handdator

Visa fullständig version : Div. frågor


LisenK
2011-01-28, 21:10
Hej!

Jag har lite frågor jag funderar över, kanske ni kan hjälpa mig med någon av dom?

1. Är det sant att när man känner små klumpar i fettet (när man nyper) att det betyder att det håller på att "lösas upp"?

2. Såhär tränar jag ungefär:

dag
1: bröst triceps axlar
2. ben
3. rygg biceps
4. kondion ( löpband) + stretch
+ mage när jag orkar
ser alltid till att få med 2 benpass per vecka då det är mer prioritet än överkropp...

Verkar det ok?

3. Vilken är den snabbaste vägen till snygga vadmuskler?

4. Har haft en tränare som tycker att jag ska äta 5-6 gånger per dag men det tycker jag är omöjligt och jag mår precis lika bra av att äta 3-4 gånger. Ok? Är det sant eller är det en myt att man måste äta ofta för att hålla förbränningen uppe och blodsockret stabilt?

5. Benhinneinflammation, några bra tips på att slippa? förutom bra skor..

6. Jag får lite ont i min vänstra höft/nedre rygg när jag kör knäböj, vad kan det bero på?

kettlebellGuden
2011-01-28, 21:22
Hej!

Jag har lite frågor jag funderar över, kanske ni kan hjälpa mig med någon av dom?

1. Är det sant att när man känner små klumpar i fettet (när man nyper) att det betyder att det håller på att "lösas upp"?

2. Såhär tränar jag ungefär:

dag
1: bröst triceps axlar
2. ben
3. rygg biceps
4. kondion ( löpband) + stretch
+ mage när jag orkar
ser alltid till att få med 2 benpass per vecka då det är mer prioritet än överkropp...

Verkar det ok?

3. Vilken är den snabbaste vägen till snygga vadmuskler?

4. Har haft en tränare som tycker att jag ska äta 5-6 gånger per dag men det tycker jag är omöjligt och jag mår precis lika bra av att äta 3-4 gånger. Ok? Är det sant eller är det en myt att man måste äta ofta för att hålla förbränningen uppe och blodsockret stabilt?

5. Benhinneinflammation, några bra tips på att slippa? förutom bra skor..

6. Jag får lite ont i min vänstra höft/nedre rygg när jag kör knäböj, vad kan det bero på?

1. Nej.

2. Ja ,varför inte? :) Får du resultat av det? om ja - kör på.

3. Vadpress, stående och sittande + barfotalöpning i uppförsbacke. go!

4. Det är myter. Ät som passar dig, någonstans mellan 1 och 12 gånger om dagen brukar passa de flesta. Optimerings-nojja klarar du dig bra utan.

5. Lägg om din löpteknik till att landa på främre biten av foten istället för den bakre. Barfota eller ultratunna skor gör det hela lättare.

6. Låter som du inte har rätt form/teknik när du böjer, alternativt så har du någon skada. Har du video att dela med dig av?

Rickard
2011-01-28, 21:42
6. Tighta höftmuskler kan orsaka det där. Eftersom dom fäster i nederdelen av ryggen så kan man få känningar där av detta.
Tror det är främst piriformis som klämmer på någon nerv som gör att det smärtar i ryggen.

Finns en hel del strechövningar för piriformis på youtube bland annat. Men se till att ge övriga muskler en genomgång också.

LisenK
2011-01-28, 22:10
1. Nej.

2. Ja ,varför inte? :) Får du resultat av det? om ja - kör på.

3. Vadpress, stående och sittande + barfotalöpning i uppförsbacke. go!

4. Det är myter. Ät som passar dig, någonstans mellan 1 och 12 gånger om dagen brukar passa de flesta. Optimerings-nojja klarar du dig bra utan.

5. Lägg om din löpteknik till att landa på främre biten av foten istället för den bakre. Barfota eller ultratunna skor gör det hela lättare.

6. Låter som du inte har rätt form/teknik när du böjer, alternativt så har du någon skada. Har du video att dela med dig av?


2. Jag får bra resultat tycker jag! Kör rätt tungt o få reps och 4-6 set, vilket har gett bra resultat på rumpa och ben, har inte blivit större utan bara fastare och lite putigare :). Hinner bara köra kondition en gång per vecka men jag tycker det räcker just nu. Kanske kan byta ut styrkepassen mot kondition senare...

3. Mkt bra tips, blir barfotalöpning mot våren då!! har fått en hang up på snygga vader..

4. Bra!!

5.Detta var intressant och helt nytt för mig! Alltid fått höra att jag ska rulla på hälarna och ha bra dämpning på skorna???

6. har tyvärr inget filmat, ännu..

LisenK
2011-01-28, 22:12
6. Tighta höftmuskler kan orsaka det där. Eftersom dom fäster i nederdelen av ryggen så kan man få känningar där av detta.
Tror det är främst piriformis som klämmer på någon nerv som gör att det smärtar i ryggen.

Finns en hel del strechövningar för piriformis på youtube bland annat. Men se till att ge övriga muskler en genomgång också.


Aha! Kan mkt väl stämma, jag är otroligt stel och har alltid hatat att stretcha. Har nu efter löpningen en gång i veckan börjat stretcha kroppen ordentligt efter det passet då jag är väldigt uppvärmd. Tack så mycket detta ska jag kolla på!

Rusk
2011-01-28, 22:28
1. Är det sant att när man känner små klumpar i fettet (när man nyper) att det betyder att det håller på att "lösas upp"?

2. Såhär tränar jag ungefär:

dag
1: bröst triceps axlar
2. ben
3. rygg biceps
4. kondion ( löpband) + stretch
+ mage när jag orkar
ser alltid till att få med 2 benpass per vecka då det är mer prioritet än överkropp...

Verkar det ok?

3. Vilken är den snabbaste vägen till snygga vadmuskler?

4. Har haft en tränare som tycker att jag ska äta 5-6 gånger per dag men det tycker jag är omöjligt och jag mår precis lika bra av att äta 3-4 gånger. Ok? Är det sant eller är det en myt att man måste äta ofta för att hålla förbränningen uppe och blodsockret stabilt?

5. Benhinneinflammation, några bra tips på att slippa? förutom bra skor..

6. Jag får lite ont i min vänstra höft/nedre rygg när jag kör knäböj, vad kan det bero på?

1. Snor ett svar som Grandmaster posta på body -> "Jag tror detta är fettceller som av någon anledning håller en högre andel triglycerider och vatten, således är de större än vanligt.

Detta är lite åt det spekulativa hållet, men jag tror dessa fettklumpar är någonting unikt för områden som har relativt svårt att släppa ifrån sig fett; ställen med dålig blodcirkulation, vilket innebär nedre delen av magen (strax under naveln) för män och runt lår och höfter för kvinnor. Därför mobiliseras dessa fettansamlingar först när kroppsfettet blir riktigt lågt.

Fettklumparna brukar försvinna när en riktigt hård form inträder (klara och tydliga rutor hela vägen, bra separation) men även vid lågt bf% kan man känna en del klumpar under huden."

2. Kan inte säga något då jag inte vet volym and so on.

3. Vill ha för mig att vader behöver tränas ganska mkt då dom har mest typ 1 fibrer, sen vill jag också ha för mig att vissa individer inte kan få något svar på att träna vaderna.

4. Av allt jag har läst när det kommer till detta så har jag fått uppfattningen om att 5 måltider är ganska perfekt, det viktigaste är att du får i dig den större delen av ditt dagsintag 6-8 timmar efter passet.

5. Kan jag inte besvara.

6. Kan finnas ett x antal orsaker, utför du övningen korrekt? Kanske har en skada? Gå till läkaren är mitt råd.

Rusk
2011-01-28, 22:29
6. Tighta höftmuskler kan orsaka det där. Eftersom dom fäster i nederdelen av ryggen så kan man få känningar där av detta.
Tror det är främst piriformis som klämmer på någon nerv som gör att det smärtar i ryggen.

Finns en hel del strechövningar för piriformis på youtube bland annat. Men se till att ge övriga muskler en genomgång också.

Har inte Grub postat en tråd på forumet om att streching före ett styrkepass sänker styrkan markant?

LisenK
2011-01-28, 22:31
7. Är det viktigt med ryggstöd när man kör hantelpress över huvudet (axelpress?)?. Jag brukar inte ha det men jag ser att alla har det. Jag sitter bara rak i ryggen. är det bättre att luta sig lite bak och stödja sig?

Rickard
2011-01-28, 22:53
Har inte Grub postat en tråd på forumet om att streching före ett styrkepass sänker styrkan markant?
Var har jag sagt att stretchingen måste ske innan passet?
Sedan kan du ju fundera på vad som är bäst för styrkan. Att stretcha före passet eller att vara skadad.

7. Är det viktigt med ryggstöd när man kör hantelpress över huvudet (axelpress?)?. Jag brukar inte ha det men jag ser att alla har det. Jag sitter bara rak i ryggen. är det bättre att luta sig lite bak och stödja sig?
Med ryggstöd så ställs mindre krav på stabiliserande muskulatur så jag skulle påstå att utan ryggstöd är bättre än med och att stå upp är ännu bättre.

LisenK
2011-01-28, 23:02
1. Snor ett svar som Grandmaster posta på body -> "Jag tror detta är fettceller som av någon anledning håller en högre andel triglycerider och vatten, således är de större än vanligt.

Detta är lite åt det spekulativa hållet, men jag tror dessa fettklumpar är någonting unikt för områden som har relativt svårt att släppa ifrån sig fett; ställen med dålig blodcirkulation, vilket innebär nedre delen av magen (strax under naveln) för män och runt lår och höfter för kvinnor. Därför mobiliseras dessa fettansamlingar först när kroppsfettet blir riktigt lågt.

Fettklumparna brukar försvinna när en riktigt hård form inträder (klara och tydliga rutor hela vägen, bra separation) men även vid lågt bf% kan man känna en del klumpar under huden."

2. Kan inte säga något då jag inte vet volym and so on.

3. Vill ha för mig att vader behöver tränas ganska mkt då dom har mest typ 1 fibrer, sen vill jag också ha för mig att vissa individer inte kan få något svar på att träna vaderna.

4. Av allt jag har läst när det kommer till detta så har jag fått uppfattningen om att 5 måltider är ganska perfekt, det viktigaste är att du får i dig den större delen av ditt dagsintag 6-8 timmar efter passet.

5. Kan jag inte besvara.

6. Kan finnas ett x antal orsaker, utför du övningen korrekt? Kanske har en skada? Gå till läkaren är mitt råd.


1. Det är på nedre delen av magen jag hittar dessa klumpar och insida lår. så kanske är så :)

LisenK
2011-01-28, 23:05
Var har jag sagt att stretchingen måste ske innan passet?
Sedan kan du ju fundera på vad som är bäst för styrkan. Att stretcha före passet eller att vara skadad.


Med ryggstöd så ställs mindre krav på stabiliserande muskulatur så jag skulle påstå att utan ryggstöd är bättre än med och att stå upp är ännu bättre.


Tack. Kom att tänka på att jag var hos en massör för ett ca halvår sedan. Hon sa att jag nog har en låsning i nedre rygg, och att jag en dag kommer att få ryggskott (tror jag det var) när jag jobbar. Kan det vara låsningen som gör att jag får ont?

kettlebellGuden
2011-01-28, 23:10
5.Detta var intressant och helt nytt för mig! Alltid fått höra att jag ska rulla på hälarna och ha bra dämpning på skorna???


Härom tvistar de lärda.

Frågan är vem du har hört det från? Är det kanske mest tillverkarna av löpskor som i slutändan ligger bakom informationen?

Vissa, jag t.ex., håller oss till gruppen som menar på att människor har sprungit i årtusende utan dämpning och att landa på hälen utan dämpning är jäkla otrevligt, och pekar på att skadestatestiken har ökat i takt med att försäljningen av häldämpade skor har ökat. Vidare tittar vi på den naturliga dämpning som uppstår om vi faktiskt landar på främre biten av foten och ser att en av våra vadmuskler då plötsligt tar upp den mestadelen av kraften som går genom foten -> fotvalvet -> vadmuskeln. jmf. med att ta smällen med knäleden och/eller höftleden.

Kan rekommendera att googla runt på "barefoot running", "POSE running", eller iaf titta på http://en.wikipedia.org/wiki/Barefoot_running .


Till saken här hör att jag inte är utbildad läkare eller så där så skulle du växla om till en mycket bättre löpstil och bli skadad så skyll inte på mig. ;)

kettlebellGuden
2011-01-28, 23:15
Tillägg till mitt senare inlägg...

våra två vadmuskler är, som bekant, fruktansvärt starka.. och behövs tränas tungt i sittande och stående vadpress för att träffa båda två ordentligt.

Till det här, menar jag på, att man lägger till sprint i uppförsbacke. Varför? Uppförsbacke ger en landning på framfoten - kombinerat med de rejält stora kraftmängder det faktiskt rör sig om i landningen när man springer.. good shit, och explosivt så det blir över. Alla muskelfiber får sitt - alla är glada.