handdator

Visa fullständig version : Hur hittar jag en riktigt duktig/erfaren sjukgymnast/naprapat åt min stackars mor?


Danne2k
2011-02-01, 23:57
(Orkar ni inte läsa så hoppa ner till den fetstilta texten)

Morsan har länge haft problem med rygg/höft/ben och diverse andra småkrämpor.

På senare tid har hon börjat träna styrketräning och kondition 2-3 dagar i veckan och börjat tänka på kosten då hon är något överviktig.

Hon har ont i ben/rygg/höft mest hela tiden, natt som dag, ont när hon går, ont när hon springer, ont när hon tränar, ont när hon ska sova osv. Mest ont har hon oftast efter att hon har tränat.
Hon har varit hos flera sjukgymnaster och en erkänd naprapat men aldrig riktigt fått en ordentlig diagnos eller blivit "hjälpt".

Naprapaten nu senast konstaterade att hon var väldigt sne i höften, 2,5 cm, som han rätade ut. Men några andra tips eller förhållningsregler fick hon konstigt nog inte.

Troligt är att nerver kommer i kläm och skapar smärta och hon är dessutom orolig över ev. diskbråck..

Nu vill jag såklart hjälpa henne och undrar VAR och HUR får jag tag i en erkänd och väldigt duktig naprapat eller sjukgymnast med lång erfarenhet som vet vad han eller hon snackar om?

Stor träningserfarenhet tycker jag nästan får ses som ett krav, eller?

Ska helst vara i Stockholm eller Gävle, städer runtomkring går också bra.

Danne2k
2011-02-02, 11:04
Sheogorath? Någon?

Var tydligen en som skrev "Maila Axon" men tog bort sitt inlägg, antar att han är duktig men vet inte var han håller till.

Fler tips plz?

frong
2011-02-02, 15:13
Sheogorath? Någon?

Var tydligen en som skrev "Maila Axon" men tog bort sitt inlägg, antar att han är duktig men vet inte var han håller till.

Fler tips plz?

Axon håller till i sthlm

Hurtbulle
2011-02-03, 10:54
Leta inte bara efter sjukgymnaster och naprapater; kiropraktorer, ortopedläkare, osteopater har en del att säga till om också.

Danne2k
2011-02-03, 11:15
Leta inte bara efter sjukgymnaster och naprapater; kiropraktorer, ortopedläkare, osteopater har en del att säga till om också.

Ok, bra tanke, ligger nog något i det du säger.

Men var/hur ska jag leta? Vem ska man fråga? Finns det ingen sida där man sätter betyg på sjukgymnaster/naprapater m.m?

Hurtbulle
2011-02-04, 08:16
Ok, bra tanke, ligger nog något i det du säger.

Men var/hur ska jag leta? Vem ska man fråga? Finns det ingen sida där man sätter betyg på sjukgymnaster/naprapater m.m?

Det finns ingen sådan... fortsätt höra dig för, hade jag vetat din mors specifika besvär hade det antagligen gått lättare att rekommendera någon. Pröva en terapeut som kan McKenzie/OMT/OMI, alternativt uppsök en annan yrkesgrupp som tidigare nämnt.