handdator

Visa fullständig version : Vad bildas när kasein spjälkas hos människan?


kavelman
2011-01-29, 23:57
Tittade på ett debattavsnitt vars andra halva handlade om att autistiska människors psyke kunde bli bättre om man la om deras kost.

Vid 25:35~ påstod en forskare i kemi att det bildades morfinliknande ämnen när kroppen bröt ner kaseinet i mjölk, hon blev dock snabbt tillbakavisad av en annan läkare.
Nu ska man ju såklart ta allt med en nypa salt (en näve i detta fall), men ändå intressant att höra en sånt extremt påstående.

Så min fråga är: någon som kan kemin kring när kasein bryts ner?

kavelman
2011-01-30, 00:09
glömde länka...
http://svtplay.se/t/103450/debatt

Sverker
2011-01-30, 08:14
Paulun kommer in vid 31 minuter och berättar att det kommer ut korta peptider i blodet vidare till hjärnan när vi äter kasein eller gluten.



Kan själv ingenting om det. Men läser vi på Kolozzeum finns det effekt från mjölk ( på blodtryck ? urinbildning ? någonting:confused: ) via en kort peptid.
Vi får acceptera att en eller annan peptid smiter förbi tarmen och levern och gör verkan i kroppen.

Eddie Vedder
2011-01-30, 09:59
Min uppsatshandledare från Svensk Mjölk var med. :D Jag gillar responsen på Cochraneöversikten. Den var tunn och hon blev anklagad för att ha letat upp egna valda studier som stödde hennes tes. :D

Jag gillar dessutom Paulúns nya ungdomliga utseende. :D Angående topicfrågan, ja Sverker det finns teorier om att mjölkens tripeptider har en blodtryckssänkande effekt. Och ja, kasein frigör exororfiner, gluten likaså. Casimorfin heter kaseinets exorfiner men även vassle frigör så vitt jag vet exorfiner. Man kan kanske vara känslig mot gluten utan att ha celiaki i så fall?

Grandmaster
2011-01-30, 10:03
Ser att Paulun börjat sköta sin egen diet nu & övergett den smalfeta looken med dubbelhaka. Det var fan på tiden.

Sverker
2011-01-30, 10:33
exorfiner. Ett helt nytt ord för mig.
Varför inte använda ordet peptid, vilket det uppenbart är.

Eddie Vedder
2011-01-30, 10:36
exorfiner. Ett helt nytt ord för mig.
Varför inte använda ordet peptid, vilket det uppenbart är.

Därför att alla peptider inte är exorfiner antagligen. Då är det väl bra att man använder det korrekta ordet så man inte förväxlar med andra peptider?

mikaelj
2011-01-30, 10:42
Bort med gluten och A1-kasein. Låter som poppisdieten "paleo".

Tål man det så tål man det, såklart. Men om man nu har något problem kanske kosten är något att tänka på.

kavelman
2011-01-30, 12:48
Exorfiner säger du, googlade lite och hittade denna wikipedia artikel om gluten exorfiner: http://en.wikipedia.org/wiki/Gluten_exorphin
Vad gör kroppen av exorfinerna, kommer det bara ut i andra ändan?