handdator

Visa fullständig version : Överträning?


lyotomachida
2011-01-31, 21:16
Det är så att jag tränar några timmar varje dag (Ingen vilodag) och har drabbats av överträning. Frågan är om jag fortfarande kan träna bara jag trappar ner dagarna till typ 3 ggr i veckan? Eller ska jag lägga av helt i någon vecka?

Ego
2011-01-31, 21:18
Hur kom du fram till denna konklusion - att du är övertränad?

kettlebellGuden
2011-01-31, 21:19
Hur pass övertränad är du?

de-loading-fas är alltid bra. Är du inte väldigt övertränad kan du klart fortsätta träna men sänk volym/intensitet/någon annan trevlig variabel så att du får tid att återhämta dig. Hur myckte du måste sänka, och hur länge, beror helt på hur pass övertränad du är....

Vad är det du orkar med att "träna några timmar varje dag"?

lyotomachida
2011-01-31, 21:37
Ego: Jag känner att jag inte presterar så bra på träningarna (Främst fotbollsträningarna) känner mig även allmänt trött och många av symtomen passar in på mig just nu.

kettlebellguiden: Vet inte vad de-loading-fas betyder... Men tack för tipsen
Hur vet man hur pass övertränad man är?

ceejay
2011-01-31, 21:39
du anpassar dig till träningsmängden, man är jävligt seg ibland under den tiden ;)

lyotomachida
2011-01-31, 21:50
du anpassar dig till träningsmängden, man är jävligt seg ibland under den tiden ;)

Menar du att jag ska fortsätta träna såhär? Är inte det kontraproduktivt? :P

kettlebellGuden
2011-01-31, 22:04
Ego: Jag känner att jag inte presterar så bra på träningarna (Främst fotbollsträningarna) känner mig även allmänt trött och många av symtomen passar in på mig just nu.

kettlebellguiden: Vet inte vad de-loading-fas betyder... Men tack för tipsen
Hur vet man hur pass övertränad man är?

Fotbollsträning.. då kanske inte de-loading är så relevant.

Har du överträningssymptom så hade jag iaf varvat ner lite. Alternativt så hade jag ökad kaloriintaget.

De-loading är just det.. du övertränar dig själv (dock inte så du bränner ut dig), sen undertränar du en period.. voila din kropp kör superkompensations-tricket och du är på högre nivå än om du hade tränat "lagom" hela tiden.
Mumma för kondition och styrka for sure. Hur/om det fungerar med fotboll vettikattsingen. (fotboll är den med puck?? ;) )


Hur pass övertränad du är .. ptja.. en del listor på symptom delar upp dem i lätt/medium/hög/utbränd eller så där.

ceejay
2011-01-31, 22:05
Menar du att jag ska fortsätta träna såhär? Är inte det kontraproduktivt? :P

Det kan jag inte svara på, hur tränar du nu?

He-man
2011-01-31, 22:59
Äh varför krångla till det, lyssna på din kropp och ta det lugnt tills du känner dig piggare igen, sedan kanske du fortsättningsvis bör försöka ha åtminstone en el två vilodagar i veckan.