handdator

Visa fullständig version : Utgången bacon


C.E.J.
2011-02-02, 02:04
Har ett paket utgången bacon (11/1 -11), duger det att äta? Har för mig att någon (Vedder?) sa att eftersom det är kurerat så är inte utgångsdatumet jätteviktigt (sort of).

Ursäkta noob-frågan, har inte sökt, men skulle uppskatta svar ändå :)

LoveMachine
2011-02-02, 03:45
Nu är det ganska rejäl utgånget så jag skulle vara lite tveksam allvarligt talat. Men som alltid lukta, smaka och om det verka OK laga och ät. Det brukar vara ganska stor marginaler på bäst-före datum. Bäst-före är just precis bäst före, inte ett datum då maten är otjänlig.

StNicholaus
2011-02-02, 07:24
Har ett paket utgången bacon (11/1 -11), duger det att äta? Har för mig att någon (Vedder?) sa att eftersom det är kurerat så är inte utgångsdatumet jätteviktigt (sort of).

Ursäkta noob-frågan, har inte sökt, men skulle uppskatta svar ändå :)

Lita till din nos. Lita till dina smaklökar.
Luktar okej? Smakar okej? Då är det nog antagligen även tjänligt som mat.

Sverker
2011-02-02, 07:31
Det har gått mer än 20 dygn. Med största sannolikhet så är baconet syrligt.



Jag skulle kasta det.

Eddie Vedder
2011-02-02, 09:03
Jag skulle äta om det inte smakar direkt äckligt. Det är ju massor av salt och E250. Kanske även glukos tillsatt? Det borde hålla sig länge.

svass
2011-02-02, 09:33
+1. Lita på lukt och smak. Vissa saker håller sjukt mycket längre än bäst-före-datum. T.ex så är bäst före datum för ägg satt enligt direktiv från EU. Detta baserat på att salmonella utvecklas på tre veckor i rumsvärme. Ett icke salmonellasmittat ägg som förvaras i kyl håller 1-3 månader efter bäst-före-datum. Så i många fall är datumet satt för "worst case scenario"...

Sverker
2011-02-02, 18:02
Tjaa..ni avgör.
Gillar man syrligt bacon som släpper rejält med vatten i stekpannan så OK. Genomstekt är ett måste, men det är fortfarande inte riksfritt m a p toxinbildare.

Scratch89
2011-02-02, 22:46
Jag skulle äta om det inte smakar direkt äckligt. Det är ju massor av salt och E250. Kanske även glukos tillsatt? Det borde hålla sig länge.

Det håller länge ja, det är därför det är ett långt datum på bacon. Har för mig att det brukar vara en månad eller strax däröver. Det betyder inte att det håller en månad efter utgånget datum.

Eddie Vedder
2011-02-02, 22:47
Det betyder inte att det håller en månad efter utgånget datum.

Det sa jag inte heller. Dåligt förvarad kan den även vara dålig innan datumet. Men i många fall är datumen, som du vet, extremt väl tilltagna.

Scratch89
2011-02-02, 22:50
Det sa jag inte heller. Dåligt förvarad kan den även vara dålig innan datumet. Men i många fall är datumen, som du vet, extremt väl tilltagna.

Tilltagna åt vilket håll? Om man tittar på den råa, färska varianten ligger datumen på max en vecka, ofta 4-5 dagar (6-7 nånting om det är en hel bit eller har större kappa). Att öka hållbarheten med 4-5 gånger tycker jag låter som mycket, Visst, det är E250 i och en del druvsocker, men det är det i korv och köttbullar med, och det håller inte lika länge. Dessutom är det bara lätt rökt, och har stor yta i förhållande till volym.


Haha, jag har jobbat på Coop för länge. :D

Eddie Vedder
2011-02-02, 23:01
Tilltagna åt vilket håll? Om man tittar på den råa, färska varianten ligger datumen på max en vecka, ofta 4-5 dagar (6-7 nånting om det är en hel bit eller har större kappa). Att öka hållbarheten med 4-5 gånger tycker jag låter som mycket, Visst, det är E250 i och en del druvsocker, men det är det i korv och köttbullar med, och det håller inte lika länge. Dessutom är det bara lätt rökt, och har stor yta i förhållande till volym.


Haha, jag har jobbat på Coop för länge. :D

Bacon är ingen blandprodukt som korv, inte alls samma vattenaktivitet. Och köttbullar innehåller inte alls nitrit. Visst är det lång tid men jag säger bara att jag skulle känna efter först.

Angående tilltaget menar jag naturligtvis på den säkra sidan. Du tror väl inte att en producent skulle dra till med någon vecka senare än vad man tror är tjänligt?