handdator

Visa fullständig version : Vart ska man bo i stockholm och vart letar man bostäder?


agazza
2011-02-01, 21:40
Blir nog en flytt till stockholm snart och har tagit en tillfällig lägenhet typ vid fältöversten på östermalm, men vill helst bo längre ut, framförallt där jag får MYCKET kvadrameter billigt. Att bo i stan skiter jag fullständigt i

Mina krav är bara tillgång till ett schysst billigt gym, gärna tunnelbana, lite folk och mycket natur, gärna kustläge :D

Larsa_wee
2011-02-01, 21:41
Haha låter nästan som "hemma" :D

kettlebellGuden
2011-02-01, 21:42
Blir nog en flytt till stockholm snart och har tagit en tillfällig lägenhet typ vid fältöversten på östermalm, men vill helst bo längre ut, framförallt där jag får MYCKET kvadrameter billigt. Att bo i stan skiter jag fullständigt i

Mina krav är bara tillgång till ett schysst billigt gym, gärna tunnelbana, lite folk och mycket natur, gärna kustläge :D


mycket kvadratmeter
billigt
snart
stockholm


:thumbup:

ante
2011-02-01, 21:46
Mina krav är bara tillgång till ett schysst billigt gym, gärna tunnelbana, lite folk och mycket natur, gärna kustläge :D

Vårby gård?

Mycket natur, tunnelbana och nära till vattnet.

Förmodligen inte så dyrt heller.

Vinter
2011-02-01, 21:47
Vad är din budget? Norr el söder?

Tabbe
2011-02-01, 21:49
Hässelby Strand

billigt och nära vattnet, du slipper dräggen som hänger i centrum.

agazza
2011-02-01, 22:04
Haha låter nästan som "hemma" :D

Ja precis! Fast med fler internetleverantörer och mildare väder, men annars satte du huvudet på spiken


mycket kvadratmeter
billigt
snart
stockholm



:thumbup:



ja simpelt va? Snart behöver de väl inte vara då jag har lägenhet nu, men gärna inom typ 6 månader

Vårby gård?

Mycket natur, tunnelbana och nära till vattnet.

Förmodligen inte så dyrt heller.

Mja de var lite för långt ifrån vattnet verkar de som

Vad är din budget? Norr el söder?

Tänker definitivt inte köpa något, hyran får väl vara upp mot runt 6000 men gärna sub 5000.

Norr eller söder spelar ingen roll men så nära danderyd som möjligt, eller att det går att åka tunnebana.

Hässelby Strand

billigt och nära vattnet, du slipper dräggen som hänger i centrum.

Det var ett bra tips faktiskt, finns de t-bana?














Vart letar man boende då? blocket är ju stendött, annars hittar jag mest byt lägenhetsidor

Vinter
2011-02-01, 22:06
Du vet att bostadskön för Stockholm är uppe i över 300000 personer?

Yes
2011-02-01, 22:12
Tänker definitivt inte köpa något, hyran får väl vara upp mot runt 6000 men gärna sub 5000.
Hyra stor lägenhet i fint område i Stockholm för under 5000Kr/mån?

Har du funderat på Luleå? :D

Jag tror du får sänka kraven lite om du ska hitta nåt, om du inte råkar känna någon som vill hyra ut åt dig i andrahand.

Yllegarn
2011-02-01, 22:13
Att bo nära en tunnelbanestation, alternativt inom "Zon A" (tunnelbanenätet) är att bo ganska centralt. Oavsett vad Rinkeby, Skärholmen, Rågsved och resten har för ryckte så är det nära minst två år i kommunal eller privat kö för att få en lägenhet där.

Mycket större chans att lyckas är att söka boende längs med Roslagsbanan eller Saltsjöbanan. Alternativt söka sig inom pendelnätet.

Och som alltid, en bunt med reda sedlar och privat värd brukar lösa det mesta... Rykten säger att ca 25000 för en trea, i "mellanpenning".

Vinter
2011-02-01, 22:16
Att bo nära en tunnelbanestation, alternativt inom "Zon A" (tunnelbanenätet) är att bo ganska centralt. Oavsett vad Rinkeby, Skärholmen, Rågsved och resten har för ryckte så är det nära minst två år i kommunal eller privat kö för att få en lägenhet där.

Mycket större chans att lyckas är att söka boende längs med Roslagsbanan eller Saltsjöbanan. Alternativt söka sig inom pendelnätet.

Och som alltid, en bunt med reda sedlar och privat värd brukar lösa det mesta... Rykten säger att ca 25000 för en trea, i "mellanpenning".

Mitt tips skulle vara att rikta in sig på en närkommun som Tyresö, Södertälje, Åkersberga, Nacka och ringa runt till privatvärdar och se hur läget ser ut.

Tabbe
2011-02-01, 22:17
Det var ett bra tips faktiskt, finns de t-bana?














Vart letar man boende då? blocket är ju stendött, annars hittar jag mest byt lägenhetsidor

Ja sista stationen på gröna linjen

agazza
2011-02-01, 22:21
Haha va i helvete varför vill folk bo såhär? Vad är det som lockar i stockholm så mycket så folk drabbas av denna feber?

Okej mitt enda krav är att det ska gå att slippa åka bil till danderyd, det ska gå fort, max typ 30 minuter.

Jag känner bara en hyresvärd och det är mitt på södermalm, och där vill jag inte bo nå länge

Vinter
2011-02-01, 22:27
Haha va i helvete varför vill folk bo såhär? Vad är det som lockar i stockholm så mycket så folk drabbas av denna feber?

Okej mitt enda krav är att det ska gå att slippa åka bil till danderyd, det ska gå fort, max typ 30 minuter.

Jag känner bara en hyresvärd och det är mitt på södermalm, och där vill jag inte bo nå länge

Det finns jobb. Helt enkelt.

Yes
2011-02-01, 22:31
Okej mitt enda krav är att det ska gå att slippa åka bil till danderyd, det ska gå fort, max typ 30 minuter.

Då kanske Sollentuna funkar. Fast mellan Södermalm och Sollentuna hade jag valt Söder alla dagar i veckan.

Kryss
2011-02-01, 22:38
Instämmer med Sollentuna, hyggligt område (bara du undviker malmvägen) och väldigt nära till Danderyd. Pendeltåget tar runt en kvart in till centralen och det finns gott om bostäder inom rimligt avstånd till station.
Ställ dig i kö på hos Sollentunahem (https://www.sollentunahem.se/Default.aspx) om det är intressant, vetesjutton om du hinner få till någon rimlig kötid tills du vill ha bostad dock.

eriksvensson
2011-02-01, 22:38
www.fixakontraktet.se - fick 1:a hands lägenhet efter 3 veckor och typ 10 visningar.. :)

agazza
2011-02-01, 22:49
hm jag som kanske varit blind då jag tyckte brorsans 80kvm för 7500 var sinnesjukt dyr.

Hur är det att pendla med bil in till danderyd på morgonen då? är det ett helvete det med? ifall man väljer att bo typ max 2 mil utanför norrut, finns det något att rekommendera då?

Yes
2011-02-01, 22:49
Instämmer med Sollentuna, hyggligt område (bara du undviker malmvägen) och väldigt nära till Danderyd. Pendeltåget tar runt en kvart in till centralen och det finns gott om bostäder inom rimligt avstånd till station.
Ställ dig i kö på hos Sollentunahem (https://www.sollentunahem.se/Default.aspx) om det är intressant, vetesjutton om du hinner få till någon rimlig kötid tills du vill ha bostad dock.
På malmvägen går det iaf att få relativt stort och billig. Dessutom finns det ett gym där. :D

Tyvärr får man stå flera år i kö hos Sollentunahem innan man får nåt.

Kryss
2011-02-01, 22:57
På malmvägen går det iaf att få relativt stort och billig. Dessutom finns det ett gym där. :D

Tyvärr får man stå flera år i kö hos Sollentunahem innan man får nåt.

Hehehe jo det är väl fördelen, jag vet iof inte hur det är nuförtiden... längesen man besökte området, kanske har förändrats?

Visste inte det var så illa, blivit lite poängblind då jag fick helsikes massa när jag hyrde av dem förut.

agazza
2011-02-01, 22:59
Vad är problemet med malmvägen?

Poäng?

Ska det seriöst ta över ett halvår att få lägenhet?

Nu börjar jag snart ångra allt det här, vad är fördelen med stockholm ni som bor där, vad gillar ni som är bättre än andra ställen?

eriksvensson
2011-02-01, 23:02
Bostadsmarknaden i Stockholm är åt helvete hur eller hur så känner du ingen så kan det ta år att få ett bra förstahandskontrakt. 2:a hand finns det dock gott om om du nu kan tänka dig det.

agazza
2011-02-01, 23:07
Tänkte inte vara där mer än typ max 2-3 år, det är mest tjejen som behöver boende för hon har fått jobb där och fick ett bra läge att komma in på jobbmarknaden hennes.

För mig spelar det ingen roll för mig är det lika jävla långt till norge hur som helst.

Så 2 eller 5 handskontrakt gör mig inte mycket, så länge jag får stort vardagsrum och köksbänk är jag nöjd

Becky
2011-02-01, 23:08
Haha va i helvete varför vill folk bo såhär? Vad är det som lockar i stockholm så mycket så folk drabbas av denna feber?

Okej mitt enda krav är att det ska gå att slippa åka bil till danderyd, det ska gå fort, max typ 30 minuter.

Jag känner bara en hyresvärd och det är mitt på södermalm, och där vill jag inte bo nå länge

Alltså inte för att göra dig besviken nu men det är ett helvete med boende i Stockholm. Folk köper bostadsrätter (läs: jag) för att man inte får tag på någon hyresrätt. Folk köar i minst 10 år för att få en någorlunda ok lägenhet utanför tullarna. Innanför tullarna ska vi inte ens prata om. Känner du någon privatvärd - woho för dig - men annars får du hoppas på att hitta någon som hyr ut (till ockerhyra). Självklart kan du ha tur, det finns alltid undantag, men generellt sätt så suger Stockholms bostadsmarknad... Den hårda sanningen.

För övrigt så gillar jag områden som Aspudden/Gröndal/Hägersten/Årsta/Johanneshov och liknande om du inte vill bo i stan. Men finns många bra områden - allt beror på vad man har för krav.

L-Sami
2011-02-01, 23:09
Blir nog en flytt till stockholm snart och har tagit en tillfällig lägenhet typ vid fältöversten på östermalm.

Hur länge ska du ha den lägenheten? Nöj med den så länge det går och leta efter andra lägenheter samtidigt.

agazza
2011-02-01, 23:12
Du vet att bostadskön för Stockholm är uppe i över 300000 personer?

Alltså inte för att göra dig besviken nu men det är ett helvete med boende i Stockholm. Folk köper bostadsrätter (läs: jag) för att man inte får tag på någon hyresrätt. Folk köar i minst 10 år för att få en någorlunda ok lägenhet utanför tullarna. Innanför tullarna ska vi inte ens prata om. Känner du någon privatvärd - woho för dig - men annars får du hoppas på att hitta någon som hyr ut (till ockerhyra). Självklart kan du ha tur, det finns alltid undantag, men generellt sätt så suger Stockholms bostadsmarknad... Den hårda sanningen.

För övrigt så gillar jag områden som Aspudden/Gröndal/Hägersten/Årsta/Johanneshov och liknande om du inte vill bo i stan. Men finns många bra områden - allt beror på vad man har för krav.

Det har jag förstått men aldrig trott att läget var så pass jobbigt, det finns ju inget underlag förutom att dom som bor där har trissat upp priserna bland varandra pga att knappt ingen säljer utan hyr bara ut.

Jo jag har tur och känner en hyresvärd, problemet är att det är FÖR centralt för mig.


Tack för hjälpen allihop, men jag börjar hoppas på att hon får jobba skift så vi kan bo i gävle eller något istället.


tips välkomnas såklart fortfarande

Becky
2011-02-01, 23:20
Det har jag förstått men aldrig trott att läget var så pass jobbigt, det finns ju inget underlag förutom att dom som bor där har trissat upp priserna bland varandra pga att knappt ingen säljer utan hyr bara ut.

Jo jag har tur och känner en hyresvärd, problemet är att det är FÖR centralt för mig.


Tack för hjälpen allihop, men jag börjar hoppas på att hon får jobba skift så vi kan bo i gävle eller något istället.


tips välkomnas såklart fortfarande


Jag skulle definitivt ta lägenheten om du kan få en lägenhet centralt, får du ett förstahandskontrakt är det ju guld värt (bokstavlig talat, lägenheter säljs svart för typ 200.000-300.000). Annars är alternativet att sitta på blocket eller liknande sidor och "hora" runt, alltså skriva mail till alla som hyr ut, alternativt lägga ut på facebook att du söker och se om någon har något, sätt upp lappar, blocket igen osv osv. Andrahand går alltid att få, frågan är bara vad man är villig att betala. Och det är väldigt osäkert, du kan ju få flytta runt ett par gånger... Lycka till! :)

Yes
2011-02-01, 23:20
Hehehe jo det är väl fördelen, jag vet iof inte hur det är nuförtiden... längesen man besökte området, kanske har förändrats?

Visste inte det var så illa, blivit lite poängblind då jag fick helsikes massa när jag hyrde av dem förut.
Jag vet inte hur illa det faktiskt är, bara att det ser ut som ett betongghetto.

3-4 år minimum får man nog räkna med, och då ska man ha flyt. Kanske att det blir lite lättare just i områden som malmvägen.

Vad är problemet med malmvägen?
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:HPIM1116.JPG?uselang=sv

Samma problem som andra delar av miljonprogrammet. Det har rykte om sig att vara skabbigt och småkriminellt.

Ska det seriöst ta över ett halvår att få lägenhet?
För ett förstahandskontrakt så, ja...

rooz
2011-02-02, 07:35
Vad är problemet med malmvägen?

Poäng?

Ska det seriöst ta över ett halvår att få lägenhet?

Nu börjar jag snart ångra allt det här, vad är fördelen med stockholm ni som bor där, vad gillar ni som är bättre än andra ställen?
Samma problem som alla andra miljonprogram....

Som Tabbe, Hässelby Strand borde funka. För du hade jäkligt svåra krav.

(Välkommen, ska du jobba i danderyd?)

Eiken
2011-02-02, 07:52
Ta lägenheten på södermalm. Byt till dig en annan lägenhet på björnsbytare efter några månader, om din hyresvärdskompis tycker det är ok vill säga.

agazza
2011-02-02, 08:11
Samma problem som alla andra miljonprogram....

Som Tabbe, Hässelby Strand borde funka. För du hade jäkligt svåra krav.

(Välkommen, ska du jobba i danderyd?)

enligt brorsan var hässelby området ett getto, men då vetefan vad han jämför med.

Nä fruntimret har fått jobb där, jag jobbar i norge än.

Tackartackar

Ta lägenheten på södermalm. Byt till dig en annan lägenhet på björnsbytare efter några månader, om din hyresvärdskompis tycker det är ok vill säga.

Tror knappast någon vill byta tills sig en 22kvm:are men vi får väl se :) tack för tipset

The_RobRoy
2011-02-02, 08:52
Flytta ut till Vallentuna, där börjar priserna bli hyffsat rimliga, så får tjejen åka buss in till Danderyd.

grondahl
2011-02-02, 08:57
Nu skämtar du.

Eller för att citera en kompis då han letade bostad "Kan bo i ett källarhål där den enda inluften är ventileringen från den lokala pizzerian för att få bo innnanför tullarna"



Tror knappast någon vill byta tills sig en 22kvm:are men vi får väl se :) tack för tipset

Tabbe
2011-02-02, 08:58
Vallentuna är bra, hässelby centrum vill du inte bo i men vid stranden ligger priserna snäppet högre och du slipper det värsta.

ang 22 kvm på söder så får du säkert en stor 2:a i förorten för den..

agazza
2011-02-02, 12:28
Nu skämtar du.

Eller för att citera en kompis då han letade bostad "Kan bo i ett källarhål där den enda inluften är ventileringen från den lokala pizzerian för att få bo innnanför tullarna"

Haha storstadsfolk blir bara lustigare

rooz
2011-02-02, 12:39
Vallentuna är inte farligt, är väll mest Brottby som kan vara lite sådär.

Hojta när du flyttar hit! Om jag är kvar så ska vi kramas! (Jag & sambon alltså;))

agazza
2011-02-02, 20:45
Vallentuna är inte farligt, är väll mest Brottby som kan vara lite sådär.

Hojta när du flyttar hit! Om jag är kvar så ska vi kramas! (Jag & sambon alltså;))

Jag skiter mest i vilket, det är hon som ska trivas för hon kommer vara där mer än jag, men jag ska kolla runt på allt när jag väl börjar bli mer van området. Men tack för alla tips, det blir nog att bo i stan och söka sig utåt, kanske hon får skiftjobb och då löser sig allt ändå :)

haha nejnej, hon har en utplottad kurs hon bara får hålla till och från jobbet *rolleyes*

Allan
2011-02-02, 21:29
Din brorsa kommer väl också från landet? Han tyckte väl antagligen Solna var the hood...
Kolla efter pendeltågslinjerna - tjugo minuter från Centralen börjar det finnas lägenheter till anständiga priser. Och gymen blir billigare

shut teh face
2011-02-02, 22:05
Satsa på något lite utanför, typ salem (går fort med bil till centralt).

Men det är som alla säger här, åt helsike med hyresrätter i stockholm.

Oxe
2011-02-02, 22:21
Är målet att ta sig till danderyd så kan man ju också titta på allt runt prärieexpressen dvs roslagsbanan

Tabbe
2011-02-02, 22:46
Är målet att ta sig till danderyd så kan man ju också titta på allt runt prärieexpressen dvs roslagsbanan

hörru, vi har tunnelbana och roslagsbanan går ju faktiskt från tekniska högskolan :D

Men kolla vallentuna, dom är lite udda men sköna kisar.

Oxe
2011-02-02, 23:02
Men det är ett helvete att ta sig ifrån hässelby till danderyd, tom lättare att ta sig från jakobsberg till danderyd dock blir det ju buss då.

Oavsätt hur roslagsbanan går så är det den som har mest stationer i danderyd så alla habro vinker med näsbypark och så vidare borde man komma snabbar till danderyd med (inte helt säker på hur det ser ut där ute i skogen) , sen har man täby atlet klubb där ute. ifall man åker bil till gymmet...

Ev studier ifall dom bedrivs på universitetet eller kth så är ju kommunikationen ok...

manekin
2011-02-03, 15:01
Nu skämtar du.

Eller för att citera en kompis då han letade bostad "Kan bo i ett källarhål där den enda inluften är ventileringen från den lokala pizzerian för att få bo innnanför tullarna"

Klassiskt Lantismanér...så kåta på Sthlm och rädda att inte passa in att "innanförtullarna" är det enda som räknas...det är ju föffan deras fel att priset på 2:or å 3:or är så jävla höga...dom bor gärna i en 12 kvadratare som sambos med barn med sovloft så länge dom "passar in"...hahaha

grondahl
2011-02-03, 15:06
Han var lite less på att bo i Alby. Botkyrka har ju rätt dåligt rykte och ligger en redig bit bort.

Klassiskt Lantismanér...så kåta på Sthlm och rädda att inte passa in att "innanförtullarna" är det enda som räknas...det är ju föffan deras fel att priset på 2:or å 3:or är så jävla höga...dom bor gärna i en 12 kvadratare som sambos med barn med sovloft så länge dom "passar in"...hahaha

manekin
2011-02-03, 15:14
Han var lite less på att bo i Alby. Botkyrka har ju rätt dåligt rykte och ligger en redig bit bort.

hahaha, det finns ju iof ett antal stationer mellan Alby å innerstan....

Mantus
2016-03-23, 10:21
Vi bumpar denna.

Jag kommernu, motsträvigt, att gå in på Stockholms bostadsmarknad någon gång under året då alla intressanta arbetsplatser ligger i Stockholm. Det blir till att köpa då hyresmarknaden vad jag sett och hört är stendöd.

Jag funderar då på ett antal platser att bo på där avståndet till centrum (jag arbetar nära centralstationen vilket är skönt) är lagom stort i förhållande till de priser man får punga ut för en tvåa/trea. De platser jag funderar på är

1.Helenelund
2. Sollentuna
3. Rissne
4. Spånga
Möjligen också Kista.

Är det någon som bor eller bott där som kan ge lite mer information om det är bra områden? Vilka är lugna och inte så stökiga? Bra kommunikationer? Bra bostadskvalite? Bra restauranger och övrigt? Jag tar tacksamt emot alla tips ni kan ge! (jag kommer självklart även besöka områdena innan jag eventuellt skaffar bostad där).

J.V
2016-03-23, 10:49
Jag rostar pa Spanga. Egentligen enbart pga Il Postino (http://www.pizzeriailpostino.se) och STK (http://www.sundbybergstk.se) da jag inte 'bott' dar mer an manad. Men pizza (och lasagne) och lyft av skivstang ar viktigt.

Kåtlett
2016-03-23, 10:50
Helenelund och Sollentuna är samma kommun, men beroende på plats är det ett bra ställe att bosätta sig på. Mycket nybyggen vid Sollentuna C, dock rätt saftiga avgifter.

Rissne funkar också, börjar bli hippt då Sundbyberg är så sjukt hypat.

Spånga vet jag ingenting om, kört förbi några gånger och fått en klump i magen varje gång.

shut teh face
2016-03-23, 10:58
Vi bumpar denna.

Jag kommernu, motsträvigt, att gå in på Stockholms bostadsmarknad någon gång under året då alla intressanta arbetsplatser ligger i Stockholm. Det blir till att köpa då hyresmarknaden vad jag sett och hört är stendöd.

Jag funderar då på ett antal platser att bo på där avståndet till centrum (jag arbetar nära centralstationen vilket är skönt) är lagom stort i förhållande till de priser man får punga ut för en tvåa/trea. De platser jag funderar på är

1.Helenelund
2. Sollentuna
3. Rissne
4. Spånga
Möjligen också Kista.

Är det någon som bor eller bott där som kan ge lite mer information om det är bra områden? Vilka är lugna och inte så stökiga? Bra kommunikationer? Bra bostadskvalite? Bra restauranger och övrigt? Jag tar tacksamt emot alla tips ni kan ge! (jag kommer självklart även besöka områdena innan jag eventuellt skaffar bostad där).
Hur stort behöver du och hur mycket får du köpa för?
De orter du nämner ger mig magklumpar, om jag skulle flytta tillbaka till Stockholm så hade jag valt att bo mindre och mer centralt, troligtvis Aspudden, Midsommarkransen eller kanske mitt på söder. Men det beror ju på hur stort du behöver såklart.

Allting som ligger efter karlberg och efter älvsjö åt andra hållet, är samma gamla skit, sorgliga stockholmsförorter. Undvik!

4623
2016-03-23, 11:50
Jag hade inte velat bo på något av ställena. Men hade jag varit tvungen att välja hade jag tagit Helenelund.

xodd
2016-03-23, 12:17
Beror helt på hur mycket pengar du har möjlighet att lägga ut. Hade generellt sätt inte valt något av platserna du radar upp, med reservation för att jag känner till västerort absolut bäst.

hurril
2016-03-23, 12:21
Rissne! Fint område, nära sumpan (mer av ett centrum än Rissne) och tunnelbana som tar mindre än en kvart till centralen. Prisutvecklingen där pekar typ i zenit så det är dessutom rätt sannolikt en bra affär.

xcv
2016-03-23, 12:41
Mantus, jag har senaste åren bott och rört mig mycket i kista och spånga, men bor nu söder om stan.

Spånga, precis vid stationen, upplever jag som ganska trevligt, iallafall på sommaren. Ganska luftigt runtomkring, några mataffärer osv. Nackdelen är väl att du är beroende av pendeltåget, som är allt annat än pålitligt vintertid. Säkrast är att bo på en tunnelbanelinje som går under jord :D

Vidare har spånga närhet till Rinkeby och Tensta som är mindre trevliga områden, mycket bråk och stök osv.

Kista är en tråkig förort utseendemässigt. Gamla nedgångna lägenhetshus mestadels, i kontrast till gallerian som är ganska ny och modern, och Kista science city som är fullproppat med moderna byggnader och IT-företag. Fördelen här är gallerian som har allt du behöver forutom en riktigt bra mataffär (Finns dock i överflöd i häggviks handelsplats, dit man kommer på under 10 minuter med bil.) Har bott i två olika studentlägenheter i kista sen 2014, och som ung man tycker jag inte att stöket som finns är ett problem. Sålänge man sköter sitt och är trevligt är det lugnt, men jag har sett en del bråk på gymmet, utomhus osv. Det röks på överallt och jag kunde knappt vädra under sommaren då hela lägenheten började lukta hasch. Tjejen tyckte också det var jobbigt att röra sig själv där på kvällarna, så det var ju såklart en nackdel, och jag kände att jag helst mötte henne vid tunnelbanan osv

Helenelund vet jag inte så mycket om annat än att det också är opålitligt pendeltåg som gäller.

Skulle vilja tipsa om Barkabystaden, som är en helt ny statsdel som växer fram. Ligger precis bredvid barkarbys handelsplats där Ikea, mataffärer, klädaffärer, outlets osv finns. Just nu är kommunikationerna inte perfekta, men jag tror att dom ska flytta pendeltågsstationen in i nya området, och att de ska förlänga blåa linjen ut dit under de närmsta året. Tror att man kan komma undan relativt billigt där, men nybyggena tenderar väl att ha högre månadsavgift.

Säg till om du har mer specifika frågor om framförallt Kista.

xcv
2016-03-23, 12:42
Är du helst inställd på att bo norr om stan btw? Säg vad du är beredd att betala cirka, och hur stort du vill bo så kanske vi kan vaska fram lite bra tips

ChuckTesta
2016-03-23, 13:09
Rissne! Fint område, nära sumpan (mer av ett centrum än Rissne) och tunnelbana som tar mindre än en kvart till centralen. Prisutvecklingen där pekar typ i zenit så det är dessutom rätt sannolikt en bra affär.

Ofta så har man ju inga problem med att se ironi på internet, men nu måste du skämta? Rissne? Har du varit i Rissne under dom senaste 10 åren?

Peter.B
2016-03-23, 13:20
Ofta så har man ju inga problem med att se ironi på internet, men nu måste du skämta? Rissne? Har du varit i Rissne under dom senaste 10 åren?

Ja, jag bor i Rissne och håller med Hurril ovan.

tumme
2016-03-23, 13:43
Hade undvikit allt förorter nära Rinkeby Tensta etc. Så inte Rissne eller Spånga.

Pendeln emot märsta efter Solna är okey men tråkiga så vill du ha restauranger etc så är det kört. Men så är dom flesta förorter, det finns någon mataffär och en pizzeria typ om du inte sikta på Solna eller Sundbyberg men då är ju priset betydligt högre.

Jag ogillar pendeln så hade siktat på gröna linjen västerut. Det blir fler stopp innan centralen men tunnelbanan är pålitligare och går oftare än pendeln

hurril
2016-03-23, 13:44
Ofta så har man ju inga problem med att se ironi på internet, men nu måste du skämta? Rissne? Har du varit i Rissne under dom senaste 10 åren?

Ja?

dannnee
2016-03-23, 14:06
Vi bumpar denna.

Jag kommernu, motsträvigt, att gå in på Stockholms bostadsmarknad någon gång under året då alla intressanta arbetsplatser ligger i Stockholm. Det blir till att köpa då hyresmarknaden vad jag sett och hört är stendöd.

Jag funderar då på ett antal platser att bo på där avståndet till centrum (jag arbetar nära centralstationen vilket är skönt) är lagom stort i förhållande till de priser man får punga ut för en tvåa/trea. De platser jag funderar på är

1.Helenelund
2. Sollentuna
3. Rissne
4. Spånga
Möjligen också Kista.

Är det någon som bor eller bott där som kan ge lite mer information om det är bra områden? Vilka är lugna och inte så stökiga? Bra kommunikationer? Bra bostadskvalite? Bra restauranger och övrigt? Jag tar tacksamt emot alla tips ni kan ge! (jag kommer självklart även besöka områdena innan jag eventuellt skaffar bostad där).

Kista... En av dom värsta platserna i sthlm.

Helenelund och sollentuna är bara en station ifrn varandra, helenelund är inget vidare, stort område med ghetto höghus, i sollentuna finns malmvägen men även mycket fina nybyggen bakom centrum.

Om du har råd så kolla istället vid ulriksdal, stationen innan helenelund, ett helt nytt område växer fram, väldigt fint. Eller silverdal, ligger mellan ulriksdal och helenelund.

grondahl
2016-03-23, 14:43
Gråt en skvätt och köp en lägenhet i ett trevligt område direkt istället. Men av de du har listat så Rissne

ChuckTesta
2016-03-23, 14:43
Ja, jag bor i Rissne och håller med Hurril ovan.

Ja?

Rissne är ju ett rövhål som i princip sitter ihop med Tensta och Rinkeby.

hurril
2016-03-23, 14:48
Rissne är ju ett rövhål som i princip sitter ihop med Tensta och Rinkeby.

Njae inte direkt. Granne med Rinkeby förvisso men vägen gör att man inte direkt rör sig mellan. Om något är väl Bergshöjden och Hallonbergen områden som kanske är stökiga men ... ja, Rissne är underskattat ärligt talat.

Mantus
2016-03-23, 15:48
Hur stort behöver du och hur mycket får du köpa för?
De orter du nämner ger mig magklumpar, om jag skulle flytta tillbaka till Stockholm så hade jag valt att bo mindre och mer centralt, troligtvis Aspudden, Midsommarkransen eller kanske mitt på söder. Men det beror ju på hur stort du behöver såklart.

Allting som ligger efter karlberg och efter älvsjö åt andra hållet, är samma gamla skit, sorgliga stockholmsförorter. Undvik!

Midsommarkransen och söder känns rätt dyrt känner jag. Vi (jag med sambo) tänkte oss en två-trea på minst 50 kvadratmeter. Vi gillar grönområden så lite utanför Stockholm gör oss inget. Pris är ju lite beroende på. Vi hade hoppats att komma undan under tre miljoner om det går.


Rissne! Fint område, nära sumpan (mer av ett centrum än Rissne) och tunnelbana som tar mindre än en kvart till centralen. Prisutvecklingen där pekar typ i zenit så det är dessutom rätt sannolikt en bra affär.

Jag har tittat på prisutvecklingen i Rissne och den verkar helt klart bra, att det går tunnelbana och att det är nära till tyngdlyftningsklubb är också ett plus.:d

Mantus, jag har senaste åren bott och rört mig mycket i kista och spånga, men bor nu söder om stan.

Spånga, precis vid stationen, upplever jag som ganska trevligt, iallafall på sommaren. Ganska luftigt runtomkring, några mataffärer osv. Nackdelen är väl att du är beroende av pendeltåget, som är allt annat än pålitligt vintertid. Säkrast är att bo på en tunnelbanelinje som går under jord :D

Vidare har spånga närhet till Rinkeby och Tensta som är mindre trevliga områden, mycket bråk och stök osv.

Kista är en tråkig förort utseendemässigt. Gamla nedgångna lägenhetshus mestadels, i kontrast till gallerian som är ganska ny och modern, och Kista science city som är fullproppat med moderna byggnader och IT-företag. Fördelen här är gallerian som har allt du behöver forutom en riktigt bra mataffär (Finns dock i överflöd i häggviks handelsplats, dit man kommer på under 10 minuter med bil.) Har bott i två olika studentlägenheter i kista sen 2014, och som ung man tycker jag inte att stöket som finns är ett problem. Sålänge man sköter sitt och är trevligt är det lugnt, men jag har sett en del bråk på gymmet, utomhus osv. Det röks på överallt och jag kunde knappt vädra under sommaren då hela lägenheten började lukta hasch. Tjejen tyckte också det var jobbigt att röra sig själv där på kvällarna, så det var ju såklart en nackdel, och jag kände att jag helst mötte henne vid tunnelbanan osv

Helenelund vet jag inte så mycket om annat än att det också är opålitligt pendeltåg som gäller.

Skulle vilja tipsa om Barkabystaden, som är en helt ny statsdel som växer fram. Ligger precis bredvid barkarbys handelsplats där Ikea, mataffärer, klädaffärer, outlets osv finns. Just nu är kommunikationerna inte perfekta, men jag tror att dom ska flytta pendeltågsstationen in i nya området, och att de ska förlänga blåa linjen ut dit under de närmsta året. Tror att man kan komma undan relativt billigt där, men nybyggena tenderar väl att ha högre månadsavgift.

Säg till om du har mer specifika frågor om framförallt Kista.

Tack för tipsen! Nej Kista låter kanske inte som vår kopp te i sådana fall. Jag undviker helst bråk och stök i möjligaste mån. opålitliga tåg är jag van vid då jag pendlar från Uppsala till Stockholm nu. Däremot är ju tunnelbana självklart ett stort plus.

Är du helst inställd på att bo norr om stan btw? Säg vad du är beredd att betala cirka, och hur stort du vill bo så kanske vi kan vaska fram lite bra tips

Vi tänkte oss en två-trea på minst 50 kvadratmeter. Vi gillar grönområden så lite utanför Stockholm gör oss inget. Pris är ju lite beroende på. Vi hade hoppats att komma undan under tre miljoner om det går. Det är inte bara norr som är intressant, det är bara det att det är där jag har mest koll. Sedan tillkommer också att vi båda två är jurister (sambon är snart färdig) och vill man jobba inom staten så är de flesta myndighetsjobb norr i stan eller centralt. Tråkigt att pendla mer än nödvändigt.

Kista... En av dom värsta platserna i sthlm.

Helenelund och sollentuna är bara en station ifrn varandra, helenelund är inget vidare, stort område med ghetto höghus, i sollentuna finns malmvägen men även mycket fina nybyggen bakom centrum.

Om du har råd så kolla istället vid ulriksdal, stationen innan helenelund, ett helt nytt område växer fram, väldigt fint. Eller silverdal, ligger mellan ulriksdal och helenelund.

Jo, vi har varit och tittat lite i Sollentuna. Nej Malmvägen har jag fått order om att hålla mig borta från och även lite områden i Helenelund där det begås mycket brott. Jag ska kolla Ulriksdal och Silverdal!

Gråt en skvätt och köp en lägenhet i ett trevligt område direkt istället. Men av de du har listat så Rissne

:d Jo, som vissa av er redan svarat så är platserna kanske inte alltid förstaval men det är en avvägning mellan vad vi har råd med som förstagångsköpare kontra hur nära centrum vi vill bo och hur stort vi vill bo. Jag bosätter mig inte frivilligt i en etta igen när vi är två. Det är ju inte 2010 längre så priserna är inte direkt vänliga mot oss som gör sitt första köp.

hurril
2016-03-23, 16:36
Ett annat område som även det är lite utskällt (och vida underskattat!) är Huvudsta. Priserna där trycks ner av områdets rykte och visst, här och var kan det kanske vara stök? Men dåliga rykten stannar alltid mycket längre än de faktiska omständigheterna som en låg låg till grund för dem så där får man mycket för pengarna. Västra Skogens tunnelbana är typ 3 sekunder från centralen och 1 sekund ifrån Fridhemsplan. Klart underskattat ställe.

Dessutom kan du bo med utsikt över mälaren. Även detta ställe kommer _garanterat_ att stiga ordentligt i priser de närmaste åren eftersom folk kommer att inse att ryktet är skitsnack.

Jakobson
2016-03-23, 17:03
Nacka, hammarbysjöstad, sicklakaj

Nebuchadnezzar
2016-03-23, 17:54
Ett annat område som även det är lite utskällt (och vida underskattat!) är Huvudsta. Priserna där trycks ner av områdets rykte och visst, här och var kan det kanske vara stök? Men dåliga rykten stannar alltid mycket längre än de faktiska omständigheterna som en låg låg till grund för dem så där får man mycket för pengarna. Västra Skogens tunnelbana är typ 3 sekunder från centralen och 1 sekund ifrån Fridhemsplan. Klart underskattat ställe.

Dessutom kan du bo med utsikt över mälaren. Även detta ställe kommer _garanterat_ att stiga ordentligt i priser de närmaste åren eftersom folk kommer att inse att ryktet är skitsnack.

Just flyttat in i studentlägenhet i Huvudsta. Inte märkt av något dåligt alls, utan njuter mest av att det som du säger går fort att ta sig till allt av relevans, samtidigt som hyran är bisarrt låg. Något stök vet jag inte var man skulle stöta på men jag är som sagt nyinflyttad. Väldigt lugnt hittills i alla fall, trots att det dessutom är ett studenthus.

timoat
2016-03-23, 18:38
Jag kan rekommendera Bagarmossen, nära till fantastisk natur med Nacka reservatet. Dock skall det byggas flyktingbaracker snart, och runt 3500 nya lägenheter över en 10 års period, så jag vetefan hur länge det håller. Än så länge gillar jag det härute iallfall.

anvihl
2016-03-23, 18:53
Bodde en sväng på Reimersholme för ett par år sen, leta där för f*n! Supermysigt och lugnt fast ändå nära till t-banan (Hornstull), aldrig något liv eller bråk, perfekt att bo för att snabbt ta sig mer centralt.

Mantus
2016-03-23, 19:06
Ett annat område som även det är lite utskällt (och vida underskattat!) är Huvudsta. Priserna där trycks ner av områdets rykte och visst, här och var kan det kanske vara stök? Men dåliga rykten stannar alltid mycket längre än de faktiska omständigheterna som en låg låg till grund för dem så där får man mycket för pengarna. Västra Skogens tunnelbana är typ 3 sekunder från centralen och 1 sekund ifrån Fridhemsplan. Klart underskattat ställe.

Dessutom kan du bo med utsikt över mälaren. Även detta ställe kommer _garanterat_ att stiga ordentligt i priser de närmaste åren eftersom folk kommer att inse att ryktet är skitsnack.

Huvudsta har jag inte ens tänkt på jag ska absolut kolla vidare för att se om det kommer ut något i rätt prisklass. Även om det är en aning för nära Skatteverket. :d

Nacka, hammarbysjöstad, sicklakaj

Nacka kollar jag på lite smått, lite knackiga förbindelser möjligen.

Just flyttat in i studentlägenhet i Huvudsta. Inte märkt av något dåligt alls, utan njuter mest av att det som du säger går fort att ta sig till allt av relevans, samtidigt som hyran är bisarrt låg. Något stök vet jag inte var man skulle stöta på men jag är som sagt nyinflyttad. Väldigt lugnt hittills i alla fall, trots att det dessutom är ett studenthus.

Tack för recensionen och grattis till bra läge på studentlägenhet!

Jag kan rekommendera Bagarmossen, nära till fantastisk natur med Nacka reservatet. Dock skall det byggas flyktingbaracker snart, och runt 3500 nya lägenheter över en 10 års period, så jag vetefan hur länge det håller. Än så länge gillar jag det härute iallfall.

Bagarmossen tittas det också på, möjligen en aning dyrt.

Bodde en sväng på Reimersholme för ett par år sen, leta där för f*n! Supermysigt och lugnt fast ändå nära till t-banan (Hornstull), aldrig något liv eller bråk, perfekt att bo för att snabbt ta sig mer centralt.

Låter trevligt men jag jobbar inte inom investment bakning utan är blott en enkel myndighetsjurist. :d
Reimersholme visade sig vara en aniiiing över budget.

KlopFer
2016-03-23, 19:10
Om några säger rissne och tycker det är skönt med närheten till sumpan så skulle jag säga Duvbo. Visst, det är mycket villor men finns även några lägenheter och det är extremt lugnt område.

Till Rissne går man inte i onödan om man inte måste ta t-banan. Grupper med 4-6 ungdomar med mörka kläder och huvor på är standard. Känns som ett lotteri om man ska bli överfallen eller inte.

Blomkål
2016-03-23, 19:16
Om jag verkligen tvingades bosätta mig utanför tullarna hade jag nog köpt i Alvik, Ropsten eller kanske Hammarby-Sjöstad. Kanske Liljeholmen om det är nära bron till Hornstull. Västra Skogen verkar också helt ok. Har du kollat på dessa områden?

tossefar
2016-03-23, 19:26
Jag hade undvikit Rissne och Kista. Skulle hellre titta på Liljeholmen/Hägersten, Gullmarsplan, Hammarbyhöjden.

Blomkål
2016-03-23, 19:37
Om jag verkligen tvingades bosätta mig utanför tullarna hade jag nog köpt i Alvik, Ropsten eller kanske Hammarby-Sjöstad. Kanske Liljeholmen om det är nära bron till Hornstull. Västra Skogen verkar också helt ok. Har du kollat på dessa områden?

Fick inte ändra men vill tillägga att jag egentligen tycker ni borde överväga att hyra litet och billigt, jobba som fan och spara tills ni har råd att köpa i innerstan. Om jag tänker mig det värsta och tråkigaste stället innanför tullarna så är det fortfarande bättre än de förorterna jag nämnde innan.

unsuspected
2016-03-23, 20:01
Kolla även Ulvsunda. Ligger mellan Solna/sundbyberg och Bromma. Helt stendött här(trots HA i närheten)och nära till blåa linjen(tunnelbanan med minst strul då den har bara en station ovan för mark.

Yes
2016-03-23, 23:16
Ett annat område som även det är lite utskällt (och vida underskattat!) är Huvudsta. Priserna där trycks ner av områdets rykte och visst, här och var kan det kanske vara stök? Men dåliga rykten stannar alltid mycket längre än de faktiska omständigheterna som en låg låg till grund för dem så där får man mycket för pengarna. Västra Skogens tunnelbana är typ 3 sekunder från centralen och 1 sekund ifrån Fridhemsplan. Klart underskattat ställe.

Dessutom kan du bo med utsikt över mälaren. Även detta ställe kommer _garanterat_ att stiga ordentligt i priser de närmaste åren eftersom folk kommer att inse att ryktet är skitsnack.
Priserna har ökat mycket i Huvudsta på senare tid. Jag har inte hört så mycket dåligt om det, mer än att det ligger ett socboende vid centrum. Tycker själv det är väldigt lugnt.

Yes
2016-03-23, 23:28
Jo, vi har varit och tittat lite i Sollentuna. Nej Malmvägen har jag fått order om att hålla mig borta från och även lite områden i Helenelund där det begås mycket brott. Jag ska kolla Ulriksdal och Silverdal!

Häggvik kan vara värt att kolla på. Lugnt och lummigt område. Gissar att det går att få en stor tvåa eller trea med sjöutsikt för under 3 miljoner. Pendeln till t-centralen tar 20 minuter.

Fordon
2016-03-23, 23:37
Hur kan ingen här rekommenderat Täby ännu?? Bra kommunikationer, en kvart till stan med bil. Jämförelsevis lugn kommun och mycket grönområden.

An Iron Soul
2016-03-24, 00:01
Rannsaka dig själv och flytta inte till Stockholm "bara föra att".
Jag jobbar i Stockholm. Det är den enda anledningen till att jag fortfarande bor här.
Hyr en lägenhet i andra hand som dom flesta andra i min egen ålder, 22 år. Det börjar tära mycket på psyket helt ärligt.

Saker som gör mig lycklig/intressen:
Snowboard, fiske, långfärdsskridskor, kolla när Skelleteå lirar hockey, gå på bio, åka inlines och styrketräningen.


Jag funderar faktiskt på att e.v flytta till en mindre ort.
Med tillgång till fin natur. En skidbacke, några fina isar. Ett SHL hockey lag på orten man kan följa för att fördriva lite tid.

Övrigt:
Är ändå bara en massa tiggare och kriminellt skit i den här staden och folk sköter sitt eget.

Topic:
Jag rekommenderar bara dom ställena i Stockholm som jag själv hade velat bo på men som kostar en j*vla massa.



Mina tips Waxholm, Nynäshamn, Saltsjöbaden, Sundbyberg, eller e.v en liten lägenhet i Skanstull om man inte redan stadgat sig. Typ student och singel.

Men det ska ju betalas också.. Hahaha. :laugh:

Nyland
2016-03-24, 03:50
Jag bodde i Rissne för ett par år sedan. Det var inga problem under dagen och positivt att det finns en del grönområden nära till hands, jag brukade ta en fin joggingtur ibland. Det går även snabbt in till centralen som nämnts. Att komma hem sent på kvällen var dock ingen höjdare och jag har skrivit om det i en annan tråd. Det var alltid folk som hängde runt torget och det kunde bli en hotful stämning. Jag kan dock tänka mig att detta gäller för många platser i Stockholm (en anledning till att jag inte saknar staden).

freaq
2016-03-24, 08:13
Jag bodde för något år sen i Åkersberga, riktigt fint tycker jag. nära till natur och kommunikationen till stan är helt ok, ca 30 min in till T-centralen.

Såvida man inte bor på Norrgårdsvägen ^^

mini
2016-03-24, 08:31
Många helt utan koll på priser eller avstånd här ja.
Jag har dålig koll på söderort, men om du har en budget på 3 miljoner kan du absolut få en tvåa på strax över 50 kvm i Solna eller Sumpan. Fördelen med Solna är den lägre kommunalskatten som gör att du har en inte oansenlig mängd hundralappar mer kvar i plånboken än om du bor i Sundbyberg. Kolla Huvudsta eller Skytteholm. Jungfrudansen är ett område som fortfarande är prisvärt också pga skitfula hus, men närhet till både tunnelbana och vatten och lägenheterna är stora och inte alls otrevliga inuti.
Området på Råsundavägen närmre Hagalund/Solna station är också mindre dyrt.
Vill man ha lite större, billigare och närmre natur skulle jag säga att alla stationer mellan Spånga och Kallhäll är ok. Det är samma pendeltågslinje som Sundbyberg.

Mantus
2016-03-24, 11:26
Om några säger rissne och tycker det är skönt med närheten till sumpan så skulle jag säga Duvbo. Visst, det är mycket villor men finns även några lägenheter och det är extremt lugnt område.

Till Rissne går man inte i onödan om man inte måste ta t-banan. Grupper med 4-6 ungdomar med mörka kläder och huvor på är standard. Känns som ett lotteri om man ska bli överfallen eller inte.

Har alltid tänkt att Duvbo skulle vara för dyrt men nu när jag kollade så fanns det lite i rätt prisklass ändå. Ska kolla upp.

Om jag verkligen tvingades bosätta mig utanför tullarna hade jag nog köpt i Alvik, Ropsten eller kanske Hammarby-Sjöstad. Kanske Liljeholmen om det är nära bron till Hornstull. Västra Skogen verkar också helt ok. Har du kollat på dessa områden?

Fick inte ändra men vill tillägga att jag egentligen tycker ni borde överväga att hyra litet och billigt, jobba som fan och spara tills ni har råd att köpa i innerstan. Om jag tänker mig det värsta och tråkigaste stället innanför tullarna så är det fortfarande bättre än de förorterna jag nämnde innan.

Hammarby-Sjöstad har jag alltid sett som för dyrt område så det har jag inte gjort. Alvik och Ropsten har jag inte kollat upp än.

Problemet med att hyra billigt i Stockholm är att det inte riktigt går som det ser ut nu. Hyresmarknaden är fruktansvärd vad jag sett. Det går inte riktigt att motivera att betala 15 000 kr för en andrahandstvåa i Tensta.:d

Jag hade undvikit Rissne och Kista. Skulle hellre titta på Liljeholmen/Hägersten, Gullmarsplan, Hammarbyhöjden.

Ska kolla på de områdena!



Kolla även Ulvsunda. Ligger mellan Solna/sundbyberg och Bromma. Helt stendött här(trots HA i närheten)och nära till blåa linjen(tunnelbanan med minst strul då den har bara en station ovan för mark.

Häggvik kan vara värt att kolla på. Lugnt och lummigt område. Gissar att det går att få en stor tvåa eller trea med sjöutsikt för under 3 miljoner. Pendeln till t-centralen tar 20 minuter.

Häggvik ska jag titta på också, jag får plocka ut lite områden som är bra längs pendeln.

Hur kan ingen här rekommenderat Täby ännu?? Bra kommunikationer, en kvart till stan med bil. Jämförelsevis lugn kommun och mycket grönområden.

Täby har jag lite koll på, närheten till stan är väl lite beroende på var man bor dock och så är det väl byte vid tekniska högskolan från tåg till tunnelbana?

Rannsaka dig själv och flytta inte till Stockholm "bara föra att".
Jag jobbar i Stockholm. Det är den enda anledningen till att jag fortfarande bor här.
Hyr en lägenhet i andra hand som dom flesta andra i min egen ålder, 22 år. Det börjar tära mycket på psyket helt ärligt.

Saker som gör mig lycklig/intressen:
Snowboard, fiske, långfärdsskridskor, kolla när Skelleteå lirar hockey, gå på bio, åka inlines och styrketräningen.


Jag funderar faktiskt på att e.v flytta till en mindre ort.
Med tillgång till fin natur. En skidbacke, några fina isar. Ett SHL hockey lag på orten man kan följa för att fördriva lite tid.

Övrigt:
Är ändå bara en massa tiggare och kriminellt skit i den här staden och folk sköter sitt eget.

Topic:
Jag rekommenderar bara dom ställena i Stockholm som jag själv hade velat bo på men som kostar en j*vla massa.



Mina tips Waxholm, Nynäshamn, Saltsjöbaden, Sundbyberg, eller e.v en liten lägenhet i Skanstull om man inte redan stadgat sig. Typ student och singel.

Men det ska ju betalas också.. Hahaha. :laugh:

Nu är ju problemet att jag har arbete i Stockholm och att de intressanta arbeten som finns för jurister i de flesta fall är baserade i Stockholm. Då både jag och sambon är jurister i början på vår karriär så blir det Stockholm vi måste jobba i om vi vill karriärklättra. Som det är nu har jag pendlat från Uppsala till Stockholm vilket är både dyrt och tidskrävande. Om vi båda skulle pendla skulle det gå på närapå 6 000 kr i månaden i bara pendlingskostnad och vi skulle förlora mellan två och fyra timmar var per dag i pendlingstid (och jag hade förlorat mitt förstånd, pendling tär på en psykiskt och fysiskt). Då vi båda är väldigt aktiva och tränar mellan 4-6 dagar i veckan så vore en bostad inom trettio-fyrtio minuter från arbete väldigt skönt. Om några år när vår situation har förändrats kommer vi nog omvärdera om vi ska bo kvar i Stockholm eller flytta tillbaka till Uppsala eller något annat ställe men som det ser ut nu så vore en flytt till Stockholm både billigare, skönare, bättre för våra fritidsintressen och ett bättre karriärsteg. Vi har tankar på att lösa behovet av tysthet och lugn (vi är från små orter båda två) med att köpa en sommarstuga så långt bort från människor som vi kan komma. :d

Jag bodde i Rissne för ett par år sedan. Det var inga problem under dagen och positivt att det finns en del grönområden nära till hands, jag brukade ta en fin joggingtur ibland. Det går även snabbt in till centralen som nämnts. Att komma hem sent på kvällen var dock ingen höjdare och jag har skrivit om det i en annan tråd. Det var alltid folk som hängde runt torget och det kunde bli en hotful stämning. Jag kan dock tänka mig att detta gäller för många platser i Stockholm (en anledning till att jag inte saknar staden).

Jo, en sådan stämning finns ju även till viss del i Uppsala i vissa delar av centrum. Jag gillar normalt sett inte att gå ute på kvällen i områden där mycket unga killar rör sig eller i pubområden.

Jag bodde för något år sen i Åkersberga, riktigt fint tycker jag. nära till natur och kommunikationen till stan är helt ok, ca 30 min in till T-centralen.

Såvida man inte bor på Norrgårdsvägen ^^

Nu vet jag inte ens var Åkersberga ligger men tänker titta till det om inte annat bara så för att se varför man inte ska bo på Norrgårdsvägen. =)

Många helt utan koll på priser eller avstånd här ja.
Jag har dålig koll på söderort, men om du har en budget på 3 miljoner kan du absolut få en tvåa på strax över 50 kvm i Solna eller Sumpan. Fördelen med Solna är den lägre kommunalskatten som gör att du har en inte oansenlig mängd hundralappar mer kvar i plånboken än om du bor i Sundbyberg. Kolla Huvudsta eller Skytteholm. Jungfrudansen är ett område som fortfarande är prisvärt också pga skitfula hus, men närhet till både tunnelbana och vatten och lägenheterna är stora och inte alls otrevliga inuti.
Området på Råsundavägen närmre Hagalund/Solna station är också mindre dyrt.
Vill man ha lite större, billigare och närmre natur skulle jag säga att alla stationer mellan Spånga och Kallhäll är ok. Det är samma pendeltågslinje som Sundbyberg.

Bra poäng där med kommunalskatten mini! Jag försöker ta hänsyn till sådant också när jag söker även om det til syvende og sidst ju blir en fråga om utbud och vilken lägenhet man kan tänka sig att bo i. Jag har inte kollat SKytteholm och Jungfrudansen ännu. Skitfula hus utvändigt är rätt egalt så länge de är fina inuti och är praktiska. Vi har ju inte tänkt bosätta oss i samma lägenhet resten av livet så så länge vi trivs behöver utsidan på huset inte vara perfekt. Vi vet ju inte om vi kommer att flytta till annat område om några år eller om vi flyttar utomlands ett tag. Det är ju det bästa med att vara utbildad och obunden av barn eller annat, man har möjlighet att hoppa på möjligheterna som dyker upp. Det verkar ju heller inte vara något problem att få bostadsrättslägenheter uthyrda i Stockholm...



Tack alla för alla bra tips! Ni får gärna fortsätta, ju mer områden man får tips om desto bättre valmöjligheter och dessutom blir man en jävel på Stockholms geografi.

Kryss
2016-03-24, 20:15
Häggvik kan vara värt att kolla på. Lugnt och lummigt område. Gissar att det går att få en stor tvåa eller trea med sjöutsikt för under 3 miljoner. Pendeln till t-centralen tar 20 minuter.

Instämmer med detta, bor där själv. Hyfsat avstånd till stan och nära till sjöar och naturreservat. Är man ok med en liten promenad från stationen kan man få bo riktigt vackert vid norrviken.

Diomedea exulans
2016-03-24, 20:28
Hör med hovet. Det finns väldigt många obebodda rum på slottet.

grondahl
2016-03-25, 08:33
Har du tre miljoner så kan bo i ex Hammarby Höjden eller Björklöven, tunnelbana, ligger i kant med nackareservatet och det går fort in till stan med cykel.

Fordon
2016-03-25, 09:14
Täby har jag lite koll på, närheten till stan är väl lite beroende på var man bor dock och så är det väl byte vid tekniska högskolan från tåg till tunnelbana?


Ja, antingen tar du roslagsbanan in till tekniska, eller så tar du en buss till Danderyd sjukhus/mörby centrum för att åka från röda linjen.

Jag TROR inte det spelar någon jättestor roll då det på morgonen borde gå bussar direkt till Danderyd för att underlätta pendlingen in till stan (både från Gribbylund och Hägernäs och längs den vägen) Så var det för några år sedan iaf men det kan ju ha ändrats såklart. Jag har ingen koll på om busslinjer har dragits in eller justerats. Det är ju dock enkelt att kolla upp om man orkar det.

Någon nämnde Åkersberga också. Inte för att jag är något större fan av det stället (förutom utanför Åkersberga bland skog och villor. Typ Annerdal *drool*) men även där har du roslagsbanan från centrum.