handdator

Visa fullständig version : Angående träning som yngre


Cappe
2011-02-02, 16:36
Hej!
Har en fråga vad är det effektivaste sättet att bränna underhudsfett på?
Undrar också hur det är att träna som yngre? Då jag hört att man kan stanna i växten osv.För övrigt är en kille på 13 år är inte heller en liten ''spinkig'' kille som många av min kompisar är jag är en rätt så stor kille men inte absolut inte tjock, är rätt tidig i utvecklingen också. Kört styrketräning i ca 6 månader, fått fram magrutor och byggt på lite på armarna men skulle vilja bränna ännu mer fett på magen då jag vill ha dom mer synliga utan att behöva spänna.
Kan också tillägga att jag inte kört den ''seriösaste'' träning, inte ändrat min diet speciellt mycket men har dock tänkt på vad jag stoppat i mig hoppat över vissa saker osv. Spelar också fotboll och handboll på fritiden.
Några råd eller speciella saker jag bör tänka på?

Edit: Ny här men jag tror det här är rätt ställe att ställa frågorna.

coolboynesko
2011-02-02, 17:55
Utan att läsa tråden, du slutar inte växa. Möjligen om du lyfter med väldigt dålig teknik.

ddewe
2011-02-02, 18:01
Du kan inte punktförbränna bort fettet från magen, ska du ha bort det fettet kommer det försvinna fett från andra ställen också, och just fettet över magen kan vara väldigt jobbigt att få bort, fast det är ju såklart individuellt. För övrigt så är du 13 år, så att köra efter diet eller dylikt vore väldigt extremt, njut medan du är såpass ung istället, musklerna kommer med tiden även om du inte tränar "helseriöst".

Gorilla
2011-02-02, 18:23
Du kommer inte stanna i växten om du inte på något magiskt sätt lyckas skada tillväxtzonerna i benen, men detta har mig veterligen aldrig skett p.g.a. styrketräning.

Se till att lära dig rätt teknik och få ett vettigt träningsupplägg så är allt prima. I din ålder kan man äta till man spyr och sen lite till, så gör det.

Cappe
2011-02-02, 18:25
Tack för svaren!
Äter redan som en häst då jag är rätt stor för min ålder.

mattilainen
2011-02-02, 18:46
Tack för svaren!
Äter redan som en häst då jag är rätt stor för min ålder.

Tycket du skrev att du ville gå ner i fett? Alltså behöver du gå ner i vikt om du vill ner i fett. MEN du är som sagt ung. Vänta och ät normalt. Äta som en häst är ju beroende på hur man tolkar det men du behöver ju inte grisbulka som många gör när dom inte har koll på läget.

Cappe
2011-02-02, 18:51
Haha nej asså jag försöker inte äta mig stor, äter tills jag blir mätt och kanske lite till dock jag äter nästan dubbelt så mycket som många andra i min ålder, är dock absolut inte tjock och min 6-pack syns fast måste dock spänna lite.

cero
2011-02-02, 19:45
Du kommer inte stanna i växten om du inte på något magiskt sätt lyckas skada tillväxtzonerna i benen, men detta har mig veterligen aldrig skett p.g.a. styrketräning.

Någon som vet mer om detta? Går det att skada dessa "zoner" med styrketräning?

Crocker
2011-02-02, 19:49
Någon som vet mer om detta? Går det att skada dessa "zoner" med styrketräning?
Lika trovärdigt som att månen faller ned.
Kör på , träna stenhårt! Du kommer verkligen inte sluta växa. Så jäkla trött på dessa idiotiska myter.

Crocker
2011-02-02, 19:50
Tjena cappe! :)
Utveckla gärna vad du vill med din träning.

cero
2011-02-02, 19:53
Lika trovärdigt som att månen faller ned.
Kör på , träna stenhårt! Du kommer verkligen inte sluta växa. Så jäkla trött på dessa idiotiska myter.

Nu pratar jag inte om den klassiska, "du slutar växa om du tränar"-myten. Utan om det är möjligt att skada de "zonerna" så växten blir lidande, genom att göra något som en grov bananryggmarklyft med alldeles för mycket vikt tex.

Eddie Vedder
2011-02-02, 20:08
http://traningslara.se/styrketraning-for-barn-och-ungdomar-del-i-fordelar-risker-och-ogrundade-myter/

Crocker
2011-02-02, 20:22
Nu pratar jag inte om den klassiska, "du slutar växa om du tränar"-myten. Utan om det är möjligt att skada de "zonerna" så växten blir lidande, genom att göra något som en grov bananryggmarklyft med alldeles för mycket vikt tex.
Tror faktiskt inte det. Kan dock ha fel på detta.

ceejay
2011-02-02, 20:28
Nu pratar jag inte om den klassiska, "du slutar växa om du tränar"-myten. Utan om det är möjligt att skada de "zonerna" så växten blir lidande, genom att göra något som en grov bananryggmarklyft med alldeles för mycket vikt tex.

Ptja, har du någonsin hört talas om någon där allt har växt normalt förutom ett ben i kroppen där växtzonen "har skadats"?
Naj, trodde inte det :)

The Truth
2011-02-02, 20:40
Hej!
Har en fråga vad är det effektivaste sättet att bränna underhudsfett på?
Undrar också hur det är att träna som yngre? Då jag hört att man kan stanna i växten osv.För övrigt är en kille på 13 år är inte heller en liten ''spinkig'' kille som många av min kompisar är jag är en rätt så stor kille men inte absolut inte tjock, är rätt tidig i utvecklingen också. Kört styrketräning i ca 6 månader, fått fram magrutor och byggt på lite på armarna men skulle vilja bränna ännu mer fett på magen då jag vill ha dom mer synliga utan att behöva spänna.
Kan också tillägga att jag inte kört den ''seriösaste'' träning, inte ändrat min diet speciellt mycket men har dock tänkt på vad jag stoppat i mig hoppat över vissa saker osv. Spelar också fotboll och handboll på fritiden.
Några råd eller speciella saker jag bör tänka på?

Edit: Ny här men jag tror det här är rätt ställe att ställa frågorna.Det effektivaste sättet att förbränna underhudsfett på, för sin kroppsvikt, är att träna tung styrketräning och äta mycket protein.

Man stannar inte i växten. Att träna som liten är nice som fan. Själv började jag träna styrketräning som 10-åring, innan det en massa olika sporter också och det har jag kan säga som så att jag inte ångrar det.

Det du skulle tjäna på mest av allt är att börja med tung styrketräning, helst på gym. Det skulle öka din muskelmassa och sänka ditt kroppsfett mer än något annat.

Delerious
2011-02-02, 20:44
Ptja, har du någonsin hört talas om någon där allt har växt normalt förutom ett ben i kroppen där växtzonen "har skadats"?
Naj, trodde inte det :)


Selma lagerlöf!

Hennes ena ben var kortare än det andra :)

Lite OT men jag hade iaf hört och läst om det.

ceejay
2011-02-02, 20:47
det berodde säkert på tunga marklyft :thumbup:

dupper
2011-02-02, 20:50
det berodde säkert på tunga marklyft :thumbup:

Nej?


Uppenbarligen knäböj. Flera gånger i veckan. Selma visste vad som gällde.

Delerious
2011-02-02, 20:54
Ja man blir inte känd av att skriva böcker utan för att man böjer tungt som fan.

cero
2011-02-02, 21:27
Ptja, har du någonsin hört talas om någon där allt har växt normalt förutom ett ben i kroppen där växtzonen "har skadats"?
Naj, trodde inte det :)

Tydligen:

"Det finns ett fåtal rapporterade fall av skador på tillväxtplattor, men dessa är alla relaterade till oövervakad träning med väldigt tunga vikter och dålig teknik (1,3)."

- http://traningslara.se/styrketraning-for-barn-och-ungdomar-del-i-fordelar-risker-och-ogrundade-myter/

Vad "skador på tillväxtplattor" innebär har jag dock ingen aning om.

Linjedomarn
2011-02-02, 21:45
Träna allsidigt medans du är så ung sen senare när du blir äldre kan du ha mål efter något speciellt.

Cappe
2011-02-02, 22:01
Härligt!
Tack för alla svaren, kan också tillägga att jag tränar handboll/fotboll 4 dagar i veckan, är väl ingen risk att man bränner bort muskler eller?

Gorilla
2011-02-02, 22:10
Tydligen:

"Det finns ett fåtal rapporterade fall av skador på tillväxtplattor, men dessa är alla relaterade till oövervakad träning med väldigt tunga vikter och dålig teknik (1,3)."

- http://traningslara.se/styrketraning-for-barn-och-ungdomar-del-i-fordelar-risker-och-ogrundade-myter/

Vad "skador på tillväxtplattor" innebär har jag dock ingen aning om.

Mellan epifysen och diafysen finns en tunn platta som kallas metafysen. Det är i denna tunna platta bentillväxt sker. http://www.web-books.com/eLibrary/Medicine/Physiology/Skeletal/long_bone.jpg

Om denna tillväxtplatta blir skadad kan den sluta producera mer benmassa och benet slutar således bli längre. Att skada den är oerhört ovanligt och sker inte vid normal styrketräning

cero
2011-02-02, 23:04
Härligt!
Tack för alla svaren, kan också tillägga att jag tränar handboll/fotboll 4 dagar i veckan, är väl ingen risk att man bränner bort muskler eller?

Nej. Se dock till att äta nog med mat så du inte går ned i vikt.

Gorilla: Tack för info!

Cappe
2011-02-02, 23:20
Gött att höra!
Om ni undrar så är jag ca"174+" lång och väger 60kg+

Arne Persson
2011-02-03, 10:29
Nu pratar jag inte om den klassiska, "du slutar växa om du tränar"-myten. Utan om det är möjligt att skada de "zonerna" så växten blir lidande, genom att göra något som en grov bananryggmarklyft med alldeles för mycket vikt tex.

Det finns säkerligen "socialt accepterade destruktionssporter" såsom fotboll etc. som är betydligare skadligare för bl.a de sk "zonerna"... jämf. med tung styrketräning. Likväl har väl ingen stannat i växten av fotboll... eller?
Epifysplattan är väl det vedertagana namnet...?

Cappe
2011-02-03, 16:26
Har en fråga till, när kan det vara läge alltså hur gammal ska man vara när man kan börja med proteinpulver?:smash:

Eddie Vedder
2011-02-03, 16:29
Har en fråga till, när kan det vara läge alltså hur gammal ska man vara när man kan börja med proteinpulver?:smash:

Det finns inget som pekar på att mjölkprotein i pulverform påverkar kroppen annorlunda än i mjölkform. Om aspartam är helt riskfritt att storkonsumera från tidig ålder kan man inte svara helt på men det har ju i sig inget med proteinpulvret specifikt att göra.

Pulvermjölk som bröstmjölksersättning är knappast ovanligt. Inte välling heller.

South Samton
2011-02-03, 16:41
Nej, du slutar inte växa av träning, ta det dock lungt med deffandet. Äter du för lite och för ensidigt kan det däremot leda till att du inte växer så mycket som du kanske skulle ha gjort annars.

emi23j
2011-02-03, 17:03
I din ålder skall du inte tänka på vikten. Ingen mening med att börja en deff eller liknande, vikten har du hela livet att oroa dig för. Nu är det viktigast att växa! Om ditt mål är elitidrott så bör du i din ålder fokusera på att nöta teknik både i din sport och i gymmet. Fokusera också på att förbättra din fysik. Genom att lägga tyngdpunkten på din teknik och fysik så lägger du en bra grund inför framtiden. Tänk på att du inte skall vara som bäst när du är 14-15 år, dessa är sällan de spelare som tar sig till eliten.

Så mitt råd är: fortsätt käka som en häst och nöt teknik i din sport och i gymmet. Annars försöker du bara att bli så stark, atletisk och smidig som möjligt (smidigheten får du genom bra teknik och kroppskontroll).

difeddy
2011-02-03, 17:05
Ja, det har inte hänt något med mig i alla fall. Nej men självklart ska du styrketräna om du känner för det, här på forumet har du en massa information som du kan ta del av. :)

Men, jag skulle inte rekommendera dig att "bränna fett" med tanke på din ringa kroppsvikt. Jag var i exakt samma sits som du för bara ett eller två år sedan. Var 174, vägde kring 62 och ville också bränna fett. Pfft, är glad över att jag valde rätt väg, i alla fall.

ceejay
2011-02-03, 19:35
Nej, du slutar inte växa av träning, ta det dock lungt med deffandet. Äter du för lite och för ensidigt kan det däremot leda till att du inte växer så mycket som du kanske skulle ha gjort annars.

då ska han äta jävligt dåligt.

Ne0phyte
2011-02-03, 19:45
då ska han äta jävligt dåligt.

Mjo så är det. Spelat lagsporter med flera som ätit dåligt under hela tiden, och alla som gjorde det växte förjävla dåligt.. (Nu är det ju mest gener men ett litet mönster kan man ju se)

Cappe
2011-02-03, 22:42
Tack för alla dom bra svaren, har fått finfin information här!
Tackar och bugar!:)

Cappe
2011-02-03, 22:46
Ja, det har inte hänt något med mig i alla fall. Nej men självklart ska du styrketräna om du känner för det, här på forumet har du en massa information som du kan ta del av. :)

Men, jag skulle inte rekommendera dig att "bränna fett" med tanke på din ringa kroppsvikt. Jag var i exakt samma sits som du för bara ett eller två år sedan. Var 174, vägde kring 62 och ville också bränna fett. Pfft, är glad över att jag valde rätt väg, i alla fall.

Av ren nyfikenhet hur gammal är du nu? Iochmed att du sa att du satt i samma sits:)

j00j
2011-02-03, 22:48
Tror inte det är så bra att gå på diet om man är 13 år.

Cappe
2011-02-03, 22:53
Nej, har inte tänkt göra det, fortsätter äta som vanligt men som sagt jag tänker på vad jag stoppar i mig och tar hellre dom nyttiga alternativen.

difeddy
2011-02-03, 22:56
Av ren nyfikenhet hur gammal är du nu? Iochmed att du sa att du satt i samma sits:)

Fyller 15 nu i mars. :)

Det kanske inte framgick så tydligt, men när jag skrev att det är rätt onödigt att "bränna fett" på en så låg kroppsvikt menade jag alltså att den relativa fördelningen mellan muskler och fett ändå brukar bättra sig efter flera månaders träning. Ät ordentligt, proteinrikt och "bulka" i en lagom takt istället. :thumbup:

Cappe
2011-02-03, 23:06
Jadå, fyller 14 nu i Juni själv:)
Undrar också hur har träning gått för dig? Sett bra resultat? Iochmed att det bara skiljer 1år mellan oss.