handdator

Visa fullständig version : Kombinera protein till fullvärdigt.


ispåse
2011-01-30, 11:16
Inom vilket tidsspann bör man komplettera vegetariskt protein med "bättre" protein för att det ska bli så bra som möjligt?

Är det i samma veva, inom en halvtimme, 6 timmar, ett dygn? ...

z_bumbi
2011-01-30, 11:37
Det går inte att säga säkert då det beror på hur mycket du äter vid varje tillfälle, hur mycket protein du äter totalt och vilka vegetariska protein du äter.

kettlebellGuden
2011-01-30, 12:12
I princip alla böcker i vegansk näringslära, och näringslära allmänt för den delen, som inte är från typ stenåldern säger att det räcker med att du kombinerar upp över dygnet. Som grov regel.

Sverker
2011-01-30, 12:20
Rent spekulativt skulle jag säga 5 - 6 timmar. Det är den tiden någon aminosyra kan simma fritt innan den är helt omsatt till energi. Både lysin och mehionin har lite udda nedbrytning så de simmar säkert länge.

ispåse
2011-01-31, 15:35
Låter som lågstadiefrågor men hur kan jag få proteinet från 200g linser att bli fullvärdigt?

200g ger enligt innehållsförteckningen 44g protein, räcker det med ett ägg, ett glas mjölk?

En okunnig tackar för svar.

stafh
2011-01-31, 15:41
Låter som lågstadiefrågor men hur kan jag få proteinet från 200g linser att bli fullvärdigt?

200g ger enligt innehållsförteckningen 44g protein, räcker det med ett ägg, ett glas mjölk?

En okunnig tackar för svar.

Verkligen inte något du behöver detaljstudera. Men pasta eller bröd kompletterar aminosyraprofilen, vilken ratio som är perfekt kvittar om du inte är opti-vegan.

ispåse
2011-01-31, 15:52
Verkligen inte något du behöver detaljstudera. Men pasta eller bröd kompletterar aminosyraprofilen, vilken ratio som är perfekt kvittar om du inte är opti-vegan.

Har mest ingen aning om hur det fungerar men kikade runt bland lite tabeller nu och efter vad jag fattar bör ett ägg till respektive vegetarisk rätt fylla upp det mesta.

Känner mig lite småfjantig men skadar ju inte. :D

Sverker
2011-01-31, 18:30
Låter som lågstadiefrågor men hur kan jag få proteinet från 200g linser att bli fullvärdigt?

200g ger enligt innehållsförteckningen 44g protein, räcker det med ett ägg, ett glas mjölk?

En okunnig tackar för svar.

Ett kg pasta kan jag tänka mig.
Brukar vara ca 2 gram vegetabiliskt protein för 1 gram linser. Ägget hjälper lite det gör mjölken också. Satsa på 1/2 kg pasta:D

Hejnomax
2011-02-03, 15:34
Så animaliskt protein höjer värdet på protein det käkas tillsammans med?

Hur lågnt gäller detta? Kan man säga att tex osten i en pizza gör det sammanlada proteinet, som består till stor del av mjölprotte, lika bra som animaliskt protein?

WHITEFOLKS
2011-02-03, 16:02
Sen ska man ju komma ihåg att proteinet inte är värdelöst för att det inte blir kompletterat. 30g "linsprotein" kan ju fortfarande vara bättre än 20g "kompletterat" protein. (väldig gissning men bara som exempel.)

z_bumbi
2011-02-03, 17:19
Sen ska man ju komma ihåg att proteinet inte är värdelöst för att det inte blir kompletterat. 30g "linsprotein" kan ju fortfarande vara bättre än 20g "kompletterat" protein. (väldig gissning men bara som exempel.)

En bra synpunkt och jämför man t ex med sojabönor så vinner linserna ganska enkelt (om målet är att bygga muskler/få i sig mycket protein).

hejhopp79
2011-02-03, 18:43
I princip alla böcker i vegansk näringslära, och näringslära allmänt för den delen, som inte är från typ stenåldern säger att det räcker med att du kombinerar upp över dygnet. Som grov regel.

Ja det är väl iofs inte med tränande människor i åtanke.

hejhopp79
2011-02-03, 18:44
En bra synpunkt och jämför man t ex med sojabönor så vinner linserna ganska enkelt (om målet är att bygga muskler/få i sig mycket protein).

Varför?

z_bumbi
2011-02-03, 19:44
Varför?

30 g protein från linser ger mer EAA och mer totalt protein än 20 g protein från sojabönor.

hejhopp79
2011-02-03, 19:48
30 g protein från linser ger mer EAA och mer totalt protein än 20 g protein från sojabönor.

Fair enough.

Och intressant att veta :)