handdator

Visa fullständig version : Smyga över från kaloriunderskott --> kaloribalans??


p0kerfac3
2011-02-02, 07:03
Har sökt en del men inte funnit det svar jag sökte,
dv.s sedan när jag är nöjd och nått min målvikt, och skall
sluta räkna kalorier som en galning & börja mer gå på känsla och (lär ju ha lite i 'bakhuvet' efter att ha räknat kalorier ett tag..) ha en kaloribalans,
kommer jag då att:
- bara kunna bestämma en dag när jag slutar ha kaloriunderskott och WHAM BAM köra på en kaloribalans (ja äta vid behov, ofta men tillräckligt för o bli lagom mätt, ta en schysst chokladbit eller baka något söööööött osv osv) utan o fläska på mig några kilon? eller vätska?
- kommer kroppen vilja sukta efter några extra ''gosiga'' kilon fast man ligger i någorlunda balans? Har liksom en slags rädsla för KH nu och käkar knappt (nästn intill inte alls) potäter, ris elr pasta. O så fort jag käkar de i 'normal' form kanske kroppen bubblar upp?? (hey vet, kan väl inte jag veta om jag inte räknar helt 100% men me tanke på att jag tränar mer intensivt nu så lär jag ju kunna hålla allt i schack, i en slags balans) eller kommer kroppen ha infunnit sig i sitt nya snygga jag?

Jag kan väl knappast vara den enda som tänkt dessa fasansfulla scenarion? :krampus

Och sen smyger in lite OT;
Äre OK o käka i princip samma varje dag?
Frukost, lunch & middag.

För jag har en obsession för havregrynsgröt, och senaste dagarna har jag käkat det till både frulle & middag, tsms med 2 ägg o 1 dl mjölk o lite svart kaffe vid sidan om. De är la inget kroppen ''tröttnar'' på tillslut? Sen kanske de blir lite enformigt, men jag menar, kycklingen finns ju där varje dag, och den där broccolin.. samt mellanmålen i form av keso eller annat och fett i form av smör eller en schysst makrill i tomatsås liksom.. plus mina chokladprotte-mummadrinkar på träningsdagar.
Frågan är då åter; det funkar o köra 'ensidig' kost utan att kroppen skall stanna upp viktminskningen (aa jag nojar..) eller bli pissed off och slöa ner? (lär väl märka om kroppen skälver till slut av all broccoli iofs ;))

Tänkte dock snoka igenom diverse trådar sen efter diet/deff-mat o göra en fet jvla storkok, o sen frysa in. Kanske. Men jag släpper inte gröten. No way! :hbang:

Tacos
2011-02-02, 08:07
Du säger att du är livrädd för kolhydrater, men äter havregrynsgröt 2 gånger om dan?:)

vicarious
2011-02-02, 09:57
- bara kunna bestämma en dag när jag slutar ha kaloriunderskott och WHAM BAM köra på en kaloribalans (ja äta vid behov, ofta men tillräckligt för o bli lagom mätt, ta en schysst chokladbit eller baka något söööööött osv osv) utan o fläska på mig några kilon? eller vätska?

- kommer kroppen vilja sukta efter några extra ''gosiga'' kilon fast man ligger i någorlunda balans? Har liksom en slags rädsla för KH nu och käkar knappt (nästn intill inte alls) potäter, ris elr pasta. O så fort jag käkar de i

Och sen smyger in lite OT;
Äre OK o käka i princip samma varje dag?
Frukost, lunch & middag.

Frågan är då åter; det funkar o köra 'ensidig' kost utan att kroppen skall stanna upp viktminskningen (aa jag nojar..) eller bli pissed off och slöa ner? (lär väl märka om kroppen skälver till slut av all broccoli iofs ;))


1. Vätska kommer du samla på dig om du börjar äta mer och det är inget du kan göra nåt åt, och det är inte heller farligt.

2. Detta beror nog mycket på hur hårt man har dietat, men för många är det nog lätt hänt att man går upp ett par kilon efter man har avslutat sin diet. Man vill unna sig saker och kunna äta "på känn." Är man inte försiktig där så går man lätt och snabbt upp i vikt igen. Personligen hade fortsatt räkna kalorier för att vara på den säkra sidan.

3. Så länge du täcker dina behov av essentiella fettsyror, proteinbehovet (vilket aldrig är ett problem på kolo) och vitaminer/mineraler finns det ingen anledning att ändra på en kost som man trivs med.

4. Det går hur bra som helst att gå ner i vikt på en enformig kost, energimängden är avgörande.

5. Varför är du rädd för kolhydrater?

Zorban
2011-02-02, 11:32
Ett tips är att trappa upp rätt långsamt tills du hittar din nya kaloribalans, som inte är samma som innan dieten. Inte bara för du väger mindre utan för att ett för hårt underskott under en längre tid sänker ämnesomsättningen (om du nu deffat hårt). Finns väl lite olika teorier om huruvida den sänkningen är permanent, men i mitt fall stabiliserades den efter ca 2-3 månader och följer nu H&B-ekvationen igen.

p0kerfac3
2011-02-02, 19:18
Du säger att du är livrädd för kolhydrater, men äter havregrynsgröt 2 gånger om dan?:)

För havregrynsgröt är ju nyttigt och är inte direkt betraktat i någon slags negativ klang. Sen har jag sjukaste dillen på de*drool*

p0kerfac3
2011-02-02, 19:19
Ett tips är att trappa upp rätt långsamt tills du hittar din nya kaloribalans, som inte är samma som innan dieten. Inte bara för du väger mindre utan för att ett för hårt underskott under en längre tid sänker ämnesomsättningen (om du nu deffat hårt). Finns väl lite olika teorier om huruvida den sänkningen är permanent, men i mitt fall stabiliserades den efter ca 2-3 månader och följer nu H&B-ekvationen igen.

Det låter faktiskt vettigt, och vettigt även för mitt nojande psyke att 'ömt o försiktigt' putta in fler kalorier .. :)

p0kerfac3
2011-02-02, 19:25
1. Vätska kommer du samla på dig om du börjar äta mer och det är inget du kan göra nåt åt, och det är inte heller farligt.

2. Detta beror nog mycket på hur hårt man har dietat, men för många är det nog lätt hänt att man går upp ett par kilon efter man har avslutat sin diet. Man vill unna sig saker och kunna äta "på känn." Är man inte försiktig där så går man lätt och snabbt upp i vikt igen. Personligen hade fortsatt räkna kalorier för att vara på den säkra sidan.

3. Så länge du täcker dina behov av essentiella fettsyror, proteinbehovet (vilket aldrig är ett problem på kolo) och vitaminer/mineraler finns det ingen anledning att ändra på en kost som man trivs med.

4. Det går hur bra som helst att gå ner i vikt på en enformig kost, energimängden är avgörande.

5. Varför är du rädd för kolhydrater?

1. Hm, jo. Hade nästan de på känn.. men ja, kan väl förhoppningsvis uppnå en form jag ändå trivs med. Trivs redan nu sjukligt bra med vad som skett med kroppen, så the best is yet to come! Är bara mitt nojande på insidan som måste fixas *screwy*

2. Jag lär nog trappa upp försiktigt, och som sagt ha i bakhuvudet hur mycket faktiskt 'de lilla, äh de räknas ju inte' kan ge. Sen ska jag försöka få en hälsosam relation till det, tror jag blir knäpp om jag räknar konstant.. (du har nog fått det intrycket oxå ;)) Men sedan hade jag en period i mitt liv då jag tränade slappt som f*n, knappt alls, åt som jag ville, när jag ville (dock ingen frossa..) och varken gick upp eller ner..
och nu såhär idag kan jag undra hur jag bar mig åt? Jag varken brydde mig eller visste.. antar jag var väldigt aktiv, och det är jag ju idag nu igen - fast med träning som känns 100ggr bättre. Så ska maten bara följa med, SEN när jag är klar.. :thumbup:

3. Jag älskar kött och så, har inga problem med vad som är bäst under diet/deff. Dock är väl jag inte den enda som kan få en twisted relation till mat vid dessa tillfällen??

4. Åh, gu va skönt. Då är havregrynsgröten och äggen trogna vid min sida. Skulle jag inte ha min gröt skulle jag aldrig klara dieten. Period. ;)

5. Nu behöver jag nog inte besvara den frågan för den har du nog fått x antal gånger av denna text och även i en annan tråd!

vicarious
2011-02-02, 20:34
3. Absolut inte. Jag vet själv att min relation till mat har ändrats jättemycket sen jag började träna och lära mig om näringslära, både på gott och ont. Finns alltid en viss nojja i bakhuvudet.

4. Att äta mat man trivs med under diet är nyckeln till framgång tror jag. Då känns det inte lika jobbigt.

Kischen
2011-02-02, 20:48
Jag tycker du ska ifrågasätta dina egna tankar om förbjuden mat :)

Tjejsyndrom skapat av aftonbladet?

p0kerfac3
2011-02-05, 12:25
Har ni ätardagar? Typ en gång i veckan (vanligtvis helgen) och käkar i princip mer va ni vill inom kcalunderskottet eller överskrider ni medvetet det?

http://www.halso.info/75.html

''Energiintaget bör vara minst så högt som det är när du äter normalt (det vill säga när du inte deffar) till att vara så högt som 500-1000 kcal över det du vanligtvis förbrukar under en dag. Huvuddelen av energin ska komma från kolhydrater. Ditt mål bör vara att ta reda på hur stor mängd kolhydrater du kan äta utan att lägga på dig fett.''

- Är detta sönder-diskuterat redan kanske?
Hur skall man tolka det?
Ska man tjoa nu och köpa in lite roligare föda, eller skall man köpa lite lördags-gott, men ändå hålla sig till sitt kcalundeskott?

p0kerfac3
2011-02-05, 12:25
Jag tycker du ska ifrågasätta dina egna tankar om förbjuden mat :)

Tjejsyndrom skapat av aftonbladet?

Mja, hela media o samhället har väl rapeat ens hjärna lite kanske ja *screwy*

vicarious
2011-02-05, 12:38
Har ni ätardagar? Typ en gång i veckan (vanligtvis helgen) och käkar i princip mer va ni vill inom kcalunderskottet eller överskrider ni medvetet det?

http://www.halso.info/75.html

''Energiintaget bör vara minst så högt som det är när du äter normalt (det vill säga när du inte deffar) till att vara så högt som 500-1000 kcal över det du vanligtvis förbrukar under en dag. Huvuddelen av energin ska komma från kolhydrater. Ditt mål bör vara att ta reda på hur stor mängd kolhydrater du kan äta utan att lägga på dig fett.''

- Är detta sönder-diskuterat redan kanske?
Hur skall man tolka det?
Ska man tjoa nu och köpa in lite roligare föda, eller skall man köpa lite lördags-gott, men ändå hålla sig till sitt kcalundeskott?

Ätardagar där man trycker i sig allt man vill utan några som helst hämningar - nej. Bara idiotiskt.

Så länge du inte överstiger kalorigränsen kan du äta vad du vill, varje dag och fortfarande gå ner i vikt. Det finns många som, när de deffar, äter så de kommer upp i önskad proteinmängd och fyller upp resten av kalorierna med godsaker tills de nått sin gräns och ändå åstadkommer ett underskott. Det hade säkert varit mer fördelaktigt med mer protein istället, men den mentala boosten man kan få ut av att kunna äta godsaker även på diet brukar oftast väga tyngre.

Kontrollerade ätardagar där överätningen består till större del av kolhydrater och protein kallas för refeeds. Syftet är att höja nivåerna av hormonet leptin som vid kalorirestriktion har en benägenhet att minska. Minskade nivåer av leptin = nedsatt fettnedbrytning = långsammare viktnedgång/avstannande av viktnedgång.

p0kerfac3
2011-02-05, 12:46
Ätardagar där man trycker i sig allt man vill utan några som helst hämningar - nej. Bara idiotiskt.

Så länge du inte överstiger kalorigränsen kan du äta vad du vill, varje dag och fortfarande gå ner i vikt. Det finns många som, när de deffar, äter så de kommer upp i önskad proteinmängd och fyller upp resten av kalorierna med godsaker tills de nått sin gräns och ändå åstadkommer ett underskott. Det hade säkert varit mer fördelaktigt med mer protein istället, men den mentala boosten man kan få ut av att kunna äta godsaker även på diet brukar oftast väga tyngre.

Kontrollerade ätardagar där överätningen består till större del av kolhydrater och protein kallas för refeeds. Syftet är att höja nivåerna av hormonet leptin som vid kalorirestriktion har en benägenhet att minska. Minskade nivåer av leptin = nedsatt fettnedbrytning = långsammare viktnedgång/avstannande av viktnedgång.

Tack än en gång för dina utförliga svar,
nu blev det mer utklarnat! *rolleyes*