handdator

Visa fullständig version : Och så var det det här med karensdagar..


Pepparkakssmurfen
2011-01-30, 22:43
Känner jag inte har 100% koll vad gäller karensdagar,därför vänder jag mig till er här på kolo.
Har börjat en ny anställning där arbetsgivaren säger att det är 14 karensdagar som gäller?
Någonstans i bakhuvudet på mig ringer det en klocka som säger att det är 1 eller max 2 karensdagar enligt lag?
Vilken lag är det? Var hittar jag mer info om detta?

Scratch89
2011-01-30, 22:50
Karensdagar för sjukdom eller karensdagar för t.ex nyanställning osv?

agazza
2011-01-30, 22:52
i sverige är det väl 1 dag vid sjukdom.

Cilia
2011-01-30, 22:59
Karensdagar för sjukdom eller karensdagar för t.ex nyanställning osv?
Vad är karensdag vid nyanställning? Har aldrig hört talas om det. Måste vara något jag har missat.


Till TS skulle jag fråga arbetsgivaren vad han menar.

Scratch89
2011-01-30, 23:09
Vad är karensdag vid nyanställning? Har aldrig hört talas om det. Måste vara något jag har missat.


Till TS skulle jag fråga arbetsgivaren vad han menar.

Vet inte om det heter just karensdagar, men om man t.ex tidigare arbetat för ett bemanningsföretag på företag A, kan inte företag A säga upp kontraktet med konsulten för att sedan anställa dem själva. Antingen införs karensdagar, eller så köper företag A konsulten från bemanningsföretaget.

Pepparkakssmurfen
2011-01-30, 23:16
Karensdagar för sjukdom eller karensdagar för t.ex nyanställning osv?

För sjukdom.

Pepparkakssmurfen
2011-01-30, 23:17
Vilken myndighet är det som man kan vända sig till med frågor ang. detta?

Tolkia
2011-01-30, 23:28
Vilken myndighet är det som man kan vända sig till med frågor ang. detta?
Försäkringskassan? (Börja med att kolla hemsidan, kanske.)
Facket kan nog också ha koll.

Edit: Jag tror inte att en arbetsgivare kan bestämma sig för random antal karensdagar; det bör vara samma som gäller för alla. Däremot kan man bestämma sig för fler karensdagar om man är egen företagare, men det gäller ju då ens egna karensdagar och kvittas mot att man betalar mindre ... ja vad den nu heter, man betalar ju något slags egenavgift för att ingå i systemet s.a.s. Jag tror inte att det utsträcks även till ens anställda.

vicarious
2011-01-30, 23:29
Vilken myndighet är det som man kan vända sig till med frågor ang. detta?

14 dagar karens för sjukdom? Knappast. Det har nog skett något slags missförstånd.

Försäkringskassan kanske?

Pucktvåa ftw.

MilkmaN
2011-01-30, 23:44
Det arbetsgivaren säger är sant, utgånspunkten för att man skall få sjukersättning är 14st karensdagar. För SJUKLÖN däremot är det endast en karensdag. Du är berättigad till sjuklön ifrån första dagen du arbetar, under förutsättning att din anställning överskrider (minns ej till 100%) en månad.

Sjuklön utges ifrån arbetsgivaren, sjukersättning ifrån försäkringskassan. För vidare information se sjuklönelagen (SLL).

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19911047.htm

xodd
2011-01-30, 23:45
Skulle tippa på att det arbetsgivaren i detta fallet menar är att de första 14 dagarna av sjukdom betalar arbetsgivaren. Efter 14 dagar tar försäkringskassan aka sjukpenning.

Annars brukar det väl vara en karensdag vid sjukdom och sedan 80% av lönen resterande dagar.

Tolkia
2011-01-31, 07:42
Det arbetsgivaren säger är sant, utgånspunkten för att man skall få sjukersättning är 14st karensdagar. För SJUKLÖN däremot är det endast en karensdag. Du är berättigad till sjuklön ifrån första dagen du arbetar, under förutsättning att din anställning överskrider (minns ej till 100%) en månad.

Sjuklön utges ifrån arbetsgivaren, sjukersättning ifrån försäkringskassan. För vidare information se sjuklönelagen (SLL).
Skulle tippa på att det arbetsgivaren i detta fallet menar är att de första 14 dagarna av sjukdom betalar arbetsgivaren. Efter 14 dagar tar försäkringskassan aka sjukpenning.
Ah, så långt tänkte jag inte ens. Men +1.

Asdf
2011-01-31, 09:15
Vet inte om det heter just karensdagar, men om man t.ex tidigare arbetat för ett bemanningsföretag på företag A, kan inte företag A säga upp kontraktet med konsulten för att sedan anställa dem själva. Antingen införs karensdagar, eller så köper företag A konsulten från bemanningsföretaget.

Detta har jag också hört, men när gäller det? Jag arbetade för manpower student på Netto och inventerade varor. En kort tid efteråt anställde Netto mig direkt istället

Jag hade dock arbetat på manpower student i drygt 6 mån innan detta inträffade. Vad jag sen kollade upp hade inte Netto behövt "köpa" mig eller något sådant.
Det kanske kan vara som så att det är heltidsanställda konsulter för ett bemanningsföretag som det gäller

Pepparkakssmurfen
2011-03-02, 20:05
Det arbetsgivaren säger är sant, utgånspunkten för att man skall få sjukersättning är 14st karensdagar. För SJUKLÖN däremot är det endast en karensdag. Du är berättigad till sjuklön ifrån första dagen du arbetar, under förutsättning att din anställning överskrider (minns ej till 100%) en månad.

Sjuklön utges ifrån arbetsgivaren, sjukersättning ifrån försäkringskassan. För vidare information se sjuklönelagen (SLL).

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19911047.htm



Men min arbetsgivare säger att de inte betalar någon sjuklön alls.(efter 14 dagar träder försäkringskassan in..).

Är du sjuk kortare tid än 14 dagar= ingen ersättning/sjuklön/whatsoever.

Är det vanligt med sånt här?

Ignatius72
2011-03-02, 20:12
Men min arbetsgivare säger att de inte betalar någon sjuklön alls.(efter 14 dagar träder försäkringskassan in..).

Är du sjuk kortare tid än 14 dagar= ingen ersättning/sjuklön/whatsoever.

Är det vanligt med sånt här?

OM du är anställd så har jag svårt att se att de kan välja bort att betala sjuklön de första 14 dagarna.

MilkmaN
2011-03-02, 20:38
Men min arbetsgivare säger att de inte betalar någon sjuklön alls.(efter 14 dagar träder försäkringskassan in..).

Är du sjuk kortare tid än 14 dagar= ingen ersättning/sjuklön/whatsoever.

Är det vanligt med sånt här?

Vad har du för typ av anställning?

Generellt sett bör man alltid vara berättigad, men kan variera beroende på anställningsform. Kan kika på det närmare.

Mental
2011-03-03, 07:22
http://www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/sjuk_1_-_14_dagar/om_sjuklon