handdator

Visa fullständig version : Ännu ett "deffschema"


Dennis93
2011-01-30, 23:35
Tjena !

Har börjat deffa nyss och tänkte fråga vad ni tycker om hur jag kör. Då jag går i skolan och får mat där samtidigt som man får middag hemma känns det fel att skita i två gratis mål mat bara för att man ska räkna kalorier och hålla på med matlåda osv... Även fast de skulle va opti ;)

Mat
~07.40 Frukost - Omelett = 2ägg+lite salt.
~12.40 Lunch - Vad som bjuds i skolan. Tar mycket fisk/kött/kyckling etc, lite kolhydrat + Mycket sallad.
~16.00 Träning. Rage ca 30min innan + eaa innan/efter.
~17.?? Går hem efter träning och äter vad som finns direkt.

Har Whey80 hemma var skulle det va bäst att ta den? Är Omelett bra frukost?


Träning
Mån:
Bänk: 5x4
Militärpress: 4x6
triceps extensions: 4x6 -> två sissta set kör jag "bänk" direkt efter till fail.
Sidolyft med hantlar: 3x8

Ons:
Marklyft: 5x3-5
Latsdrag/Chins: 3x6
Hantelrodd: 3x6
Kabelrodd: 3x6
Hyperextension: 2x15
Bicepscurls: 3x6 (biceps kör jag lite vad jag känner för men brukar landa runt 5set).

Fre:
Knäböj: 5x4-6
Benpress: (om jag orkar efter böj annars inte) ?x?
Lårcurl: 4x5-7
Sittande vadpress: 3x6
Cable-crunches: 4x10-15

Jag kör ungefär såhär, set/reps kan variera lite....

Är det här bra? glömt nån övning? för mycket/för lite set? Går inte till fail i basövningar, bara typ sista set i vadpress, bicepscurls som sagt ovan i "bänk" med tricep-extension stången.

Maod
2011-01-31, 08:51
Har Whey80 hemma var skulle det va bäst att ta den?
Efter träning istället för EAA hade jag tagit den, eller när som helst under dagen.
Beror på hur du äter i övrigt.

Är Omelett bra frukost?
Ägg är alltid bra :)

Ditt matschema kan säkert fungera även om du inte skriver speciellt specifikt.
Det du bör tänka på är hur mycket du äter. Så mitt tips är att ta reda på det för att få bäst resultat.

Hur gammal är du förresten och vad väger du?

vicarious
2011-01-31, 09:29
Mat
~07.40 Frukost - Omelett = 2ägg+lite salt.
~12.40 Lunch - Vad som bjuds i skolan. Tar mycket fisk/kött/kyckling etc, lite kolhydrat + Mycket sallad.
~16.00 Träning. Rage ca 30min innan + eaa innan/efter.
~17.?? Går hem efter träning och äter vad som finns direkt.

Har Whey80 hemma var skulle det va bäst att ta den? Är Omelett bra frukost?



För liten frukost tycker jag. 2 ägg är inte mycket att stå sig på efter en natts fasta ända fram till lunch.

Whey-80 lämpar sig bra direkt efter avslutad träning men eftersom du har EAA så skulle jag lagt whey-80 på hyllan tills du har deffat färdigt. Äta fast föda är att föredra under deff då du minskar risken att behöva gå hungrig.


Träning
Mån:
Bänk: 5x4
Militärpress: 4x6
triceps extensions: 4x6 -> två sissta set kör jag "bänk" direkt efter till fail.
Sidolyft med hantlar: 3x8

Ons:
Marklyft: 5x3-5
Latsdrag/Chins: 3x6
Hantelrodd: 3x6
Kabelrodd: 3x6
Hyperextension: 2x15
Bicepscurls: 3x6 (biceps kör jag lite vad jag känner för men brukar landa runt 5set).

Fre:
Knäböj: 5x4-6
Benpress: (om jag orkar efter böj annars inte) ?x?
Lårcurl: 4x5-7
Sittande vadpress: 3x6
Cable-crunches: 4x10-15

Är det här bra? glömt nån övning? för mycket/för lite set? Går inte till fail i basövningar, bara typ sista set i vadpress, bicepscurls som sagt ovan i "bänk" med tricep-extension stången.

Du kan begränsa dig till en rodd, hantel eller kabel. Hyperextensions kan du skippa. Benpress kan du byta ut mot benspark om du inte orkar benpress. Byt ut sittande vadpress mot stående då sittande inte aktiverar alla muskler i vaden fullt ut.

Jag tycker du ska dra ner antal set i varje övning till 2-3 och köra till fail i alla set. Öka repsantalet i bänken något, kanske även i marklyft - eller iallafall variera så inte alla set blir 3-4:or. Kanske ett set med en 4:a och sen sänker du vikterna något i efterkommande set och ökar repsantalet.

EDIT: Det viktigaste som jag ser nu är att du bör byta plats på passen. Att köra marklyft på onsdagen och sen knäböj på fredagen - verkligen inte ett bra upplägg. Försök lägga ben och ryggpassen så långt ifrån varandra som möjligt.

Dennis93
2011-01-31, 18:30
För liten frukost tycker jag. 2 ägg är inte mycket att stå sig på efter en natts fasta ända fram till lunch.

Whey-80 lämpar sig bra direkt efter avslutad träning men eftersom du har EAA så skulle jag lagt whey-80 på hyllan tills du har deffat färdigt. Äta fast föda är att föredra under deff då du minskar risken att behöva gå hungrig.



Du kan begränsa dig till en rodd, hantel eller kabel. Hyperextensions kan du skippa. Benpress kan du byta ut mot benspark om du inte orkar benpress. Byt ut sittande vadpress mot stående då sittande inte aktiverar alla muskler i vaden fullt ut.

Jag tycker du ska dra ner antal set i varje övning till 2-3 och köra till fail i alla set. Öka repsantalet i bänken något, kanske även i marklyft - eller iallafall variera så inte alla set blir 3-4:or. Kanske ett set med en 4:a och sen sänker du vikterna något i efterkommande set och ökar repsantalet.

EDIT: Det viktigaste som jag ser nu är att du bör byta plats på passen. Att köra marklyft på onsdagen och sen knäböj på fredagen - verkligen inte ett bra upplägg. Försök lägga ben och ryggpassen så långt ifrån varandra som möjligt.

Tack :thumbup:
Med för lite frukost tänker du på att jag blir hungrig? För det är inte ett problem. Men annars kan jag så klart öka på.

Kanske ska trycka in Whey80 precis när jag kommit hem, ca 20min innan maten.

Så du tycker att jag ska köra ALLT till fail?`Även mark, bänk osv men med mindre set.

Och böj-passet brukar ofta ligga lördag/söndag egentligen, då det är så jävla fult på gymmet fredagar efter skolan av nån anledning *gah!*

Dennis93
2011-01-31, 18:43
Maod:
Problemet när man äter hemma/skolan e ju att man inte kan påverka vad man får, då blir det inte så exakt. Är bara att vara nöjd och göra det bästa av situationen.

68kg@171cm - 17år.
Och nej behöver inga "WTF!? Du kommer bli sjukt spinkig om du deffar, BYGG" kommentarer. Har bestämt mig för att deffa till en form jag e nöjd med och bygga där ifrån.

Repliker
2011-01-31, 19:45
Ser bra ut! Kör på liknande "deff-schema" faktiskt. (Samma ålder. Vi väger fan nästan lika mycket och är lika långa också haha...)

Skulle vara kul med någon bild, stats osv. :)

Dennis93
2011-01-31, 19:49
Bänk: 65kg - Böj: 85kg - Mark: 120kg

De är de max jag gjorde för någon månad sen.

vicarious
2011-01-31, 20:43
Tack :thumbup:
Med för lite frukost tänker du på att jag blir hungrig? För det är inte ett problem. Men annars kan jag så klart öka på.

Kanske ska trycka in Whey80 precis när jag kommit hem, ca 20min innan maten.

Så du tycker att jag ska köra ALLT till fail?`Även mark, bänk osv men med mindre set.

Och böj-passet brukar ofta ligga lördag/söndag egentligen, då det är så jävla fult på gymmet fredagar efter skolan av nån anledning *gah!*

Ja hungrig men även att proteinet inte räcker till nästa måltid. 2 ägg ger kanske runt 15g protein.

Ja, fail i allt. 48h är dock för lite tid mellan tunga mark & böj till fail.

Eddie Vedder
2011-01-31, 20:48
Tack :thumbup:
Med för lite frukost tänker du på att jag blir hungrig? För det är inte ett problem. Men annars kan jag så klart öka på.

Nej det behövs inte. Trivs du med den frukosten så är det inget fel alls i den.

Dennis93
2011-02-06, 13:06
Läste en artikel här om dagen: http://www.bartoll.se/images/stories/articles/2010/body_2010_02.pdf

➊ Frukost
50 g protein, 15 g fett, grönsaker
➋ Lunch
50 g protein, 20 g fett, grönsaker
➌ kväLLsMåL (1,5h efter träning)
50 g protein, 25 g fett, grönsaker

Vad skulle ni göra för något med det här protein/fett innehållet, gärna snabbt och enkelt :D ?

minsky
2011-02-07, 01:03
köttfärs, kyckling, köttfärs..typ ;)

Dennis93
2011-02-07, 18:31
köttfärs, kyckling, köttfärs..typ ;)

Haha jo lägg till lite fläskfilé så har vi vad jag kom fram till också :D
Ingen som vet någon sida eller kan tips om några maträtter för intaget jag visa ovan?

Pretorian
2011-02-08, 08:14
Det finns väl en tråd här på forumet om just maträtter och tips. Där kan du nog få många bra idéer.

Dennis93
2011-02-09, 18:05
Hur är det med att frysa in maten osv, göra typ matlådor. Har det någon inverkan på proteinet mm. ? För hur många dagar fram kan man göra matlådor ?

Pretorian
2011-02-09, 18:42
Jag brukar göra en stor sats på söndagen och sätter matlådorna i kylen. Det räcker till onsdagen ivarjefall, sen får jag göra en ny sats. Fryser sällan.

Dennis93
2011-02-09, 21:17
Jag brukar göra en stor sats på söndagen och sätter matlådorna i kylen. Det räcker till onsdagen ivarjefall, sen får jag göra en ny sats. Fryser sällan.

A men det låter ju nice :)
Tack för hjälpen :thumbup:

dennipavlovic
2011-02-09, 22:57
Periodisk fasta är viktigt, proteiner var 3 timma :)

powderdog
2011-02-10, 00:42
Periodisk fasta är viktigt, proteiner var 3 timma :)

Varför?