handdator

Visa fullständig version : två funderingar om kost och muskler


sockerkakan
2011-01-28, 21:11
Jag har två snabba och enka (förhoppningsvis) frågor. Hur många gram protein (ungefär) beöver en tjej på 53 kg efter 70 min spinningpass? (Alltså just efter träningspasset inte under ett dygn)

Kvinnor har ju i regel svårare att bygga muskler. Exempel, en kvinna kör 30 min medelhård styrka 3 ggr/vecka. Hur stor kommer resultater bli i fråga om muskelmassa. Det jag menar är att är det inte lite onödigt att köra styrketräning i hopp om att minska i vikt? Nu säger jag inte att styrketräning är dåligt på något sätt, det har många andra oerhört bra effekter, men ur viktnedgångssynpunk för detta exempel. Eller är jag helt ute och cyklar?

EDIT: kom på en till: Blir det någon skillnad ur alla synpunkter om jag väljer att äta 1000 kcal innan passet än om jag äter 1000 kcal efter passet? Eller får det exakt samma effekt vilket som?

kettlebellGuden
2011-01-28, 21:33
Jag har två snabba och enka (förhoppningsvis) frågor. Hur många gram protein (ungefär) beöver en tjej på 53 kg efter 70 min spinningpass? (Alltså just efter träningspasset inte under ett dygn)

Kvinnor har ju i regel svårare att bygga muskler. Exempel, en kvinna kör 30 min medelhård styrka 3 ggr/vecka. Hur stor kommer resultater bli i fråga om muskelmassa. Det jag menar är att är det inte lite onödigt att köra styrketräning i hopp om att minska i vikt? Nu säger jag inte att styrketräning är dåligt på något sätt, det har många andra oerhört bra effekter, men ur viktnedgångssynpunk för detta exempel. Eller är jag helt ute och cyklar?

EDIT: kom på en till: Blir det någon skillnad ur alla synpunkter om jag väljer att äta 1000 kcal innan passet än om jag äter 1000 kcal efter passet? Eller får det exakt samma effekt vilket som?

Direkt efter ett spinningpass? Du behöver ungefär 0 då.

Styrketräning för viktminskning kan vara bra.. det beror lite på hur du lägger upp det. Som du säkert vet så är viktminskning ett lustigt begrepp för en som väger 53kg. Mer intressant är att minska fett% eller fettminskning.

Ur alla synpunkter: Nej. Men det finns väldigt många synvinklar på det här.

sockerkakan
2011-01-28, 21:41
Nej alltså första stora måltiden efter passet.
Hur menar du med upplägget?
Ur alla synpunkter: berätta gärna de andra synvinklarna då! ;)

kettlebellGuden
2011-01-28, 21:45
Nej alltså första stora måltiden efter passet.
Hur menar du med upplägget?
Ur alla synpunkter: berätta gärna de andra synvinklarna då! ;)

Du behöver ~45g protein om dagen. Du kan äta mellan 0 och 45 av dem i första stora måltiden efter passet.

Man kan planera styrketräning för viktminskning. Att bara sitta och köra benpress i maskin kanske inte är vidare bäst för just det ändamålet.

Väldigt mycket händer om du stoppar i dig mat. Det blir stor skillnad för en hel hoper av grejer. Men om du vill förlora vikt på 53kg och lever på svältdiet gör det mindre skillnad om du äter innan eller efter.

sockerkakan
2011-01-28, 21:59
nja svältdiet skule jag väl inte kalla det 2000 kcal/dag (+ ca 1000 då jag tränar).....

King Grub
2011-01-28, 22:02
En viktnedgång utan styrketräning består till större del av fettfri massa och till mindre fel av fettvikt, så styrketräning är den avgörande träningen om målet är en bättre kroppssammansättning, inte bara en lättare kropp oavsett vad viktminskningen består av. Konditionsträning däremot är helt valfritt för viktnedgång. Styrketräning är A och O, oavsett vem man är, kön eller ålder.

Hur många gram protein (ungefär) beöver en tjej på 53 kg efter 70 min spinningpass? (Alltså just efter träningspasset inte under ett dygn)

Det är inte så noga hur du fördelar proteinintaget, men runt 20 gram just då är en bra mängd. Skulle det bli mer är det inte dåligt. Och du behöver betydligt mer än 45 gram per dygn om du vill se goda resultat av din träning.

kettlebellGuden
2011-01-28, 22:47
nja svältdiet skule jag väl inte kalla det 2000 kcal/dag (+ ca 1000 då jag tränar).....

Tji fick jag. Trodde du var anorektiker. De brukar vara besatt av viktminskning no matter what kind fastän de väger 53-pannor.

Trashcan
2011-01-28, 23:40
Du verkar vilja gå ner i vikt och funderar alltså varför du ska styrketräna? King Grub har svarat ganska utförligt, men jag vill bara tillägga att du knappast väger för mycket. Jag gör ett antagande om att du kanske snarare vill få en snyggare kropp, och i så fall kan det nog funka alldeles utmärkt för dig att ligga kvar på samma vikt, men se till att den vikten består av muskler och inte fett. Min poäng: koncentrera dig mer på hur du ser ut än vad vågen säger.

sockerkakan
2011-02-11, 00:22
Självklart kommer kroppen framför vikten ;) men skulle vilja ha ett mer utförligt svar på min andra fråga. Blir det någon skillnad om jag äter 1000 kcal innan ett träningspass än efter ett träningspass? Om ja, vad? Tas fett/protein/kolhydrater upp olika bra/dåligt innan/efter ett pass? ( inte vad man BEHÖVER ha)

Sniggel
2011-02-11, 06:24
Förmodligen är det bättre att lägga "mycket" kalorier nära efter ett träningspass än att lägga "mycket" kalorier före ett pass.
Minst en stabil måltid bör man äta efter ett träningspass så man inte äter alla kcal före passet under dagen och hoppar direkt i säng efteråt t ex.

Kolhydrater lagras snabbare efter passet då kroppen är känsligare för upptag i muskulaturen.
Proteinsyntesen är högre efter ett styrketräningspass (denna kan vara rätt länge men att få i sig så snart som möjligt är att föredra) och därför är det vettigt att få i sig protein då eftersom det kommer till större nytta.

sockerkakan
2011-02-11, 21:49
alright, men hur länge är man känslig för kolhydrater? och hur är det med fettet?



Frågar man aldrig förblir man dum

mikaelj
2011-02-11, 21:52
alright, men hur länge är man känslig för kolhydrater?

Något förenklat tills du fyllt upp musklerna med kolhydrater. Vliket alltså kan vara dagar, om det är så.
Den jättebra känsligheten har du någon timme efter träningspasset.

och hur är det med fettet?

Vad är vad med fettet?

Eddie Vedder
2011-02-11, 21:58
alright, men hur länge är man känslig för kolhydrater?

Insulinoberoende glykogeninlagring gäller cirka 30-60 minuter efter avslutat pass. Men en allmänt förbättrad insulinkänslighet och glukostolerans, jämfört med genomsnittsindividen, har du ju alltid om du är smal och vältränad (och inte har anlag för diabetes till exempel).

och hur är det med fettet?

Hur är vad?

mikaelj
2011-02-11, 22:05
Eddie: Snyggt! :-)

Eddie Vedder
2011-02-11, 22:06
Eddie: Snyggt! :-)

Great minds think alike. :D

sockerkakan
2011-02-11, 23:26
Tas fett/protein/kolhydrater upp olika bra/dåligt innan/efter ett pass? ( inte vad man BEHÖVER ha) ..

mikaelj
2011-02-11, 23:28
Generellt kan det vara en bra idé att äta mindre kolhydrater och istället mer fett på de dagar du inte tränar, just för att insulinkänsligheten kommer skilja sig.

Sniggel
2011-02-12, 00:31
Man kan väl säga att fett alltid tas upp bra?

Eddie Vedder
2011-02-12, 08:42
Man kan väl säga att fett alltid tas upp bra?

Ja inlagringen är alltid grymt effektiv. Skillnad i träningsform och träningsstatus kan ju dock ge olika mängder intramuskulärt fett kontra fett lagrat i fettväv.

Direkt oxidation av dietärt fett kanske skiljer också, om vi jämför en måltid med identisk sammansättning i vila. Men jag orkar inte leta studier. :D

Sniggel
2011-02-12, 10:55
Det blir ju fortarande kalorier av allt i vilket fall. Men man kanske vill att kalorierna ska hamna på "rätt ställe" och påverka kroppen mer i en viss riktning än en annan.
Man vill t ex inte att kolhydraterna ska skapa de novo lipogenes (hyfsat ovanligt dock).
Sen som du nämner att inta kolhydrater vid insulinobereonde inlagring borde eventuellt kunna innebära att fettförbränning kan pågå i högre utsträckning än annars just pga timingen. Detta kan ju vara en minimal fördel i långa loppet. Kanske man också får en större buffert glykogen om man näringstajmar kolhydraterna och på så vis alltid börjar ett pass med större glykogenlager (och större potential att orka jobba längre -> spendera mer kalorier).
Samt då att protein har större potential att komma till nytta då det intas kort efter ett träningspass. Samt gärna ser till att det finns protein 12-24 timmar framåt. En vassledrink på 25g efter passet och sen i säng räcker inte speciellt länge.

Lite små detaljer som i långa loppet kan påverka kroppsammansättningen

sockerkakan
2011-02-18, 08:32
Har för mig att ett kg kroppsfett max kan släppa ifrån sig 75 kcal men låt oss säga att jag ska äta en pizza. Om jag äter den innan träningspasset har jag möjlighet att arbeta bort alla kalorier eftersom det inte har lagrats som fett (btw, hur långt tid tar det?) medan om jag äter pizzan efteråt, då jag bara kan arbeta bort 75*mitt kroppsfett (hur räknar mn ut det?) och resten av enegrin tas från musklerna. (I detta fall har jag inga kolhydrater som lagrats i levern ;))

stämmer detta eller är jag helt ute och cyklar?

Eddie Vedder
2011-02-18, 10:03
stämmer detta eller är jag helt ute och cyklar?

Nej det är ingen skillnad.

sockerkakan
2011-02-18, 18:12
ingen skillnad på vad? ;)

WHITEFOLKS
2011-02-18, 18:21
Kolhydraterna från pizzan går främst in i musklerna som glykogen, inte in i levern.

Det spelar ingen direkt roll praktiskt för slutgiltiga effekten på fettfbalansen om du äter den innan eller efter du tränar.

Eddie Vedder
2011-02-18, 19:34
ingen skillnad på vad? ;)

Det du frågar om. Kroppsfettförlust.

sockerkakan
2011-02-18, 21:26
okej. men tänkte det där med att ett kg fett bara kan släppa ifrån sig 75 kcal, varför är det så? tar kroppen energi från musklerna om kolhydratsföråden är tomma men sekundär energikällan är halvfull men redan har släppt ifrån sig 75 kcal? (för kolhydrater bränns väl först, sedan fett sist muskler...?)

Sniggel
2011-02-19, 10:13
okej. men tänkte det där med att ett kg fett bara kan släppa ifrån sig 75 kcal, varför är det så? tar kroppen energi från musklerna om kolhydratsföråden är tomma men sekundär energikällan är halvfull men redan har släppt ifrån sig 75 kcal? (för kolhydrater bränns väl först, sedan fett sist muskler...?)

Ojdu den frågan är väldigt komplex att svara på.
Först och främst så förbränner inte kroppen energikällorna i en viss ordning utan den bränner från alla energikällor samtidigt i olika utsträckning beroende på vad man ätit och vad man gör.

Angående fett så är det ju säkert inte så att 1 kg släpper ifrån 75 kcal om dygnet och att den kan bli klar vid lunch och därefter vägra släppa ifrån sig mer.
Sen har jag för mig att den här siffran är framtagen utan att ta hänsyn till träning. Å andra sidan är det klarlagt att ingen träning ökar fettförbränningen över dygnet.

sockerkakan
2011-02-26, 09:08
Någon annan som känner för att ta sig an frågan?

King Grub
2011-02-26, 09:57
A limit on the energy transfer rate from the human fat store in hypophagia. (http://www.google.se/url?sa=t&source=web&cd=15&ved=0CEEQFjAEOAo&url=http%3A%2F%2Fforums.johnstonefitness.com%2Fatt achment.php%3Fattachmentid%3D15733%26d%3D115653973 0&rct=j&q=%22A%20limit%20on%20the%20energy%20transfer%20ra te%20from%20the%20human%20fat%20store%20in%20hypop hagia%20%22&ei=ur5oTYfkMobEsga9yO3oDA&usg=AFQjCNFIVy30u4E9IdacPxCcrSG5M7Jt0w&cad=rja)

Det är inget man förklarar med några meningar i ett foruminlägg.