handdator

Visa fullständig version : Grippers, träningsschema


NewGripper
2011-02-01, 12:06
Någon stark sate som har träningsschema för grippers?
Jag har sökt och letat överallt i forumet men ej hittat!
Jag är helt såld på grippers och på tanken att bli stark i händerna! :cool:

hugok
2011-02-01, 12:35
Kta finns ju. Men det är sjukt tungt och jag bröt armen på kuppen när jag provade det.

NewGripper
2011-02-01, 13:40
Kta finns ju. Men det är sjukt tungt och jag bröt armen på kuppen när jag provade det.

Hahaha, fy fan, vad är det?
Kan förvisso googla det men då dör samtalet ;)

Tänkte mest be om hjälp med ett schema på set/reps med vilka grippers osv. *popcorn*

Zaqwer
2011-02-01, 14:19
Kta finns ju. Men det är sjukt tungt och jag bröt armen på kuppen när jag provade det.

Jag åkte på nån mindre skada i vänster underarm när jag testade KTA och fick avbryta, men du ska då vara värre du.

Hahaha, fy fan, vad är det?
Kan förvisso googla det men då dör samtalet ;)

Tänkte mest be om hjälp med ett schema på set/reps med vilka grippers osv. *popcorn*

Schemat kostar en slant att köpa, men det går i princip ut på att träna väldigt ofta och enbart tunga singlar av olika slag. Inget för nybörjare hur som helst.

Träna greppet som vilken annan muskelgrupp som helst, lägg det t ex på samma dag som du kör ben eller pressövningar. Man kan omöjligt säga hur många reps du ska göra om du nu inte har ett femtiotal grippers av olika styrkor. Kör så många du orkar i 4-5 set.

Kan du inte göra en enda rep så är grippern för tung. Börjar du komma upp mot 15 reps så är det hög tid att skaffa en tyngre.

Så länge du ökar tycker jag inte det är nån idé att gå in på mer avancerade metoder. Men när det börjar ta stopp så finns det ju alla möjliga varianter som negativa reps, strap holds, overcrushes, fila handtaget på grippern för att kunna träna längre rörelsebana.

kettlebellGuden
2011-02-01, 14:43
Någon stark sate som har träningsschema för grippers?
Jag har sökt och letat överallt i forumet men ej hittat!
Jag är helt såld på grippers och på tanken att bli stark i händerna! :cool:

Är det enbart crush grip-styrka (det du tränar med grippers) du är intresserad av?


En bra början är typ:
3x8-10 alt. 5x5 två-tre dagar i veckan i samband med din övriga styrketräning. För att få lite overloading i det hela så lek runt med att korta set-vilan och ändra hastighet i setet.

Det beror oxå lite på vad för grippers du har tillgängliga (i förhållande till din egen styrka dårå). Pressa ihopa en för tung och hålla / köra långsam negative imellanåt är inte fy skam.

Sen beror det en hel del på vad du gör för annan grepp-träning med.

NewGripper
2011-02-01, 15:06
Är det enbart crush grip-styrka (det du tränar med grippers) du är intresserad av?


En bra början är typ:
3x8-10 alt. 5x5 två-tre dagar i veckan i samband med din övriga styrketräning. För att få lite overloading i det hela så lek runt med att korta set-vilan och ändra hastighet i setet.

Det beror oxå lite på vad för grippers du har tillgängliga (i förhållande till din egen styrka dårå). Pressa ihopa en för tung och hålla / köra långsam negative imellanåt är inte fy skam.

Sen beror det en hel del på vad du gör för annan grepp-träning med.

Allright. Jag kör handlescurl utöver grippers.
Jag har RB130, RB160 som jag tränar med.
Jag har även RB180 och RB210 som jag ännu inte behärskar men då jag hade råd skaffade jag dem efter att ha blivit helt exalterad vid första grippers-passet.
Jag kan göra singlar med min RB160 och ca 14 reps med vänstern på min RB130 samt 20-25 reps med högern på den samma.

Jag har en vanlig team sportia"gripper" också men den är helt meningslös. Gör över 500 reps med högern på den och ca 300 med vänstern.

Jag körde med mina grippers igår och då blev resultatet detta;

Gripper
RB130 (v)14(h)25,(v)14-(h)22
RB160 4 x 1 negativa per hand
Sen tog jag den där teamsportia skiten och klämde igen den allt jag hade i 15 sekunder 4 ggr med vardera hand.
Körde 4 x max med gummiband runt fingrarna "extensions"?
Sen testade jag levering med en hantel, i alla fyra riktningarna. Om du hajar :)

Kört endast två pass med gripper hittills.

Tänkte testa strapholds nästa måndag.
Jag kör bara grepp på måndagar till att börja med. :hbang:

kettlebellGuden
2011-02-01, 15:15
Allright. Jag kör handlescurl utöver grippers.
Jag har RB130, RB160 som jag tränar med.
Jag har även RB180 och RB210 som jag ännu inte behärskar men då jag hade råd skaffade jag dem efter att ha blivit helt exalterad vid första grippers-passet.
Jag kan göra singlar med min RB160 och ca 14 reps med vänstern på min RB130 samt 20-25 reps med högern på den samma.

Jag har en vanlig team sportia"gripper" också men den är helt meningslös. Gör över 500 reps med högern på den och ca 300 med vänstern.

Jag körde med mina grippers igår och då blev resultatet detta;

Gripper
RB130 (v)14(h)25,(v)14-(h)22
RB160 4 x 1 negativa per hand
Sen tog jag den där teamsportia skiten och klämde igen den allt jag hade i 15 sekunder 4 ggr med vardera hand.
Körde 4 x max med gummiband runt fingrarna "extensions"?
Sen testade jag levering med en hantel, i alla fyra riktningarna. Om du hajar :)

Kört endast två pass med gripper hittills.

Tänkte testa strapholds nästa måndag.
Jag kör bara grepp på måndagar till att börja med. :hbang:

Levering med en hantel? Blir där någon hävarmseffekt att tala om?

Jag är inte helt bekant med RB.. finns där någon mellan 130 och 160? 14-25 rep är rätt många och låter som en lagom uppvärmnings-gripper. Dags att börja använda en tyngre för dina arbets-set, låter det som iaf.

Lägg in lite pinch curls och pinch lifts någon annan dag när du är på gymmet. Life will be good.

petersson
2011-02-01, 15:16
Jag har inte kunskap att göra ett schema för att träna med grippers men jag tycker nog att du kan köra negativa med din rb180 i alla fall! 160 blir nog lite lätt eftersom du redan kan klara den.

NewGripper
2011-02-01, 15:17
Levering med en hantel? Blir där någon hävarmseffekt att tala om?

Jag är inte helt bekant med RB.. finns där någon mellan 130 och 160? 14-25 rep är rätt många och låter som en lagom uppvärmnings-gripper. Dags att börja använda en tyngre för dina arbets-set, låter det som iaf.

Lägg in lite pinch curls och pinch lifts någon annan dag när du är på gymmet. Life will be good.

Inga mellanting där.. Tyvärr.
Hur går pinching till då? Kör jag 3 x så länge jag klarar att gripa vikten?
Det duger med en slät viktskiva va?

Jofan, det va tungt med hanteln med 20 kilo på en sida :)

kettlebellGuden
2011-02-01, 15:33
Jag har inte kunskap att göra ett schema för att träna med grippers men jag tycker nog att du kan köra negativa med din rb180 i alla fall! 160 blir nog lite lätt eftersom du redan kan klara den.

Jag är in agreement... arbetsset när man kan reppa uppemot 25.. njaae.. Tror att 180:n inte sitter pga. teknik-fail / ovana. Den borde komma snabbt. Så uppvärmnings-set och sen arbeta ett par set med 180:n. assisted och negatives om så behövs.

Inga mellanting där.. Tyvärr.
Hur går pinching till då? Kör jag 3 x så länge jag klarar att gripa vikten?
Det duger med en slät viktskiva va?

Jofan, det va tungt med hanteln med 20 kilo på en sida :)

pinch lift. Mycket trevligare med två plattor än bara en. Och magnesium är din vän.

MSORHOEXDRQ

3 x fail låter urtrist. 3x5-8 låter trevligare..

Napalm Jedd har en hel del bra vidyas och eböcker att ta en titta på.. kan rekommendera gripboard också. (regelbrott att dirigera trafik till andra forum?)

Ahaaa 20 kilo på ENA sidan. Makes sense.

NewGripper
2011-02-01, 17:49
Jag är in agreement... arbetsset när man kan reppa uppemot 25.. njaae.. Tror att 180:n inte sitter pga. teknik-fail / ovana. Den borde komma snabbt. Så uppvärmnings-set och sen arbeta ett par set med 180:n. assisted och negatives om så behövs.



pinch lift. Mycket trevligare med två plattor än bara en. Och magnesium är din vän.

MSORHOEXDRQ

3 x fail låter urtrist. 3x5-8 låter trevligare..

Napalm Jedd har en hel del bra vidyas och eböcker att ta en titta på.. kan rekommendera gripboard också. (regelbrott att dirigera trafik till andra forum?)

Ahaaa 20 kilo på ENA sidan. Makes sense.

Allright :) Gött, ska testa att köra negativa på 180an och köra lite pinching :) Undrar vad man klarar att pincha första gången, två femmor? :)

Reggade mig faktiskt på gripboard härom dagen men har inte haft tid att sätta mig ned och läsa.

Tack för tipsen!

kettlebellGuden
2011-02-01, 18:15
Allright :) Gött, ska testa att köra negativa på 180an och köra lite pinching :) Undrar vad man klarar att pincha första gången, två femmor? :)

Reggade mig faktiskt på gripboard härom dagen men har inte haft tid att sätta mig ned och läsa.

Tack för tipsen!

pinch grip-lyft hjälper dig inte vidare mycket att krossa tyngre grippers, men att bara träna crush grip är dumt. ;)

Danne2k
2011-02-01, 19:11
Kta finns ju. Men det är sjukt tungt och jag bröt armen på kuppen när jag provade det.

Say what? Det tror du väl inte själv på? :D

Utveckla.

hugok
2011-02-01, 20:59
Say what? Det tror du väl inte själv på? :D

Utveckla.

Inte av själva greppträningen i sej direkt. Men den gjorde att jag blev sjukt övertränad i undermararna och hade ont hela tiden men jag fortsatte ändå och så på ett boxningspass fick jag en smäll som inte ens skulle lämnat någon form av blåmärke annars som blev nådastöten.

kettlebellGuden
2011-02-01, 21:03
Inte av själva greppträningen i sej direkt. Men den gjorde att jag blev sjukt övertränad i undermararna och hade ont hela tiden men jag fortsatte ändå och så på ett boxningspass fick jag en smäll som inte ens skulle lämnat någon form av blåmärke annars som blev nådastöten.

Du menar att du skulle fått skörare ben av att träna greppstyrka? *popcorn*

Gurra med O
2011-02-01, 23:47
Någon stark sate som har träningsschema för grippers?
Jag har sökt och letat överallt i forumet men ej hittat!
Jag är helt såld på grippers och på tanken att bli stark i händerna! :cool:

själv kör jag detta schema 2-3 dagar i veckan

3set 10reps. i slutet på varje tionde rep så håller jag grippern stängd en stund och på 3e och sista setet så håller jag grippern stängd efter 10repset. tills jag inte kan hålla den stängd längre.

Danne2k
2011-02-02, 00:00
Du menar att du skulle fått skörare ben av att träna greppstyrka? *popcorn*

Haha, mindre troligt.

NewGripper
2011-02-02, 07:19
själv kör jag detta schema 2-3 dagar i veckan

3set 10reps. i slutet på varje tionde rep så håller jag grippern stängd en stund och på 3e och sista setet så håller jag grippern stängd efter 10repset. tills jag inte kan hålla den stängd längre.

Vilken gripper är ditt pb? *popcorn*

hugok
2011-02-02, 12:07
Du menar att du skulle fått skörare ben av att träna greppstyrka? *popcorn*

Förmodligen. Annars hade jag väl inte brutit armen.

Mart|n
2011-02-02, 13:36
http://davidhorne-gripmaster.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=6

Byt ut finger curls mot grippers.

kettlebellGuden
2011-02-02, 15:05
Förmodligen. Annars hade jag väl inte brutit armen.

Förmodligen inte.

hugok
2011-02-02, 16:22
Förmodligen inte.

Vet att det känns konstigt, men jag finner ingen annan förklaring för jag gjorde inget annat annorlunda och det var precis där det hade gjort ont som sprickan kom. Juste bör tillägga att det inte helt var ett brott utan en spricka, men det är i samma område så.

willtjam
2011-02-02, 16:37
Vet att det känns konstigt, men jag finner ingen annan förklaring för jag gjorde inget annat annorlunda och det var precis där det hade gjort ont som sprickan kom. Juste bör tillägga att det inte helt var ett brott utan en spricka, men det är i samma område så.
Du tror inte att det kan bero på att musklerna var så slut så du orkade inte spänna och skydda armen vid slaget, vilket resulterade i en spricka?

hugok
2011-02-02, 16:48
Du tror inte att det kan bero på att musklerna var så slut så du orkade inte spänna och skydda armen vid slaget, vilket resulterade i en spricka?

Jag har funderat i dom banorna men det är ofta att jag inte spänner musklerna i underarmarna annars när jag håller mitsar utan några problem alls. Men i vilket fall så har KTA på ett eller annat sätt lett till att jag fick en spricka i nåt underarmsben vilket inte var trevligt alls. Sen har jag inte filosoferat så mycket på vad det egentligen var som hände, mer att jag aldrig mer ska köra KTA om jag tränar något annat till det. Det ska man köra enskilt om ens det går. Sedan lärde jag mej en liten bit av läxan att lyssna på sin kropp ;)

David_wigren
2011-02-03, 16:12
Men i vilket fall så har KTA på ett eller annat sätt lett till att jag fick en spricka i nåt underarmsben vilket inte var trevligt alls.

Nej, det var boxningen som gav dig en spricka i underarmsbenet.
Nu har jag aldrig kört KTA, för att tanken att ge Bill Piche pengar för att stödja Gripboard gör mig lite illamående. Men hur tuff träningen än är så har jag svårt att tro att överträning med grippers skulle göra dina ben sköra. Jag tror att det är helt orelaterat.
Ibland så är det bara så att kroppen går sönder för minsta lilla utan förvarning. När jag var 17 och bänkade 110, så skulle jag värma upp på 70kg, och så vips hoppade min arm ur led helt utan förvarning. Fast iofs så tränade jag med grippers då, det måste ha varit därför;)