handdator

Visa fullständig version : Beef jerky!


Staef
2011-02-02, 15:06
Tjenare!

Just beställt dryga 3kg jerky från beefjerky.com. Riktigt bra service å man får det ju till hyfsat pris nu när dollarna är låg!

Jag har ju beställt det för att jag gillar det som sancks men tänkte höra med er som har koll på näring om det är värt att inkludera permanent som kosttillskott. Dem jag ebställde är 60g protein per 100g. Men på 100g får man ju i sif en rejäl runda natrium också. 100% av rdi. Haha :)

Tacksam för svar!

vicarious
2011-02-02, 17:50
Jag förstår inte frågan. Det är helt vanlig mat.

Att få i sig för mycket natrium är nog inte så positivt.

Kravmaga
2011-02-02, 18:01
Tjenare!

Just beställt dryga 3kg jerky från beefjerky.com. Riktigt bra service å man får det ju till hyfsat pris nu när dollarna är låg!

Jag har ju beställt det för att jag gillar det som sancks men tänkte höra med er som har koll på näring om det är värt att inkludera permanent som kosttillskott. Dem jag ebställde är 60g protein per 100g. Men på 100g får man ju i sif en rejäl runda natrium också. 100% av rdi. Haha :)

Tacksam för svar!

Gör egen, det är väldigt lätt, mycket billigare, man kan själv välja smak och du slipper onödigt natrium.

Ivda
2011-02-02, 20:55
att laga beef jerky är billigt och lätt. Enda nackdelen är att det tar en stund att torka. Laga egen marinad och stoppa det sedan i en varmluftsugn på 60-70 grader och låt det vara där tills du har den torkningsgrad du vill ha! Super gott, under bulk lagade jag beef jerky hela tiden! Älskar det!

Wirre
2011-02-03, 11:42
att laga beef jerky är billigt och lätt. Enda nackdelen är att det tar en stund att torka. Laga egen marinad och stoppa det sedan i en varmluftsugn på 60-70 grader och låt det vara där tills du har den torkningsgrad du vill ha! Super gott, under bulk lagade jag beef jerky hela tiden! Älskar det!

Kan du ge en ingående beskrivning om ingredienser och tillagning?
Lät som nått jag vill testa :D

Ivda
2011-02-10, 17:45
Kan du ge en ingående beskrivning om ingredienser och tillagning?
Lät som nått jag vill testa :D


Ta valfritt kött(nöt), jag tar det som är billigt och har lite fett på sig och skär tunna skivor som liknar beefjerky(Googla,youtube).

Sedan Marinerar jag allting i Soja,worchestersås,vitlök, vitlök och lökpulver samt svartpeppar och liquidsmoke om ni har det. Stoppa det i kylskåpet.

Jag går och vänder på köttet i marinaden lite hela tiden så att det ska bli jämn smak. Sedan före man stoppar det i ugnen så måste man torka bort marinaden så gott det går(får inte vara "blött") Sedan hänger jag upp allt kött på tandpetare på galler högst upp i ugnen. Sedan stoppar jag på lägsta temp. som är på min 75-60 Grader varmluftsugn. Och sedan stoppar jag en grytlapp mellan luckan så att all fukt kommer ut. Sedan låter du dom vara där inne tills dom är klara vanligtvis 4-6 timmar. Detta varierar.

Torkat kött håller länge, men förvara dom lufttätt i svalt utrymme.

Mvh Ivda.

Fredron
2011-02-10, 18:55
Måste fråga, är det verkligen 60gr protein som kroppen kan ta upp per 100 gr kött?
Så att det inte är värdelöst kollagenprotein som i fläsksväl t.ex.

hertzman
2011-02-11, 18:25
Måste fråga, är det verkligen 60gr protein som kroppen kan ta upp per 100 gr kött?
Så att det inte är värdelöst kollagenprotein som i fläsksväl t.ex.

Det är torkat kött. Alltså fullvärdigt och allt annat än värdelöst.

JiZZiE
2011-02-11, 19:11
Jag förstår inte frågan. Det är helt vanlig mat.

Att få i sig för mycket natrium är nog inte så positivt.

Det är vattenlösligt och kan utsöndras med urinen i överskott, så det gör nog ingen skillnad...

Kravmaga
2011-02-11, 23:10
Kan du ge en ingående beskrivning om ingredienser och tillagning?
Lät som nått jag vill testa :D

Jag brukar göra torkat kött ungefär efter detta recept:
http://www.kokaihop.se/recept/beef-jerky-cowboy-style

-Man behöver inte ha en varmluftsugn, fungerar bra med vanlig, placera dock som sagt en kniv el liknande så det blir en springa.
-Man kan dessutom torka på plåt med bakplåtspapper eller på galler, då behöver man dock vända köttet några gånger.
-Testa att variera marinaden. Whiskeymarinad är en god variant.