handdator

Visa fullständig version : Jobb via arbetsförmedlingen


Potatiskillen
2011-01-30, 11:02
Är det någon här som på allvar har fått ett jobb via AMS?

Isåfall så skall jag för första (eller andra) gången i mitt liv söka jobb imorgon, orkar inte med att vänta på en till f*ttmöte trots att jag har varit på SIUS och är nu inskriven på Rehab.

Det händer ingenting i detta land, det måste bli mer som i Kairo för att få en förändring.

Jag har sagt 1000 gånger åt dem vad jag kan arbeta med (service,administration,välgörenhet,manuellt arbete alt IT) och jag bor i en stad med + 100 000 invånare.

Två frågor som jag kan ställa till era 70-talister och ni som är födda tidigt på 80-talet, var det enklare förut att söka jobb? Var det krångligare jämfört med idag?

Inget har hänt sedan jag skrev denna tråd:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=155670

mangemani
2011-01-30, 11:10
nope,aldrig fått jobb via AMS och nu när pengar kommer att dras in för praktik platser,heh,ja då är ju AMS nästan rätt så pointless och värdelöst.

Mr.Cosybear
2011-01-30, 11:11
Förväntar sig folk verkligen att man ska få jobb serverat från AMS? Du ska verkligen inte förvänta dig det.

Potatiskillen
2011-01-30, 11:16
Förväntar sig folk verkligen att man ska få jobb serverat från AMS? Du ska verkligen inte förvänta dig det.

Nä men grejjen är att 7600 kr per månad skulle då försvinna och iochmed att jag har ett funktionshinder så går jag en annan väg, just därför jag nämnde SIUS och Rehab. Detta är inget som jag vill ha kvar och jag vill ha ett jobb och jag vet att jag klarar av det, de andra praktikplatser som jag har fått var tex WILLYS, ett riktigt sunkigt jobb.

Jag behöver få en rejäl tydlighet och vet jag hur företaget jobbar och får en handledare på en gång så vet jag att kan fixa det. Har gått till en psykolog för att tala ut mina problem. Fast idag är jag så less och imorgon kommer jag att söka jobb på allvar.

Vet ni vad det tråkigaste är, AMS har aldrig någonsin uppmuntrat mig att skriva ett CV, vilket är nästan ett måste för att komma igång med jobb.

En annan fråga som man kan undra är hur en arbetsförmedlare verkligen jobbar, ljuger de alltid och säger att de har "sökt" praktikplatser åt en för att ha kvar jobbet. Det bästa av allt måste ha varit då jag fick veta att min första arbetsförmedlare blev uppsagd i julas, fy fan vad jag var glad den dagen.


Jag har gått ut gymnasiet, har körkort, klarar av alla manuella arbeten och service. Jag vet att jag klarar av det här, måste dock få en övertygelse av någon som kan bekräfta att AMS inte är något för mig trots att de säger att de "vill hjälpa alla med funktionshinder" att komma in på arbetsmarknaden.

Drfg
2011-01-30, 11:16
Var där när jag precis gått ut gymnasiet, sa att jag var sugen på att jobba i Norge, deras svar var att det är så många som söker jobb där att det inte ens är någon mening att försöka. Och att hitta jobb i en så pass liten stad när man inte hade någon vidare utbildning hade han inga större förhoppningar om heller.

Exdiaq
2011-01-30, 11:21
Enda anledningen att jag skrivit in mig där är för att få a-kassa.

Mental
2011-01-30, 11:34
Men alltså, i nuläget är det 55000 utannonserade jobb, menar ni att ingen som söker kommer få något av de jobben? Jag tror många mänskor hittar jobb via AMS

Wille005
2011-01-30, 11:54
Arbetsförmedlingen är en samlingsplats för folk utan jobb. Blir inget jobb utav det.

Tabbe
2011-01-30, 11:54
Jag har fått jobb genom AMS, 2/4 jobb iaf

KlopFer
2011-01-30, 11:55
Jag har aldrig sökt jobb men alltid lyckats fixa det genom kontakter osv

Men min flickvän är en jävla baddare på det. Hon fixar personliga brev och cv sen åker hon runt till _alla_ butiker och företag hon kan tänka sig att jobba på. Sedan är det bara vänta och efter någon dag har det alltid ringt från något ställe.

Så nu har hon fast jobb och det tog kanske 1 vecka.

xodd
2011-01-30, 11:57
Skulle vilja påstå att de flesta går till AMS med fel inställning. AMS ger inte ut några jobb. De tillhandahåller redskapen för att man skall kunna vara proaktiv och hitta ett jobb själv.
Så, för varje arbete man söker bör man även skriva ett personligt brev just för den ansökan. Inga massutskick. Läs på om företaget innan du söker ett jobb så verkar du vara mer förberedd.

Sitter man på sin böjröv och bara förväntar sig att arbetserbjudanden skall trilla ner i knät på en misstar man sig ganska rejält. Och framför allt vill ingen arbetsgivare anställa personer med de egenskaperna.

Som mental skriver, det finns i nuläget 55000 jobb. Bara o söka.

mini
2011-01-30, 11:58
Har aldrig varit inskriven på arbetsförmedlingen tror jag, men däremot har jag använt platsbanken som annonstorg och på så vis hittat några av mina jobb. De flesta och bästa har jag dock fått rekommendationer att söka eller hittat genom att surfa på intressanta företags hemsidor.

Potatiskillen
2011-01-30, 12:04
Jag har aldrig sökt jobb men alltid lyckats fixa det genom kontakter osv

Men min flickvän är en jävla baddare på det. Hon fixar personliga brev och cv sen åker hon runt till _alla_ butiker och företag hon kan tänka sig att jobba på. Sedan är det bara vänta och efter någon dag har det alltid ringt från något ställe.

Så nu har hon fast jobb och det tog kanske 1 vecka.



Precis så jag har tänkt göra :D

shut teh face
2011-01-30, 12:11
Ett par kompisar kör via AMS och de har fått utstå jävligt mycket skit. Åka runt och arbeta som praktikanter och slava, sen när tiden är ute så får de gå, massa arbetsgivare som satt system på detta.

ceejay
2011-01-30, 12:15
fått för mig det också shuttehface, jävla stil

Tolkia
2011-01-30, 12:28
Vet ni vad det tråkigaste är, AMS har aldrig någonsin uppmuntrat mig att skriva ett CV, vilket är nästan ett måste för att komma igång med jobb.
Det kanske iofs är så självklart att de inte tycker att de skall behöva upplysa om att man bör göra det. Jag har aldrig sett en platsannons, eller en informell utlysning, där man inte velat ha någon form av CV på sina sökande.

Potatiskillen
2011-01-30, 15:23
Ja det känns ju inte ok att de säger "vi ska hjälpa dig" då det känns som att det låtsas, fast iochmed att jag är inskriven på Rehab så skall det tydligen vara bättre än att vara "normal arbetslös". Vad tror ni?

Jag har ibland problem med att förstå hur ett arbete fungerar , att praktisera tre månader i ett lager skulle vara ett helvete för mig om jag vet att jag inte kommer att bli anställd. Jag vill känna att en arbetsgivare tror på mig så att jag vågar göra mer saker samt att jag vill ha stöd från en handledare som jobbar där och som jag kan ställa frågor till.

Chaaarles
2011-01-30, 15:38
Jag har fått ett arbete via AMS-platsbank, men jag har aldrig satt min fot på AMS å andra sidan. Majoriteten av mina arbeten har jag dock fått genom bekanta eller bemanningsfirmor.

Potatiskillen
2011-01-30, 15:41
Funderar på om man inte ska gå över till ett bemanningsföretag, vad är nackelen med det?

Jag har iofs ett möte nästa måndag och hoppas då att min nya handläggare har fått all information från psykologen.

Vinter
2011-01-30, 15:47
Funderar på om man inte ska gå över till ett bemanningsföretag, vad är nackelen med det?

Jag har iofs ett möte nästa måndag och hoppas då att min nya handläggare har fått all information från psykologen.

Ingen vidare säker inkomst och bara tillsvidare anställning. Men det är en fot in som man får erfarenhet av. Bättre än ingenting.

Viktor_Balck
2011-01-30, 15:51
Ingen vidare säker inkomst och bara tillsvidare anställning. Men det är en fot in som man får erfarenhet av. Bättre än ingenting.

En tillsvidareanställning är en s.k. fast anställning, jag antar att du menade någon annan anställningsform.

Exdiaq
2011-01-30, 15:57
Funderar på om man inte ska gå över till ett bemanningsföretag, vad är nackelen med det?

Jag har iofs ett möte nästa måndag och hoppas då att min nya handläggare har fått all information från psykologen.

Anmäl dig till AMS så betalar de en "Jobbcoach" till dig, något de allra flesta större bemanningsföretag har. Själv har jag skaffat mig en jobbcoach hos Manpower via AMS.

Potatiskillen
2011-01-30, 15:59
Anmäl dig till AMS så betalar de en "Jobbcoach" till dig, något de allra flesta större bemanningsföretag har. Själv har jag skaffat mig en jobbcoach hos Manpower via AMS.

Jag har aktivitetsersättning och inte a-kassa, så ord som jobbcoach existerar inte för oss som har ett funktionshinder.

Jag går på rehab för tillfället, gick förut på SIUS som sög pung eftersom hon var mer efterbliven än mig om vi säger så :)

Exdiaq
2011-01-30, 16:02
jag har aktivitetsersättning och inte a-kassa, så ord som jobbcoach existerar inte för oss som har ett funktionshinder.

Jag går på rehab för tillfället, gick förut på sius som sög pung eftersom hon var mer efterbliven än mig om vi säger så :)

ok!

Vinter
2011-01-30, 16:11
En tillsvidareanställning är en s.k. fast anställning, jag antar att du menade någon annan anställningsform.

Jo men de brukar bara skriva 2 månaders kontrakt åt gången, så lite missvisande är det.

Olegh
2011-01-30, 16:13
Jo men de brukar bara skriva 2 månaders kontrakt åt gången, så lite missvisande är det.

Då är det en visstidsanställning.

vicarious
2011-01-30, 16:14
Funderar på om man inte ska gå över till ett bemanningsföretag, vad är nackelen med det?

Jag har iofs ett möte nästa måndag och hoppas då att min nya handläggare har fått all information från psykologen.

sämre betalt. bemanningsföretagen tar en del av din lön :thumbup:

sen är det oftast bara 1 månads uppsägningstid (från båda parter iofs)

företag använder sig av bemanningsföretag för att de inte vill anställa folk för länge perioder för de är inte säkra på om de behöver arbetskraften så länge. det blir "säkrare" för företagen.

Scoffan
2011-01-30, 16:17
Tycker du att det är okej att jobba på lager bör du skaffa ett truckkort, antingen genom af eller komvux, behöver aldrig gå arbetslös som truckförare:thumbup:
Utbildningarna brukar vara 2-3 dagar och kostar 3-6k? vilket af borde betala. Skulle dock inte bli förvånad om dom vägrar dom verkar mer vilja bränna pengar på meningslösa möten och idiotiska praktikplatser.

Exdiaq
2011-01-30, 16:23
Tycker du att det är okej att jobba på lager bör du skaffa ett truckkort, antingen genom af eller komvux, behöver aldrig gå arbetslös som truckförare:thumbup:
Utbildningarna brukar vara 2-3 dagar och kostar 3-6k? vilket af borde betala.

Jag sa till min handledare att jag kunde tänka mig att ta truckkort om det erbjöds. Visst det gick, men då hade jag fått gå en 3 månader lång utbildning genom Komvux där man fick lära sig om logistik och andra saker jag inte har någon nytta av. Nästa start var i mars. Fuck that, tänkte jag och ringde ett mindre företag som utbildar truckförare. Kunde skriva in mig direkt då det fanns platser så i morgon påbörjar jag en 3 dagars utbildning för A1+B1 för 4000:- där mat ingår.

Eddie Vedder
2011-01-30, 16:24
Jag har sökt ett jobb där. Jag fick det direkt men jag tror inte jag kommer tacka ja. I alla fall inte nu under terminen.

Hur kan man förvänta sig att AMS ska få en att skriva CV:t? Det är väl givet att man fixar ett CV? Ber man int eom hjälp med CV:t tar de antagligen för givet att man redan har ett.

Handcuff
2011-01-30, 17:36
Är det någon här som på allvar har fått ett jobb via AMS?



Jobb är inget man får. Ett arbete måste man styra upp själv.

Antingen genom att aktivt söka arbeten man vill ha och tror sig ha kompetens för. Aktivt är INTE att man skickar ut CTRL+V:ade ansökningar!

Saknar man kompetens för att kunna konkurrera så måste man troligen vässa sin kompetens..t ex. utbilda sig.

Jag vet att det är illa med jobb för outbildade men det får faktiskt om man lägger ner seriös tid....men räkna aldrig med att någon kommer att ge ett jobb som typ en julklapp!

Hemi
2011-01-30, 19:32
...

Två frågor som jag kan ställa till era 70-talister och ni som är födda tidigt på 80-talet, var det enklare förut att söka jobb? Var det krångligare jämfört med idag?

...

Internet fanns inte så var man ute efter vanliga kneg var arbetsförmedlingen bra. Har man tillgång till internet, kunskap och lite erfarenhet idag så behövar man den inte.

Nej, det var lättare, och enklare. Idag tycker jag ärligt talat att arbetsförmedlingen "AMS" ? (i den mån jag vet vad det är för något) inte förmedlar "raka puckar" till den arbetssökande.

vicarious
2011-01-30, 19:33
Jag sa till min handledare att jag kunde tänka mig att ta truckkort om det erbjöds. Visst det gick, men då hade jag fått gå en 3 månader lång utbildning genom Komvux där man fick lära sig om logistik och andra saker jag inte har någon nytta av. Nästa start var i mars. Fuck that, tänkte jag och ringde ett mindre företag som utbildar truckförare. Kunde skriva in mig direkt då det fanns platser så i morgon påbörjar jag en 3 dagars utbildning för A1+B1 för 4000:- där mat ingår.

Samma här, AF erbjöd den utbildningen när jag sa att jag var intresserad av lagerjobb men den var 14 veckor. Känns lite overkill..

Man kan inte bara sitta på röven och vänta på att nåt ska hända. Vill man ha jobb får man fixa det själv. Jag har fått jobb via annonser som startade i platsbanken.

Scoffan
2011-01-30, 20:01
Jag sa till min handledare att jag kunde tänka mig att ta truckkort om det erbjöds. Visst det gick, men då hade jag fått gå en 3 månader lång utbildning genom Komvux där man fick lära sig om logistik och andra saker jag inte har någon nytta av. Nästa start var i mars. Fuck that, tänkte jag och ringde ett mindre företag som utbildar truckförare. Kunde skriva in mig direkt då det fanns platser så i morgon påbörjar jag en 3 dagars utbildning för A1+B1 för 4000:- där mat ingår.

När man går sådan lång utbildning är det då tänkt att man skall få större ansvar, typ arbetsledare eller platschef? Om inte är det helt obegripligt då vem som helst kan plocka/packa.

Hursomhelst tror jag du gör rätt, har aldrig behövt anstränga mig för att få ett jobb sedan jag fick mitt truckkort.

Exdiaq
2011-01-30, 20:13
När man går sådan lång utbildning är det då tänkt att man skall få större ansvar, typ arbetsledare eller platschef? Om inte är det helt obegripligt då vem som helst kan plocka/packa.

Hursomhelst tror jag du gör rätt, har aldrig behövt anstränga mig för att få ett jobb sedan jag fick mitt truckkort.

Syftet är väl att förstå lite mer av helheten och bygga på den akademisering som många "arbetaryrken" genomgår. Finns inte en chans i helvetet att man blir någon form av chef efter enbart den kursen, utan det blir man på helt andra grunder. Jag tycker att upplägget är korkat.

Gällande akademiseringen skulle det inte förvåna mig om t.ex. sopgubbe heter renhållningstekniker eller liknande om ett antal år.

Blir lite mer off topic nu men vill gnälla av mig. Yrkeskompetensbevis för lastbilschaufförer! För väldigt många lastbilsyrken krävs detta och för att jag, som nyligen tagit C-körkort, ska få det krävs en utbildning på 6 veckor efter att jag har tagit körkortet. Bara för att få jobba som lastbilschaufför. Kostar dessutom ca 40 000:-.

Potatiskillen
2011-01-30, 22:04
Jag vet inte om jag har nämnt det , men jag har körkort B och gått ut gymnasiet samt har 90 högskolepoäng (tre kurser), borde ju säga något tycker jag.

Återstår att se hur det kommer att se ut.

sunkan
2011-01-30, 22:12
Har sökt vanligt jobb en gång och det gjorde jag via AMS platsbank och fick jobb efter 10dagar eller nått.

shape
2011-01-30, 22:32
Det finns en rad fördelar och nackdelar med bemanningsföretag, men tyvärr lyser nackdelarna många gånger igenom för själva bemanningen som konsulteras genom bemanningsföretagen. Detta eftersom bemanningsföretagen konkurrerar (ofta om större företag som t.ex. Telia eller SKF som behöver fylla ett större antal platser) med andra bemanningsföretag vilket sänker "personalens" lön, eftersom att billigast många gånger är mest attraktivast (inte sagt att andra faktorer spelar in som tidigare erfarenhet från visst bemanningsföretag eller spetskompetens).

På detta kommer sedan (eller inräknat i det marknadsanpassade kontraktet, whatever) bemanningsföretagets konsulteringskostnad, som ytterligare sänker priset. Varför jag vill skilja på själva konsulteringskostnaden sett från bemanningsföretaget och lönereduktionen sett från marknadskonkurrensen (som uppstått genom att flera bemanningsföretag bildats) är att bemanningsfonemet ytterligare tycks späda på effekten av "fler arbetssökande - pressade löner". Naturligtvis är det bra att folk får jobb, men den det här fenomenet får många gånger effekten att samma arbete = olika lön, beroende på vilken bemmaningsfirma som anställer dig, och/eller gentemot fast anställd.

Tidigare har det varit olik lön för samma arbetsbörda beroende på ålder, erfarenhet och utbildning - och nu kuperas många in av ytterligare en effekt - kontrakterad masspersonal :-)

På senare år har det väl överlag blivit bättre med skillnaderna i lön för samma eller liknande arbete men skräckexempel på 50% löneskillnad finns kvar, tyvärr.

Tillägg: Och ja, den effekt jag upplever som tråkigast är då bollandet mellan olika visstids och korttidsanställningar som många unga hamnar ni, och får alltså under längre perioder sitta och betala konsulters löner - eftersom företag enkelt kan välja och vraka mellan större antal personer var och varannan månad, kvartal eller år. Framförallt tror jag dem själva (företagen) förlorar på det, om jag skall vara ärlig.

Tomten
2011-01-31, 00:13
Det är vad man gör det till.

Finns mycket dåligt med arbetsförmedlingen, men det finns ljuspunkter.

Gick själv en arbetsmarknadsutbildning via arbetsförmedlingen som ledde till ett arbete som säljare och nu har jag även sökt en ny tjänst inom samma företag via arbetsförmedlingen, som jag kanske får.

kettlebellGuden
2011-01-31, 00:15
Vad är det här för bullshit-tråd? Tror in på fullaste allvar att arbetsförmedlingens uppgift är att ordna jobb till folk?

Potatiskillen
2011-01-31, 11:34
Vad är det här för bullshit-tråd? Tror in på fullaste allvar att arbetsförmedlingens uppgift är att ordna jobb till folk?

Nej, men åtminstone arbetar helhjärtat med att hjälpa människor att få in en fot i arbetsmarknaden.

L-Sami
2011-01-31, 12:18
Arbetsförmedlingen ska bidra med stöd och råd, tipsa om jobb, men det är inte de som letar efter jobb åt dem. Mina erfarenheter är bra av AMS-handläggare trots att jag har aldrig fått jobb via dem.

Allan
2011-01-31, 12:47
Arbetsförmedlingen ska bidra med stöd och råd, tipsa om jobb, men det är inte de som letar efter jobb åt dem. Mina erfarenheter är bra av AMS-handläggare trots att jag har aldrig fått jobb via dem.

Bra sammanfattning. Man ska göra jobbet själv.

Stoltz
2011-01-31, 12:59
Vad är AMS egentliga syfte?

Det här som en del tror, att de ska fixa möten med arbetsgivaren direkt och ge dig ett jobb i handen, är ju helt fel. Men vad är det egentligen som de gör/ska göra?

Handledning vet jag om, och att de har lite seminarier vet jag också om. De hjälper till att skaffa praktik också, right?

Men har de någon annan funktion?

Drfg
2011-01-31, 13:02
Någon måste ju jobba där så blir lite färre arbetslösa.

L-Sami
2011-01-31, 13:51
Men har de någon annan funktion?

Registrerar folk som arbetslösa så att de här människorna kan få a-kassa.

Mobik
2011-01-31, 18:17
Jag har varit registrerad hos arbetsförmedlingen två gånger. Har aldrig fått ett jobb "levererat" av dem men som det har påpekats tidigare är inte det deras huvudsyfte. Jag har däremot fått jobb genom att aktivt söka lediga jobb på Platsbanken, det fungerar oftast bara man kämpar hårt nog. Båda gångerna jag varit registrerad har jag fått jobb inom 1-2 veckor via eget sökande. Senaste handläggaren jag hade var otroligt trevlig, hon visste att jag visste vad som gällde så det var bara tack och hej (på ett bra sätt).

Potatiskillen
2011-02-04, 17:57
Nu har jag lämnat in fem CV på bla Intersport/Stadium/Team Sportia.

Frågan återstår då hur länge det kan ta för att få ett gehör. Kan vi prata om månader i detta fall? Ni som har sökt jobb , hur länge fick ni vänta?

Edit: 1-2 veckor ser jag, aja, men då vet jag det iallafall :D

AlmostRipped
2011-02-04, 18:32
Platsbanken är riktigt bra för att skaffa vissa jobb.. Flesta jobben kommer inte ens ut på marknaden innan tjänsten är tillsatt!

Jag har sökt jobb som annonserats på platsbanken och fått 3 jobb därifrån, fått svar snabbt för intervju så nånting rätt är det ju med det...

Angående att gå till arbetsförmedlingen har jag varit där en gång men det var helt bortkastad tid, handledaren jag pratade med hade 0 koll! Jag tycker det är rätt så lätt att hitta olika jobb via internet, bara att skriva ett bra personligt brev och skicka med sin CV! Aldrig haft problem med det men om man söker jobb ska man göra det ordentligt som några nämnt innan!

Ha ett ungefärligt färdigt personligt brev men lägg till en egen del om varför du vill jobba hos just dem och vad du tycker om företaget i sig. Så kan du skicka ut ett antal ansökningar per dag och bör få svar från iallafall något!

Potatiskillen
2011-02-16, 19:51
Jag tänkte på möbelaffär, vad måste man kunna för att jobba inom det området? Utbildning inom design?

svennebanan
2011-02-16, 20:55
Jag tänkte på möbelaffär, vad måste man kunna för att jobba inom det området? Utbildning inom design?

Du skall väl inte designa möbler? Krävs nog ingen utbildning alls.

Eddie Vedder
2011-02-16, 21:11
Du skall väl inte designa möbler? Krävs nog ingen utbildning alls.

Inte om man sitter i kassan kanske men i vissa fall krävs en del utbildning och erferenheter. Ernst jobbade ju på IKEA när han blev upptäckt till exempel. Och han har varit otroligt konstnärlig och duktig på design/inredning/snickrande enda sedan barnsben.

Potatiskillen
2011-02-17, 14:35
Om inte möbelaffär så får det bli köksinredning, kan väl inte säga att jag är vrålintresserad av design och inredning. Fast ingen är ju tex intresserad av gastronomi om man jobbar på ICA/Konsum, samma sak gäller det intresse för företag och ekonomi om man jobbar på McDonalds/Frasses.

Annars får jag ta köksinredning, jag kommer att läsa på ordentligt om textil.

Hemi
2011-02-17, 18:50
Känns ju lite kasst att utbilda sig inom tja, inredningsdesign t ex ett antal år på studielån för att sedan börja jobba i en möbelaffär...men men. Duktiga människor finns det dock här och där. Karriären kan ju börja där hur som helst och lönen kanske är bra...

Gosti123
2012-07-18, 23:16
Söker jobb ganska intensivt nu, men hur fungerar det med ersättning när man inte har jobb? Skrev in mig på arbetsförmedlingen idag (har jobbat en månad från juni till juli).

Kan jag få någon slags ersättning eller får jag gå helt pank?

O_Wao
2012-07-19, 06:29
Man ska alltid skriva in sig på arbetsförmedlingen den första dagen det är öppet efter du har blivit arbetslös.

Gosti: du är troligen berättigad till ersättning via Alfa-kassan om du inte är med i någon annan arbetslöshetskassa. www.alfakassan.se

Mental
2012-07-19, 06:40
Oh, den här tråden :)

Jag har massor av bra erfarenheter av AF, de 3 senaste jobben jag skaffat har vart genom AF annonser. Dessutom har de sponsrat 5 sökanderesor, jätteskönt att någon annan betalar resa och boende när man ska på intervju i andra änden av landet :)
Jag har blivit erbjuden saker som jobbcoach och CVskola mm men tackat nej. Har ett bra CV och är inte omotiverad i mitt jobbsökande så coachandet klarar jag mig utan.

Stoltz
2012-07-19, 07:49
Oh, den här tråden :)

Jag har massor av bra erfarenheter av AF, de 3 senaste jobben jag skaffat har vart genom AF annonser. Dessutom har de sponsrat 5 sökanderesor, jätteskönt att någon annan betalar resa och boende när man ska på intervju i andra änden av landet :)
Jag har blivit erbjuden saker som jobbcoach och CVskola mm men tackat nej. Har ett bra CV och är inte omotiverad i mitt jobbsökande så coachandet klarar jag mig utan.

Jag delar Mentals erfarenheter. De här klassiska som alla gnäller på - Arbetsförmedlingen, Soc, ALFA-kassan... De har alla tre behandlat mig riktigt bra och gett mig 100% trevligt bemötande.

Ett tillägg dock till det sista stycket i Mentals post angående jobbcoacher. Underskatta inte värdet i en jobbcoach, både för att ha någon att bolla idéer med, och för att få lite feedback. Det är värt mycket, och ännu mer värt om jobbcoachen har ett brett kontaktnät. Den vill att du ska få jobb så snart som möjligt - Får du jobb, får jobbcoachen mer pengar, och omsättningen blir större. Ett brett kontaktnät kan leda till oanade möjligheter.

Mental
2012-07-19, 08:06
Jag delar Mentals erfarenheter. De här klassiska som alla gnäller på - Arbetsförmedlingen, Soc, ALFA-kassan... De har alla tre behandlat mig riktigt bra och gett mig 100% trevligt bemötande.

Ett tillägg dock till det sista stycket i Mentals post angående jobbcoacher. Underskatta inte värdet i en jobbcoach, både för att ha någon att bolla idéer med, och för att få lite feedback. Det är värt mycket, och ännu mer värt om jobbcoachen har ett brett kontaktnät. Den vill att du ska få jobb så snart som möjligt - Får du jobb, får jobbcoachen mer pengar, och omsättningen blir större. Ett brett kontaktnät kan leda till oanade möjligheter.

Hehe, mm, lycka till att hitta en jobbcoach med erfarenheter av dietister. Och som har ett användbart kontaktnät när 96.8% av jobben är i kommun och landsting. Varken coacher eller AF har jättebra koll på dietistbranchen, och det är inte konstigt för det är en pytteliten nisch.

Löpsko
2012-07-19, 09:16
AF är lite som att spela på lotto, man kan ha tur och få den hjälp man behöver och så leder de förhoppningsvis till ett jobb.
Själv hade jag oturen att bli tvångskommenderad till en jobbcoach-klass där man fick sitta 8-15 varje dag och göra självstuider typ på vad man vill jobba med och hur man hanterar stress. Detta för att få behålla den stora ersättningen på 136kr per dag. Bussen in till staden varje dag kostade 40kr så 100kr dagen landade de på för mig. Detta pågick i 5 veckor sedan så fixade ja en praktik och behöll samma ersättning men kändes bra mycket med meningsfult att vara i arbetslivet än att sitta vid en skolbänk där någon jobbcoach ska snacka hur man ska fånga dagen.

Stoltz
2012-07-19, 09:25
Hehe, mm, lycka till att hitta en jobbcoach med erfarenheter av dietister. Och som har ett användbart kontaktnät när 96.8% av jobben är i kommun och landsting. Varken coacher eller AF har jättebra koll på dietistbranchen, och det är inte konstigt för det är en pytteliten nisch.

Nej så klart - Jag tänkte faktiskt på det men missade tydligen att skriva det. Men så klart beror det på branschen vad gäller nätverket. En så pass nischad grupp är så klart svårare än t.ex. butikssäljare.

Men jag står fortfarande fast vid att en bra jobbcoach utgör ett ypperligt bollplank!

krille93
2012-07-19, 10:24
Någon som skrev tidigare i tråden att man ska alltid anmäla sig till Arbetsförmedlingen första dagen man går arbetslös? Jag har presic slutat skolan och när jag gjorde det blev jag sjuk 1 vecka, och skulle åka till Greklad 2 veckor efter avslutningen. Ringde då till arbetsförmedlingen och frågade hur jag skulle göra eftersom jag var sjuk och inte komma dit, och då frågade han bara om jag hade haft jobb sen tidigare av något slag, och det har jag inte haft så då sa han att jag kunde komma in vilken dag som när jag blivit frisk.

Har inte varit där ännu och skrivit in mig, någon som vet om det spelar någon större roll när jag gör det? Ville ha lite time off såhär efter skolan så har inte tänkt på att gå dit direkt, men hade det spelat någon roll om jag gör det?

Gosti123
2012-07-19, 10:29
Man ska alltid skriva in sig på arbetsförmedlingen den första dagen det är öppet efter du har blivit arbetslös.

Gosti: du är troligen berättigad till ersättning via Alfa-kassan om du inte är med i någon annan arbetslöshetskassa. www.alfakassan.se

Ringde lite samtal, 3 månader efter jag varit inskriven på arbetsförmedlingen kan jag få ersättning ifall jag går med i programmet.

Tack för svar.

O_Wao
2012-07-19, 10:35
Någon som skrev tidigare i tråden att man ska alltid anmäla sig till Arbetsförmedlingen första dagen man går arbetslös? Jag har presic slutat skolan och när jag gjorde det blev jag sjuk 1 vecka, och skulle åka till Greklad 2 veckor efter avslutningen. Ringde då till arbetsförmedlingen och frågade hur jag skulle göra eftersom jag var sjuk och inte komma dit, och då frågade han bara om jag hade haft jobb sen tidigare av något slag, och det har jag inte haft så då sa han att jag kunde komma in vilken dag som när jag blivit frisk.

Har inte varit där ännu och skrivit in mig, någon som vet om det spelar någon större roll när jag gör det? Ville ha lite time off såhär efter skolan så har inte tänkt på att gå dit direkt, men hade det spelat någon roll om jag gör det?

De kanske är bussigare mot folk som precis slutat skolan. Så länge du har kollat med din Arbetsförmedling ska säkert vara lugnt.

Mental
2012-07-19, 11:26
Någon som skrev tidigare i tråden att man ska alltid anmäla sig till Arbetsförmedlingen första dagen man går arbetslös? Jag har presic slutat skolan och när jag gjorde det blev jag sjuk 1 vecka, och skulle åka till Greklad 2 veckor efter avslutningen. Ringde då till arbetsförmedlingen och frågade hur jag skulle göra eftersom jag var sjuk och inte komma dit, och då frågade han bara om jag hade haft jobb sen tidigare av något slag, och det har jag inte haft så då sa han att jag kunde komma in vilken dag som när jag blivit frisk.

Har inte varit där ännu och skrivit in mig, någon som vet om det spelar någon större roll när jag gör det? Ville ha lite time off såhär efter skolan så har inte tänkt på att gå dit direkt, men hade det spelat någon roll om jag gör det?

Nej, du kan gå dit när du vill, eller strunta i det. Det är först när man vill ha något, typ bidrag, som det blir viktigt att sköta sina kontakter med AF. Att gå första dagen som arbetslös är ju för att man allt som oftast vill stämpla, och då få pengar från första dagen som arbetslös. Släntrar man in efter 2 veckor så börjar ju tiden räknas från den tidpunkten i stället. Så vill man hinna med en thailandsresa efter skolan/jobbet så är det bara att åka.