handdator

Visa fullständig version : Var finns Västan ost 5%


Dushatar
2011-01-30, 18:07
Jag är ute efter västan 5% och den verkar plockas bort från affär efter affär. Smak/prestandan på denna ost är ju svårslagen så jag skulle verkligen bli glad om någon kunde tipsa om en affär i Stockholmstrakten som har denna.

eiri
2011-01-30, 18:10
ingen aning om Stockholmstrakten men ica maxi har jag hittat den på

Eddie Vedder
2011-01-30, 18:16
Västan 5% svårslagen? :D Finns det någon ost som INTE slår den!? :D Visst är det en rätt okej smak, och bra jobbat att få den så hyfsad med så lite fett. Men fortfarande är det ju bland det smaklösaste man hittar.

De sålde av en massa såna för ett tag sedan i min närmaste butik för jättebilligt pris. En gissning är att det finns en trend nu bland konsumenter där såna produkter säljer skit. Precis som med lättmargariner.

koffein_beroende
2011-01-30, 18:19
Coop Forum har den här i lilla Enköping så den borde finnas överallt :D och jag håller med dig, den är svårslagen i smak(ärligt alltså).

isterbuk
2011-01-30, 18:24
Hehe, kanske om man ser till kalorierna är den svårslagen, men inte smakmässigt :).
Jag har inte sett 5% osten på ett bra tag i disken på mitt ICA i stan. Du kan ju alltid hoppa upp ett snäpp till 10%-ost (om det finns någon du tycker smakar bra) det rör sig om 20 extra kalorier per 100 gram.

Själv får jag "leva med" att käka fetare ostar då det är skonsammare för plånboken.

Miri
2011-01-30, 18:25
Prata med personalen och be dem ta hem den. Brukar lösa problemet. :)

Dushatar
2011-01-30, 19:22
Ica Maxi alltså... Tusen tack!

Både jag och sambon älskar den osten helt enkelt. *drool*

Dushatar
2011-01-30, 19:25
Tack Miri men på den lokala affären hade de den och jag frågade när den försvann. "För litet kundunderlag". Inge kul för affären att behöva slänga massa ost, fattar ju jag å hur mycket vi än käkade så behövde de fler köpare...

Dushatar
2011-01-30, 19:27
Coop Forum har den här i lilla Enköping så den borde finnas överallt :D och jag håller med dig, den är svårslagen i smak(ärligt alltså).

Enköping you say... Är ju en av mina cykelvändpunkter sommartid fast osten blir nog rätt svettig av att åka ryggficka i sommarsol ett par timmar hem...

StNicholaus
2011-01-30, 19:40
Enköping you say... Är ju en av mina cykelvändpunkter sommartid fast osten blir nog rätt svettig av att åka ryggficka i sommarsol ett par timmar hem...

Nu när du säger det vill jag minnas att min lokala butik hade en enorm "utförsäljning" av just denna ost. Sedan dess har hyllorna skyltat tomma med Västan 5%.

944RS
2011-01-30, 19:45
Den osten har försvunnit från 3 ica och 2 coop butiker som jag brukar handla i!
Har pratat med personalen om det men den säljer för dåligt.

Dushatar
2011-01-30, 20:10
Jo, misstänkte att de kanske till och med skulle sluta tillverka osten. Sen ett par år tillbaka är et ju "inne" med att äta fullfeta ostar, smör och annat med mycket mättat fett.

Eddie Vedder
2011-01-30, 20:19
Jo, misstänkte att de kanske till och med skulle sluta tillverka osten. Sen ett par år tillbaka är et ju "inne" med att äta fullfeta ostar, smör och annat med mycket mättat fett.

Snarare att det är ute att tro att fettsnålt = nyttigt och folk har återgått till att äta originalprodukterna. Jag tror naturlighetstrenden spelar större rol här än högfettkostens ökade popularitet.

Dushatar
2011-01-30, 21:00
Snarare att det är ute att tro att fettsnålt = nyttigt och folk har återgått till att äta originalprodukterna. Jag tror naturlighetstrenden spelar större rol här än högfettkostens ökade popularitet.



Tror också att det är naturlighetstrenden som är största anledningen. Men det spelar ju mindre roll för mig egentligen, så länge jag kan fortsätta få tag på en av mina favvo-ostar så är jag nöjd.

Dushatar
2011-02-01, 14:12
Kikade på Maxi i Solna igår. No go... :(

Scratch89
2011-02-02, 22:53
Den finns kvar på mitt Coop Forum Bäckebol. Ska jag köpa med mig en back hem, och skicka på posten eller? :D

944RS
2011-02-03, 20:27
Den finns kvar på mitt Coop Forum Bäckebol. Ska jag köpa med mig en back hem, och skicka på posten eller? :D

Låter som en bra idé!

ErikHB
2011-02-04, 07:45
Århundradets sämsta ost, true story

Sniggel
2011-02-04, 17:09
Hehe, kanske om man ser till kalorierna är den svårslagen, men inte smakmässigt :).
Jag har inte sett 5% osten på ett bra tag i disken på mitt ICA i stan. Du kan ju alltid hoppa upp ett snäpp till 10%-ost (om det finns någon du tycker smakar bra) det rör sig om 20 extra kalorier per 100 gram.

Själv får jag "leva med" att käka fetare ostar då det är skonsammare för plånboken.

Du får ju mer kalorier för pengarna också!
Jag har samma resonemang när jag köper färs, de med 20% är de billigaste, win-win!

(skämt åsido, I am skojing)