handdator

Visa fullständig version : Mat just innan träning?


Forqie
2011-02-02, 00:02
Det man ofta får höra är ju man alltid ska äta efter träningen för att fylla på med energi/bygga upp musklerna osvosv.
Om man då t.ex. äter lunch 12:10-12:40 och tränar runt 13:00-15:00, är det då viktigt att fylla på redan efter det även om man är relativt mätt efter sin lunch?
Kroppen har väl ändå energi till att göra det den behöver göra, återställa glykogenlagrena, reparera skador och dyl.
eller?

Lawgivah
2011-02-02, 00:19
Läste någon studie här för ett tag sen som sa att Proteinintag före träningen stimulerar Proteinsyntesen bättre efter träning än vad Proteinintaget skulle göra om det intogs efter träningen.

oracas
2011-02-02, 04:06
Läste någon studie här för ett tag sen som sa att Proteinintag före träningen stimulerar Proteinsyntesen bättre efter träning än vad Proteinintaget skulle göra om det intogs efter träningen.

Länka isåfall, tror inte riktigt på det. ;)

Vanish
2011-02-02, 06:18
Mat i sig innan träning borde ju inte vara så superviktigt då många som kör PF inte äter innan. Däremot kan de flesta avbryta med EAA. Tror däremot att det är en personlig grej med vad man trivs med. Vissa gillar att träna på fastande/ej mätt mage. Och vissa vill aldrig känna av hungerkänslan. Kör på det som funkar bäst för din del bara!

vicarious
2011-02-02, 09:46
Läste någon studie här för ett tag sen som sa att Proteinintag före träningen stimulerar Proteinsyntesen bättre efter träning än vad Proteinintaget skulle göra om det intogs efter träningen.

Det är gammalt. Nya rön pekar på det motsatta.

Eddie Vedder
2011-02-02, 10:05
Det är gammalt. Nya rön pekar på det motsatta.

Dessutom handlade det om EAA och inte om mat. Resultaten visar ju vad de visar men sammantaget finns det mer som pekar på att efterintaget är det väsentliga. Men som sagt, då är det en fråga om tillskott.

On topic: Jag kroppen har tillgång till kolhydrater och protein för att minska nedbrytningen men det är tveksamt om det kommer stimulera muskelproteinsyntes ytterligare.

Pjotor
2011-02-02, 10:36
Jag föredrar att äta sisådär 45-60 minuter före träning. När jag har tränat precis före min vanliga mattid så tar orken slut mycket fortare.