handdator

Visa fullständig version : En muskel varje vecka?


dondimpen
2011-01-29, 12:39
Hörde för ett par dagar sedan om en "gubbe" på gymmet som tränar musklerna veckovis istället för att sprida ut träningen av de olika musklerna på olika dagar. Jag undrar om det fungerar att istället träna musklerna veckovis vad det ger för potentiella vinster/ förluster gentemot att träna olika muskler varje dag? Återhämtningen är i mitt tycke det som slår hål på idén, vad tror ni är det något att prova?:naughty:

Tacksam för svar och konstruktiva kommentarer, upphängningar på petitesser eller privata besserwisser kamper undanbedes.:furious:

mvh

The Truth
2011-01-29, 12:41
Hörde för ett par dagar sedan om en "gubbe" på gymmet som tränar musklerna veckovis istället för att sprida ut träningen av de olika musklerna på olika dagar. Jag undrar om det fungerar att istället träna musklerna veckovis vad det ger för potentiella vinster/ förluster gentemot att träna olika muskler varje dag? Återhämtningen är i mitt tycke det som slår hål på idén, vad tror ni är det något att prova?:naughty:

Tacksam för svar och konstruktiva kommentarer, upphängningar på petitesser eller privata besserwisser kamper undanbedes.:furious:

mvhMin spontana tanke är att det låter så in i helvete katabolt i längden. Pratar vi om typ 1/8 av kroppens muskel varje vecka? Isåfall är det 7 veckor vila, för att sedan superträna den i en hel vecka så att du har kramp 1-2 veckor efter du tränat muskeln. Det låter bara så sjukt.

Pjotor
2011-01-29, 16:11
Håller med ovanstående. Att helt låta bli att träna en muskelgrupp är knappast särskilt bra. Vad som däremot kan fungera är om man har ett program som bygger på tunga basövningar, men där man sedan ger en muskelgrupp per vecka extra isoleringsövningar. Men då är man på en rätt hög nivå eller försöker toppa formen.