handdator

Visa fullständig version : Kaloriunderskott, ökar i vikt.


Bjoernstaaf
2011-02-02, 12:47
Hejsan!

Jag har under 3 veckor haft ett kaloriunderskott och kör periodisk fasta. Varje dag får jag i mig mellan 1600 - 1800kcal.
När jag började med deffen för ca 3 veckor sedan vägde jag 75kg och var ibland nere på 74.8kg.

Nu 3 veckor senare väger jag mig på samma våg vid samma tid på dygnet (innan frukost) och till min förvåning väger jag 76.5kg. Kan detta bero på att jag har börjat springa och använder mina benmuskler mer än vad jag gjorde innan?

Jag har snart styrketränat 5 (runt 2h per gång) gånger i veckan under 5 månader då jag gick ner från 93kg till 74.4kg. (Har knappt tränat ben på gymmet)

jag är 20år 178cm lång och väger just nu 76.5, har även blå ögon :naughty:


Med vänlig hälsning

Björn

lurk
2011-02-02, 12:51
Om man ska gå ner i vikt trots löpträning så gäller det att koppla bort benmusklerna så mycket som möjligt.

vicarious
2011-02-02, 13:18
Vikten kan fluktuera på grund av vätska, mag & tarminnehåll, glykogen med mera så haka inte upp dig på det. Kanske har du lagt på dig muskler?

Äter du verkligen 1600-1800 så verkar det konstigt att du inte går ner i vikt. Kanske har du räknat fel eller glömt räkna nåt?

Din förbrukning lär ju vara högre än 1600-1800 kcal hursomhelst. Har du legat på konstant kaloriunderskott hela tiden? Isåfall skulle du kunna tjäna på en refeed för att få upp leptinnivåerna i kroppen. Det innebär att man överäter (energiöverskott) under en eller två dagar, helst med mycket kolhydrater och minimalt med fett.

Bjoernstaaf
2011-02-02, 13:37
Vikten kan fluktuera på grund av vätska, mag & tarminnehåll, glykogen med mera så haka inte upp dig på det. Kanske har du lagt på dig muskler?

Äter du verkligen 1600-1800 så verkar det konstigt att du inte går ner i vikt. Kanske har du räknat fel eller glömt räkna nåt?

Din förbrukning lär ju vara högre än 1600-1800 kcal hursomhelst. Har du legat på konstant kaloriunderskott hela tiden? Isåfall skulle du kunna tjäna på en refeed för att få upp leptinnivåerna i kroppen. Det innebär att man överäter (energiöverskott) under en eller två dagar, helst med mycket kolhydrater och minimalt med fett.


Tack så mycket för ditt svar, vad jag vet så räknar jag rätt och jag har legat på kaloriunderskott konstant så jag får testa ett energiöverskott en/två dagar för att se om det ändras.

Jag läste även att om man har träningsvärk så kan det hända att vätskan stannar i musklerna och att det kan leda till en viktökning. Började ju springa i fredags och har sprungit 4 gånger så det kanske är där "problemet" ligger?

blinkenlights
2011-02-02, 19:51
Vi är alla olika, men 5-6 dagar brukar vara alldeles för kort för mig för att kunna säga varken bu eller bä om någonting. När jag tränar mycket eller börjar träna tenderar jag att binda mycket vätska (tror jag) - det kan innebära att jag går upp flera dagar trots kaloriminus.
Jag tror att vissa (jag inkluderad) skall vara väldigt försiktiga med att använda vågen som måttstock i det korta. Måttband, hur känns det i hullet, fotografier, (flickvänner,fruar&sambos (om man kan hantera dem)) samt kalipers (om man kan hantera dem) är nog vettiga verktyg.

Beelz
2011-02-02, 20:28
titta i spegeln, väg dig en gång i veckan+mät magen, det mest effektiva sätten för att se ifall du går ner i fett och upp i muskler, eller tvärt om. slutta stirra blint på vågen....