handdator

Visa fullständig version : Snabbsvar tack - Salt trots grillolja?


Seb74
2011-01-28, 18:37
Köpt allround grillolja, ska testa på kyckling i ugn, med grillfolie runt....hälla lite olja på kycklingen och låta det kapslas in i ett foliepaket.

Ska jag ha salt ändå?
Och kanske nån annan krydda.
Eller är oljan liksom komplett?

Tack :)

Seb74
2011-01-28, 18:51
Hmmm, inser att det blir problematiskt tina skiten så jag kan äta ikväll, är ju stor klump på dryga 300g.
Kan man stoppa i påse och ha i varmvattenbad i slasken eller nåt?
Eller ska man köra lägsta på mikron i typ 1 timme....kan ju hända tunna delar blir kokta innan det tjocka är tinat :(

Seb74
2011-01-28, 19:42
Whatever, testade med lite salt också.
Testar vidare med 45 min 175C, inte fan vet jag :D

http://img21.imageshack.us/img21/4821/kycklingtest.jpg

Seb74
2011-01-28, 20:39
Oj, typ rått efter 50 min 175C...där ser man...

Seb74
2011-01-28, 20:53
Kvart till på 200, forsar rött blod ur den när jag sticker i kniven :(
Kvart till då, på 220, få se...

Suck :(

Seb74
2011-01-28, 22:09
Blev klart till slut, efter typ 90 minuter.
Måttligt gott...ok kött, inte torrt eller så, men kryddningen som vanligt när det kommer till kyckling. Känns inte som sån där grillolja var nån höjdare :(

regus
2011-01-29, 21:06
Jäklar lång koktid. Slängde du in kycklingen fryst?

Ristretto
2011-01-29, 22:05
Kanske folien isolerar värmen utanför kycklingen för bra?

StNicholaus
2011-01-29, 22:09
Jäklar lång koktid. Slängde du in kycklingen fryst?

Jo, dessväre gjorde TS det... :banned
Inget illa menat Seb, men nog förstår du väl att det sällan är en särskilt god idé att slänga in en fryst stycke kött i ugnen (undantaget tjälknöl)?

Ristretto
2011-01-29, 22:15
Jo, dessväre gjorde TS det... :banned
Inget illa menat Seb, men nog förstår du väl att det sällan är en särskilt god idé att slänga in en fryst stycke kött i ugnen (undantaget tjälknöl)?

Jag brukar göra det med kyckling, brukar bli helt ok. Särskilt kycklingklubbor brukar bli riktigt bra. Jag använder dock inte folie.

regus
2011-01-29, 23:32
Ett sätt att göra kycklingklubbor

koka (de tinade) kycklingklubborna klara (förslagsvis har du i salt, pepparkorn lagerblad, lökar, rotselleri, morötter osv).

Ta ur kycklingklubborna och låt vätskan reducera tills den har kokat ihop.

På med stekpanna och få den riktigt varm, krydda efter smak och behov. bara ett par tiotal sekunder på varje sida för att få lite färg och yta.

Spara buljongen tills du behöver en sådan.

regus
2011-01-29, 23:35
Jag brukar göra det med kyckling, brukar bli helt ok. Särskilt kycklingklubbor brukar bli riktigt bra. Jag använder dock inte folie.

Problemet (?) med att slänga in frysta stycken kött är att övrigt kött blir klart mycket snabbare än det i mitten jämfört om man tillagar tinat kött.

StNicholaus
2011-01-30, 07:57
Jag brukar göra det med kyckling, brukar bli helt ok. Särskilt kycklingklubbor brukar bli riktigt bra. Jag använder dock inte folie.

Ja, alla har vi väl våra sätt, antar jag.
Personligen skulle jag aldrig ens få för mig att våldföra mig på en kycklingbit så.
Men hey, whatever floats your boat.

Seb74
2011-01-30, 08:55
Jo, dessväre gjorde TS det... :banned

Kul att få höra av andra vad man har gjort :D

Nej, jag la inte in den fryst...den kändes väldigt mjuk rakt igenom, tinade snabbt i vattenbadet.

Köttet blev fint som jag skrev, saftigt och så, bara att smaken såklart inte alls va god....krydda kyckling = mission impossible :(

Soja och vanliga kryddor kanske varit bättre än grillolja, trodde grillolja skulle va nån form av magic som fixade allt, men ack så fel jag hade.

Ristretto
2011-01-30, 09:13
Ja, alla har vi väl våra sätt, antar jag.
Personligen skulle jag aldrig ens få för mig att våldföra mig på en kycklingbit så.
Men hey, whatever floats your boat.

Självklart är det inte optimalt, men det blir långt ifrån dåligt. Sen är jag knappast ensam med att ha tillagat kyngling så.

StNicholaus
2011-01-30, 14:41
Kul att få höra av andra vad man har gjort :D

Nej, jag la inte in den fryst...den kändes väldigt mjuk rakt igenom, tinade snabbt i vattenbadet.

Köttet blev fint som jag skrev, saftigt och så, bara att smaken såklart inte alls va god....krydda kyckling = mission impossible :(

Soja och vanliga kryddor kanske varit bättre än grillolja, trodde grillolja skulle va nån form av magic som fixade allt, men ack så fel jag hade.

Seb, gör det enkelt för dig.
Santa Maria is your friend :naughty:

http://www.santamaria.se/servlet/se.daddy.sm.web.servlets.ProductServlet?a=1&p=p3c2&c=3&s=1&id=5352&co=2

Följ anvisningarna på paketet. Fungerar lika väl i ugn som på grill som i stekpanna.

Seb74
2011-01-30, 19:06
Seb, gör det enkelt för dig.
Santa Maria is your friend :naughty:

http://www.santamaria.se/servlet/se.daddy.sm.web.servlets.ProductServlet?a=1&p=p3c2&c=3&s=1&id=5352&co=2

Följ anvisningarna på paketet. Fungerar lika väl i ugn som på grill som i stekpanna.

Ah, det kan va nåt att testa kanske :)
Och så kanske lite smält smör eller nåt att hälla över, eller olja, för att inte få så torrt?

StNicholaus
2011-01-31, 07:03
Ah, det kan va nåt att testa kanske :)
Och så kanske lite smält smör eller nåt att hälla över, eller olja, för att inte få så torrt?

Du behöver varken smör el. olja.
Följ anvisningarna på paketet. Kom ihåg att skinnet på kyckling är rätt rikt på fett - varför det mer eller mindre "smörjer" sig självt i ugnen.