handdator

Visa fullständig version : Knäböj med hantlar


Tiga
2011-01-30, 22:09
Tjena

Kan ej göra knäböj med stång pga axelproblem och undrar om knäböj med hantlar är en "lika bra" övning?

Har tittat på youtube och google efter dumbbell squat och det verkar funka bra.

Vad tycker ni? Bör jag köra på den eller kanske köra frontböj istället?

Tack så länge

Crocker
2011-01-30, 22:13
Körde den tidigare, var förjäkla svårt att få till en bra teknik. Rekommenderas inte, faktiskt. Tog mig 2 månader innan jag kunde köra den så att säga.

Tunema
2011-01-30, 22:13
Hur mycket vikt har du tänkt att köra?
kan bli jobbigt att få upp och hålla kvar hantlarna om du har såpass problem med axeln att du inte kan hålla en stång.

mattilainen
2011-01-30, 22:15
Vad är det för axelproblem? Försök ta tag i problemet istället för att kringgå OM det går.

Kischen
2011-01-30, 22:16
Mina axlar stör också i knäböj men kommer runt problemet med att hålla smalt grepp och armbågarna mer framåt. Jag kör inte tunga vikter där så det fungerar tills vidare.

vicarious
2011-01-30, 22:17
Aldrig testat men jag tror det kan bli problematiskt med tyngre vikter. Knepigt att balansera tunga hantlar på axlarna? Hålla hantlarna i händerna funkar kanske bättre men då blir det svårt att få bra djup. Kanske om man står på en upphöjd plattform eller liknande. Problemet då blir dock att greppet kommer svika på tyngre vikter. För att inte nämna problemet med att det inte finns tillräckligt tunga hantlar på de flesta ställen.

Frontböj låter otvivelaktigt som ett bättre alternativ. Eller benpress för den delen.

Även jag tycker det är lite jobbigt för axlarna i böj, får ofta lite ont men som Kischen sa så funkar det lite bättre om man håller smalt grepp på stången.

Eddie Vedder
2011-01-30, 22:19
Jag kör det men inte med hantlarna uppe. Mer som marklyft med hantlar alltså, armarna längs kroppen. Men jag försöker göra rörelsen som en böj och inte som ett marklyft.

Tiga
2011-01-30, 22:20
Körde den tidigare, var förjäkla svårt att få till en bra teknik. Rekommenderas inte, faktiskt. Tog mig 2 månader innan jag kunde köra den så att säga.

Knäböj med hantlar eller frontböj?:)

Hur mycket vikt har du tänkt att köra?
kan bli jobbigt att få upp och hålla kvar hantlarna om du har såpass problem med axeln att du inte kan hålla en stång.

Är ganska rookie med vikter och allt och kör runt 15kg på varje hantel. Tänkte mer ha hantlarna nere vid låren och inte vid nacken.

Vad är det för axelproblem? Försök ta tag i problemet istället för att kringgå OM det går.

Bra sagt! ;) Ska faktiskt också göra det men fram tills dess kan det inte skada med lite träning =)

Btw, den hoppar ur led ibland. Det har dock aldrig hänt på gymmet under snart 2 år. Sen å andra sidan har jag inte gjort övningar som knäböj, bänkpress, militärpress etc. ..dvs övningar som belastar axlarna på "det" sättet

KaptenKrok
2011-01-30, 22:22
frontböj låter otvivelaktigt som ett bättre alternativ.

+1

Tiga
2011-01-30, 22:23
Mina axlar stör också i knäböj men kommer runt problemet med att hålla smalt grepp och armbågarna mer framåt. Jag kör inte tunga vikter där så det fungerar tills vidare.

Kanske hade funkat, ska testa imorgon. =)

Aldrig testat men jag tror det kan bli problematiskt med tyngre vikter. Knepigt att balansera tunga hantlar på axlarna? Hålla hantlarna i händerna funkar kanske bättre men då blir det svårt att få bra djup. Kanske om man står på en upphöjd plattform eller liknande. Problemet då blir dock att greppet kommer svika på tyngre vikter. För att inte nämna problemet med att det inte finns tillräckligt tunga hantlar på de flesta ställen.

Frontböj låter otvivelaktigt som ett bättre alternativ. Eller benpress för den delen.

Även jag tycker det är lite jobbigt för axlarna i böj, får ofta lite ont men som Kischen sa så funkar det lite bättre om man håller smalt grepp på stången.

Tack. Inte så många som kör frontböj va? Ser inte nån köra den alls ofta.

Jag kör det men inte med hantlarna uppe. Mer som marklyft med hantlar alltså, armarna längs kroppen. Men jag försöker göra rörelsen som en böj och inte som ett marklyft.

Nåt sånt testade jag också senast. Gick så där.
Varför kör du med hantlarna nere?

Eddie Vedder
2011-01-30, 22:26
Varför kör du med hantlarna nere?

Det är lättare än att balanser uppe på axlarna. Dessutom är det för att jag inte vill balansera något tungt på ryggen överhuvudtaget. Lite ont i ryggen sedan en tid.

När jag kör böj dock hellre Zercherböjar numera. Det funkar också bra men jag får ont i armvecken bara. :Virro: Men Zercher är en övning jag börjar hantera riktigt bra och trivs med.

Tiga
2011-01-30, 22:29
Det är lättare än att balanser uppe på axlarna. Dessutom är det för att jag inte vill balansera något tungt på ryggen överhuvudtaget. Lite ont i ryggen sedan en tid.

När jag kör böj dock hellre Zercherböjar numera. Det funkar också bra men jag får ont i armvecken bara. :Virro: Men Zercher är en övning jag börjar hantera riktigt bra och trivs med.

Ok. Då går det alltså att köra. Ingen aning om vad Zercherböjar är. Ska dock kolla upp det nu.

Tack :)

ceejay
2011-01-30, 22:30
Kan du frontböja, det är böj med stång både bak o fram?

vicarious
2011-01-30, 22:33
Tack. Inte så många som kör frontböj va? Ser inte nån köra den alls ofta.



Nä det har du rätt i, man ser inte folk köra den särskilt ofta vilket är jäkligt synd då det är en väldigt bra övning. På mitt gym ser man dock inte folk köra vanlig böj särskilt ofta heller (ben överhuvudtaget är sällsynt) då det är alldeles för mycket discogymmare där jag tränar.

Jag får alltid bättre kontakt i quadsen av frontböj jämfört med knäböj. Däremot har jag svårt att få till tekniken på tyngre vikter. Stångplaceringen är ett problem för mig.

Jag röstar på att du ska försöka lära dig frontböj :thumbup:

Crocker
2011-01-30, 22:33
Knäböj med hantlar eller frontböj? :)
Knäböj m. hantlar
Är inne på vicarious spår.

Tiga
2011-01-30, 22:37
Kan du frontböja, det är böj med stång både bak o fram?

Hehe, fattar inte vad du menar :smash:

Nä det har du rätt i, man ser inte folk köra den särskilt ofta vilket är jäkligt synd då det är en väldigt bra övning. På mitt gym ser man dock inte folk köra vanlig böj särskilt ofta heller (ben överhuvudtaget är sällsynt) då det är alldeles för mycket discogymmare där jag tränar.

Jag får alltid bättre kontakt i quadsen av frontböj jämfört med knäböj. Däremot har jag svårt att få till tekniken på tyngre vikter. Stångplaceringen är ett problem för mig.

Jag röstar på att du ska försöka lära dig frontböj :thumbup:

Ill try, ill try =) Håller med om benträning.

Tack

Knäböj m. hantlar
Är inne på vicarious spår.

Du skriver knäböj med hantlar men är inne på vic's spår..;)

ceejay
2011-01-30, 22:38
Hehe, fattar inte vad du menar :smash:



Ill try, ill try =) Håller med om benträning.

Tack



Du skriver knäböj med hantlar men är inne på vic's spår..;)

Bra svenska man använder sig utav :)

Är skadan så att du varken kan böja med stången bakom eller framför huvudet?

Som svar på om hantelknäböj är bra eller inte skulle jag säga skitdålig.

Tiga
2011-01-30, 22:41
Bra svenska man använder sig utav :)

Är skadan så att du varken kan böja med stången bakom eller framför huvudet?

Som svar på om hantelknäböj är bra eller inte skulle jag säga skitdålig.

Hehe=)

Framför huvudet är inga problem.

Skitdålig? Why man?*mini

Apjavel
2011-01-30, 22:43
Du kan köpa dig ett bälte (SUPER SQUATS Hip Belt) och köra knäböj utan att belasta dina axlar.
http://www.ironmind.com/ironmind/opencms/Main/homesweathome4.html

ceejay
2011-01-30, 23:42
Hehe=)

Framför huvudet är inga problem.

Skitdålig? Why man?*mini

Kör då med stången framför. :)

Man kan inte använda några tunga vikter och det är skitkrångligt.

MLU
2011-01-31, 09:05
Om du funderar på att ersätta vanlig knäböj eller frontböj så blir nog benpress eller zerchersquat ett bra substitut men om du har tänkt att träna högreps så är nog pistoler bättre. Dvs om du tränar för andra saker än maximalstyrka.

z_bumbi
2011-01-31, 10:16
Böj med hantlar funkar men efter ett tag kan remmar vara ett bra tips då det börjar bli tungt i händerna.

I övrigt finns det
Enbensböj på bänk, stå med ena benet hängande och det andra på bänken. Om man kör den för balansen så kör utan stöd, annars med stöd och mera vikt.
Böj mellan två bänkar där vikterna hänger i ett dipsbälte.
Utfall med hantlar
Benpress
Hacksquatmaskin
Marklyft
Stepups
Frontböj
för att nämna ett fåtal.

Men kolla också upp vad det är som får axlarna att göra ont, ibland kan det vara ganska enkelt att fixa problemet.

Tiga
2011-01-31, 22:09
Tack för alla svar gott folk! =)