handdator

Visa fullständig version : Fördjupningsarbete inom Naturkunskap B om träning - tips?


Danne2k
2011-02-01, 18:43
Ska göra ett litet fördjupningsarbete i Naturkunskap B på 3-4 sidor, tänkte göra nåt med inriktning på kroppen/träning/kost/hälsa eller liknande som man har lite koll på.

Eftersom det var ett tag sen jag gjorde nåt liknande så tänkte jag att jag kunde få lite tips och inspiration av er!

Upplägget är ganska enkelt:

Inledning med syfte: beskriv det du ska skriva om. Ställa en eller flera frågor som du sedan svara på under diskussionen.

Diskussion: här följer din text om ämnet och svaren på de frågor du ställde i inledningen. Skriv med egna ord och på ett sådant sätt att en person som inte är insatt i ämnet förstår vad det handlar om.

Slutsats: här sammanfattar du det viktigaste. Vilka slutsatser kan du dra?

Egen reflektion: skriv ner dina personliga tankar kring ämnet (Du kanske ändrat åsikt under arbetets gång)

De tipsen som ges som låter intressanta är:

- Dopning ur individ och samhällsperspektiv

- Är det viktigt att motionera?

- Ätstörningar ur individ och samhällsperspektiv

Man får även hitta på ämnen själv.

Den första här ovanför känns ju ganska aktuell. "Är det viktigt att motionera" känns svår av någon anledning, svaret är ju enkelt så det kanske blir svårt att få ihop 3-4 sidor om det? Visst kan man hänvisa till 1 miljon studier men det blir nog lätt mycket upprepning.. Tankar?

Vad skulle NI valt och varför, vilka frågor hade ni valt att ta upp osv?

hejhopp79
2011-02-01, 18:54
Första ämnesförslaget är väldigt brett och man kommer in på medicinsk användning av "dopning" i form av anabola steroider etc.

Andra ämnestiteln är ruggigt dålig (kanske jag som är för kritisk efter att ha skrivit C-uppsats nyligen). "Motion och hälsa", kort och gott, är ett bättre förslag. Gärna en undertitel till det, t ex -motionens effekt på psykisk och fysisk hälsa. Eller något dylikt

Jag hade personligen försökt smalna av vilket område du än använder, för att göra det lättare för dig att knyta ihop säcken, så att säga.

Danne2k
2011-02-01, 23:35
Första ämnesförslaget är väldigt brett och man kommer in på medicinsk användning av "dopning" i form av anabola steroider etc.

Andra ämnestiteln är ruggigt dålig (kanske jag som är för kritisk efter att ha skrivit C-uppsats nyligen). "Motion och hälsa", kort och gott, är ett bättre förslag. Gärna en undertitel till det, t ex -motionens effekt på psykisk och fysisk hälsa. Eller något dylikt

Jag hade personligen försökt smalna av vilket område du än använder, för att göra det lättare för dig att knyta ihop säcken, så att säga.

Jättebra tips, tack att du orkade skriva :)

Håller med om att ämnestiteln "är det viktigt att motionera?" är ganska så värdelös, men det lutar väl åt att jag väljer den och väljer nåt område som känns intressant, typ hur förändrat samhället är numera jämfört med förr när man tänker på hur lite vi rör oss, all bekvämlighet (rulltrappor/hissar med mera).

Fler som orkar ge tips?

Johan1986
2011-02-02, 08:31
Jag skrev ett liknande arbete när jag läste naturkunskap B, skrev om ätstörningar med inriktning på ortorexi.
Denna typ av ätstörning nämndes aldrig under hela min skolgång, dock så blev man söndertjatad till döds om anorexi och bulimia.