handdator

Visa fullständig version : Ny dator, prisvärd och bra?


Mourten
2011-01-31, 21:09
Acer Aspire TimelineX 4820TG 14"HD LED hittade jag på komplett.se för 8000 kr denna vecka, står att den är nersänkt 33%, dock ingen aning om de stämmer.
Hur som, behöver en ny dator som max får kosta 8k som har HDMI utgång med bild/ljud och som i övrigt fungerar bra, surfar bara å lyssnar musik + kollar film via dator - tv.

länk till datorn, va tror ni, prisvärt etc?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=610599#extra

King Grub
2011-01-31, 21:12
Den klarar allt du beskriver i alla fall.

Mourten
2011-01-31, 21:16
Den klarar allt du beskriver i alla fall.

Jo men tycker du spontant den ser värd ut?
De finns en Acer som kostar 1000 kr mindre men som inte är nedsänkt som säkert oxå klarar de jag sa, frågan är bara om de är värt å lägga 1000 kr till, jag köper bara ny dator typ var 3-4 år så dom får hänga med ett tag.
Min gamla är en LG för 7000 kr från typ 2007.

Morrris
2011-01-31, 21:17
8000 låter mkt med de kraven.

Mourten
2011-01-31, 21:20
8000 låter mkt med de kraven.

plz sir find me an cheaper :D

haha kan du hitta en billigare som iaf pallar HDMI med ljud + bild så blir jag glad.

Morrris
2011-01-31, 21:28
plz sir find me an cheaper :D

haha kan du hitta en billigare som iaf pallar HDMI med ljud + bild så blir jag glad.

Måste ju gå att få billigare. Sitter på telefonen, men kolla på prisjakt.nu och sätt HDMI som krav. Om du är osäker på om de billigaste där klarar HD så lägg upp dem här!

agazza
2011-01-31, 21:29
ASUS UL30 eller 35 serien har allt det och gör allt det för typ 4k

EDIT: och har fått sinnesjukt mycket priser

Mourten
2011-01-31, 21:35
ASUS UL30 eller 35 serien har allt det och gör allt det för typ 4k

EDIT: och har fått sinnesjukt mycket priser

jag kan lika mkt om datorer som din morfar, så kan du länka till en sida som säljer dom vettigt? Lr finns de på komplett lr så+

Mourten
2011-01-31, 21:38
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=495447#extra

den har väl inte HDMI som bär ljud och bild?

agazza
2011-01-31, 21:40
jag kan lika mkt om datorer som din morfar, så kan du länka till en sida som säljer dom vettigt? Lr finns de på komplett lr så+


http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=746287

Eller

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=540659


Den andra är nyare och har dubbla grafikkort som du kan skifta mellan ett kasst med bra batteritid, eller det kraftigare, med sämre.. har jag för mig

Mourten
2011-01-31, 21:43
aaa exakt agazza tack, men jag fattar inte de här med HDMI, på deras hdmi står de endast video? Får jag inte ljudet i samma sladd då lr va?

Olegh
2011-01-31, 21:47
Jag vet inte var du läser någonstans, men modellerna agazza länkade till ska kirra ljud över HDMI.

Dexterity
2011-01-31, 21:53
Den där datorn är sjuukt prisvärd. Funderar fan på och slå till själv. Den klarar lätt av dina krav och du kan dessutom köra majoriteten av de nyaste spelen på medium/high (om du nu vill göra det).

Några + med datorn: Processorn, grafikkortet (ok sett till priset), chassit, TimelineX anses av många vara väldigt bra och batteritiden är också extremt bra.

agazza
2011-01-31, 21:56
jo

1 x bildskärm / video - HDMI - 19-stifts HDMI typ A

står bland gröten av text

EDIT: hdmi har alltid ljud och bild har jag för mig.


För det andra är det riktigt fin byggkvalitet på ASUSen, prata med skaparn, tror han haft en

Mourten
2011-01-31, 21:59
jaha ok, de som förvirrade är för att den jag länkade står de bild / audio så man som idiot (läs mourten) fattar att båda går i samma.
svårt nu, om man ska snika lr lägga 8k iaf, blir ju min enda dator så ^^ :P

agazza
2011-01-31, 22:02
här kan du jämföra alla 3, beroende på vad du vill ha

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=746287,540659,752377

EDIT: hur som helst är alla bra datorer, men den du länka till är ju ett mer eller mindre mellankraftpaket, men kostar ju därefter.

Det är bara du som kan bestämma vad som krävs för dig, men alla klarar tex 1080P har jag för mig

Mourten
2011-01-31, 22:09
tack för hjälpen agazza, ska ta mig en funderare vad man vill ha.

agazza
2011-01-31, 22:20
No problemo, schönt att att få utlopp för nörderiet.

Plus ska jag snart köpa dator själv och måste ha några personliga recensioner :D

Mourten
2011-01-31, 22:21
haha gött :D
Ska rådfråga sambon lite nu oxå, eftersom hon kmr använda den med, dock tror jag inte hennes krav e så nörd-höga heller :P

Repliker
2011-01-31, 23:30
Personligen hade jag valt denna (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=610699#extra). Lätt! Nästan samma prestanda. Dock är denna datorn mycket billigare och ser mycket bättre ut.

frong
2011-01-31, 23:33
Den är ju oerhört bra och har ny hårdvara, skulle själv valt den du har kollat på... Då hänger den med ett tag i prestanda också.

Olegh
2011-01-31, 23:39
Personligen hade jag valt denna (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=610699#extra). Lätt! Nästan samma prestanda. Dock är denna datorn mycket billigare och ser mycket bättre ut.

Vad går du på?

Den är avsevärt sämre på så gott som samtliga punkter. Den större skärmstorleken gör också att formatet ökar, vilket sällan är önskvärt för en bärbar dator.

Repliker
2011-01-31, 23:49
Vad går du på?

Den är avsevärt sämre på så gott som samtliga punkter. Den större skärmstorleken gör också att formatet ökar, vilket sällan är önskvärt för en bärbar dator.

"Samtliga punkter"? Nu har jag inte läst igenom tråden utan endast första inlägget. Hans krav var en HDMI-ingång, och det har den. Datorn fungerar även utmärkt att lyssna musik i, kolla på film och surfa. Skärmstorleken, den spelar riktigt stor för mig. Jag har en 16,4" skärm på min bärbara men tycker den är alldeles för liten så har kopplat in en 22" skärm. Jag skrev ju trots allt "Personligen...".

Datorn är billigare.
Datorn håller kraven som TS kräver.
Datorn är extremt snygg och stilren. Skulle jag haft pengarna hade jag nog haft flera Apple-datorer pga deras grymma utséende.

:)

Olegh
2011-02-01, 00:00
Du har rätt i att kraven förmodligen uppfylls, men det innebär ju inte att det fortfarande kan vara en god idé att lägga ett par laxar till om man känner att man kan och vill.

Resten är ju rent subjektivt. Ska man jämföra datorer så är det specifikationerna som väger tyngst om man som utomstående sa göra en bedömning. Upplevd kvalitetskänsla är förvisso viktigt, men svårt att uttala sig om i annat än generella ordalag om man inte testar datamaskiner som yrke. Angående skärmstorlek så tänker jag fortsätta att anta att man är ute efter en bärbar dator om man ska köpa en bärbar dator, ergo, ett smidigt format. Nu faller väl lite resonemanget här på att HP:n verkar vara riktigt smäcker med tanke på skärmstorlek.

Ska man i första hand gå på utseende så vinner man inte särskilt mycket på att fråga om hjälp. Då blir det alltid, till syvende och sist en avvägning om hur mycket utseendet är värt i form av kompromisser eller pris. Och den bedömningen kan ingen annan göra.

Kimball
2011-02-01, 00:31
UL30VT:n kostar lite mer pga större hdd, dubbla grafikkort, avsevärt mycket bättre batteritid samt 1gb extra ram. Sen att tangentbordet är fullkomligt underbart är bara plus i kanten. Jag är fortf. riktigt nöjd med min efter 1½ år. Finns refurbished @ elgreen.se för 4300:-, dock bara 6 mån garanti vilket suger lite, annars fungerar de bra.

Mourten
2011-02-01, 07:58
UL30VT:n kostar lite mer pga större hdd, dubbla grafikkort, avsevärt mycket bättre batteritid samt 1gb extra ram. Sen att tangentbordet är fullkomligt underbart är bara plus i kanten. Jag är fortf. riktigt nöjd med min efter 1½ år. Finns refurbished @ elgreen.se för 4300:-, dock bara 6 mån garanti vilket suger lite, annars fungerar de bra.

beställde denna dator på den sidan, va mest sugen på den men den kostade typ 6.5k över allt men på elgreen fick jag den för 4.4k med frakt.
'Att de bara är 6 mån garanti gör mig inte så mkt, är rädd om dom, haft min förra i 3-4 år som sagt å den funkar bra fortfarande bara att portarna är slitna så den läser inte av saker man stoppar in.