handdator

Visa fullständig version : Bättre träning, hur mycket avgör det?


Shpendi
2011-01-31, 21:17
Jag undrar hur mycket ett "jättebra" pass skiljer sig från ett vanligt. Både i volym och/eller styrka. Roten till frågan är om jag ska börja med PWO, vilket jag aldrig tidigare kört på. Har för mig att jag läste ngnstans att ett pass på ca 70% av "max" inte skiljde sig så jättemycket från 90% i slutändan.

MVH Shpend.

Mitosis
2011-01-31, 22:06
Jag började med PWO förra veckan, har kört en mugg kaffe innan jag tränat innan :D
Kände direkt under mitt marklyftspass att jag var mer "på" och inte lika seg under uppvärmingen och sedan arbetsseten.

PWOn för mig är mer ett hjälpmedel för att vara igång när jag kommer till gymmet och inte driva runt som en säck potatis.

bearwolf
2011-01-31, 23:24
för mig är PWO'n ett bra hjälpmedel för morgonpassen, då hjälper det mig att piggna till lite extra så jag blir klarvaken, sen under dagarna och på kvällen kör jag oftast halv dos. Man vänjer sig fort med stims tycker jag och det är på gott och ont att använda dom.
Men vissa dagar bara måste jag ha för att orka med.

Shpendi
2011-01-31, 23:34
Jag har nog formulerat frågan lite galet, jag menade mer typ. Ger en lite ökad prestation, ökade resultat i muskeltillväxt? Har alltså hört att marginalen är väldigt liten om man jämmför tex 70% med 90%.

kettlebellGuden
2011-01-31, 23:37
Jag har nog formulerat frågan lite galet, jag menade mer typ. Ger en lite ökad prestation, ökade resultat i muskeltillväxt? Har alltså hört att marginalen är väldigt liten om man jämmför tex 70% med 90%.

Saker och ting är lite olika för olika individer. Med tiden lär du dig vad du bäst svarar på... vilket, för övrigt, kan förändras med åren.

The Truth
2011-01-31, 23:52
Jag har nog formulerat frågan lite galet, jag menade mer typ. Ger en lite ökad prestation, ökade resultat i muskeltillväxt? Har alltså hört att marginalen är väldigt liten om man jämmför tex 70% med 90%.Nej, det gör ingen större skillnad.

Shpendi
2011-01-31, 23:55
Nej, det gör ingen större skillnad.

Så varför kör så många på PWOs ?

Little T
2011-02-01, 09:54
Så varför kör så många på PWOs ?

För att man känner sig piggare med PWO.

vicarious
2011-02-01, 10:12
Jag har nog formulerat frågan lite galet, jag menade mer typ. Ger en lite ökad prestation, ökade resultat i muskeltillväxt? Har alltså hört att marginalen är väldigt liten om man jämmför tex 70% med 90%.

Givetvis blir muskeltillväxten större om man presterar bättre? Det är ju vad som hela tiden gör att man ökar. Att alltid prestera bättre = muskelökning. Progression. Den skillnaden i prestationen kan vara det som avgör om du ökar eller inte.

JimmyJoe
2011-02-01, 10:55
Det är ju knappast ett måste med PWO för resultat. Personligen kände jag av PWO de tre första gånger sen så nothing. Har slutat med min och avslutade inte ens kuren.

Högst personligt men du kan få lika goda reslutat utan PWO.

Lifeless
2011-02-01, 11:20
PWO är en bra nödlösning att ha om det är strömavbrott så man inte kan ladda upp med Coleman och Yates träningsvideos :hbang:

vicarious
2011-02-01, 11:34
PWO är en bra nödlösning att ha om det är strömavbrott så man inte kan ladda upp med Coleman och Yates träningsvideos :hbang:

Haha bra sagt. :)

Nä men kreatin och koffein tycker jag kan vara värda de billiga slantar som de faktiskt kostar. Resten av skräpet som är i PWOs klarar man sig utan.

Shpendi
2011-02-01, 13:24
Ok, jag tar o byter topic lite smått. Hur är det med skillnad att träna t.ex en muskel 2ggr på en vecka, till skillnad från en gång per vecka? Ingen skillnad där heller?

hejhopp79
2011-02-01, 13:30
Jag kommer nog aldrig köra kommersiella PWO's, men starkt kaffe innan är inte fel.

Apjavel
2011-02-01, 13:32
Ok, jag tar o byter topic lite smått. Hur är det med skillnad att träna t.ex en muskel 2ggr på en vecka, till skillnad från en gång per vecka? Ingen skillnad där heller?

Jo, 100% skillnad.

Lifeless
2011-02-01, 13:59
Nä men kreatin och koffein tycker jag kan vara värda de billiga slantar som de faktiskt kostar. Resten av skräpet som är i PWOs klarar man sig utan.

Lite hjälp har man nog av "skräpet", sen får man ju avgöra själv hur mycket pengar det lilla är värt..

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=119939&highlight=superpump

Shpendi
2011-02-01, 17:34
Jo, 100% skillnad.

Läste ngnstans att proffsbyggare kör en muskelgrupp i veckan bara, gör dem fel då? Eller är min källa galen.

Apjavel
2011-02-01, 18:25
Läste ngnstans att proffsbyggare kör en muskelgrupp i veckan bara, gör dem fel då? Eller är min källa galen.

Det är en 100% ökning om du tränar 2 gånger jämfört med 1. Sen vad gäller resultat om du tränar samma muskelgrupp 1 eller 2 gånger/veckan låter jag vara osagt då det är ganska många aspekter som spelar in.

Shpendi
2011-02-01, 18:29
Så det är alltid bättre att träna en muskel 2ggr jämmfört med en gång, per vecka?

Apjavel
2011-02-01, 19:20
Det är en 100% ökning om du tränar 2 gånger jämfört med 1. Sen vad gäller resultat om du tränar samma muskelgrupp 1 eller 2 gånger/veckan låter jag vara osagt då det är ganska många aspekter som spelar in.

Så det är alltid bättre att träna en muskel 2ggr jämmfört med en gång, per vecka?

Kan inte förklara det på något annat sätt än det jag redan skrivit.

Shpendi
2011-02-01, 19:23
Jo, men det kan man säga om allt som har med bodybuilding att göra. Om person X aoch person Y är identiska i alla aspekter, en tränar samma muskel 2 ggr per vecka, och den andra personen 1 bara. Skulle man se skillnader på dessa efter tex ett år?

rajjan_dammit
2011-02-01, 19:28
Kan inte förklara det på något annat sätt än det jag redan skrivit.

Mer träning ger mer resultat, så länge man lyckas återhämta sig tillräckligt mellan passen. Ceteris paribus ofc.

Apjavel
2011-02-01, 19:34
Jo, men det kan man säga om allt som har med bodybuilding att göra. Om person X aoch person Y är identiska i alla aspekter, en tränar samma muskel 2 ggr per vecka, och den andra personen 1 bara. Skulle man se skillnader på dessa efter tex ett år?

Mer träning ger mer resultat, så länge man lyckas återhämta sig tillräckligt mellan passen. Ceteris paribus ofc.

Det är en 100% ökning om du tränar 2 gånger jämfört med 1. Sen vad gäller resultat om du tränar samma muskelgrupp 1 eller 2 gånger/veckan låter jag vara osagt då det är ganska många aspekter som spelar in.

Återhämtning är en aspekt ja.

Shpendi
2011-02-01, 19:36
Okej, fortsätter köra 2 ggr per vecka då. Tack för svaren ! =)

Apjavel
2011-02-01, 19:45
Okej, fortsätter köra 2 ggr per vecka då. Tack för svaren ! =)

Gör det, kört hårt *flex*

rajjan_dammit
2011-02-01, 20:11
Återhämtning är en aspekt ja.

Haha citerade fel, sorry! :)

vicarious
2011-02-01, 20:19
Kör man samma muskel två gånger i veckan säger det sig ju självt att man inte kan köra lika hårt som om man bara tränar den muskeln en gång i veckan, eftersom man halverar återhämtningstiden.

tomn
2011-02-01, 20:38
Kör man samma muskel två gånger i veckan säger det sig ju självt att man inte kan köra lika hårt som om man bara tränar den muskeln en gång i veckan, eftersom man halverar återhämtningstiden.

Förutsatt att man verkligen behövde så lång återhämtningstid när man tränade en gång i veckan

ceejay
2011-02-01, 20:58
Kör man samma muskel två gånger i veckan säger det sig ju självt att man inte kan köra lika hårt som om man bara tränar den muskeln en gång i veckan, eftersom man halverar återhämtningstiden.

Vad är din definition på hårt?

Om max är 110kg en dag är det lika hård träning som om man skulle ta 120kg dagen efter.