handdator

Visa fullständig version : Han där äter inte var tredje timme, han kommer att dö...


Spridis
2011-02-01, 19:36
Nu är det så djävligt att vi alla är olika. Dvs ingen annan jag känner kör fasta. Detta leder ju av förklarliga skäl till att jag kommer att insjukna och dö för att jag:

a) INTE ÄTER FRUKOST!!! (herregud)
b) inte mumsar på en massa skit var tredje timme för att inte dö av svält (för att banta så ska man äta hela tiden enligt gängse normer)
c) inte äter alls, utan bara dricker vissa dagar??? (hur i helvete tänker människan?)

På punkt a svarar jag godtyckligt: Jag äter nog frukost men jag har skjutit upp den till 11:30 för att jag är för lat att orka äta på morgonen.

Till punkt b orkar jag inte argumentera utan brukar helt kallt titta på dom med tom blick och sucka djupt.

Punkt c... Där blir det kortslutning för "dom andra". Orkar inte ens börja nämna 24h fasta utan säger bara sarkastiskt: Man behöver väl inte äta varje dag heller!

_ _ _ _ _ _ _ _

Hur ska man på ett pedagogiskt sätt förklara åt dom att man inte behöver äta frukost för att orka med en arbetsdag.
Att man inte behöver äta var tredje timme för att hålla metabolismen uppe (detta svåra ord förstår dom inte utan dom säger: man måste äta var tredje timme för att gå ner i vikt).
Att fasta 24h (eller PF 16h) inte leder till att man skrumpnar ihop och dör, ej heller att energin tar slut.

Men men men, dom sitter och läser expressen och sidor som denna (http://fitness.pubkicks.com/sv/how-to-increase-metabolism-to-lose-weight-easy-ways-to-keep-in-shape/260/) och sen tror dom att minsta ändring i deras kostvanor kommer att ge dom men för livet.

Att jag går ner ½-1kg per vecka och samtidigt ökar i gymmet hör inte till saken.

King Grub
2011-02-01, 19:37
Varför måste du övertyga dom? Det brukar inte gå i vilket fall som helst, när grundkunskaperna saknas hos dom man debatterar med. Det blir liksom bara ord utan mening för dom.

Spridis
2011-02-01, 19:39
Tja, övertyga kanske inte behövs. Men en viss förståelse kanske skulle vara trevligt.

Ristretto
2011-02-01, 19:41
Mina kompisar måste vara bra mycket lättare att vara med än många andra. När jag förklarar hur jag äter har alla köpt det rakt av. Ingen har sagt att det är dåligt, däremot att de själva inte skulle klara av att hoppa över frukost osv.

kettlebellGuden
2011-02-01, 19:44
Tja, övertyga kanske inte behövs. Men en viss förståelse kanske skulle vara trevligt.

Lite som att förklara att det är ok att äta efter 18:00.

Vägrar de lyssna så låt bli att förklara. Låt resultaten tala.

Spridis
2011-02-01, 19:53
En annan sak är att kalorierna har kommit i skymundan bakom alla bokstavskombinationer. Ät hur mycket du vill bara du håller dej till dessa få regler bla bla bla... Nämner jag kalori in, kalori ut så blir alla till fågelholkar på en mikrosekund. Åååååh, vad menar du nu????

Jag trodde faktist tidigare att man inte behövde hålla reda på kalorier bara man följde LCHF, GI-metoden eller nån annan diet. Frugan och jag testade en hel massa olika dieter som vi läst om. LCHF ledde till gallbesvär för mej, GI var en total besvikelse för jag gick upp i vikt osv osv.
Det enda som fungerat för oss var att börja räkna kalorier. Då gick det upp ett ljus för oss, ingenstans hade vi kunnat läsa att man skulle dra in på kalorierna. Det stod bara om att man skulle typ äta mycket fett och protein och lite kolhydrater i LCHF, därav åt vi fläsk och gräddsåser i massor. I en annan diet skulle man äta mat med lågt GI. Därav åt vi kolhydrater i massor, allt med lågt GI... Och alla vet vi vad det leder till :(

kettlebellGuden
2011-02-01, 20:05
En annan sak är att kalorierna har kommit i skymundan bakom alla bokstavskombinationer. Ät hur mycket du vill bara du håller dej till dessa få regler bla bla bla... Nämner jag kalori in, kalori ut så blir alla till fågelholkar på en mikrosekund. Åååååh, vad menar du nu????


Jepp.. det finns ingen magi.

Själv tycker jag rådet som många LCHF-förespråkare ger att "ät hur mycket du vill av X+Y" eller "ät tills du blir mätt" är riktigt dumt. Överäta när man bara kränger fett och protein är så mycket lättare än om man lägger till någon portion pasta.


Att förklara fasta är lönlöst om de du förklarar för inte är intresserade. OMG DU BLIR JU KATABOL OM DU INTE ÄTER NONSTOP!

Spridis
2011-02-01, 20:10
KATABOL

Katabol är ett för svårt ord ;) Kata-vad??? Orkeslös, utan energi, tjurig brukar vara det normala svaret.
Frukost är svaret på allt!!! Men att äta efter 18:00, i helvete heller för då blir man fet. Inget tal om orkeslöshet där inte...

kettlebellGuden
2011-02-01, 20:14
Katabol är ett för svårt ord ;) Kata-vad??? Orkeslös, utan energi, tjurig brukar vara det normala svaret.
Frukost är svaret på allt!!! Men att äta efter 18:00, i helvete heller för då blir man fet. Inget tal om orkeslöshet där inte...

Jag har fått förklarat för mig att efter 18:00 så kan inte människokroppen använda upp engergin korrekt utan lagrar den som fett direkt. *whatever*

Prata med lite byggare så ska du nog få höra att de kan ordet "katabol" :D Tydligen är det ett öde värre än döden.

Spridis
2011-02-01, 20:17
Kanske det är den biologiska klockan?

vicarious
2011-02-01, 20:22
Kör krabban. Funkar alltid!

Spridis
2011-02-01, 20:25
Explain please!

Hejnomax
2011-02-01, 20:30
Ja utveckla gärna vad en krabba är och hur den kan hjälpa en i diskussioner!

vicarious
2011-02-01, 20:31
This

http://tnation.t-nation.com/forum_images/d/4/d4331-RonnieColeman_most_muscular.jpg

mikaelj
2011-02-01, 20:31
Överäta när man bara kränger fett och protein är så mycket lättare än om man lägger till någon portion pasta.

...tycker du.

young_george
2011-02-01, 20:42
Så nu har du alldeles nyss upptäckt en ny diet, och alla som inte förstår är helt puckade. Livet är jobbigt!

http://i1139.photobucket.com/albums/n543/lepras/goat4.jpg

Spridis
2011-02-01, 20:49
Så nu har du alldeles nyss upptäckt en ny diet, och alla som inte förstår är helt puckade. Livet är jobbigt!


Nepp, inte en ny typ av diet lille vän. Och alla andra är inte helt puckade, bara lite mera inskränkta! Inte är PF guds gåva till oss alla, ej heller 24h fasta. Det jag menar är bara att om man dietar år efter år och ändå sitter med samma fettlager runt magen så borde man ju åtminstone inte dumförklara en som vekligen får resultat med lite mer 'ovanliga' metoder.
Livet är verkligen inte jobbigt, livet leker!

Spridis
2011-02-01, 20:50
This

http://tnation.t-nation.com/forum_images/d/4/d4331-RonnieColeman_most_muscular.jpg

*Övar framför stora spegeln!*

kettlebellGuden
2011-02-01, 20:59
...tycker du.

Prove me wrong, white boy!

Ristretto
2011-02-01, 21:05
Prove me wrong, white boy!

Det är inte ovanligt att folk tycker det är lättare att överäta på kolhydrat än fett.

Vad kan du få i dig mest energi från lättast, grädde eller saft/läsk? Fet korv eller bröd?

kettlebellGuden
2011-02-01, 21:09
Det är inte ovanligt att folk tycker det är lättare att överäta på kolhydrat än fett.


Källa på det, kthxbye.


Vad är lättast att trycka över en dag? 3 liter vispgrädde med 200g proteinpulver eller ett kilo pasta? Vispgrädden och protten, helt klart. Där är inget stopp liksom. Mixa i en 50-60g carbs över dagen och BAM, mättnaden är där direkt.

kettlebellGuden
2011-02-01, 21:09
Oj glömde. och kan inte ändra inlägget.

grädde är helt klart lättare att trycka än läsk. fet korv lättare än bröd.

mikaelj
2011-02-01, 21:19
Vad är lättast att trycka över en dag? 3 liter vispgrädde med 200g proteinpulver eller ett kilo pasta? Vispgrädden och protten, helt klart. Där är inget stopp liksom. Mixa i en 50-60g carbs över dagen och BAM, mättnaden är där direkt.

Källa på det, kthxbye.

kettlebellGuden
2011-02-01, 21:21
Källa på det, kthxbye.

Nu ska vi sluta vara OT. :furious:

rajjan_dammit
2011-02-01, 21:29
Går du ner mer än dom? Går de ner överhuvudtaget? Förstår inte varför man måste med ord förklara för de oupplysta. Visa resultatet i spegeln eller på vågen.

Spridis
2011-02-01, 21:32
Om man umgås med samma personer 5 dagar i veckan, år ut och år in så blir det snart lite jobbigt.

rajjan_dammit
2011-02-01, 21:36
Men de tystnar inte när de märker att du gått ner bra mycket mer än dem?

Ristretto
2011-02-01, 21:37
Källa på det, kthxbye.


Vad är lättast att trycka över en dag? 3 liter vispgrädde med 200g proteinpulver eller ett kilo pasta? Vispgrädden och protten, helt klart. Där är inget stopp liksom. Mixa i en 50-60g carbs över dagen och BAM, mättnaden är där direkt.

Du bör kanske jämföra saker med ungefär samma konsistens så att den akuta mättnaden blir någorlunda jämförbar. Det där resonemanget är ju mest konstigt. Ett kilo pasta utspritt på en dag är ju inte direkt jobbigt att få i sig. Mättnaden på sikt av fett och protein blir nog ett större problem, även om proteinpulver är ett dåligt exempel.


Nu ska vi sluta vara OT. :furious:
http://www.threadbombing.com/data/media/54/perfect_strangers_facepalm.jpg

Beelz
2011-02-01, 21:39
Jag har nyss börjat med periodisk fasta, dom på jobbet skyr mig som pesten och försök inte ens förklara för gamla byggnadsarbetare om kost och träning :D

En jobbarkompis försöker också "banta"(snarare svält eftersom jag hört vad den personen äter....) Hon trycker i sig sånna där Diet-bars på typ 250kcal kanske? Jag försökte lungt förklara att du skulle kunna byta ut den där mot en kycklingfilé och lite frysta wookgrösaker och få samma energimängd.... Men utan framgång, så jag har nu gett upp och tar inte upp kost och träning med folk som inte är insatta i ämnet :)

kettlebellGuden
2011-02-01, 21:40
Du bör kanske jämföra saker med ungefär samma konsistens så att den akuta mättnaden blir någorlunda jämförbar. Det där resonemanget är ju mest konstigt. Ett kilo pasta utspritt på en dag är ju inte direkt jobbigt att få i sig. Mättnaden på sikt av fett och protein blir nog ett större problem, även om proteinpulver är ett dåligt exempel.

Jag håller inte med alls.

Självklart menar jag inte akut mättnad utan över hela dagen. Vem fasiken äter ett kilo pasta i en sittning!? Det är ju fasiken 5-10 dagars pasta-ranson right there.

kettlebellGuden
2011-02-01, 21:41
Jag har nyss börjat med periodisk fasta, dom på jobbet skyr mig som pesten och försök inte ens förklara för gamla byggnadsarbetare om kost och träning :D

En jobbarkompis försöker också "banta"(snarare svält eftersom jag hört vad den personen äter....) Hon trycker i sig sånna där Diet-bars på typ 250kcal kanske? Jag försökte lungt förklara att du skulle kunna byta ut den där mot en kycklingfilé och lite frysta wookgrösaker och få samma energimängd.... Men utan framgång, så jag har nu gett upp och tar inte upp kost och träning med folk som inte är insatta i ämnet :)

business-ide:

DIET-CHICKEN . förpackat i fin låda. dubbel så dyr som vanlig file.

Ristretto
2011-02-01, 21:46
Jag håller inte med alls.

Självklart menar jag inte akut mättnad utan över hela dagen. Vem fasiken äter ett kilo pasta i en sittning!? Det är ju fasiken 5-10 dagars pasta-ranson right there.

Har du provat?

Ett kilo pasta? 3500-3600 kcal? På tio dagar? OK!

agazza
2011-02-01, 21:47
Kör jag IF brukar jag dra parallellen mot urtidsmänniskan, att dom inte hade mat, utan fick fasta fram tills dom dödat ett byte som dom oftast fick äta direkt efter jakten, därför har våran kropp anpassat sig efter att fasta och inta största delen av intaget efter en ansträngning.

Även ifall det är helt åt helvete ljug så verkar dom flesta komma överens med logiken och tänkandet och sluta tjata efter den anekdoten.

kettlebellGuden
2011-02-01, 22:00
Har du provat?

Ett kilo pasta? 3500-3600 kcal? På tio dagar? OK!

Jag har inga problem alls med att dricka 3 liter vispgrädde utspritt på en dag. Blir ingen mättnadskänsla någonstans på det, tack så mycket.


Låtsas inte att du inte förstod att det inte var de enda man åt på de där 10-dagarna.

vicarious
2011-02-01, 22:07
Sluta larva er nu. Vissa tycker fett mättar bättre, vissa föredrar kolhydrater. Vem bryr sig?

agazza
2011-02-01, 22:10
Sluta larva er nu. Vissa tycker fett mättar bättre, vissa föredrar kolhydrater. Vem bryr sig?

Ketonerna!

Onigiri
2011-02-01, 22:17
TS: Ät och träna som du vill. Frågar människor i din omgivning svarar du "jag äter som dig/vanligt och jag tränar inte längre, joggar ibland för att jag mår bra av det, har inga tillskott eller så." "Men du som var så seriös med träningen?" "äsch, alla tröttnar tillslut :)" så slipper du alla onödiga diskussioner.

eiri
2011-02-01, 22:29
TS, jag brukar säga att jag tycker det är bekvämare för mig.
Samt palla bry sig så mycket om vad andra tycker ;)

Rikard Jansson
2011-02-01, 22:33
Av någon anledning klagar alltid alla på att jag äter alldeles för lite, även när jag ligger på 3200 kcal om dagen. Brukar få räkna upp samtliga kcal jag ätit den dagen, och då säger dom "jaja, men sånt där funkar inte, du måste äta mer annars dör du ju"

Fis
2011-02-01, 22:37
Ts: "Never argue with an idiot, they drag you down to their level and beat you with experience"

Ha det!

RassK
2011-02-01, 22:39
Ljug.
Jag är så trött på att argumentera med mina medmänniskor att jag antingen håller käften eller ljuger när de frågar varför jag inte äter frukost.

Apjavel
2011-02-01, 22:41
Drygt att alla ska ha åsikter om hur man väljer att leva sitt liv. Alltid är det något som ska kommenteras...

agazza
2011-02-01, 23:06
"Jag vill inte vara fet som du" är även en kraftig conversation stopper

eiri
2011-02-01, 23:11
"Jag vill inte vara fet som du" är även en kraftig conversation stopper

aa glöm inte och flexa magrutorna också! *flex*

Landström
2011-02-01, 23:31
Tycker att den utan synd kan kasta första stenen. Är man utan synd så beror det garanterat på att man är jävligt ung.

Det många verkar ha glömt är att t ex "3-timmars-regeln" var en av de tio träningsbuden som alla träningstroende skulle följa.

För bara ett par år sedan hade alltså en majoritet av de nutida belackarna till de gamla lärorna stått längst fram och spottat på dem som inte åt var 3:e timme.

En tänkvärd tanke.

stevebc
2011-02-02, 00:26
...tycker du.+1

Jag får kväljningar av för mycket fett, och protein är så sjukt mättande och ofta torrt/tråkigt. Pasta däremot! Aaahm *drool*. Ge mig oliv- eller rapsolja och parmesan och jag kan äta hur mycket som helst, åtminstone om det är tagliatelle (bredbandad basta). Jag ska testa någon dag och se hur många kg jag orkar trycka i mig. Samma med bröd, och all tillagad potatis med lite fett och kryddor inblandat i leken. Jag är en carboholic.

Tolkia
2011-02-02, 07:46
Om man inte tar diskussionen (att provocera, se förslag tidigare i tråden om att kommentera hur feta ens samtalspartner är osv., är inte att "inte ta"), så brukar de flesta tröttna efter ett tag (föräldrar möjligen undantagna). Man skall passa sig för att gå i försvarsläge så fort någon säger "mat" eller "varför", och framför allt för sin egen lust att omvända alla syndare till den rätta(tm) vägen om det är så att man verkligen inte vill ha tjat. Mitt intryck av den här typen av trådar är att det ganska ofta brister inte bara hos frågarna utan även hos svararen, just m.a.p. det där sista.

Eddie Vedder
2011-02-02, 08:58
Publicerade precis ett blogginlägg om just måltidsfrekvensen.

http://traningslara.se/maltidsfrekvens-aptiten-hungern-och-blodsockret/

Bite
2011-02-02, 10:21
Nu är det så djävligt att vi alla är olika. Dvs ingen annan jag känner kör fasta. Detta leder ju av förklarliga skäl till att jag kommer att insjukna och dö för att jag:

a) INTE ÄTER FRUKOST!!! (herregud)
b) inte mumsar på en massa skit var tredje timme för att inte dö av svält (för att banta så ska man äta hela tiden enligt gängse normer)
c) inte äter alls, utan bara dricker vissa dagar??? (hur i helvete tänker människan?)

På punkt a svarar jag godtyckligt: Jag äter nog frukost men jag har skjutit upp den till 11:30 för att jag är för lat att orka äta på morgonen.

Till punkt b orkar jag inte argumentera utan brukar helt kallt titta på dom med tom blick och sucka djupt.

Punkt c... Där blir det kortslutning för "dom andra". Orkar inte ens börja nämna 24h fasta utan säger bara sarkastiskt: Man behöver väl inte äta varje dag heller!

_ _ _ _ _ _ _ _

Hur ska man på ett pedagogiskt sätt förklara åt dom att man inte behöver äta frukost för att orka med en arbetsdag.
Att man inte behöver äta var tredje timme för att hålla metabolismen uppe (detta svåra ord förstår dom inte utan dom säger: man måste äta var tredje timme för att gå ner i vikt).
Att fasta 24h (eller PF 16h) inte leder till att man skrumpnar ihop och dör, ej heller att energin tar slut.

Men men men, dom sitter och läser expressen och sidor som denna (http://fitness.pubkicks.com/sv/how-to-increase-metabolism-to-lose-weight-easy-ways-to-keep-in-shape/260/) och sen tror dom att minsta ändring i deras kostvanor kommer att ge dom men för livet.

Att jag går ner ½-1kg per vecka och samtidigt ökar i gymmet hör inte till saken.

Blir din nya livsstil ifrågasatt helt spontant eller försöker du sprida budskapet åt tvivlare?

Förutsatt att du bara vill bli lämnad ifred, hade jag sagt att periodisk fasta vid det här laget är en ganska välkänd metod för att gå ner i vikt (kosthållningen syftar visserligen inte bara till viktnedgång, men det kanske är bäst att lämna därhän) och att du ju faktiskt går ner i vikt i en lagom takt och mår bra under tiden. Det borde väl räcka? Eller har du börjat prestera dåligt på jobbet?

darocker
2011-02-02, 10:32
Blir din nya livsstil ifrågasatt helt spontant eller försöker du sprida budskapet åt tvivlare?

Förutsatt att du bara vill bli lämnad ifred, hade jag sagt att periodisk fasta vid det här laget är en ganska välkänd metod för att gå ner i vikt (kosthållningen syftar visserligen inte bara till viktnedgång, men det kanske är bäst att lämna därhän) och att du ju faktiskt går ner i vikt i en lagom takt och mår bra under tiden. Det borde väl räcka? Eller har du börjat prestera dåligt på jobbet?

Jag blir lite överraskad era kompisar/familjer/whatever verkligen är sådär intresserade av vad ni äter/inte äter.
Jag kommer till jobbet, tar kaffe med alla andra vid 9, lunch vid 13, äter hemma efter jobbet 17, sen sista gången 20-21.
De är ju helt vanliga tider för måltider, fast det råkar vara periodisk fasta.

darocker
2011-02-02, 10:33
Jag blir lite överraskad era kompisar/familjer/whatever verkligen är sådär intresserade av vad ni äter/inte äter.
Jag kommer till jobbet, tar kaffe med alla andra vid 9, lunch vid 13, äter hemma efter jobbet 17, sen sista gången 20-21.
De är ju helt vanliga tider för måltider, fast det råkar vara periodisk fasta.

Edit: egentligen kunde jag bara lagt till +1 på Bites inlägg.

Anders The Peak
2011-02-02, 11:35
Publicerade precis ett blogginlägg om just måltidsfrekvensen.

http://traningslara.se/maltidsfrekvens-aptiten-hungern-och-blodsockret/

Att man äter efter den ena eller den andra metoden tror jag inte beror på sådana triviala saker som mättnad osv. Utan det är ett medvetet val de gör utifrån influenser som man råkar snappa upp här eller via någon kvällstidning. Först var det LCHF och nu är det intermittent fasta här på kolozzeum. Dieterna passar säkert många som har behov av att gå ned i vikt. LCHF passar de flesta överviktiga som inte aktiverar sig med regelbunden styrketräning/eller har inte möjlighet att deltaga i fysiska aktiviteter. Intermittent fasta passar de flesta som har en aktiv livstil och tränar regelbundet och vill förbättra sin prestationsförmåga samtidigt de trimmar till sig.

Spridis
2011-02-02, 12:50
Blir din nya livsstil ifrågasatt helt spontant eller försöker du sprida budskapet åt tvivlare?


Nej och nej!
Blev mest en onödig tråd i ren desperation. Känns redan bättre när jag fick skriva av mej lite!
Resultaten får tala, själv sitter jag tyst ;)

Kanske dom frågar senare hur jag gjort (om det jag försöker åstadkomma lyckas!).

Eddie Vedder
2011-02-02, 15:25
Dieterna passar säkert många som har behov av att gå ned i vikt. LCHF passar de flesta överviktiga som inte aktiverar sig med regelbunden styrketräning/eller har inte möjlighet att deltaga i fysiska aktiviteter. Intermittent fasta passar de flesta som har en aktiv livstil och tränar regelbundet och vill förbättra sin prestationsförmåga samtidigt de trimmar till sig.

Ändå är det just aptitregleringen och mättnaden som de flesta brukar peka på som fördel med både lågkolhydratkost och IF. Varför tror du LCHF fungerar så bra för många att gå ner i vikt/hålla vikten om hunger (en extremt stark drivkraft hos människan och inte på något vis trivial) inte spelar någon roll?

Anders The Peak
2011-02-02, 16:45
Ändå är det just aptitregleringen och mättnaden som de flesta brukar peka på som fördel med både lågkolhydratkost och IF. Varför tror du LCHF fungerar så bra för många att gå ner i vikt/hålla vikten om hunger (en extremt stark drivkraft hos människan och inte på något vis trivial) inte spelar någon roll?

Det var inte det jag opponerade mig mot utan hur valet går till när man väljer modell.
Jag tror som jag skriver att LCHF är en bra behandlingsmetod för att få människor (som har dålig aptitreglering, klarar inte av att kontrollera ätandet, har svårt för att aktivera sig), att få kontroll över ätandet.

hoog
2011-02-02, 17:43
Jag blir lite överraskad era kompisar/familjer/whatever verkligen är sådär intresserade av vad ni äter/inte äter.
Jag kommer till jobbet, tar kaffe med alla andra vid 9, lunch vid 13, äter hemma efter jobbet 17, sen sista gången 20-21.
De är ju helt vanliga tider för måltider, fast det råkar vara periodisk fasta.

Exakt!

Dom får väll för lite ***** hemma och är allmänt tjuriga så att dom måste ha något att klaga på.

Crocker
2011-02-02, 20:55
Exakt!

Dom får väll för lite ***** hemma och är allmänt tjuriga så att dom måste ha något att klaga på.
En viss smula av ödmjukhet skulle passa in här.

Gorilla
2011-02-02, 22:23
Jag har alltid undrat lite om det där med att inte efter klockan 18.00. Är det sommartid eller vintertid? Om man går upp tio minuter senare, kan man lura kroppen så att man kan äta fram till 18.10 då eller?

YesYes! Tusenkronorsfrågor!

kettlebellGuden
2011-02-02, 22:27
jag har alltid undrat lite om det där med att inte efter klockan 18.00. är det sommartid eller vintertid? Om man går upp tio minuter senare, kan man lura kroppen så att man kan äta fram till 18.10 då eller?

Yesyes! Tusenkronorsfrågor!

18:00 utc. :)

Scratch89
2011-02-02, 22:43
Varför tror du LCHF fungerar så bra för många att gå ner i vikt/hålla vikten?

Gör det?

Eddie Vedder
2011-02-02, 22:49
Gör det?

Ja

Scratch89
2011-02-02, 22:51
Ja

Ok

stevebc
2011-02-02, 23:00
Självklart menar jag inte akut mättnad utan över hela dagen. Vem fasiken äter ett kilo pasta i en sittning!? Det är ju fasiken 5-10 dagars pasta-ranson right there.Jag åt 2 kilo idag vid 14.30-tiden. Nu börjar jag bli mätt, innan mådde jag bara illa och hade ont i magen. Fy fan, jag är inte byggd för matätartävlingar. Det där gör jag inte igen kan jag säga.

Tänkte starta en tråd i allmänt för oss som gillar att äta mycket, men dels failade jag med mitt objective (3 kg kokt pasta) vilket var pinsamt, och dels så insåg jag att jag inte gillar det eller tycker det är kul efter några tallrikar.

Apjavel
2011-02-02, 23:16
Jag åt 2 kilo idag vid 14.30-tiden. Nu börjar jag bli mätt, innan mådde jag bara illa och hade ont i magen. Fy fan, jag är inte byggd för matätartävlingar. Det där gör jag inte igen kan jag säga.

Tänkte starta en tråd i allmänt för oss som gillar att äta mycket, men dels failade jag med mitt objective (3 kg kokt pasta) vilket var pinsamt, och dels så insåg jag att jag inte gillar det eller tycker det är kul efter några tallrikar.

Haha, bra jobbat ändå. Prova och se hur många melle du klarar av att äta, kan lova dig att du inte vill kännas vid dem efter en sisådär 10st :Virro

Big Sleazy
2011-02-02, 23:18
Haha, bra jobbat ändå. Prova och se hur många melle du klarar av att äta, kan lova dig att du inte vill kännas vid dem efter en sisådär 10st :Virro


Melle?

kettlebellGuden
2011-02-02, 23:23
Jag åt 2 kilo idag vid 14.30-tiden. Nu börjar jag bli mätt, innan mådde jag bara illa och hade ont i magen. Fy fan, jag är inte byggd för matätartävlingar. Det där gör jag inte igen kan jag säga.

Tänkte starta en tråd i allmänt för oss som gillar att äta mycket, men dels failade jag med mitt objective (3 kg kokt pasta) vilket var pinsamt, och dels så insåg jag att jag inte gillar det eller tycker det är kul efter några tallrikar.

Jag tror då att det är olika det här med hur man fungerar. kilovis med kolhydrater kan jag omöjligen äta på en dag. Körde kanske 100-150 innan jag gick på LCHF. 200 om det var en megadag.... det är man ju nästan mätt på i två dagar sen.

fett och protein däremot.... nope.

Apjavel
2011-02-02, 23:25
Melle?

Det är en speciellt sorts korv som säljs här i Lund. Väger 100gr st och har en ganska speciellt smak. De är ganska populära bland knegarna.

Fartman
2011-02-02, 23:56
Lösningen har presenterats några gånger i tråden, prata inte om kost/diet med vänner som inte är insatta. Jag brukar numera aldrig prata kost/diet/träning med någon typ, snackar lite med mina tränande vänner bara men inte så mycket där heller. Folk brukar inte ens märka när jag går på diet tex förrän det går upp för dom nån gång då det faktiskt syns på min kropp, på maten har dom inte reagerat. Då äter jag förvisso alltid en relativt rejäl lunch så lådan är ju ändå rätt full och även fast jag dietar är maten rätt normal, inget pulver eller dylikt på rasterna osv..

Jag har själv märkt att olika "special-dieter" typ LCHF, GI, PF etc inte är något som jag känner för att följa. Kör den gamla goda matvågen, utgår från hur mycket protein jag vill få i mig och anpassar kolhydrater och fett efter vilka maträtter som jag vill äta (blir oftast ganska lite fett då det är lättast att skippa) och vilket kaloriintag som jag lagt mig på. Frukost och kvällsmål är standardiserade, lunchen några olika som jag varvar mellan sen försöker jag äta god och varierad middag så den ändras mest. Blir för det mesta 4 eller 5 mål mat om dagen + proteindrink efter träningen, det eventuella mellanmålet är oftast jävligt litet typ ett äpple.

Det är jävligt lustigt egentligen att det är fullt normalt att tex helt utesluta vissa livsmedel, eller tom vissa makronutrienter men när man väger maten och räknar kalorier då har man ätstörningar. :D

Spridis
2011-02-03, 07:27
Det är jävligt lustigt egentligen att det är fullt normalt att tex helt utesluta vissa livsmedel, eller tom vissa makronutrienter men när man väger maten och räknar kalorier då har man ätstörningar. :D

+1 :thumbup:

Ola Wallengren
2011-02-03, 07:59
Angående mättnad så får man inte underskatta placeboeffekten. Här är ett exempel.

Expected satiety’ changes hunger and fullness in the inter-meal interval

This article is not included in your organization's subscription. However, you may be able to access this article under your organization's agreement with Elsevier.

Jeffrey M. Brunstrom, a, , Steven Browna, Elanor C. Hintona, Peter J. Rogersa and Stephanie H. Faya

a Department of Experimental Psychology, University of Bristol, 12a Priory Road, Bristol BS8 1TU, United Kingdom

Received 22 June 2010; revised 30 November 2010; accepted 5 January 2011. Available online 8 January 2011.

Abstract
Previously, we have shown that foods differ markedly in the satiety that they are expected to confer (compared calorie-for-calorie). In the present study we tested the hypothesis that ‘expected satiety’ plays a causal role in the satiety that is experienced after a food has been consumed. Before lunch, participants (N = 32) were shown the ingredients of a fruit smoothie. Half were shown a small portion of fruit and half were shown a large portion. Participants then assessed the expected satiety of the smoothie and provided appetite ratings, before, and for three hours after its consumption. As anticipated, expected satiety was significantly higher in the ‘large portion’ condition. Moreover, and consistent with our hypothesis, participants reported significantly less hunger and significantly greater fullness in the large-portion condition. Importantly, this effect endured throughout the test period (for three hours). Together, these findings confirm previous reports indicating that beliefs and expectations can have marked effects on satiety and they show that this effect can persist well into the inter-meal interval. Potential explanations are discussed, including the prospect that satiety is moderated by memories of expected satiety that are encoded around the time that a meal is consumed.

Nitrometan
2011-02-03, 09:53
Det är en speciellt sorts korv som säljs här i Lund. Väger 100gr st och har en ganska speciellt smak. De är ganska populära bland knegarna.

Men stevebc är väl mer student än knegare?

Apjavel
2011-02-03, 10:16
Men stevebc är väl mer student än knegare?

Jag är också student och det går att äta dem ändå :laugh:

Langster
2011-02-03, 10:30
Om man inte tar diskussionen (att provocera, se förslag tidigare i tråden om att kommentera hur feta ens samtalspartner är osv., är inte att "inte ta"), så brukar de flesta tröttna efter ett tag (föräldrar möjligen undantagna). Man skall passa sig för att gå i försvarsläge så fort någon säger "mat" eller "varför", och framför allt för sin egen lust att omvända alla syndare till den rätta(tm) vägen om det är så att man verkligen inte vill ha tjat. Mitt intryck av den här typen av trådar är att det ganska ofta brister inte bara hos frågarna utan även hos svararen, just m.a.p. det där sista.

Håller med. Jag tror att många har svårt att förklara vad det är de håller på med på rätt sätt. Det handlar nog mer om "svararens" retorik än om frågarens dumhet.
Själv har jag aldrig haft några problem med att förklara och bli förstådd när någon frågar om min diet (eller träning, kosttillskott osv). Möjligen för att jag faktiskt har synbara resultat att visa upp men jag tror det handlar om att jag "pratar med bönder på bönders vis" (i samanhanget) och försöker inte trycka ner mina budskap i deras halsar.

Dessutom - vet man själv vad man pratar om så brukar även de utan baskunskaper fatta att man gör just det och inte ifrågasätta. Svamlar man lite osammanhängande och hänvisar till forum på internet så är man illa ute.

Spridis
2011-02-03, 11:20
Dom som tränar är oftast så insatta i kost att där finns inga oklarheter. Må vara att man är av olika åsikt men man blir inte dumförklarad.
Det är 'dom andra' som man blir lätt trött på. Dom som totalt dumförklarar en vid minsta lilla avvikelse från den normala kostnormen. Oftast är det dom som inte har viktproblem som är värst. Dvs dom som kritiserar alla feta med kommentaren: men sluta äta då, hur svårt kan det vara? Sen blir det LA-LA-LA jag håller för öronen resten av konversationen.
Jag försöker inte predika och omvända någon, ej heller provocera.

Ola Wallengren
2011-02-03, 12:11
Jag skulle nog vilja säga att de är de som tror de kan en massa, fast egentigen kan ganska lite, som är "svårast" att föra en vettig konversation med.

mommy
2011-02-03, 12:26
Ja, gud. Måste säga att det är skön att jag går det program jag går (sjukgymnast) för här tycker ingen det är konstigt med det jag äter och tränar. Familjen är värst känns det som...

Min syster har alltid kommentarer om vad jag äter och tränar (har blivit bättre sen jag nu har mer kunskap än henne). Mamma är faktiskt ganska avspänd sen hon börjat träna en massa och har bra matvanor.

Pappa m. sambo är värst. Pappa ifrågasatte varför jag åt "sådär", syftandes på att jag åt mycket tomater till maten och tog genast för givet att jag bantade. De äter väldigt lite grönsaker. Hans sambo är värre. Hon är överviktig, sjukskriven, rör sig aldrig (går knappt utanför dörren). Självklart äter hon för lite för att gå ner i vikt (hennes kropp förbränner inte eller vad det nu är för ursäkt). Att hon sen inte inser att bara för att hon inte äter/bara äter en macka på förmiddagen gör inte att hon äter för lite, då hennes middagsportioner (två överfulla tallrikar) är mer än jag äter på en dag och då rör jag mig massor. Och då har jag inte sett nåt om hennes godis/chipsvanor (eller ostbågar) vilka jag vet finns.

Jag har gett upp. Jag orkar inte. Folk lyssnar ändå inte.

The Truth
2011-02-03, 12:35
Eftersom jag har en sådan självsäker ton och har den fysik jag har så brukar diskussioner IRL vara typ såhär:

Random: Shit, du har en bra kropp mannen, hur många måltider äter du per dag?
Jag: 2-3, jag äter allt intill träningen och fastar cirka 16-20 timmar om dagen.
Random: Va? Men kan det verkligen vara bra då?
Jag: Ja.
Random: Åfan, låter intressant. Funkar det bra på dig eller?
Jag: Ja.
Random: Vart kan jag läsa mer om det här?
Jag: Googla periodisk fasta.

Det blir liksom aldrig tjaffs...

Duh
2011-02-03, 12:37
Eftersom jag har en sådan självsäker ton och har den fysik jag har så brukar diskussioner IRL vara typ såhär:

Random: Shit, du har en bra kropp mannen, hur många måltider äter du per dag?
Jag: 2-3, jag äter allt intill träningen och fastar cirka 16-20 timmar om dagen.
Random: Va? Men kan det verkligen vara bra då?
Jag: Ja.
Random: Åfan, låter intressant. Funkar det bra på dig eller?
Jag: Ja.
Random: Vart kan jag läsa mer om det här?
Jag: Googla periodisk fasta.

Det blir liksom aldrig tjaffs...

Herregud...

The Truth
2011-02-03, 12:44
Herregud...Vad?

z_bumbi
2011-02-03, 12:46
Ändå är det just aptitregleringen och mättnaden som de flesta brukar peka på som fördel med både lågkolhydratkost och IF. Varför tror du LCHF fungerar så bra för många att gå ner i vikt/hålla vikten om hunger (en extremt stark drivkraft hos människan och inte på något vis trivial) inte spelar någon roll?

Det är svårare att överäta om man utesluter en hel klass av livsmedel eller som i fallet med visa varianter av IF att man inte klarar av att äta lika mycket på kortare tid.
Sen visar det sig i många fall att det inte är några problem att lära sig äta mer av protein och fett om man kör LCHF eller att det går att lära sig att äta mer under kortare tid bara man hinner vänja sig.
Sen finns det den underbara nyhetseffekten dvs att man bli mättare om man helt byter diet vilket sen avtar efter någon månad eller så.

Dom som tränar är oftast så insatta i kost att där finns inga oklarheter.

Lite högre frekvens än vad det är i populationen i stort kanske det är men mer djupgående kunskaper tvivlar jag på att så många har. Inte för att de på något sätt behöver ha det för att träna och få bra resultat och det kan t o m vara bra att de inte bryr sig så mycket.

mommy
2011-02-03, 12:50
Eftersom jag har en sådan självsäker ton och har den fysik jag har så brukar diskussioner IRL vara typ såhär:

Random: Shit, du har en bra kropp mannen, hur många måltider äter du per dag?
Jag: 2-3, jag äter allt intill träningen och fastar cirka 16-20 timmar om dagen.
Random: Va? Men kan det verkligen vara bra då?
Jag: Ja.
Random: Åfan, låter intressant. Funkar det bra på dig eller?
Jag: Ja.
Random: Vart kan jag läsa mer om det här?
Jag: Googla periodisk fasta.

Det blir liksom aldrig tjaffs...

Jag kan lova att jag är mer vältränad än min pappas sambo, hon lyssnar ändå inte. Inte alltid hon (och andra) frågar efter åsikter, men gör de det vill de ändå bara ha lätta lösningar där de slipper göra nån ansträngning. Att måsta googla själv är för jobbigt, ingen i min närhet nöjer sig med det. De vill i så fall att jag skriver ett träningsprogram + kostprogram som de sen inte följer. Jag har slutat med det, kräver för mycket av min energi.

stevebc
2011-02-03, 13:09
Jag är också student och det går att äta dem ändå :laugh:Melle (gamla Lundaknake va?) är gott! Hade dock inte velat köra PF på en sådan fin charkvara.

daloatf
2011-02-03, 13:21
Jag har väldigt svårt att förklara varför jag fastar. Att jag säger att jag trivs med upplägget och att det ger mig möjlighet att äta större måltider och att ha kontroll över min hunger. Det duger inte för mina inbitna, äta varje tredje timme vänner.

Men så lyssnar de inte på mig när det gäller annat med träningen heller, så det hänger väl ihop :)

karlingen
2011-02-03, 15:38
Vad?

Troll?

Pansartax
2011-02-03, 15:50
Jag slutade äta frukost/lunch för 2 månader sen ungefär och jag pratar inte ens om det eller ens försöker förklara det för folk.

De behöver inte förstå, simple as that.

MasterChief
2011-02-03, 16:04
Jag äter inte heller frukost längre. Väldigt sällan lunch. Jag tycker det funkar utmärkt och jag presterar bättre på jobbet. På kvällarna är jag hungrig men det blir ändå inte så mycket. Sen blir det alltid ett par knäckemackor på kvällen. När jag cyklade 12 timmar i veckan så gick det inte, men nu när jag tränar mindre tycker jag det bara är skönt att vara hungrig och tom i magen. I diskussioner är jag rätt hård stundom i min argumentering. Eftersom jag är bäst tränad får man ju också övertaget (knappt någon tränar).

Asdf
2011-02-03, 16:12
När man diskuterar med andra människor som redan har en uppfattning handskas du med en annans inre värld. Det är alltid svårt att hantera denna hos andra utan att skapa konflikter och motstånd, och du kan aldrig förändra denna på andra, de måste förändra denna själv genom upplysning och eget tänkande.

Har haft 100-tals diskussioner själv genom åren med folk som frågat alla möjliga dumma frågor varför jag tränar på ett visst sätt eller använder mig av proteinpulver.

Det bästa sättet att hantera det är att helt enkelt bara acceptera att de har sin ståndpunkt och du din egen, och att det fungerar bra för dig. På detta vis har jag märkt att fler då blir intresserade.

Det är nästan lite som att man är trygg i det man gör och att det syns, och att du blir den som automatiskt utstrålar kunskapen istället för att försöka vara den ( tydligen en stor skillnad)

Eddie Vedder
2011-02-03, 16:13
Jag har aldrig problem i diskussioner alls faktiskt. Det märks ganska snabbt vilken grad av nyfikenhet som faktiskt finns. Märker jag att personen i fråga verkligen har ett intresse kan jag snacka som tusan. Om någon har en bestämd åsikt från början så känner jag inget behov av att ända på det. Vill personen ha det slutgiltiga svaret på allting mellan två set i bänkpress försöker jag bara säga att det finns inte men ge något grundläggande jag tror är bra.

Men mestadels är mina erfarenheter enbart goda, folk som känner mig är väldigt intresserade och öppna och verkar ta mig på allvar trots mitt utseende.

Langster
2011-02-03, 16:24
När man diskuterar med andra människor som redan har en uppfattning handskas du med en annans inre värld. Det är alltid svårt att hantera denna hos andra utan att skapa konflikter och motstånd, och du kan aldrig förändra denna på andra, de måste förändra denna själv genom upplysning och eget tänkande.

Har haft 100-tals diskussioner själv genom åren med folk som frågat alla möjliga dumma frågor varför jag tränar på ett visst sätt eller använder mig av proteinpulver.

Det bästa sättet att hantera det är att helt enkelt bara acceptera att de har sin ståndpunkt och du din egen, och att det fungerar bra för dig. På detta vis har jag märkt att fler då blir intresserade.

Det är nästan lite som att man är trygg i det man gör och att det syns, och att du blir den som automatiskt utstrålar kunskapen istället för att försöka vara den ( tydligen en stor skillnad)
Håller med till 100%.

CrazyJoeDavola
2011-02-03, 17:15
På senaste hälsokontrollen jag var på så ställdes det frågor angående matvanor, berättade att jag åt två stora mål mat om dagen och det var allt. En gång mellan 11-12 och sedan runt 19-20. Fick verkligen höra hur dåligt detta var och att jag borde satsa på frukost och mellanmål. Frukt är ju mycket bra. Att ära flera ggr per dag ska ju vara bra för blodsocker. Frågor om jag klarar av att tänka på jobbet osv när jag inte åt frukost. "Doktorn" verkade väldigt misstänksam när jag sade att det inte var några problem.

Jag har ätit ungefär så under massor med år, långt innan jag hörde vad PF osv var. Har även alltid haft svårt för frukost t.ex. Åt nog aldrig frukost under skoltiden, satt bara och petade i maten.

Tycker det är både praktiskt och bra för magen att äta mer sällan, men med lite större mängd mat vid de tillfällena.

Rikard Jansson
2011-02-03, 17:18
@ topic, givetvis kommer alla som inte äter var tredje timme att dö. Resten också :D

Spridis
2011-02-03, 18:52
+1

hejhopp79
2011-02-03, 18:58
Oh, the irony om folk som säger sådär är fetlagda.

Kischen
2011-02-06, 19:47
Oh, the irony om folk som säger sådär är fetlagda.

Det är isf generna har jag hört *whatever*

Fis
2011-02-06, 20:00
Har ni inte folk runt omkring er som försöker trycka ner en angående hur man sköter sin kost? Får höra det jämt. Senast idag så sa en polare att det bara är bodybuilders som räknar kalorier och proteinintag, att det är töntigt, blablabla. Många kommenterar när jag tar en vanlig proteinshake som mellanmål, vad säger man?
Sjukt tröttsamt med folk som måste lägga sig i och inte hålla negativa synpunkter för sig själva, dom blir liksom irriterade för att man sköter kost, träning och hälsa - och anser att man är fåfäng.

Sniggel
2011-02-06, 20:08
Blir din nya livsstil ifrågasatt helt spontant eller försöker du sprida budskapet åt tvivlare?

Förutsatt att du bara vill bli lämnad ifred, hade jag sagt att periodisk fasta vid det här laget är en ganska välkänd metod för att gå ner i vikt (kosthållningen syftar visserligen inte bara till viktnedgång, men det kanske är bäst att lämna därhän) och att du ju faktiskt går ner i vikt i en lagom takt och mår bra under tiden. Det borde väl räcka? Eller har du börjat prestera dåligt på jobbet?

Om de inte redan fattat att trådskaparen går ner i vikt och kommer i bättre form, så när de väl gör det så kommer de att säga "Ok, men det lär inte vara bra för hälsan (stjärnstopp)" och så fortsätter diskussionen och de kommer aldrig att ge sig.
Därför bör man helt enkelt undvika att ta såna diskussioner om man kan.

Eddie Vedder
2011-02-06, 20:12
Det är isf generna har jag hört *whatever*

Och till en viss del är det helt sant för många.

Big Sleazy
2011-02-06, 20:21
Har ni inte folk runt omkring er som försöker trycka ner en angående hur man sköter sin kost? Får höra det jämt. Senast idag så sa en polare att det bara är bodybuilders som räknar kalorier och proteinintag, att det är töntigt, blablabla. Många kommenterar när jag tar en vanlig proteinshake som mellanmål, vad säger man?
Sjukt tröttsamt med folk som måste lägga sig i och inte hålla negativa synpunkter för sig själva, dom blir liksom irriterade för att man sköter kost, träning och hälsa - och anser att man är fåfäng.


Det är för att du ger dem dåligt samvete när du bryr dig om vad du stoppar i dig och de inte gör det.

Kischen
2011-02-06, 20:34
Och till en viss del är det helt sant för många.

Nja, nu läser du in mer än vad som brukar menas. Ja alla bränner olika mycket, men det man brukar få höra är "låg förbränning" ärvt fetman" osv.

Det är inte enklare än att man äter mer än vad man behöver.

forslund
2011-02-06, 20:37
Jag har sådan tur att jag jobbar på ett företag där en väldigt stor del av företaget tränar eller är intresserad av träning. Redan där har jag mycket vunnet.
Sedan pratar jag endast om träning och allt relaterat när personen frågar mig. Då finns en nyfikenhet där och då är utgångsläget helt annorlunda.
Springer man inte runt och hojtar med att man inte äter frukost slipper man problemet helt.

Att jag inte tar mackor vid fikan är det sällan någon som ifrågasätter och gör de det säger jag helt enkelt att jag inte vill ha. Inget mer med det.
Ingen som ifrågasatt nu när jag sagt att jag deffar när någon frågar, förut något enstaka "men du är ju inte fet".

Jag känner mig rätt lycklig.

Eddie Vedder
2011-02-06, 21:01
Det är inte enklare än att man äter mer än vad man behöver.

Nu förenklar du. Klart att det är följden, men det är ju ett resultat av problemet. Jag pratar inte om skillnader i BMR utan massa andra saker där vi genetiskt skiljer oss åt och som försvårar/förenklar för individer att reglera aptit och hunger.

Kischen
2011-02-06, 21:10
Nu förenklar du. Klart att det är följden, men det är ju ett resultat av problemet. Jag pratar inte om skillnader i BMR utan massa andra saker där vi genetiskt skiljer oss åt och som försvårar/förenklar för individer att reglera aptit och hunger.

Har aldrig träffat någon som lever på endast "bra mat" och med det menat kalorisnål och har koll på vad kalorier är och ungefär hur mycket man själv gör av med, som är fet. Givet att man inte håller på med SL ;)

Folk har ingen lust att räkna och förstå, dom vill sitta i soffan och vara smala och vackra utan att anstränga sig. Det är så mycket lättare att skylla på sina förutsättningar, som man inte ens vet om dom är bättre eller sämre än gemene mans.

Eddie Vedder
2011-02-06, 21:25
Folk har ingen lust att räkna och förstå, dom vill sitta i soffan och vara smala och vackra utan att anstränga sig.

Och just det är det massor av människor som gör. Men ändå är smala år ut och år in. det är löjligt att tro att man ska behöva räkna kalorier för att inte bli fet. Jag känner knappt någon.

Och att överviktiga inte har koll på kalorier är fel, varför tror du Viktväktarna finns? Och vad tror du överviktiga får lära sig när de vill ner?

Kischen
2011-02-06, 21:43
Och just det är det massor av människor som gör. Men ändå är smala år ut och år in. det är löjligt att tro att man ska behöva räkna kalorier för att inte bli fet. Jag känner knappt någon.

Och att överviktiga inte har koll på kalorier är fel, varför tror du Viktväktarna finns? Och vad tror du överviktiga får lära sig när de vill ner?

Var skrev jag att man ska BEHÖVA räkna kalorier? Jag menar på att dom flesta vet lite vagt att man inte ska äta för mycket. Hur mycket det är vet dom inte och försöker inte ta reda på.

Viktväktarna är en klappa på axeln-förening imo. Istället för kalorier kallar vi det för poäng, det är inte lika svårt då. Dom jag känner som fixat att sedan hålla ner sin vikt är nada zip zero. Dom "orkar inte räkna poäng" "man kan inte leva så" "för opraktiskt och krångligt"

Jag gillar hur du försöker dribbla bort individens eget ansvar för sin kropp i det här. Du spelar många rakt i händerna.

Eddie Vedder
2011-02-06, 21:50
Jag gillar hur du försöker dribbla bort individens eget ansvar för sin kropp i det här. Du spelar många rakt i händerna.

Visst finns ansvar, men det är du som felaktigt tror att vi alla har det lika lätt. Det är socialt accepterat att vara träningsfanatiska som oss på Kolo men när ett destruktivt beteende istället leder till en tjock kropp är det plötsligt inte okej.

Kischen
2011-02-06, 21:57
Visst finns ansvar, men det är du som felaktigt tror att vi alla har det lika lätt. Det är socialt accepterat att vara träningsfanatiska som oss på Kolo men när ett destruktivt beteende istället leder till en tjock kropp är det plötsligt inte okej.

Hur får du ihop det där?

"Nja, nu läser du in mer än vad som brukar menas. Ja alla bränner olika mycket, men det man brukar få höra är "låg förbränning" ärvt fetman" osv."

Jag är medveten om skillnaderna från person till person jag tål bara inte bortförklaringarna man ständigt hör där man inte har något underlag för det. Bara för att man är fet behöver det inte finnas någon annan orsak än okunskap.

Sen finns det en minoritet som bevisligen lider av diverse sjukdomar men det är underförstått att dessa har legitima skäl.

Lillleif
2011-02-06, 22:01
Visst finns ansvar, men det är du som felaktigt tror att vi alla har det lika lätt. Det är socialt accepterat att vara träningsfanatiska som oss på Kolo men när ett destruktivt beteende istället leder till en tjock kropp är det plötsligt inte okej.

Eh, beror väl på vilken värld man lever i. Finns många sociala grupperingar/arbetsplatser där man blir betraktat som ett UFO om man tränar några dagar i veckan och försöker ha någorlunda koll på kosten.

Eddie Vedder
2011-02-06, 22:02
Sen finns det en minoritet som bevisligen lider av diverse sjukdomar men det är underförstått att dessa har legitima skäl.

Jag pratar inte om det. Det finns skillnader helt enkelt, precis som det är lättare för vissa att bli distanslöpare och kroppsbyggare. Jag ogillar orättvis skuldbeläggning helt enkelt och jag vet att jag har det lättare än många andra och jag är en slöfock.

Vi får vara ense om att vara oense och lämnar den här offtopicdiskussionen.

thompaboy
2011-02-06, 22:11
Som tidigare skribenter så har jag upplevt att det spelar stor roll hur man förmedlar sin ståndpunkt. Pratar man om kost och låter som Martin Luther King lär man inte vinna mycket gehör oavsett hur rätt i sak man har. Att förklara lugnt och sansat utan att mästra brukar funka bra för min del. Sen finns det såklart vissa som aldrig ändrar sig och alltid har rätt men dom tillhör tack och lov undantagen.

Kischen
2011-02-06, 22:23
Blev mitt sista inlägg deletat?

Ganska ofint när jag tyckte jag hade en poäng.

Eddie Vedder
2011-02-06, 22:24
Blev mitt sista inlägg deletat?

Ganska ofint när jag tyckte jag hade en poäng.

Det är off topic som sagt och eftersom diskussionen var över fanns ingen anledning att dra det vidare. Starta en ny tråd i så fall.

Fis
2011-02-06, 23:41
Det är för att du ger dem dåligt samvete när du bryr dig om vad du stoppar i dig och de inte gör det.

Jepp, brukar fråga Hur de berör dem att mina matvanor är på ett annat sätt än deras. de kontrar med att "de klarar sig lika bra med vanlig kost"
Vilket stämmer till en viss gräns då jag endast sysslat med detta under ett år så har inte fått särskilda resultat som "rättfärdigar" mitt sätt att äta.
Hade jag varit stor och rippad så hade de varit en annan grej däremot.