handdator

Visa fullständig version : Fråga ang Kvarg


Big Sleazy
2011-02-02, 22:47
Finns det någon maxgräns för hur mycket man bör äta under en dag?
Vissa dagar kan jag utan problem äta 1,5kg. Kan det vara skadligt på något sätt?

Bwall
2011-02-02, 23:18
Kanske lite väl mycket kalcium. Tycker även att det låter som en väldigt tråkig kost :)

Big Sleazy
2011-02-02, 23:24
Min kost brukar bestå av ett vanligt mål med kött och grönsaker och sedan 500-1500g kvarg. Jag älskar dessutom kvarg så för den delen är det inga problem. Vore pissigt om det vore skadligt i dessa mängder dock.

christofer79
2011-02-02, 23:48
Kanske lite väl mycket kalcium. Tycker även att det låter som en väldigt tråkig kost :)

kalcium e inte boven i kesellan, det är fosfat, det gör dig sur lågt ph, försurnad. Som trädgården mycket fosfat gödning drar till sig mycket vätska, njurar belastas vid högt fosfat.

Big Sleazy
2011-02-02, 23:59
kalcium e inte boven i kesellan, det är fosfat, det gör dig sur lågt ph, försurnad. Som trädgården mycket fosfat gödning drar till sig mycket vätska, njurar belastas vid högt fosfat.


Hur mycket bör man max äta? Kan det vara skadligt för njurarna att äta 1,5kg kvarg på en dag eller är det betydligt mycket större mängder som krävs?

Eddie Vedder
2011-02-03, 08:45
Mycket kasein blir mycket IGF-1 som har en koppling till cancerrisk bland annat. Gör en avancerad sökning i kostdelen och deffdelen med inlägg gjorda av mig och med sökord IGF-1.

Jag orkar inte gå igenom samma sak i alla hundra tusen "äter-jag-för-mycket-kvarg"-trådar. :)

Akerhage
2011-02-03, 08:54
Finns det någon maxgräns för hur mycket man bör äta under en dag?
Vissa dagar kan jag utan problem äta 1,5kg. Kan det vara skadligt på något sätt?

Vad för märke köper du då? Tänkte om det fanns billiga storpack ngnstans?

vicarious
2011-02-03, 11:25
Vad för märke köper du då? Tänkte om det fanns billiga storpack ngnstans?

Märket Milbona på Lidl, kostar 12.99kr per 500g. Det är den billigaste kvargen som finns i butik i Sverige.

Akerhage
2011-02-03, 11:50
Märket Milbona på Lidl, kostar 12.99kr per 500g. Det är den billigaste kvargen som finns i butik i Sverige.
Nice, är den god och ätbar också då? Låter ju förträffligt billigt!

vicarious
2011-02-03, 12:01
Nice, är den god och ätbar också då? Låter ju förträffligt billigt!

Absolut. Brukar nästan alltid blanda ut den med något, men ibland är det gott att ta några skedar naturell.

Jag skulle inte äta mer än 1kg kvarg om dagen. Äter man mycket mejeriprodukter i övrigt (mjölk, ost, keso med mera) hade jag ätit än mindre. Blir för mycket IGF-1 och kalcium annars.

Fis
2011-02-03, 12:01
kalcium e inte boven i kesellan, det är fosfat, det gör dig sur lågt ph, försurnad. Som trädgården mycket fosfat gödning drar till sig mycket vätska, njurar belastas vid högt fosfat.

Har märkt att jag blir upp och ner av kvargen, kan man "jämna ut" ph-värdet på ngt sätt?

Sedan, kalcium är inte bra i överdrivna mängder i längden, har iaf hört att man kan få prostatacancer av för mycket.

Akerhage
2011-02-03, 12:03
Absolut. Brukar nästan alltid blanda ut den med något, men ibland är det gott att ta några skedar naturell.

Jag skulle inte äta mer än 1kg kvarg om dagen. Äter man mycket mejeriprodukter i övrigt (mjölk, ost, keso med mera) hade jag ätit än mindre. Blir för mycket IGF-1 och kalcium annars.

Kommer absolut inte sitta och trycka i mig kilovis med kvarg, men e det billigt så klart man köper där då. Perfekt att trycka i sig några hundra gram till lunch eller mellanmål då och då =)
Tack för tipset! :)

Eddie Vedder
2011-02-03, 13:57
Sedan, kalcium är inte bra i överdrivna mängder i längden, har iaf hört att man kan få prostatacancer av för mycket.

Läs mitt inlägg, det måste inte handla om kalcium även om kalcium är diskuterat. Jag har skrivit det i tio miljoner trådar men det verkar som om allt som kan peka på att kaseiintaget inte är opti på alla sätt och vis verkar gå obemärkt förbi alla på Kolo.

Man vill inte lyssna på det örat kanske. ;)

hejhopp79
2011-02-03, 18:57
Hur mycket magnesium får du i dig?

Kalcium - magnesium balansen i kroppen är ganska viktig, inte minst för hjärtats arbete och övrig muskulatur. Man brukar säga att den ska vara 2:1, men en del säger 1:1, men w/e.

Big Sleazy
2011-02-04, 20:07
Ska försöka att begränsa mitt intag av kvarg till max 500g/dag i fortsättningen. Någon som har några tips på något annat som är väldigt proteinrikt och kalorifattigt på samma gång som är enkelt att slänga ihop? Är ju så jävla smidigt med kvarg/keso.

Pansartax
2011-02-04, 21:17
Ska försöka att begränsa mitt intag av kvarg till max 500g/dag i fortsättningen. Någon som har några tips på något annat som är väldigt proteinrikt och kalorifattigt på samma gång som är enkelt att slänga ihop? Är ju så jävla smidigt med kvarg/keso.

Proteinshake? Mer protein & borde vara billigare.

vicarious
2011-02-04, 21:33
Ska försöka att begränsa mitt intag av kvarg till max 500g/dag i fortsättningen. Någon som har några tips på något annat som är väldigt proteinrikt och kalorifattigt på samma gång som är enkelt att slänga ihop? Är ju så jävla smidigt med kvarg/keso.

Storkok av kyckling eller magert kött.

Äggvita.

Big Sleazy
2011-02-04, 21:52
Äggvita? Varför inte hela ägget? Är väl i gulan det mesta av proteinet är, eller?

Eddie Vedder
2011-02-04, 21:54
Äggvita? Varför inte hela ägget? Är väl i gulan det mesta av proteinet är, eller?

Ja mest protein och en stor mängd vitaminer och mineraler. Men vill man ha hög energiprocent protein blir det svårare med gulan. Dock har jag sett Big Sleazys kost och nog lär det finnas möjlighet att peta in tre hela ägg där till exempel.