handdator

Visa fullständig version : Crohns sjukdom


Cip
2011-01-28, 19:18
Hej, precis hemkommen från hospitalet efter drygt en vecka på kirurgen.
Har läst igenom lite trådar här om olika tarmsjukdomar men det verkar som att alla har blivit friska nu för det var längesen det var nån aktivitet i dom.

Som det verkar nu så lider jag av Crohns men det är inte helt bestämt än. Har kollat tarmen under sjukhusvistelsen både på insidan och utsidan genom munen och bakvägen, magnetröntgen.
Jag svarade bra på medicinering och infektionen har gått ner.
Läkaren sa att jag ska ta det lugnt med träningen nu i början då jag fått cortison som jag ska käka i 8 veckor nu plus antibiotika i ca 10 dar till.
Har tappat 3,5 kg denna veckan och jag kan ge mig fan på att det är mest muskler:cryout:
Jag vill gärna komma igång med träningen igen.
Hur går det för er andra med denna sjukdomen nu för tiden?
Jag har kört med PF sen våren 2010 kan man fortsätta med det efter denna diagnos?
EAA kan man fortsätta med det?
Ni som haft detta länge, har ni kommit på några nya knep för att undvika skov?`

Sparven från Minsk
2011-01-28, 20:13
Har haft chrons eller collit (osäkert vilken) sedan jag var 16, är 28 nu.
När jag insjuknade hade jag ett HB på 52 och vägde 65 g på 1.82 lång.
Idag väer jag runt 90 kg och mår prima!
Käkar Asacol och har gjort sedan sjukdomen upptäcktes. Har bara åkt in 1 gång till sjukan sedan dess för att få kortison, så mina skov kommer väldigt sällan.

Jag har varit noga med min medicinering, ätit mat som jag funnit fungerar för mig och testat mig fram med kosttillskotten.

Testa dig fram helt enkelt, se efter vilka födoämnen du "tål" och vilka kosttillskott som fungerar. Alla är olika så....

Larsson85
2011-01-28, 21:45
Det är när man får diagnosen som man har det som värst. Då vet man inte vad det är och infektionen får härja fritt. När du har fått din diagnos så får du underhållsmedicin, samt du vet vart du ska vända dig om det behövs tyngre medicin vid något tillfälle. Jag lever i stort sett ett normalt liv trots ulcerös kolit.

Mental
2011-01-28, 22:36
När du inte har ett skov är det bara att äta som du brukar, vid skov beror det lite på vart det sitter, är det i tunntarmen så kan man försöka fettreducera kosten då fettupptaget sker där. Sen skulle jag äta små portioner regelbundet under ett skorv, samt vara försiktig med fibrer och trådig mat.

Cip
2011-01-29, 00:30
Japp det där med fibrer och trådig mat har jag fått reda på. Det var tunntarmen som var kass på mig. Ananaspaj var inte skönt att få igenom den.
Skönt att höra att man kan köra på som vanligt med träning, surt bara med såna här uppehåll på några veckor.

He-man
2011-01-29, 10:07
Vet att det känns surt att vara borta från träning så länge, men mycket av den vikt och volym som försvinner ur musklerna under ett uppehåll är vätska. När du kommer igång med träningen kommer du ganska snart vara tillbaka på samma nivå som du var innan uppehållet. :thumbup:

Cip
2011-01-29, 10:30
Vet att det känns surt att vara borta från träning så länge, men mycket av den vikt och volym som försvinner ur musklerna under ett uppehåll är vätska. När du kommer igång med träningen kommer du ganska snart vara tillbaka på samma nivå som du var innan uppehållet. :thumbup:

Gött att höra:bpump:

Undrar fortfarande om man kan fortsätta med periodisk fasta som innan, jag tyckte att det funkade så bra för mig. Jobbar natt och det var perfekt att gå och träna direkt när man kom upp och sen äta fram till 22.00

Mental
2011-01-29, 11:10
Gött att höra:bpump:

Undrar fortfarande om man kan fortsätta med periodisk fasta som innan, jag tyckte att det funkade så bra för mig. Jobbar natt och det var perfekt att gå och träna direkt när man kom upp och sen äta fram till 22.00

Har du en form som gör att du har helt fin tarm mellan skoven så borde det gå bra. Du får prova och känna, det är så individuellt.
Under ett skov ska du så klart inte köra PF, men det förstår du säkert.

Cip
2011-01-29, 18:53
Man får hålla sig till lite mindre måltider ett tag då.
Bara man blir klar med antibiotikan så man kan sätta igång och träna lite igen, är sååå sugen nu,

Cip
2011-02-04, 01:33
Att man kan tappa så mycket i styrka efter en vecka på sjukhus trodde jag aldrig. Jag tränade Onsdag Torsdag nu, fem dagar efter att ha kommit hem och det var som att börja från början. Alla vikter var för tunga, jag fick köra med hälften så mycket som innan och jag orkade inte köra ett vanligt pass. Det gick lite bättre på Torsdagen men ändå. Måste ha varit nån skum medicinering jag har fått. Man får ta nya tag i helgen.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

kaer
2014-09-16, 12:04
Ni som har fått diagnos med Crohns, hur lång tid tog det ifrån 'insjuknande' till diagnos?
Hade er läkare det tidigt uppe på sin 'radar'?
Är Crohns svårdiagnostiserat?

Anledningen till att jag frågar är att en familjemedlem varit väldigt sjuk i snart två år och de har först nu börjat titta närmare på Crohns. Trots alla möjlig mag/tarm-utredningar mm tidigare.

Bumpar en gammal tråd, men jag hittar ingen bättre.

Sparven från Minsk
2014-09-16, 12:08
Ni som har fått diagnos med Crohns, hur lång tid tog det ifrån 'insjuknande' till diagnos?
Hade er läkare det tidigt uppe på sin 'radar'?
Är Crohns svårdiagnostiserat?

Anledningen till att jag frågar är att en familjemedlem varit väldigt sjuk i snart två år och de har först nu börjat titta närmare på Crohns. Trots alla möjlig mag/tarm-utredningar mm tidigare.

Bumpar en gammal tråd, men jag hittar ingen bättre.

Nu har jag visserligen UC men kanske kan svara ändå.

Jag hade en väldigt smygandes UC, dvs små symtom som inte direkt manifesterade sig. Gick under lång tid, säkert över ett år med lätt blödande tarm innan det tog ut sin rätt, jag hamnade på sjukhuset och då fann de snabbt orsaken.
Då tarmen blödde så lite så tog det lång tid innan det uppdagades.

Var trött och hängig i slutet, fick sämre kondis, frös lätt och var blek. Man förklarar lätt detta med att man är förkyld eller något annat.
Såg inte heller något blod i avföringen men hade ofta diarré.

Chrons eller UC förväxlas lätt med kass kista, laktosintollerans med mera.
Be om en riktig undersökning promt.

Mental
2014-09-16, 12:22
Ni som har fått diagnos med Crohns, hur lång tid tog det ifrån 'insjuknande' till diagnos?
Hade er läkare det tidigt uppe på sin 'radar'?
Är Crohns svårdiagnostiserat?

Anledningen till att jag frågar är att en familjemedlem varit väldigt sjuk i snart två år och de har först nu börjat titta närmare på Crohns. Trots alla möjlig mag/tarm-utredningar mm tidigare.

Bumpar en gammal tråd, men jag hittar ingen bättre.

Det kan vara rätt svårt. Speciellt då den är skovvis, dvs du kanske har en inflamation när du söker och när doktorn tittar på dig, men när du fått tid för koloskopin kanske den är utläkt osv.

Lallle
2014-09-16, 14:01
Ni som har fått diagnos med Crohns, hur lång tid tog det ifrån 'insjuknande' till diagnos?
Hade er läkare det tidigt uppe på sin 'radar'?
Är Crohns svårdiagnostiserat?

Anledningen till att jag frågar är att en familjemedlem varit väldigt sjuk i snart två år och de har först nu börjat titta närmare på Crohns. Trots alla möjlig mag/tarm-utredningar mm tidigare.

Bumpar en gammal tråd, men jag hittar ingen bättre.

Har också UC, men: Jag började få blod i avföringen och detta fortsatte i en månad innan jag uppsökte läkare. "Det är definitivt en tarmsjukdom", fick jag då höra efter att hon kollat i min ändtarm. Blev hänvisad till tarmläkare och sigmoidoskopi, och där fick jag höra att jag "med väldigt stor sannolikhet" hade ulcerös kolit. Det är det närmaste jag kommit en diagnos. (Detta var 2013.) Tar Asacol oralt samt stolpiller varje dag, har inte haft några problem sen i början av året.

Inlines
2014-09-19, 12:03
Som tidigare säger kan det variera otroligt bereoende på skoven. Jag fick min diagnos när jag var 9 år, efter att jag haft problem till och från iallafall 1 år. Mycket magont, mycket blod och allmänt jävligt. Var mycket fram och tillbaka på sjukan där i början, och i dagsläget kommer väl skoven var annat- var tredje år ungefär. Är ett rent helvete när det bryter ut.

Kan också nämna att när det var som värst, i 18års åldern, trycktes min vikt ner till 48 kilo, med överarmar jag kunde greppa runt. Nu vid 25års ålder ligger jag på 80 pannor.