handdator

Visa fullständig version : Testovärde


sugarfree
2011-01-30, 16:10
Hur kollar man sitt testovärde? Ifall testet visar lågt värde, får man ngt utskrivet?

King Grub
2011-01-30, 16:33
Hos läkare. Dom kommer dock inte att göra det, om det inte finns anledning att misstänka sjukligt låga värden.

stevebc
2011-01-30, 16:36
Finns det privatläkare eller någon man kan gå till för att kolla upp sitt värde (om man står för notan själv) så man får det i reda siffror? Av ren nyfikenhet då, så man vet var man ligger.

qqq111
2011-01-30, 16:51
Om du helt ärligt tror att du har problem med testovärdet och inte kan betala privat så kan du gå till vårdcentralen och säga något i stil med att du fick ett slag/något mot bollarna för några månader sen och att du sedan dess förlorat libido, ork, motivation och att du lagt på dig fett på kvinnliga ställen.

Själv kollade jag mina värden, hade 16 och 18 med några veckors mellanrum. Det dög inte för mig personligen.

sugarfree
2011-01-30, 16:57
Kollar dom det genom ett blodprov eller måste man? vilka värde är det normalt att man ligger mellan?

Anders The Peak
2011-01-30, 17:35
http://www.svar.se/testosteron/index.asp?g=16&r=370

hugok
2011-01-30, 19:30
Kan man inte köpa sånt utan recept?
Vad händer om man har "för högt", typ över 30 eller vad det nu var som var normalt? Får man testominskande då?

Tolkia
2011-01-30, 20:50
Kan man inte köpa sånt utan recept?
Testosteron? Inte direkt.
Vad händer om man har "för högt", typ över 30 eller vad det nu var som var normalt? Får man testominskande då?
Överproducerar man testosteron har man förmodligen någon sjukdom, och då behandlas den.

hugok
2011-01-30, 21:06
Testosteron? Inte direkt.

Överproducerar man testosteron har man förmodligen någon sjukdom, och då behandlas den.

Okej, har för mej att jag såg lite sånt på en sida (som inte får nämnas vid namn men där många handlar).

KaptenKrok
2011-01-30, 21:13
Kan man inte köpa sånt utan recept?

Inte på ett svenskt apotek i alla fall.

Zorban
2011-01-30, 21:13
Okej, har för mej att jag såg lite sånt på en sida (som inte får nämnas vid namn men där många handlar).
Finns säkert en massa produkter/tillskott med ordet testosteron i namnet, men riktigt testo är dopingklassat. Finns sidor för det också men de bör nog inte nämnas heller :-) Har du alldeles för låga värden kan du få det utskrivet av läkare.

hugok
2011-01-30, 21:41
Finns säkert en massa produkter/tillskott med ordet testosteron i namnet, men riktigt testo är dopingklassat. Finns sidor för det också men de bör nog inte nämnas heller :-) Har du alldeles för låga värden kan du få det utskrivet av läkare.

Jo men där stod också att det kan innehålla dopingklassade ämnen. Men jag drog slutsatsen av att det var lagliga grejer fast att det inte går om man tävlar.

King Grub
2011-01-31, 09:28
Sådana testohöjare har på sin höjd marginell, om någon alls, effekt, och kan definitivt inte ge en person med normala testosteronnivåer onormalt höga sådana.

stridis
2011-01-31, 17:07
Hur kollar man sitt testovärde? Ifall testet visar lågt värde, får man ngt utskrivet?

Om vi utgår från att du genomgått puberteten på normalt sätt etc...
Det är inte vanligt att ha låga testosteronvärden utan att det finns stark klinisk misstanke, om man är ung och inte har metabolt syndrom eller sådana sjukdomar. Om du fått trauma mot huvud eller paketet, eller fått ínskränkt synfält eller sådant så lär man ju ta kontakt med vården ändå. Varför skulle en fungerande hpta lägga av bara sådär?

Sedan att det finns många gubbar som kan klassas som hypogonadala är en annan sak.