handdator

Visa fullständig version : Behöver tips kring min viktminskning


alliya
2011-02-02, 12:20
HEJ

Jag har nu under en tid kört(2mån) en låg kolhydratsdiet (gi) och lyckats gå ner från 71 till 65 men så valde jag att unna mig(stupid me!) i ett par dagar vilket blev en hel del kolhydrater och vågen står på 68 idag.
Sjukt att man lyckas gå upp 3 kilo så där snabbt, men nu är jag på det igen och hoppas att droppa dessa kilona snabbt.

Tänkte höra om någon kan ge mig lite tips på någon fettförbrännings piller som kanske kan skynda på viltminskningen. För tyvärr så tar det lång tid för mig att gå ner, normala kan gå ner 1kg/VECKA, jag 1/2 kg/2veckor

Mitt må är som sagt att gå ner till 59-60 och dit vill jag komma till början av juni vilket jag tycker är rimligt.

Jag rör mig väldigt mycket på jobbet utöver det kör jag 4 pw/vecka.

Tacksam för tips

Zorban
2011-02-02, 12:27
När man lägger sig på kaloriunderkott och drar ner på kolhydraterna så tappar man en massa vätska. Man går inte upp 3 kilo helt plötsligt på några dagar utan det är som sagt mest vätska. Så förmodligen har du gått ner ca 3 kilo fett och 3 kilo vätska.

Finns nog inga (lagliga) mirakelpiller för att förbränna fett, om något fungerar så är det marginellt och inte värt pengarna.

Hur snabbt du går ner i vikt beror på hur stort kaloriunderskott du ligger på. Hur mycket äter du i dagsläget? Ett halvt kilo i veckan är en perfekt nedgångstakt, såvida man inte är väldigt överviktig då man kan gå ner ännu snabbare, men det kan jag inte tänka mig att du är.

alliya
2011-02-02, 12:32
När man lägger sig på kaloriunderkott och drar ner på kolhydraterna så tappar man en massa vätska. Man går inte upp 3 kilo helt plötsligt på några dagar utan det är som sagt mest vätska.

Ja jag har nog ätit lite väl mycket och ja klart det är en den vätska ( intalar mig iallafall =)

Finns nog inga (lagliga) mirakelpiller för att förbränna fett, om något fungerar så är det marginellt och inte värt pengarna.

Jaha okay men jag har hört om kalciumpyruvat och grönte piller och cla att det ska hjälpa till på traven stämmer det?? eller e det oxå bortkastade pengar

Zorban
2011-02-02, 12:33
Jag vet inte. Det är mycket möjligt att exempelvis grönt te mindskar hungern så det är lättare att äta mindre, men jag kan inte tro att sådana tillskott kommer göra någon märkbar skillnad för fettförbränningen. Så ja det är bortkastade pengar :-) Finns inte riktigt någon poäng heller, det är ingen gigantisk övervikt du har kvar att förbränna :-)

alliya
2011-02-02, 12:35
Hur snabbt du går ner i vikt beror på hur stort kaloriunderskott du ligger på. Hur mycket äter du i dagsläget? Ett halvt kilo i veckan är en perfekt nedgångstakt, såvida man inte är väldigt överviktig då man kan gå ner ännu snabbare, men det kan jag inte tänka mig att du är.[/QUOTE]

Så här äter jag

frukost
omelett med makrill och liten skvätt olivolja

mellanmål ägg

lunch avokadosallad med tonfisk + olivolja , vinäger
middag avokado oliver sallad med antingen, makrill, en bit lax,kycklingfile eller köttfärsås

alliya
2011-02-02, 12:36
Jag vet inte. Det är mycket möjligt att exempelvis grönt te mindskar hungern så det är lättare att äta mindre, men jag kan inte tro att sådana tillskott kommer göra någon märkbar skillnad för fettförbränningen. Så ja det är bortkastade pengar :-) Finns inte riktigt någon poäng heller, det är ingen gigantisk övervikt du har kvar att förbränna :-)

Okay då skippar jag det , men ibland vill man liksom gärna hoppa över muren istället för att gå runt den;)

Zorban
2011-02-02, 12:36
Svårt att säga något utan att veta hur mycket du äter, och hur stor du är. Om du tycker din diet funkar så fortsätt på den, om du är intresserad av kalorier och få större kontroll på din viktminskning så finns det en ypperlig guide här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881. Man bör inte hoppa över muren, i längden tjänar man oftast på en långsam och kontrollerad viktminskning.

alliya
2011-02-02, 12:43
Svårt att säga något utan att veta hur mycket du äter, och hur stor du är. Om du tycker din diet funkar så fortsätt på den, om du är intresserad av kalorier och få större kontroll på din viktminskning så finns det en ypperlig guide här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881. Man bör inte hoppa över muren, i längden tjänar man oftast på en långsam och kontrollerad viktminskning.

Okay ska försöka vara lite mer utförligare och du får gärna ge mig tips på om jag ska ändra på kosten om det ger bättre resultat så klart.
Är 173
så här ser mängderna ut ungefär
dricker enbart te/vatten/kaffe

frukost 2ägg i burk makrill en sked olja
mellanmål underdagen 2 ägg
lunch en burk tonfisk(vatten) men tillsätter en sked olivolja i salladen med en avokado sallad(tomat,gurka,paprika, går inte att räkna men normal portion)

Middag samma som lunch men byter ut med antingen en bit kycklingfile, lax eller ca 200g köttfärssås, + 6 oliver

alliya
2011-02-02, 12:45
Vill dock inte vara besatt av kalorier men jag tror mig hamna någonstans på 1800/dag ibland mer och mindre, och jag rör mig väldigt mycket + pw.

Zorban
2011-02-02, 12:50
Kosten ser bra ut, mycket protein och bra fett. Vad du äter påverkar inte direkt nedgångstakten, men proteinet gör att du behåller mer muskelmassa osv.

Du behöver inte vara besatt av kalorier, men det kan vara en bra ide att räkna ut hur många kcal du stoppar i dig för att få en känsla för det, eftersom det lät som du ville gå ner något snabbare. Eller så fortsätter du som du gör, du går ju uppenbarligen ner i vikt så det kvittar egentligen om det tar några veckor längre tid.

alliya
2011-02-02, 12:54
Kosten ser bra ut, mycket protein och bra fett. Vad du äter påverkar inte direkt nedgångstakten, men proteinet gör att du behåller mer muskelmassa osv.

Du behöver inte vara besatt av kalorier, men det kan vara en bra ide att räkna ut hur många kcal du stoppar i dig för att få en känsla för det, eftersom det lät som du ville gå ner något snabbare. Eller så fortsätter du som du gör, du går ju uppenbarligen ner i vikt så det kvittar egentligen om det tar några veckor längre tid.

Okay men om jag ska dra ner på något för att minska på kalorierna vad ska jag dra ner och hur mycket???

Zorban
2011-02-02, 12:56
Dra inte ner på något särskilt utan ät bara lite mindre. Exempelvis 1-2 ägg mindre eller något sådant. Proteinet är det viktigaste så exempelvis kyckling/tonfisk finns inte så stor anledning att skära ner på.

alliya
2011-02-02, 13:01
Dra inte ner på något särskilt utan ät bara lite mindre. Exempelvis 1-2 ägg mindre eller något sådant. Proteinet är det viktigaste så exempelvis kyckling/tonfisk finns inte så stor anledning att skära ner på.

Okay tack för hjälpen ska nog dra ner på äggen känner ändå att jag snart spyr på hahha... Få se om det ger lite snabbare

Men mitt första mål är att jag står på 65 igen i början av nästa vecka.

alliya
2011-02-06, 17:35
HEJ

Jag har nu under en tid kört(2mån) en låg kolhydratsdiet (gi) och lyckats gå ner från 71 till 65 men så valde jag att unna mig(stupid me!) i ett par dagar vilket blev en hel del kolhydrater och vågen står på 68 idag.
Sjukt att man lyckas gå upp 3 kilo så där snabbt, men nu är jag på det igen och hoppas att droppa dessa kilona snabbt.

Tänkte höra om någon kan ge mig lite tips på någon fettförbrännings piller som kanske kan skynda på viltminskningen. För tyvärr så tar det lång tid för mig att gå ner, normala kan gå ner 1kg/VECKA, jag 1/2 kg/2veckor

Mitt må är som sagt att gå ner till 59-60 och dit vill jag komma till början av juni vilket jag tycker är rimligt.

Jag rör mig väldigt mycket på jobbet utöver det kör jag 4 pw/vecka.

Tacksam för tips

Nu har det gått 5 dagar se jag återgick till min kolhydrat fira kost Men jag går inte ner i vikt !!! det är som om de kilona är permanenta och jag har typ kämpat förgäves i 2 månader när det tog mig bara 3 dagar att få tillbax allt=( =( är så otroligt besviken på mig själv har verkligfen pw sprungit och jobbat som en galning då mitt jobb är fysiskt krävande typ spring fram och tillbax i 8 timmar med knappt nån rast. Va fan e det frågan om???

daloatf
2011-02-06, 18:51
Vattennivåer?!

alliya
2011-02-06, 19:25
Vattennivåer?!

Okay har kikat lite men det säger mig inte så mycket=( eller ger mig svar om mina vattennivåer....
tack ändå, men väldigt bra schema=)

Stiffeee
2011-02-06, 19:53
När väger du dig?
Optimalaste är väl att väga sig direkt på morgonen när man vaknat och efter man varit på toan :)

alliya
2011-02-06, 19:58
När väger du dig?
Optimalaste är väl att väga sig direkt på morgonen när man vaknat och efter man varit på toan :)

Det är det jag gör=( okay har dock fått besök av "röda gumman" kanske lite för mycket info men kan det spela nån roll?

DGARD
2011-02-06, 20:55
"Röda gumman" kan göra att du drar på dig en massa vatten. Har fått för mig att kvinnor har större variationer på sin vikt under en månad.

Zorban
2011-02-06, 21:01
"Röda gumman" kan göra att du drar på dig en massa vatten. Har fått för mig att kvinnor har större variationer på sin vikt under en månad.
Antagligen, kvinnor brukar spendera den veckan med att gnälla om hur stora och uppsvällda de känner sig då :-)

Skämt åsido, 5 dagar är ingenting. När jag deffar brukar jag ofta stå still i typ en vecka, sen plötsligt en morgon sjunker vågen med 0.5 kg. Vilket såklart inte innebär att jag förbränt ett halvt kilo fett under natten. Du går hur som helst inte upp så mycket i fett på tre dagar. Vänta en vecka till och se om du gått ner någonting då.

Om du fortfarande står still i vikt då så tipsar jag dig återigen om att räkna kalorier, iaf för att ta reda på hur mycket du stoppar i dig under en dag så du får lite känsla för det. Somliga människor tycks ha en medfödd förmåga att känna av hur mycket de ska äta för att hamna på kcal-underskott, vi andra får räkna. Du verkar ju ha tappat runt 2-3 kilo förutom vätska på 2 månader. Det innebär typ ett kaloriunderskott på runt 2-300kcal per dag. Det är ett ganska litet underskott, och det krävs inte mycket variation i kosten / utebliven fysisk aktivitet, för att du ska hamna på kaloribalans och stå stilla i vikt. Även om man är bra på att uppskatta kcal-intaget så blir det lätt fel med 2-300 kcal per dag om man inte väger maten.