handdator

Visa fullständig version : Hur ofta kan jag träna?


Lis
2011-02-02, 12:17
Hej!

Jag har gått ner ca 25 kilo i vikt, men viktnedgången har helt stannat av sedan i somras. Nu har jag börjat på gym och har kört crosstrainer 3*20 min varje dag. Börjar fundera lite på att köra lite styrketräning efter crosstrainerpasset också, och är i så fall mest intresserad av att få lite fastare överarmar och även fastar och slätare lår. Jag vet egentligen ingenting om maskinerna eller vad de heter, men man ser ju på anvisningarna vilka muskler de tränar.

Min kompis rekommenderar mig att köra 3*12 på varje maskin som tränar de muskler jag vill. Jag tänkte att jag ska träna enbart armar vissa dagar och de andra dagarna kör jag lår. Men hur ofta kan jag göra det utan att bryta ner musklerna? Är det för ofta att köra varannan dag?

Akerhage
2011-02-02, 12:20
enligt mig, absolut inte.
överkropp var 4e dag och underkropp var 4e dag e inte alls för mycket.
För antar du menade att dela upp det så då? Med gymträning varannan dag?

Lis
2011-02-02, 12:22
Nej förlåt, jag var otydlig. Jag menade gymträning varje dag, varannan dag ben och varannan dag armar.

Akerhage
2011-02-02, 12:25
Nej förlåt, jag var otydlig. Jag menade gymträning varje dag, varannan dag ben och varannan dag armar.

Varför köra endast armar? Tycker det känns bättre att dela upp det och köra hela överkroppen istället? Rygg-Bröst-Axlar-Armar?

Sen lägga in mage på benpassen?

Att styrketräna VARJE dag är väl inte att rekommendera då vilan är viktig. Kör hellre varannan dag då eller 2 dagar träning, vila en dag (kondition då istället) osv.

Anders The Peak
2011-02-02, 12:26
Jag tycker att du ska träna tre dagar i veckan med helkroppspass. Det är oftast det mest effektiva upplägget för de flesta i din situation. Det räcker med en övning per muskelgrupp och försök träna basövningar och inte isolationsövningar så spar du tid och får snabbare och jämnare utveckling. Kom också ihåg att ordentlig näringstillförsel är nödvändig för att lyckas med träningen och då måste du undvika att äta svältkost. Med mer muskler får du bättre viktreglering.

Lis
2011-02-02, 12:27
Jag har aldrig hållt på med styrketräning förut och tänkte att jag skulle prova med nånting först. Är det bättre att köra hela överkroppen?

Lis
2011-02-02, 12:29
Vad innebär basövningar?

Akerhage
2011-02-02, 12:29
Jag har aldrig hållt på med styrketräning förut och tänkte att jag skulle prova med nånting först. Är det bättre att köra hela överkroppen?

Kör helkroppspass då istället, och se till att få vila också, så 3 gånger kanske i veckan till att börja med. Och mer flerledsövningar då tycker jag.
Alltså stora basövningar är ju toppen, knäböj, bänkpress osv.

Lis
2011-02-02, 12:31
Det finns ingen instruktör på vårat gym och bänkpress känns ju livsfarligt när jag aldrig provat förut.

Akerhage
2011-02-02, 12:32
Det finns ingen instruktör på vårat gym och bänkpress känns ju livsfarligt när jag aldrig provat förut.

inte alls livsfarligt. Börja lätt med stången, få in tekniken, alternativt testa med två st hantlar på en bänk om det känns bättre. Om du känner dig säkrare med maskiner så testa bröstpressen som är liknande!

Anders The Peak
2011-02-02, 12:34
Det finns ingen instruktör på vårat gym och bänkpress känns ju livsfarligt när jag aldrig provat förut.

Gymmet har säkert både benpress och maskinbänkpress och olika maskiner för ryggmusklerna. Börja med att inventera maskinparken på gymmet och skriv ned det här så kan vi hjälpa till att komponera ett vettigt helkroppsprogram.

Lis
2011-02-02, 12:40
Gymmet har säkert både benpress och maskinbänkpress och olika maskiner för ryggmusklerna. Börja med att inventera maskinparken på gymmet och skriv ned det här så kan vi hjälpa till att komponera ett vettigt helkroppsprogram.

Tack vad snällt. Jag har kollat runt på maskinerna, men vet ju inte vad de kallas för det. Det finns små bilder på dem som visar vilka muskler de tränar och det har jag utgått ifrån.

Akerhage
2011-02-02, 12:43
Tack vad snällt. Jag har kollat runt på maskinerna, men vet ju inte vad de kallas för det. Det finns små bilder på dem som visar vilka muskler de tränar och det har jag utgått ifrån.

Står på maskinerna vad de heter också. Ett tips jag tycker är bra vid helkroppspass är att köra i ordningen.
ben (ex benpress, benspark)
rygg (ex roddmaskin, latsdrag)
Bröst (bröstpress, pec deck etc)
axlar (axelpress)
armar (biceps eller triceps, finns olika maskiner för detta)
mage (boll, magmaskin, situps)

mikaelj
2011-02-02, 12:43
Skriv upp namnet på musklerna de skall öva för varje maskin och beskriv hur rörelsen ser ut. Det borde räcka.

Pansartax
2011-02-02, 17:54
Det finns ingen instruktör på vårat gym och bänkpress känns ju livsfarligt när jag aldrig provat förut.

Gör inget som gör ont och se till att vara ordentligt uppvärmd/varm i kroppen innan bara så är det ingen fara.

Du behöver inte försöka dig på att brygga med ryggen som "de stora" grabbarna gör utan ligg bara rakt på bänken alternativt upp på skulderbladen lite. Dra rakt och börja med låg vikt och ta det väldigt lugnt, känna efter är A&O.