handdator

Visa fullständig version : Proteinshake bra eller dåligt?


Sushipinne
2011-01-30, 12:13
Tjenare. Jag undrar om proteinshake kan ersätta ett mellanmål, Man ska ju under deff käka nått var 3 timme, 6 gånger om dagen. Men det är ganska svårt att ta med något stabilt att äta när man går i skolan varje dag(förutom på helger då givetvis). Och då är min fråga om det räcker att ta en proteinshake som mellanmål istället? Kanske t.o.m skippa skolmaten eftersom den innehåller näringsvärde: NOLL! :cool:

King Grub
2011-01-30, 12:20
Och då är min fråga om det räcker att ta en proteinshake som mellanmål istället?

Ja, så länge ditt totala intag är vettigt.

Man ska ju under deff käka nått var 3 timme, 6 gånger om dagen.

Det är däremot fel. Det går lika bra att äta 3 större måltider.

Kanske t.o.m skippa skolmaten eftersom den innehåller näringsvärde: NOLL!

Inkorrekt, det gör den inte inte alls.

coolboynesko
2011-01-30, 12:22
Tjenare. Jag undrar om proteinshake kan ersätta ett mellanmål, Man ska ju under deff käka nått var 3 timme, 6 gånger om dagen. Men det är ganska svårt att ta med något stabilt att äta när man går i skolan varje dag(förutom på helger då givetvis). Och då är min fråga om det räcker att ta en proteinshake som mellanmål istället? Kanske t.o.m skippa skolmaten eftersom den innehåller näringsvärde: NOLL! :cool:

Jag undrar om proteinshake kan ersätta ett mellanmål, Ja de kan de, dock är de bättre o äta, iaf om du blir lätt hungrig

Man ska ju under deff käka nått var 3 timme, 6 gånger om dagen. Myt, ingen fördel med de, dock en nackdel är att du lättare blir hungrig[/B

Kanske t.o.m skippa skolmaten eftersom den innehåller näringsvärde: NOLL! [B]Skolmaten är bra, och den innehåller näring osv

Fru_Flisa
2011-01-30, 12:23
Vad tråkigt att du upplever skolmaten som undermålig, men har den verkligen inte nåt näringsvärde alls menar du? Nån proteinkälla och grönsaker borde väl finnas. Sen kanske ris/potatis till det?

Du måste inte käka var 3-4h bara du under dygnet får i dig maten du behöver.
Proteinshake kan vara bra som komplement till en i övrigt proteinfattig kost.

edit: ja du hade redan fått svar såg jag nu =)

Sushipinne
2011-01-30, 12:28
Det jag menar med att skolmaten har dåligt näringsvärde, är att nästan alla som äter utav maten blir hungriga efter bara nån timme. Så det känns ju som om något är fel. Men litar mer på er på detta forumet så! :) Och tack för alla svar! :) Nu vet jag bestämt att jag inte måste käka var tredje timme! :D Perfekt, för det vill jag inte :D

Tackar för alla svar! :)

benacii
2011-01-30, 12:42
Det jag menar med att skolmaten har dåligt näringsvärde, är att nästan alla som äter utav maten blir hungriga efter bara nån timme. Så det känns ju som om något är fel. Men litar mer på er på detta forumet så! :) Och tack för alla svar! :) Nu vet jag bestämt att jag inte måste käka var tredje timme! :D Perfekt, för det vill jag inte :D

Tackar för alla svar! :)

då äter du för lite av skollunchen. gör skollunchen till ditt största mål om dagen.

Crocker
2011-01-30, 12:44
då äter du för lite av skollunchen. gör skollunchen till ditt största mål om dagen.
Varför?

Sushipinne
2011-01-30, 12:47
då äter du för lite av skollunchen. gör skollunchen till ditt största mål om dagen.

känns ändå som att man inte får i sig det man behöver.. :P aja får la försöka komma på nått bra!

benacii
2011-01-30, 12:54
Varför?

vadå varför? blri han hungrig efter en timme har han inte käkat ordentligt. man ska inte bli hungrig på en timme. jag brukar köra lunchen som största mål för att slippa gå hungrig dom dagar jag slutar sent. kan t.ex ha lunch kl. 11 och sluta klockan 5. äter jag ordentligt blir jag hungrig runt 4-halv 5

Mangan1
2011-01-30, 18:57
Jag själv jobbar som lärare och kan konstatera att jag själv efter stora portioner skollunch generellt blir väldigt hungrig på förhållandevis kort tid efteråt. Jag upplever en stor skillnad mot de mål mat jag lagar hemma, men kanske bränner jag extra mycket under arbetsdagen?

vicarious
2011-01-30, 19:20
Jag tror det är en vanesak. Jag har på senare tid vant mig vid att äta stora måltider så om jag vet att det dröjer lång tid till nästa måltid så äter jag mycket så jag står mig tills dess.. och det är inga som helst problem för mig att få ner stora måltider. För andra som inte är vana vid att äta så stora måltider kanske det passar sig bättre med att lägga till ett mellanmål.

Pretorian
2011-01-30, 19:25
Jag håller med om att det är en vanesak. Jag äter väldigt ofta och har antagligen vant kroppen (och mitt sinne) med detta. Kan vara lite krångligt när jag inte har tillgång till mat på lång tid och att jag inte lyckats planera in att äta extra mycket innan.

Funderar på att byta och försöka äta mer men mer sällan. Det känns bara som att jag kommer bli väldigt hungrig/sugen mellan målen.

Makkz84
2011-01-30, 19:28
Ingen fara att göra det, jag har själv experimenterat lite de senaste månaderna med att enbart dricka pulvertillskott i form av lågkolhydrats och låglaktosigt kasein/vassle blandat med ett minimalt intag av livsmedel och mat. HP/LC/MF fördelat i ~230g protein/~20-30g kolhydrater/80g fett. Litet fettintag (mest från mejeriprodukter som matyoghurt, creme fraiche, kvarg osv) vid varje shake för att undvika hungerkänslor.

Utöver det kör jag multivitamin, kreatin, omega-3, EAA och fortfarande en och annan PWO (som jag nu ska lägga ner pga det enorma koffeinintaget orsakad av toktolerans).

Allt detta med sinnessjuka resultat, kan tilläggas att jag cyklar 2 mil om dagen samt styrketränar (1-3 RM) varje dag med en 4-split (militärpress/knäböj/bänkpress/marklyft). Har på sistone dock varit oavsiktligt tvungen att lägga upp en vilodag ibland, men väntar fortfarande på en platå nånstans.

Frågan är hur bra detta är för kroppen i längden, men jag aldrig varit starkare och aldrig mått bättre, sparar tid och plånboken har börjat må bättre den också, kött och mat är dyrt :|

Skulle nog ej rekommendera detta för gemene man (hobbygymmare/bodybuilders osv), men som svar på trådfrågan; proteinshake äger.

Sushipinne
2011-01-30, 21:25
Allt detta med sinnessjuka resultat,

Vad har du fått för resultat då? :) Och tack så hemskt mycket för ditt svar! :D