handdator

Visa fullständig version : Fotboll-förstörande??


Kimsan
2003-11-17, 20:59
Hej jag har en liten fråga

Jag spelar fotboll men jag vill samtdigt bygga upp mig, är fotbollen i vägen för det för jag styrketränar 4-5 gg i veckan och spelar fotboll nu på vintern är det för sig bara 2-3 gg i veckan???

:confused:

Jon2
2003-11-17, 21:03
Det var pga styrketräningen som jag slutade med fotboll. Om man vill satsa på styrketräning så är fotboll, styrketräning inte en så bra combo.

dimmer
2003-11-17, 21:43
det beror helt och hålelt på hur dui vill bygga upp dej....det funka bra för mej tyckler ja...e man tex back kan det va bra att va stor och stark titta på tex campbell han e juih inte direkt liten...

men om man ska satsa på nått av det e det kasnke itne så bra att halv sattsa på det andra om du fattar

Dorn
2003-11-17, 22:13
Fotboll vettefan, har inga större erfarenheter av det. Men själv kör jag kampsport, och kan verkligen inte köra hårt med gymmet samtidigt, utan måste välja ett av alternativen.

Maaattias
2003-11-17, 22:23
Titta på Kim Källström tex...

Djurgården har ju kört massa styrketräning på försäsongen..

Tränar du på rätt sätt, tex mke knäböj,frivändningar och sånna grejer med relativt höga reps ska det nog gå bra! + att hålla uppe rörligheten är viktigt!

Matte_Maiden
2003-11-17, 22:53
här måste jag vara skeptiskt... jag har svårt att se att det skulle gå ihop, mest p g a alla träningar... men att säga att djurgården är så starka... är det verkligen sant?

skulle gärna vilja veta hur stark till exempel kim källström är i "big three"?

om du klarar av att träna mkt så klarar du säkert av båda, men annars blire problem tror jag...

:bpump:

aron
2003-11-17, 23:55
Kimpa är stark i bänken, maaattias har nog statistik på det där...

Supercharger
2003-11-18, 10:37
kolla på Roberto Carlos, han kan ju inte ens gå normalt på grund av hans stora lår.. Och då har ju han en jävla slägga också..

Du skriver att du vill bygga upp dig, hur stor är du nu då?? Om väger 75-80kg och inte har så mycket fett på kroppen så behöver du nog inte ha jättemycket muskler till..

z_bumbi
2003-11-18, 11:14
Originally posted by Kimsan
Hej jag har en liten fråga

Jag spelar fotboll men jag vill samtdigt bygga upp mig, är fotbollen i vägen för det för jag styrketränar 4-5 gg i veckan och spelar fotboll nu på vintern är det för sig bara 2-3 gg i veckan???

:confused:

Lite frågor:

Varför styrketräna 5 gånger per vecka?

Vad är viktigast, fotbollen eller strandmuskler?

Styrka upp till en viss nivå är bara till en fördel i de flesta idrotter och en viss muskelmassa skadar ju inte i fotboll heller skulle jag tro men det gäller ju att träna smart så att du får något nytta av det du lägger på dig om du tycker fotbollen är viktigt.

Att köra explosiva övningar med höga reps är nog inte en av de varianterna som gör mest nytta för en fotbollspelare.

MunsöHustla
2003-11-18, 14:10
Stod i mål och tränade styrka förra året samtidigt, det sög båda blev i princip lidande.....

Matte_Maiden
2003-11-18, 14:44
Originally posted by aron
Kimpa är stark i bänken, maaattias har nog statistik på det där...

är han? skulle gärna vilja ha siffor att jämföra med... har faktiskt svårt att tänka mej att dom är så starka, men jag kanske har fel :)

Maaattias
2003-11-18, 15:28
Originally posted by Matte_Maiden


är han? skulle gärna vilja ha siffor att jämföra med... har faktiskt svårt att tänka mej att dom är så starka, men jag kanske har fel :)

Inte jättestarka...

Djurgårdens spelare klarar mellan 90-130 i bänkpress har jag läst..


Det finns inte så många jämförelsetal för fotbollsspelare och styrketräning, ämnet tycks inte alltför välutforskat. 1995 gjorde Rosenborg - som ligger långt framme i många fall - en studie i spelarnas styrketräning. Då handlade det om 150 i knäböj som snitt...

Nu har djurgården gått förbi dem...

Och 90-130 i bänkpress tycker jag är ganska bra när de knappast har hög prioritet hos fotbollsspelare!

Matte_Maiden
2003-11-18, 16:50
att ta 130 kg i bänkpress o spela fotboll... fan det har om jag ska va ärlig svårt att tro på, var har du läst det?

130 kg är väldigt mkt för en person som inte prioriterar styrketräning, eller? förstår inte hur någon som tränar fotboll 2 pass om dagen går o tränar styrka och tar 130 kg i bänk?

för djurgården har väl bara kört "riktig" styrketräning i typ 2 år?

kan ju jämföra med Södertälje Kings, basketlaget som jag förut tränat styrketräning "brevid"... som jag förstod var det nästan ingen som var direkt stark (inte mer än 1-3 spelare över 100 kg bänk tror jag) där och samtidigt har det varit "självklart" för mig att basketspelare generelt sätt är starkare än fotbollsspelare.

som du kanske märker tvivlar jag lite, så shocka med att ge mig en adress eller något där jag kan läsa :)

z_bumbi
2003-11-18, 17:10
Vad olika idrottare tar i vissa övningar har generellt ganska liten betydelse då de ju inte tränar för maxningar utan för att hålla bättre och så klar förbättras som idrottare i den sport de sysslar med.

Men att en fotbollspelare skulle klara av en etta på 130 kg är väl inte så förvånande även om det bara är efter två års specifik styrketräning, att det är lite förvånande att man ens testar den övningen och det med en maxning är kanske en annan fråga.

Matte_Maiden
2003-11-18, 17:13
hmm alltså bara jag som tycker att 130 kg e mkt :)

vad gör att en fotbollsspelare skulle klara det medan en "normal" person har väldigt svårt att klara det? har aldrig träffat någon som tränat 2 år vid sidan av annan idrott o klarat i närheten av samma vikt...

Maaattias
2003-11-18, 17:37
http://www.dif.se/truppresentation.asp?action=player&id=28

denna länk kan du testa. sen läser du artiklarna...

Det står på ett ställe Djurgårdsspelarna klarar mellan 90-130 kg i bänkpress....


Djurgården är ju inte som ett vanligt lag, det är ju klart de bäst tränade laget.... De har kört styrka i 3 år iaf... Och 2 och en halv månad av försäsongen går endast till fysisk träning har jag läst...

Även under säsong kör de styrketräning 2-3 ggr per vecka...

Matte_Maiden
2003-11-18, 17:39
tack för länken :) om dom tränat så mkt kanske det inte var så brutalt mkt som jag först tänkte, men riktigt bra ändå! :thumbup:

z_bumbi
2003-11-18, 18:54
Originally posted by Matte_Maiden
har aldrig träffat någon som tränat 2 år vid sidan av annan idrott o klarat i närheten av samma vikt...

Att någon som har bra anlag och är elitidrottare* klarar 130 kg i bänken efter två års träning med en tränare som hela tiden anpassar deras träning ser jag inte som något konstigt utan ganska naturligt.

*De är alltså inte helt otränade och har antagligen utfört andra styrkemoment tidigare även om det då har varit utan skivstång.

Matte_Maiden
2003-11-18, 19:28
mmm börjar få in det i skallen nu :)

kändes bara så svårt o att förstå :bpump:

Kimsan
2003-11-18, 20:04
kolla på Roberto Carlos, han kan ju inte ens gå normalt på grund av hans stora lår.. Och då har ju han en jävla slägga också..

Du skriver att du vill bygga upp dig, hur stor är du nu då?? Om väger 75-80kg och inte har så mycket fett på kroppen så behöver du nog inte ha jättemycket muskler till..


Jag är 184 cm och väger 87 kg, men jag kan väl inte direkt säga att jag är deffad :D

Men när det är säsong så väger jag runt 83 kg.

Det låter inte så bra att köra både två om man vill bli "biff" för spelarna i Djurgården är ju inte direkt det.

Men man kanske skulle börja ha fotbollen som en konditions träning istället??

Tack för alla åsikter :cheers: