handdator

Visa fullständig version : Varför kräks man ibland vid extrem ansträngning?


Barbastark
2011-02-02, 12:19
Hej!

Jag undrar om någon vet varför man ibland kräks (jag har aldrig gjort though) vid extrem ansträngning?

Vilket syfte vill kroppen uppnå genom att kräkas vid extrem ansträngning??

MVH B

Hurtbulle
2011-02-02, 12:22
Kroppen tömmer sig på den barlast som mat innebär. Dessutom går ingen onödig energi åt till matspjälkningsprocessen.

Mr.Sarkastisk
2011-02-02, 12:25
Det har med mjölksyra och kroppens pH-värde att göra. Man spyr för att "neutralisera" värdet igen.

Barbastark
2011-02-02, 12:25
Kroppen tömmer sig på den barlast som mat innebär. Dessutom går ingen onödig energi åt till matspjälkningsprocessen.

Tackar!

Barbastark
2011-02-02, 12:27
Det har med mjölksyra och kroppens pH-värde att göra. Man spyr för att "neutralisera" värdet igen.

Hmm, ok, intressant

Hurtbulle
2011-02-02, 12:29
Det har med mjölksyra och kroppens pH-värde att göra. Man spyr för att "neutralisera" värdet igen.

Det låter också mycket rimligt. Fick man lära sig något nytt idag :)

King Grub
2011-02-02, 14:27
Det har med mjölksyra och kroppens pH-värde att göra. Man spyr för att "neutralisera" värdet igen.

Nu har du väl drömt. Det är ischemi som är anledningen.

ddewe
2011-02-02, 14:43
Från wikipedia
Ischemi
Ischemi är en medicinsk term som innebär att en vävnads blodförsörjning inte räcker för dess behov. Otillräcklig blodförsörjning kan orsakas av minskad blodtillförsel, ökat vävnadsbehov eller en kombination därav.

Orsaker till ischemi
Vanligaste orsaken är en blodpropp som ger minskad blodtillförsel. Ischemi i hjärtat leder till kärlkramp (angina pectoris), som typiskt ger symtom vid ansträngning, då hjärtats arbete och syrebehov ökar kraftigt. Ischemi är orsaken till att hjärtat och hjärnan skadas vid hjärtinfarkt respektive slaganfall (stroke). De vävnader som framförallt är känsliga för otillräckligt blodflöde är hjärta, njurar och hjärna.

Åderförkalkning
Artärtrombos (blodpropp i tillförande blodkärl)
Artäremboli (något som flyter med tillförande blod, fastnar och täpper igen mindre blodkärl, ofta en blodpropp från annan del av kroppen)
Mekanisk kompression av blodkärl, till exempel av sjukdomar som infektion eller tumör, men även av trånga kläder
Normalt vid hårt muskelarbete med påföljande mjölksyreansamling och smärta


edit; jag är fullt medveten om att wikipedia är en löjligt osäker källa, men detta lät ganska vettigt enligt mig.

cero
2011-02-02, 14:45
jag är fullt medveten om att wikipedia är en löjligt osäker källa

Varför då?

King Grub
2011-02-02, 14:46
I det här fallet är det magsäcken det handlar om.

Gut ischemia would be the main cause of nausea, vomiting, abdominal pain and (bloody) diarrhea. The frequency is almost twice as high during running than during other endurance sports as cycling or swimming and 1.5-3.0 times higher in the elite athletes than the recreational exercisers.

Curr Opin Clin Nutr Metab Care. 2009 Sep;12(5):533-8.

cero
2011-02-02, 14:48
Grub, är detta farligt? Dvs att träna så hårt att man spyr. Fräter en del på strupen har jag hört, finns det några fler risker?

King Grub
2011-02-02, 14:49
Att kräkas är inte bra för strupe eller tänder, som du säger, men utöver det är det inte fysiskt farligt. Sker det dagligen far tänderna illa.

ddewe
2011-02-02, 15:08
Varför då?
För att vem som helst kan redigera faktan på wikipedia, eller har jag fel?

Mr.Sarkastisk
2011-02-02, 15:47
Nu har du väl drömt. Det är ischemi som är anledningen.

Har för mig att anledningen var Acidos? :Virro

cero
2011-02-02, 15:50
För att vem som helst kan redigera faktan på wikipedia, eller har jag fel?

Visst, men av det kan man ju inte dra slutsatsen att wikipedia är "löjligt osäker källa" - finns massvis med klockrena artiklar där, och referencer finns alltid, typ. Så det är ju bara att klicka på länkarna längst ned om man är osäker.

dupper
2011-02-02, 15:53
För att vem som helst kan redigera faktan på wikipedia, eller har jag fel?

Men du måste fortfarande källhänvisa var du fått den faktan ifrån. På så sätt är det alldeles utmärkt; det finns VÄLDIGT många som undersöker och kollar så att faktan är korrekt, för den late är det bara att ta faktan som är källhänvisad och obestridd.

Tycker att wikipedia får alldeles för mycket skit, funkar mycket bra.

The Truth
2011-02-02, 16:09
För att vem som helst kan redigera faktan på wikipedia, eller har jag fel?Om jag inte har fel nu så måste wikipedia godkänna dina ändringar, och låter det du skrivit inte rimligt så godkänner de inte. Dessutom vill de att man helst ska ha en källa också när man redigerar.

Eddie Vedder
2011-02-02, 16:21
För att vem som helst kan redigera faktan på wikipedia, eller har jag fel?

Nej du har rätt men i många fall är det en bra källa tycker jag. Det är sällan som jag tycker att okänsliga ämnen är felaktiga. Det kan kanske vara lite otillräckligt på den svenska men sällan fel.

Jag skulle se upp med att använda det som källa i en diskussion om politik eller religion till exempel. Men att länka till Wikipedia för information om en sjukdoms symptom behöver inte vara dåligt. Men däremot bör man kanske se upp med vad som i vissa fall anses vara orsaken. Står det att hjärtinfarkt ofta yttrar sig i domningar i armen och andnöd är det inget fel, står det dessutom att orsaken ofta är att man befinner sig i ett currykryss bör man kritisera. :D

ddewe
2011-02-02, 16:52
Jag känner som er, att skriva att det var en osäker källa var för att slippa bli sågad för att jag litade på wikipedia. Snacka om backfire, hehe.. Ännu en anledning att jag skrev det är att wikipedia inte är en giltig källa till något arbete jag skriver i gymnasiet.

The Truth
2011-02-02, 17:22
Jag känner som er, att skriva att det var en osäker källa var för att slippa bli sågad för att jag litade på wikipedia. Snacka om backfire, hehe.. Ännu en anledning att jag skrev det är att wikipedia inte är en giltig källa till något arbete jag skriver i gymnasiet.Om du däremot skriver ner källorna som wikipedia använder sig av så funkar det på gymnasiet.

ddewe
2011-02-02, 17:38
Om du däremot skriver ner källorna som wikipedia använder sig av så funkar det på gymnasiet.
Det stämmer!

Mr.Sarkastisk
2011-02-02, 23:33
Svara nu då kinggrub, blev förvirrad...

dupper
2011-02-02, 23:35
Om du däremot skriver ner källorna som wikipedia använder sig av så funkar det på gymnasiet.

+1.

"Detta är ju universitetskvalitet!"

inter
2011-02-03, 09:52
Om du däremot skriver ner källorna som wikipedia använder sig av så funkar det på gymnasiet.

Om wikisidan har riktiga källhänvisningar så räcker det att använda den som källa även för högskolan så länge man hänvisar till ett specifikt datum. Då spelar det ingen roll om sidan redigerats eftersom man kan gå tillbaks i historiken och se tidigare versioner av sidan.

King Grub
2011-02-03, 09:57
Svara nu då kinggrub, blev förvirrad...

Svara på vad? Jag har redan skrivit anledningen, med referens.

Mr.Sarkastisk
2011-02-03, 14:52
Svara på vad? Jag har redan skrivit anledningen, med referens.

Så en ofarlig Acidos pga. mjölksyra kan inte vara anledningen?...

Jujutsu
2011-02-03, 15:58
Kroppen kompenserar laktacidos med hyperventilation och inte kräkning.

http://en.wikipedia.org/wiki/Acidosis (på tal om wikipedia... men vad som står här stämmer vad jag har hört från andra källor)

King Grub
2011-02-03, 16:35
Mjölksyran är i blodet. Den ligger inte som en klump i magsäcken som skulle ""neutralisera" värdet igen" som du skriver. Genom vilka mekanismer skulle en kräkning reducera mjölksyrenivåerna i blodet?

Mr.Sarkastisk
2011-02-03, 20:17
Mjölksyran är i blodet. Den ligger inte som en klump i magsäcken som skulle ""neutralisera" värdet igen" som du skriver. Genom vilka mekanismer skulle en kräkning reducera mjölksyrenivåerna i blodet?

Hittade ett gammalt inlägg av Machinegun; Kanske därifrån jag fått detta ifrån. Stämmer inte detta påstående?

Mjölksyran som ansamlas under hård träning skapar en pH-sänkning i kroppen, en så kallad acidos, kroppen kompenserar detta genom att göra sig av med sura ämnen, i detta fall magsyra - man kräks.

När vi hade föreläsningar om syra-basbalansen under en kurs i medicinsk fysiologi, så sa föreläsaren att en lätt acidos kan uppstå via fysisk ansträngning och då är kräkning en av kroppens försvarsmekanismer. Det handlar alltså inte om en livshotande pH-sänkning utan bara tillräckligt för att kroppen ska reagera negativt. Det är ju inte konstigare än att man kan få en lätt alkalos om man kräks mycket under en period, även då utan att det är livshotande.


http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=83194

Hurtbulle
2011-02-04, 08:39
Tycker också det låter logiskt att man kräks för att allmänt sänka surhetsgraden i kroppen. Finns ju ett antal buffertsystem som skyddar kroppen från surhet, att kräkas ger antagligen en rad fördelar i en akut situation när de fysiska kraven är så pass stora att något måste göras ögonblickligen för att återställa homeostasen.

Slartibartfast
2011-02-04, 08:44
Mjölksyran är i blodet. Den ligger inte som en klump i magsäcken som skulle ""neutralisera" värdet igen" som du skriver. Genom vilka mekanismer skulle en kräkning reducera mjölksyrenivåerna i blodet?

+1

Jag ser ingen som helst logik i detta. Att man kräks för att matsmältningen tar onödigt mycket blod när det behövs akut annanstans i kroppen, är å andra sidan hur logiskt som helst.