handdator

Visa fullständig version : vassle + soja


Nate
2003-11-17, 21:07
Tycker att de flesta "bra" proteinsorterna smakar urkas. Beror till största del pga att de är alldeles för söta...Brukar därför köra med naturells sojaprotein - vilket måste blandas med mjölk tyvärr...

Fick följande snilleblixt. Om man blandar vassleprotein med sojaprotein borde väl mjölken vara överflödig. Dessutom får man ned sötman... över till frågan --> visst funkar soja och vassle lika bra som mjölk och soja. Sammalika eller hur?

shirunai
2003-11-17, 22:23
vet sötman förstör allt, mår dåligt av exells protein nu efter bara 4kg 17kg kvar!

mår dåligt, tar den sist i frukost och mår pyton 15min efteråt tar alltid emot att dricka exells protein, ska hädanefter köpa whey80

Nate
2003-11-17, 22:34
Originally posted by shirunai
vet sötman förstör allt, mår dåligt av exells protein nu efter bara 4kg 17kg kvar!

mår dåligt, tar den sist i frukost och mår pyton 15min efteråt tar alltid emot att dricka exells protein, ska hädanefter köpa whey80

är whey 80 mindre söt?

Überbiffen
2003-11-17, 23:19
Originally posted by shirunai
vet sötman förstör allt, mår dåligt av exells protein nu efter bara 4kg 17kg kvar!

mår dåligt, tar den sist i frukost och mår pyton 15min efteråt tar alltid emot att dricka exells protein, ska hädanefter köpa whey80

Fölåt shirunai men nu kan man fan inte göra annat än garva röven av sig. :laugh:

Nate
2003-11-18, 00:14
and back to the question ---> något smarthuvud borde väl veta? plzzzz

Pez
2003-11-18, 01:55
Originally posted by Nate
and back to the question ---> något smarthuvud borde väl veta? plzzzz

Är det pg av aminosyreprofilen du vill kombinera de två eller vari ligger "måstet"? Antar det, men för att klargöra lite...

/pez

Nate
2003-11-18, 05:39
Originally posted by Pez


Är det pg av aminosyreprofilen du vill kombinera de två eller vari ligger "måstet"? Antar det, men för att klargöra lite...

/pez

trodde det var självklart att alla förstog det :angel:

Arwen
2003-11-18, 09:12
med tanke på att många av oss äter väldigt få vegetabiliska proteinkällor, så kan det kanske vara en bra idé att komplettera sitt proteinintag med sojaprotein?

Allsidig näringstillförsel ger förhoppningsvis större sannolihet och förutsättnig för goda resultat oavsett ambitionsnivå med träning.

z_bumbi
2003-11-18, 10:45
Nate: Kör du hälften av soja och hälften av ett sött pulver så blir det självklart inte lika sött.

Annars köper du ett pulver utan smaksättning också när det gäller vassle och smaksätter själv.

Fairing har inte heller lika mycket smak som de flesta andra märken jag smakat.

Arwen: Hur skulle ett sojaprotein som inte är i närheten av att vara ett komplett protein erbjuda så stora fördelar?

Arwen
2003-11-18, 10:57
Utgick från det faktum att de flesta organismer mår bäst av att undvika ett ensidigt näringsintag.

Menade inte att sojaprotein skulle vara ett "wunderwaffen", men att det troligen skulle vara ett positivt tillskott till en välbalanserad och varierad kosthållning och supplementering.

Tor inte att Nate kommer att förtvina i katabola processer av att blanda soja+vassle, kanske omvänd effekt istället om detta kan öka Nate´s totala proteinintag.

Survivor
2003-11-18, 11:01
Originally posted by Nate
...visst funkar soja och vassle lika bra som mjölk och soja. Sammalika eller hur?
Det gör det nog inte alls det, även om skillnaden är som hugget och stucket. Men sojaprotein ska väl kompletteras med något annat protein som inte heller är fullvärdigt.
Säkert kan någon ge bra tips på komplettering... nån Grub eller nåt :)

EiseltUK
2003-11-18, 11:01
Originally posted by shirunai
vet sötman förstör allt, mår dåligt av exells protein nu efter bara 4kg 17kg kvar!

mår dåligt, tar den sist i frukost och mår pyton 15min efteråt tar alltid emot att dricka exells protein, ska hädanefter köpa whey80


Testat att blanda i lite mer västka??

Det Exell protein som tillverkas nu är betydligt mindre sött (bör komma ut på marknaden successivt).

/ Henrik

Hermes
2003-11-18, 11:59
Originally posted by z_bumbi
Arwen: Hur skulle ett sojaprotein som inte är i närheten av att vara ett komplett protein erbjuda så stora fördelar?

Är inte sojaprotein fullvärdigt:confused:

äldre tråd om soja (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=15465&highlight=soja)

King Grub
2003-11-18, 12:06
Originally posted by hermes


Är inte sojaprotein fullvärdigt:confused:

äldre tråd om soja (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=15465&highlight=soja)

Nej. Sojabönan innehåller fullvärdigt protein, vilket jag också skrev i den tråden, men det gör inte sojaproteinpulver.

z_bumbi
2003-11-18, 12:22
Arwen: Lever man enbart på pulver som proteinkälla så gör det nog en skillnad hur man kombinerar även om jag då hellre skulle få i mig vassle-, kassein- och äggprotein så man håller sig till de som är mest kompletta redan i starten.
Soja är ingen personlig favorit men förr var det nästan befogat att köpa pga priset, numera är skillnaden inte så stor.

Äter man riktigt mat så spelar nog inte kombinationerna som man får i sig de gånger man äter tillskott så stor roll, bättre att satsa på att få en varierar kost i övrigt och se till att peta i sig ett någorlunda komplett protein som tillskott.
Vad gäller riktig mat så kan jag dock hålla med om att man bör både variera samt kombinera betydligt mer än de flesta gör idag. :)

Hermes
2003-11-18, 12:45
Originally posted by King Grub


Nej. Sojabönan innehåller fullvärdigt protein, vilket jag också skrev i den tråden, men det gör inte sojaproteinpulver.

ahaaa :em:

Ninjasmurf
2003-11-18, 17:28
brukade köra det förut (ska göra det igen när jag köper mer vassle). tyckte det funkade bra.

kharon
2003-11-18, 17:36
Originally posted by Nate


är whey 80 mindre söt?

Jag som tycker att drinken skall vara sliskigt äckligt söt brukar ibland ha i sötningsmedel i whey 80 för att den är så osöt...



(Varför inte socker i drinken? För att jag vill käka mina snabbisar i form av Chocos!)

z_bumbi
2003-11-18, 18:46
Originally posted by kharon
(Varför inte socker i drinken? För att jag vill käka mina snabbisar i form av Chocos!)

Blanda proteinet med mjölk, häll upp en skål och sen häller du bara på så mycket flingor du vill ha. :eating:

Nate
2003-11-18, 19:09
så med andra ord kompletterar inte vasslet sojaproteinet på samma sätt som mjölk gör? vad är skillnaden?

Testade idag att blanda excell choklad med naturells sojaprotein och det gick ned utan problem. Var bara att klunka i sig :cheers:

King Grub
2003-11-18, 19:11
Originally posted by Nate
så med andra ord kompletterar inte vasslet sojaproteinet på samma sätt som mjölk gör? vad är skillnaden?


Olika aminosyreprofiler kompletterar varandra olika bra. För att ta ett vegetariskt exempel så passar ris och bönor bra ihop; aminosyreprofilerna var för sig är inte fullvärdiga, men tillsammans passar de ihop som bitar i ett pussel. 1+1=3.

kharon
2003-11-18, 19:18
Originally posted by z_bumbi


Blanda proteinet med mjölk, häll upp en skål och sen häller du bara på så mycket flingor du vill ha. ::

Åh! Ska definitivt testas efter nästa pass! :thumbup:

King Grub
2003-11-18, 19:20
Originally posted by kharon


Åh! Ska definitivt testas efter nästa pass! :thumbup:

Det är delikat! Ibland äter jag detta till frukost, men då med All-Bran flingor eller Frosties, eller efter träningen med Chocos. :eating:

Lite matigare blir det med vaniljyoghurt+Valio grynost+flingor.

Snapphanen
2003-11-18, 19:40
Originally posted by shirunai
vet sötman förstör allt, mår dåligt av exells protein nu efter bara 4kg 17kg kvar!

mår dåligt, tar den sist i frukost och mår pyton 15min efteråt tar alltid emot att dricka exells protein, ska hädanefter köpa whey80

Hur många dl tar du per drink då?

Sverker
2003-11-18, 20:27
Originally posted by King Grub


Nej. Sojabönan innehåller fullvärdigt protein, vilket jag också skrev i den tråden, men det gör inte sojaproteinpulver.

???
Vad har hänt med proteinet under uppreningen ?
Borde det inte vara samma aminosyraprofil på båda produkterna + att man tagit bort olika antinutrienter i proteinpulvret ?

King Grub
2003-11-18, 20:33
Proteinet i sojabönor har ett BV på 85, sojaproteinpulvret ett BV på runt 45-50. Tekniken som används vid produktionen skadar tydligen vissa av aminsosyrorna och detta sänker BV:t kraftigt. Dessutom är pulvret betydligt känsligare för syre, vilket medför att vissa aminosyror oxiderar, varvid BV:t sjunker ännu mer.

aliquis
2003-11-18, 21:38
det där vill jag ha bekräftat utav någon mer än valfri vasslesida som nämner 45 för sojaprotein..

http://www.thinnerself.com/files/nutrition_page.htm

"
Soy Protein
You hear a lot about soy and soy based products and thus Soy Protein is a very popular protein. In the past, Soy Protein was not very good. However, in the past few years the protein and extraction processes has been improved, but still lacks the quality of as Soy protein is extracted a plant source rather than and animal source. Most Soy protein powders and drinks use Supro as its protein. Soy Protein has a BV value of 73."

Pez
2003-11-18, 21:49
Originally posted by Nate
så med andra ord kompletterar inte vasslet sojaproteinet på samma sätt som mjölk gör? vad är skillnaden?

Testade idag att blanda excell choklad med naturells sojaprotein och det gick ned utan problem. Var bara att klunka i sig :cheers:

Som bumbi skrev tidigare så tror jag att Fairing är nåt för dig.. dom har ju både naturellt vassle och Complete III som är något "faddare" i smaken än resterande pulver på marknaden.. nya Complete choklad smakar som om man gjort chokladdryck på kakao istället för Oboy. Mycket god och ett bra alltiallo-pulver (kasein, vassle, laktoferrin).
Även Rapid Hydro är mer "besk" än söt.

/pez

z_bumbi
2003-11-18, 21:50
Är det någon som orkar räkna efter själv så finns ju aminosyrorna här...
http://www.slv.se/upload/dokument/Mat%20&%20Hälsa/ldb/Aminosyrorper100g.xls

Langster
2003-11-18, 21:57
Ett lättblandat vassleproteinpulver hinner man ju knappt känna smaken på ändå.

Sluta gnäll och använd mindre vatten, 1 dl räcker, då tar man drinken i en klunk.

EiseltUK
2003-11-18, 22:28
Originally posted by aliquis
det där vill jag ha bekräftat utav någon mer än valfri vasslesida som nämner 45 för sojaprotein..

http://www.thinnerself.com/files/nutrition_page.htm

"
Soy Protein
You hear a lot about soy and soy based products and thus Soy Protein is a very popular protein. In the past, Soy Protein was not very good. However, in the past few years the protein and extraction processes has been improved, but still lacks the quality of as Soy protein is extracted a plant source rather than and animal source. Most Soy protein powders and drinks use Supro as its protein. Soy Protein has a BV value of 73."

Sojaprotein* har:

BV: 74
PDCAAS: 0.91
PER: 2.1
NPU: 70

Numera är ju PDCAAS det man använder (enligt WHO/JEFCA) och som jämförelse kan man då ta:

Vassleprotein: 1.15
Kasein: 1.23
Mjölk: 1.21 (ca 80 % kasein, ca 20 % vassle)
Nötkött: 0.92 (i stort dett allt kött har detta värde).
Ägg: 1.18 (inklusive gulan).
Gelatin: ?? (lite olika uppgifter, men det ligger strax över 0).

*det finns fock vissa soja producenter som hävdar att det har ett PDCAAS på 1.04.

/ Henrik