handdator

Visa fullständig version : Nyss börjat gymma, tips!


GloryManUnited
2011-01-28, 18:54
Hej allesammans!

Har börjat ta tag i det här med gymning nu, jag har gått 4 gånger hittils och köpt kort i 3 månader till. Går 3 gånger i veckan.

Allmän info om mig: Nyss fyllda 18 år, 180 lång, 74.5 kg. Inte så stark (hehe, det vill jag få ändring på)

Mitt mål är att få en snyggare kropp, axlar,rygg, större armar(Biceps, triceps, och även "bredare" handleder".

Synliga bröstmuskler och även få fram lite magrutor(vilket kan ta lite längre tid..)

Mina ben är ganska vältränade, så behöver inte lägga all energi där.

Nu mina vänner, skulle jag behöva lite hjälp från er. Hur får man "snabbt" större armar? Är det hantelcurl som gäller? För jag har problem med min högra armbåge, det hugger till när jag är på väg nedåt med hanteln, skall uppsöka en läkare ang detta, så får ta det lite lugnt med curlsen. Någonting ni upplevt själv kanske? ..

Kosttips?
Allmäna övningar som finns på ett vanligt gym, som verkligen ger bra resultat skulle jag kunna ta emot.

Ska jag köra få reps med mer vikt för att få bäst resultat om man vill bygga på sig lite större muskler?

Jag har egentligen några fler frågor, men ni har väl annat att göra med hehe =)

Det var allt för mig, ha en lugn fredagskväll!

onebanan
2011-01-28, 19:13
På vilket sätt är benen ganska vältränade? typ 120 i böj eller?

GloryManUnited
2011-01-28, 19:18
På vilket sätt är benen ganska vältränade? typ 120 i böj eller?

Nä, kanske inte vältränade, men en hyffsad form sen hockeykarriären iallafall :p

frong
2011-01-28, 19:25
handlederna tror jag inte går att få bredare direkt, inte alls mkt isf.

Zorban
2011-01-28, 19:33
Tänk på att den största delen av överarmen är triceps, att bara köra hantelcurls gör inte att du får stora armar. För övrigt anser jag att skivstångscurl är den bästa övningen för biceps.

Ät mycket protein, ligg på ett litet kcalöverskott om du vill. Se till att få i dig mycket mat efter passet.

Finns massor med bra övningar, kolla in nybörjarprogrammen som finns som sticky högst upp i forumet.

Få och få reps, du bör väl ligga mellan 6-10 i 3-4 sets, eventuellt 5x5. Sålänge du inte ligger på 1-2 reps eller 15+ så är det lugnt.

Träna dock även benen, även om de ser större ut än resten av kroppen nu så kommer det synas att du inte tränat dem när du får lite större överkropp och mindre underhudsfett.

frong
2011-01-28, 19:45
.--.

Varför anser du att skivstångscurl är bästa?

The Truth
2011-01-28, 19:49
Hej allesammans!

Har börjat ta tag i det här med gymning nu, jag har gått 4 gånger hittils och köpt kort i 3 månader till. Går 3 gånger i veckan.

Allmän info om mig: Nyss fyllda 18 år, 180 lång, 74.5 kg. Inte så stark (hehe, det vill jag få ändring på)

Mitt mål är att få en snyggare kropp, axlar,rygg, större armar(Biceps, triceps, och även "bredare" handleder".

Synliga bröstmuskler och även få fram lite magrutor(vilket kan ta lite längre tid..)

Mina ben är ganska vältränade, så behöver inte lägga all energi där.

Nu mina vänner, skulle jag behöva lite hjälp från er. Hur får man "snabbt" större armar? Är det hantelcurl som gäller? För jag har problem med min högra armbåge, det hugger till när jag är på väg nedåt med hanteln, skall uppsöka en läkare ang detta, så får ta det lite lugnt med curlsen. Någonting ni upplevt själv kanske? ..

Kosttips?
Allmäna övningar som finns på ett vanligt gym, som verkligen ger bra resultat skulle jag kunna ta emot.

Ska jag köra få reps med mer vikt för att få bäst resultat om man vill bygga på sig lite större muskler?

Jag har egentligen några fler frågor, men ni har väl annat att göra med hehe =)

Det var allt för mig, ha en lugn fredagskväll!För stora rippade armar: Bli stark för din kroppsvikt i bänkpress (pumpa lite pushdown efteråt för att göra helt slut på triceps, ifall du vill det) och chins (pumpa lite bicepscurls efteråt för att göra helt slut på biceps, ifall du vill det).

Top 4 övningarna på gymmet samt valfria assistansövningar till dem:
Bänkpress (Dips, hantelpress, militärpress, smalbänk, pushdown, flyes)
Chins/Pullups (Skivstångsrodd, latsdrag, bicepscurl, liggande hantellyft)
Knäböj (Utfall, raka marklyft, benspark, bencurl)
Marklyft (Shrugs, good mornings/spider man, underarmsträning)

Kostråd: Mycket protein.

Zorban
2011-01-28, 19:53
Varför anser du att skivstångscurl är bästa?
Som sagt är det bara min åsikt, men jag kan ha mycket mer vikt där än i exempelvis hantelcurls. Dessutom tar den (på mig) bra på trapsen och underarmarna. En bra basövning helt enkelt som jag tycker är den bästa efter de tre stora.

The Truth
2011-01-28, 19:57
Som sagt är det bara min åsikt, men jag kan ha mycket mer vikt där än i exempelvis hantelcurls. Dessutom tar den (på mig) bra på trapsen och underarmarna. En bra basövning helt enkelt som jag tycker är den bästa efter de tre stora.Dessutom tävlar man i skivstångscurl (på fitness five), så det kan vara en anledning till att köra det också.