handdator

Visa fullständig version : Hjälp med nytt träningsschema (4-split)?


Robbansson
2011-01-29, 16:05
Tjabba!

Har helt plötslig fått för mig att ändra det träningsschema som jag har hållit fast vid (alldeles för) länge (läs: "flera år") och tänkte be om lite hjälp/inspiration. Anledningen till att jag vill lägga om schemat är dels att jag inte tycker att det "händer något" längre, dels att jag har lagt om kosten för att kunna slipa bort lite fett inför årets varmare månader (alltså ingen egentlig deff i strikt mening) och därför känner att det vore på sin plats att se över och förhoppningsvis effektivisera träningen.

Hur som helst så har mitt nuvarande schema sett ut så här:
Dag 1: Bröst
Bänkpress
Lutande hantelpress
Flyes eller cable cross over
Lutande bänkpress

Dag 2: Rygg
Latsdrag
Smalt latsdrag
Sittande rodd
Hypersträck

Dag 3: Ben
Knäböj
Benpress
Benspark
Liggande lårcurl
Stående vadpress
Sittande vadpress

Dag 4: Axlar
Militärpress (stående, sittande eller i maskin)
Drag till hakan
Hantellyft åt sidan
Hantel-/stånglyft framåt
Baksida axlar i maskin eller med hantlar

Dag 5: Armar (biceps och triceps körs parallellt)
Stångcurl
Liggande tricepsextention
Hammercurl
Pushdown (med rep)
Enarms hantelextention
Koncentrationscurl


Anledningen till att jag nu vill lägga om schemat är som sagt dels att det inte händer någonting längre, dels att jag har svårt att hinna med upplägget pga studier och/eller arbete, vilket har gjort att vissa dagar får ställas in (vilket tyvärr allt som oftast innebär benpasset).

Så nu undrar jag om det är någon som har något bra förslag till hur jag skulle kunna lägga upp träningen istället.

Tack på förhand.


/Robin

profezy
2011-01-29, 16:16
Helkroppspass 3 ggr/veckan är ett bra alternativ både tidsmässigt och utvecklingsmässigt. Du kör igenom kroppen tre gånger i veckan samt 3 rullande övningar per muskelgrupp.

Klockar in mig på ca 1h när jag följer T-nations helkroppspass som Bartoll har "lånat" i sin tråd "min träningsmetodik". 6 - 7 övningar med periodisering under veckan: tungt, mellan och lätt (3x5, 3x8, 2x15). Ex på ett pass:

Chins
Bänkpress
Militärpress
Skivstångscurl
Knäböj
Lårcurl

Ett bra tips om du vill variera dig samt dra ner på dagarna.

//P.