handdator

Visa fullständig version : Inga pengar har dragits, vems fel är det?


Fis
2011-01-30, 21:48
Tjena!
Har tränat på ett gym i ett år nu där månadsavgiften ligger på 350kr.
Fick ge mitt kontonummer där redan i början och sen dess har det inte dragits ett öre från mitt konto. Det är något jag tänkt på någon enstaka gång bara.
Så nu går snart mitt medlemskap ut och jag måste förlänga det - de kommer uppenbarligen se att inget har betalats, men enligt mig så borde de inte innebära en stor klumpkostnad för mig då de är deras ansvar att se ifall de fått pengarna eller inte.

Vad ska man göra? Vad anser ni?
Mvh

eternallord
2011-01-30, 21:58
Är du säker på att det fungerar sådär då om man fortsätter medlemsskapet? På mitt gym band man sig för ett år, och sen fortsatte det bara automatiskt om man inte aktivt avbröt medlemsskapet.

EnJoker
2011-01-30, 22:01
Du skulle alltså betala genom autogiro?

Om felet ligger på deras sida borde det gå att prata med dem och ev. delbetala tillbaka skulden på lite längre sikt så du slipper en stor klumpsumma.

xOr
2011-01-30, 22:06
En gammal kollega blev det så för, han fick en faktura på 8k när det upptäcktes.

hertzman
2011-01-30, 22:07
Tjena!
Har tränat på ett gym i ett år nu där månadsavgiften ligger på 350kr.
Fick ge mitt kontonummer där redan i början och sen dess har det inte dragits ett öre från mitt konto. Det är något jag tänkt på någon enstaka gång bara.
Så nu går snart mitt medlemskap ut och jag måste förlänga det - de kommer uppenbarligen se att inget har betalats, men enligt mig så borde de inte innebära en stor klumpkostnad för mig då de är deras ansvar att se ifall de fått pengarna eller inte.

Vad ska man göra? Vad anser ni?
Mvh

Ja, du är skyldig att erlägga den avgift som gäller för medlemskapet även om det krånglat med autogirot. Du är betalningsskyldig.

shadowfire
2011-01-30, 22:13
Ja, du är skyldig att erlägga den avgift som gäller för medlemskapet även om det krånglat med autogirot. Du är betalningsskyldig.

+11111.
Upptäcks det i efterhand av dem så har de all rätt att fakturera dig på uteblivna intäkter. Sådant här är alltid bäst att vara ärlig med (eller om du nu vill chansa så spara pengar som kan täcka en ev. efterfakturering).

chopstick
2011-01-31, 11:47
En liknande fråga, jag hade ett helårskort (autogiro) på mitt förra gym, det fortlöpte automatiskt efter bindningtiden. Jag avslutade aldrig kortet på gymet utan tog bara bort autogirobetalningen (efter 14månader), kan det ge några problem? Hade tänkt gå tillbaka till det gymet nu men vill inte bli överraskad när de slår upp mitt namn i datorn :)

hahavaffan
2011-01-31, 11:52
En liknande fråga, jag hade ett helårskort (autogiro) på mitt förra gym, det fortlöpte automatiskt efter bindningtiden. Jag avslutade aldrig kortet på gymet utan tog bara bort autogirobetalningen (efter 14månader), kan det ge några problem? Hade tänkt gå tillbaka till det gymet nu men vill inte bli överraskad när de slår upp mitt namn i datorn :)Att bara ta bort autogireringen lär knappast gälla som uppsägning av kontakt/abonnemang/avtal. Men har du tur så slipper du undan. Läs i avtalet?

chopstick
2011-01-31, 13:02
Att bara ta bort autogireringen lär knappast gälla som uppsägning av kontakt/abonnemang/avtal. Men har du tur så slipper du undan. Läs i avtalet?
Vad kan de ge för påföljder?
Borde de inte ha hört av sig då, det har gått över ett halvår? Har inte avtalet kvar tyvärr.

köttt
2011-01-31, 15:42
Hände mig, fick betala när det upptäcktes :( visserligen bara 500kr dock

Fatalist
2011-01-31, 16:10
Att bara ta bort autogireringen lär knappast gälla som uppsägning av kontakt/abonnemang/avtal. Men har du tur så slipper du undan. Läs i avtalet?

Precis. Att avsluta/stoppa sitt AG genom banken utan att meddela tjänsteleverantören är i princip samma sak som att strunta i att betala en faktura. Köparen är betalningsskyldig enligt det avtal denne skrivit under och kommer att bli fakturerad i efterhand med eventuell påminnelse- och/eller administrations-avgift för hela den förfallna (och ev. nästkommande) period köparen tecknat sig för, eller kan anses ha nyttjat tjänsten.

chopstick
2011-01-31, 17:58
Precis. Att avsluta/stoppa sitt AG genom banken utan att meddela tjänsteleverantören är i princip samma sak som att strunta i att betala en faktura. Köparen är betalningsskyldig enligt det avtal denne skrivit under och kommer att bli fakturerad i efterhand med eventuell påminnelse- och/eller administrations-avgift för hela den förfallna (och ev. nästkommande) period köparen tecknat sig för, eller kan anses ha nyttjat tjänsten.
Jag har inte nyttjat tjänsten sedan jag avslutade autogirot och hade inte tecknat för någon ny period, utan bindningstiden hade som sagt gått ut men det fortsätter utan bindningstid.
Kan dem verkligen skicka en faktura nu efter över ett halvår och inte ett endaste besök?

Einar
2011-01-31, 18:05
Jag har inte nyttjat tjänsten sedan jag avslutade autogirot och hade inte tecknat för någon ny period, utan bindningstiden hade som sagt gått ut men det fortsätter utan bindningstid.
Kan dem verkligen skicka en faktura nu efter över ett halvår och inte ett endaste besök?

Ja, det kan dem.

chopstick
2011-01-31, 18:23
Okej, bäst jag går ner och pratar med dem. Tack för hjälpen!