5h är den tid jag har spendera på gym/löpning, då jag ej exempelvis kan springa på morgon p.g.a av andra sysslor. Hur bör jag bäst lägga upp detta? Är det exempelvis bättre att gå ner till två rena gympass samt två löppass istället? Då jag heldre vill ha en "fitness kropp" än att bygga muskler och bli stor.

Tacksam för alla svar och hjälp jag kan få.

The Truth
2011-02-02, 23:41
Hej,

Jag kör för tillfället 4 pass i veckan har gjort detta i ca:3mån, innan detta har jag inte tränat på ett år.

Jag börjar med gym (40-60min) samt avslutar med löpning (20-30min). Nu har jag hört att det inte skall vara bra att kombinera gym & löpning och framförallt inte avsluta med löpningen. Åsikter om detta?

Dessa 4 pass á 1,5h är den tid jag har spendera på gym/löpning, då jag ej exempelvis kan springa på morgon p.g.a av andra sysslor. Hur bör jag bäst lägga upp detta? Är det exempelvis bättre att gå ner till två rena gympass samt två löppass istället? Då jag heldre vill ha en "fitness kropp" än att bygga muskler och bli stor.

Tacksam för alla svar och hjälp jag kan få.Kör löpningen och styrketräningen så långt ifrån varandra.

Ett exempel på att lösa detta är att köra varannan dag löpning, varannan dag gym. Då blir det 3-4 gymträning i veckan och 3-4 dagar löpning i veckan.
Alltså: Dag 1, 3, 5, 7, 9 etc gym. Dag 2, 4, 6, 8 etc löpning.

Viklund
2011-02-03, 00:44
Hej,

Tack för ditt svar.

Då jag inte har möjlighet att köra mer än 4 pass i veckan p.g.a av andra sysslor, är min fråga alltså: Är det bättre att jag enbart kör gym 2 ggr/veckan och löpning 2 ggr/veckan. D.v.s delar upp passen och bara fokuserar på gym eller löpning.

Eller är det bättre att jag kör på som jag gör med 4 pass kombinerad gym och löpning?

Akerhage
2011-02-03, 08:47
Kör på tycker jag! Borde inte vara några problem som jag ser det, annars får du väl köra 3 styrkepass/löppass och ett rent löppass istället om det blir för mycket.

Eddie Vedder
2011-02-03, 09:03
Är löpning utomhus helt uteslutet då? Att springa ute är ju underbart, på löpband är det tortyr. :Virro

Akerhage
2011-02-03, 09:13
Är löpning utomhus helt uteslutet då? Att springa ute är ju underbart, på löpband är det tortyr. :Virro

+1, förstår inte dem som hankar sig fram med löpband när det finns naturen istället =)

Deva
2011-02-03, 12:36
Jag tränar afrikansk dansaerobic 1 timme och sedan styrketränar jag 1 timme. Det funkar för mig. Jag vill inte gå till gymmet 4 dagar per vecka, då vet jag att jag kommer tröttna. Jag går på en danskurs också, så jag har redan 3 uppbokade dagar per vecka. Så istället för att värma upp en 15-20 min, så kör jag ett rejält pass istället. Känns bra.

Sedan så tycker jag att det är minst lika viktigt att träna kondition som styrketräning, så jag är inte heller ute efter något mer än fitness kropp.

King Grub
2011-02-03, 12:44
"Funkar för mig" och "känns bra" är en sak... men det är dåligt för styrketräningens uppbyggande effekter, om man vill erhålla dessa. Det är liksom inget man håller med om eller inte.

Slartibartfast
2011-02-03, 12:49
Jag tror det är bättre med två rena styrkepass och två rena konditionspass per vecka. Sen tror jag man tjänar på att periodisera träningen, så att man under ca en månads tid kör hårt på styrkan, medan man underhållstränar kondisen, och sedan följande månad köra hårt på löppassen, medan man underhåller styrkan med korta intensiva pass.

z_bumbi
2011-02-03, 12:54
Hej,

Jag kör för tillfället 4 pass i veckan har gjort detta i ca:3mån, innan detta har jag inte tränat på ett år.

Jag börjar med gym (40-60min) samt avslutar med löpning (20-30min). Nu har jag hört att det inte skall vara bra att kombinera gym & löpning och framförallt inte avsluta med löpningen. Åsikter om detta?

Dessa 4 pass á 1,5h är den tid jag har spendera på gym/löpning, då jag ej exempelvis kan springa på morgon p.g.a av andra sysslor. Hur bör jag bäst lägga upp detta? Är det exempelvis bättre att gå ner till två rena gympass samt två löppass istället? Då jag heldre vill ha en "fitness kropp" än att bygga muskler och bli stor.

Tacksam för alla svar och hjälp jag kan få.

Med den målsättningen tycker jag gott du kan fortsätta med ditt upplägg, ev kan du kanske variera konditionsträningen mer för att minska belastningen på benen (om du nu vill bygga större/starkare ben).

Viklund
2011-02-03, 14:48
Är löpning utomhus helt uteslutet då? Att springa ute är ju underbart, på löpband är det tortyr. :Virro

Löpning utomhus eller på löpband spelar ingen roll, frågan var ju om hurvida jag skulle dela upp passen eller inte. Kan mycket väl väl gymma två pass, och sedan löpa utomhus två dagar i veckan. Dessa 4 dagar á 2timmar i veckan är det jag spenderar på träning, så hur får jag ett maximalt utfall på dessa pass?

Känner mig fortfarande förvirrad dock. Något mer konkret att komma med, samt egna erfarenheter?

Tack på förhand och tack för alla svar.

Eddie Vedder
2011-02-03, 15:52
Känner mig fortfarande förvirrad dock. Något mer konkret att komma med, samt egna erfarenheter?

Tack på förhand och tack för alla svar.

Då tycker jag du kör dina fyra styrketräningspass och på två dagar ger du dig ut och joggar. :) Lägg gärna in lite fartlek eller öka distanserna i takt med att konditionen blir bättre.

MasterChief
2011-02-03, 16:08
"Funkar för mig" och "känns bra" är en sak... men det är dåligt för styrketräningens uppbyggande effekter, om man vill erhålla dessa. Det är liksom inget man håller med om eller inte.

Går det att kvantifiera "dåligt"?

King Grub
2011-02-03, 16:28
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537&highlight=samtida

MasterChief
2011-02-03, 16:41
Den tråden hade jag missat. Tack!