handdator

Visa fullständig version : Bättre kondition = Bättre lungkapacitet?


Damien Thorne
2011-01-31, 19:16
Var och gjorde nån blåstest på jobbhälsovården. Fick höra att jag hade för dålig lungkapacitet.

Funderade på om det kan bero på att jag har värdelös kondition, tror det var 7-8år sen jag tränade kondition senast. Eller om jag har nån lätt form av astma.

Frågan är om man kan förbättra sin lungkapacitet om man får bättre kondition?

King Grub
2011-01-31, 19:23
Hos en otränad men frisk person är det inte lungorna som begränsar arbetskapaciteten på något sätt.

Träna lungorna kan man inte, men att träna andningsmuskulaturen kan man, vanligen genom att andas genom tilltäppta öppningar. Det ger väldigt blygsamma förbättringar. Hursomhelst är det inte det som är någon begränsande faktor i ditt fall.

Damien Thorne
2011-01-31, 21:25
Hos en otränad men frisk person är det inte lungorna som begränsar arbetskapaciteten på något sätt.

Träna lungorna kan man inte, men att träna andningsmuskulaturen kan man, vanligen genom att andas genom tilltäppta öppningar. Det ger väldigt blygsamma förbättringar. Hursomhelst är det inte det som är någon begränsande faktor i ditt fall.

Tack.

inef1
2011-02-01, 14:14
Hos en otränad men frisk person är det inte lungorna som begränsar arbetskapaciteten på något sätt.

Träna lungorna kan man inte, men att träna andningsmuskulaturen kan man, vanligen genom att andas genom tilltäppta öppningar. Det ger väldigt blygsamma förbättringar. Hursomhelst är det inte det som är någon begränsande faktor i ditt fall.


Hur ser det ut för någon som har astma? Tänkte på att du skrev otränad men frisk.

snatch914
2011-02-01, 15:53
Vad menar du med lungkapacitet? Vitalkapacitet? D v s så mkt luft man andas ut efter att ha andats in så mycket man kan.

delta_mats
2011-02-01, 16:07
Hur ser det ut för någon som har astma? Tänkte på att du skrev otränad men frisk.

Har man astma så får man ju ett motstånd när man andas in eller ut, så det går långsammare. Kan även ha problem att fylla eller tömma lungorna ordentligt.
Men man kan ha astma men fortfarande ha god lungkapacitet, jag personligen medicinerar daligen för astma och har alltid mätt upp bättre kapacitet än snittet för personer utan astma. Så är man välmedicinerad kan man vara i princip besvärsfri.