handdator

Visa fullständig version : Marklyft - Min teknik


tomn
2011-01-31, 16:00
Behöver konstruktiv kritik på min teknik i marklyft och har ett par videos från olika tillfällen att posta. Vilket av lyften tycker ni är bäst? Vad behövs förbättras? Skaderisk? Vore väldigt tacksam för lite tips! :)
Hade tänkt uppdatera tråden efterhand också med nya videor på utförandet..

Vissa kanske är lite kasst filmat också.. :smash:

Det är olika vikt på de olika lyften med det lättaste på den första och sedan stegrat i de andra två. Blir utförandet sämre med vikten tycker ni?

20/1 -11
j64aCoeFANw

27/1 -11
rMV6TeLka3I

31/1 -11
eXNVqX_1Luc

MVH

tomn

vicarious
2011-01-31, 16:10
Jag tycker det ser bra ut.

The Truth
2011-01-31, 16:13
Det ser varken dåligt eller farligt ut iaf.

Men om det ser perfekt ut vet inte jag, det får någon SL:are ta.

Morrris
2011-01-31, 16:17
Är det tyngsta setet träningsvikter, eller har du snålat med vikten för att kunna hålla perfekt teknik på klippet? Höj vikten, kör en tung trea eller liknande. Först då blir det intressant.

stefand
2011-01-31, 16:22
Ligger inte stången liten långt ifrån kroppen? Jag har förstått det som att stången i stort sett ska följa smalbenet/låret upp genom hela lyftet, och sedan ner igen? Kanske jag som gör fel?

tomn
2011-01-31, 16:29
Är det tyngsta setet träningsvikter, eller har du snålat med vikten för att kunna hålla perfekt teknik på klippet? Höj vikten, kör en tung trea eller liknande. Först då blir det intressant.

Har börjat köra marken igen precis efter att haft lite problem med ryggen. Börjat lite lättare för att trappa upp med bra teknik, men jag skulle väl orka lite mer antar jag. Får filma mer och lägga upp.

Ligger inte stången liten långt ifrån kroppen? Jag har förstått det som att stången i stort sett ska följa smalbenet/låret upp genom hela lyftet, och sedan ner igen? Kanske jag som gör fel?

Jag fick ont i smalbenen ett par gånger pga. att stången slog emot, så jag tror inte det är för långt ifrån :)

stefand
2011-01-31, 22:49
Jag fick ont i smalbenen ett par gånger pga. att stången slog emot, så jag tror inte det är för långt ifrån :)

Ja nu kanske inte slå emot var det jag tänkte på =) Men nu syns det ju egentligen bäst på första filmen. Där ligger stången lite framför tåspetsen och du drar i en linje rätt upp, passerar precis knät för att sedan lägga stången mot bäckenet. Som jag förstått det ska du följa benet hela vägen upp, typ "skrapa" stången mot benet hela vägen. Fast inte bokstavligt då, men följa benet från botten till toppen.

Nu har jag iofs bara läst på nätet och sett på Rippetoes filmer på youtube så jag ska väl egentligen inte säga vad som är rätt eller fel. Och de andra i tråden verkar ju tycka att det ser bra ut och dom kan garanterat mer än mig, så då är det bara att köra på =)

tomn
2011-02-09, 17:38
Filmade 2 set på 90kg. Känns som det blir sämre teknik? vad tycker ni?

PRd4ZzUQCTM

cero
2011-02-09, 17:45
Vad med tekniken tyckte du blev sämre? Tycker det ser bra ut! Ser ingen skillnad på det och filmerna med lättare vikter.

Bara en sak, själv föredrar jag att gå ned lite mer kontrollerat, så man inte slänger ned stången på marken och riskerar att förlora formen på ryggen.

Akerhage
2011-02-09, 17:46
Hade precis tänkt säga att det kanske går lite snabbt på nedåtvägen. Men annars såg det helt okay ut. Kanske lite mycket sträckt i nacken, att kanske försöka slappna av och inte spänna dig där.

stefand
2011-02-09, 21:09
När det gäller marklyft, finns det fler sätt som är rätt eller är det nåt sätt som man bör sträva efter för att undvika skador och även i slutändan kunna lyfta mer vikt?
Jag försöker lära mig vad som är det bästa sättet att göra marklyft säkert på. Så nu när många i tråden säger att det i stort sätt ser jättebra ut så undrar jag om det kanske är jag som gör fel istället?

Vet inte hur man lägger in YouTube så jag lägger in en länk istället. Men jag försöker följa den här tekniken: http://www.youtube.com/watch?v=MX8jgCFXYTU

Skillnaden mot dina klipp som jag ser det är t.ex. att stången inte följer benet på uppvägen eller ner, och det går ganska fort ner. Sen är det svårt att se, men det ser ut som om du trycker ut knäna lite för att kunna komma ner tillräckligt. Du går också ganska lågt med rumpan.

Nu vet jag inte vad som är rätt eller fel, säger bara vad jag ser för skillnader mot hur jag försöker göra när jag kör marklyft. Dock skulle jag behöva filma mig själv, för jag vet inte hur det egentligen ser ut från nån annan vinkel. Men det jag undrar är, är nåt av sätten mer rätt? Bör jag kanske ändra på mitt utförande och likna tomn mer?

Pjotor
2011-02-09, 21:38
Det ser ut som om du lyfter höfterna innan stången börjar röra sig. Försök istället att "låsa ihop" kroppen så att höfterna och stången börjar röra sig samtidigt.

Matte_
2011-02-09, 21:50
Jag är ingen expert, men ser ut som du har tyngden långt fram på foten. Ser ut som du nästan "lyfter" med hälarna, prova att ha vikten längre bak på foten.

Jag kan ha fel, någon med lite mer kunskap får gärna rätta mig isf.

Danne2k
2011-02-09, 22:01
Det ser ut som om du lyfter höfterna innan stången börjar röra sig. Försök istället att "låsa ihop" kroppen så att höfterna och stången börjar röra sig samtidigt.

Är det verkligen hela världen så länge ryggen är rak och stången hålls nära kroppen?

Klart att det inte ska gå till överdrift och att man ska ha bra teknik speciellt på låga vikter men, i'm just saying.

ArtArtan
2011-02-09, 22:07
Svårt att se från sidan men skulle pröva att ställa mig 5cm mer bredbent.. Prova kör sumo och så går du in med benen till raka mark så hittar du nog det läge som känns bäst.

Lycka till Luffichan...

cero
2011-02-09, 22:17
När det gäller marklyft, finns det fler sätt som är rätt eller är det nåt sätt som man bör sträva efter för att undvika skador och även i slutändan kunna lyfta mer vikt?
Jag försöker lära mig vad som är det bästa sättet att göra marklyft säkert på. Så nu när många i tråden säger att det i stort sätt ser jättebra ut så undrar jag om det kanske är jag som gör fel istället?

Vet inte hur man lägger in YouTube så jag lägger in en länk istället. Men jag försöker följa den här tekniken: http://www.youtube.com/watch?v=MX8jgCFXYTU

Skillnaden mot dina klipp som jag ser det är t.ex. att stången inte följer benet på uppvägen eller ner, och det går ganska fort ner. Sen är det svårt att se, men det ser ut som om du trycker ut knäna lite för att kunna komma ner tillräckligt. Du går också ganska lågt med rumpan.

Nu vet jag inte vad som är rätt eller fel, säger bara vad jag ser för skillnader mot hur jag försöker göra när jag kör marklyft. Dock skulle jag behöva filma mig själv, för jag vet inte hur det egentligen ser ut från nån annan vinkel. Men det jag undrar är, är nåt av sätten mer rätt? Bör jag kanske ändra på mitt utförande och likna tomn mer?

Är det någon man ska lyssna på är det Mark Rippetoe.

Stången längst benen på vägen upp är bra. Att gå ned långt med rumpan har snarare att göra med hur långa ben man har osv. Jag med väldigt långa överben i förhållande till underben måste nästan gå ned till 90 grader.

Matsa
2011-02-09, 23:14
Att gå ned långt med rumpan har snarare att göra med hur långa ben man har osv. Jag med väldigt långa överben i förhållande till underben måste nästan gå ned till 90 grader.

Det känns som att bålens längd är mer avgörande här, en kort bål borde ge bättre förutsättningar för en hög startposition än en lång bål. Sen spelar givetvis andra saker viss roll.

Jag har själv ganska så långa lårben, inget extremt men som sagt ganska långa samt att jag har en kort överkropp. Jag har en ganska hög startposition. Om jag inte minns fel så har även Timme ganska långa lårben och en hög startposition.

stefand
2011-02-09, 23:15
Är det någon man ska lyssna på är det Mark Rippetoe.

Stången längst benen på vägen upp är bra. Att gå ned långt med rumpan har snarare att göra med hur långa ben man har osv. Jag med väldigt långa överben i förhållande till underben måste nästan gå ned till 90 grader.

Fast är man inte lite kort i musklerna på baksidan av låren då om man måste ner med rumpan? Oavsett förhållande på underben/överben så inbillar jag mig att de flesta kan stretcha sig till att förr eller senare kunna stå med raka ben och böja sig ner och nudda fötterna med händerna. Kan man det så borde man ju sedan kunna göra ett marklyft utan att sänka rumpan allt för långt ner.
Återigen, har ingen aning om hur rumpans höjd påverkar det ena eller andra när det gäller lyft/skaderisk, bara kollar på Rippetoes instruktioner =)

ekmanc
2011-02-09, 23:19
Ta av dig skorna?

Danne2k
2011-02-09, 23:45
ta av dig skorna?

+1

Enda negativa är att man (jag) får så kalla fötter :(

cero
2011-02-10, 07:57
Matsa/Stefand: Så kan det mycket väl vara. Oavsett så tror jag inte att rumpans position spelar allt för stor roll när det gäller skaderisk. Så länge bålen är anspänd och man behåller ryggens normala kurvatur borde det vara grönt - eller vad säger ni? Vilket som är bäst om man vill ta så mycket vikt som möjligt låter jag vara osagt.

Mrholmiz
2011-02-16, 16:18
Fanns ett par trådar om marklyft och känns onödigt att starta en ny, så lånar denna.
Kollat massa videos och läst massa tips om just marklyft nu i 2 dagar, kände mig redo och började köra idag..
Körde så här

20kg 3x15
40kg 4x8
50kg 4x6
Kände att det tog i ländryggen och kunde knappt gå rakt i 5 min efter jag var klar.
Känns lite nu men mer som att jag tränat ryggen och ingen smärta.. tar det så hårt i nederdel av rygg eller har jag gjort helt fel ? Vart känner ni att det tar ?
Vissa säger att man ska svanka lite och vissa rak rygg testade båda och kändes bäst när jag hade lite svank.

cero
2011-02-16, 21:54
Marklyft tar väl främst på ländryggen, så ja. Och som svar på den andra frågan: det ska vara naturlig kurvatur på ryggen. Försök lås ryggen som den är när du står upp.

cero
2011-02-17, 12:44
Lås ryggen med hjälp av magmusklerna*

På så sätt kan du enkelt hitta den naturliga kurvaturen på ryggen. När man blir lite mer van kan man göra det efter man har greppat stången på marken.

Mrholmiz
2011-02-17, 17:21
Tackar för hjälpen, fortsätter med lite lättare vikter ett tag och känner vidare hur det känns.. Men förstår vad du menar med att låsa ryggen med magmusklerna.

cero
2011-02-17, 17:42
Bra! Tänk även på att få in ett bra buktryck genom att blåsa in luft i magen (gör en gravidmage) samtidigt som du håller magmusklerna anspända. Väldigt viktigt för ökad stabilitet - och därmed minskad skaderisk.

tomn
2011-02-20, 13:52
2 set mark jag filmade idag på dagens pass. Provade att stå lite bredare med fötterna och det kändes väl hyfsat. Försökte även inte spänna nacken så mycket jag gjort tidigare. Någon förbättring? Hur ser det ut?

Kom gärna med konstruktiv kritik!

Kb3wIep7sxU

tomn
2011-02-24, 16:21
Provade att köra sumomark idag. Filmade 1 set på 70kg och ett på 90kg. Ge gärna konstruktiv kritik! Överlag kändes det väldigt bra..

GNBluceFR0Q