handdator

Visa fullständig version : Nervositet inför matcher etc.. Vad gör man?


lanzal
2011-01-28, 13:17
Hej

Jag har alltid haft problemet att jag blir överdrivet nervös så fort det är något inom sport som gäller något. Jag har nästan aldrig spelat en match som är viktig UTAN att vara nervös, jag är nu 19 år men det började typ när jag var 12 år?

Det är väldigt tråkigt då jag vet att jag kan prestera bra men att det enda som hindrar mig är om jag är nervös eller inte..

Hur gör ni andra inför matcher osv, turneringar? Hur gör man för att INTE bli så nervös så att det påverkar erat spel?

Har nämligen en fotbollsturnering ikväll och det vore ju kul om man kunde spela bra hela turneringen istället för de matcher som inte betyder något..

Mvh!

L-Sami
2011-01-28, 13:26
Det är bra att vara lite nervös men nervositet bör inte påverka prestationen. Om du blir övertaggad, så kan avslappning innan match vara att föredra. Bara sitt/ligg för dig själv, visualisera det som kommer hända i matchen, ta djupa andetag och tänk inte så mycket annat. Lugn harmonisk musik i iPoden kan hjälpa.

Hålla på och skämta med lagkompisar kan vara ett sätt att ta bort tankarna från matchen, inte tänka på matchen förrän det är dags att fokusera på den på riktigt.

lanzal
2011-01-28, 13:36
Mm ska försöka med det idag iaf, sitta och ta det lungt och försöka tänka på annat, något jag har haft lite resultat med förut iaf.

tack!

Sparven från Minsk
2011-01-28, 13:48
Tänk positiva tankar. Du har tränat hårt för detta, du är bra, du är redo att möta vem som helst. Ditt lag är samspelt, ni vill och ni KAN vinna. Det finns inget mer du kan påverka. Tro på din egen förmåga, att du är så bra förberedd du kan bli. Det finns inget att vara nervös över. Bara ha skoj!

Åsberg
2011-01-28, 13:54
Utöver tipsen som de andra gett så funkade det bra för mig när jag spelade fotboll att börja med lättare pass etc etc i början av matchen för att komma in i det och bli varm.

Nu vet jag inte vad du spelar för position men de hjälpte för mig som spelade innermittfältare iaf. :)

EDIT: Tycker inte lugn och harmonisk musik fungerar heller, bättre med lite fart i det hela. Metal och dess subgenrer kanske? Beror väll lite på vad man gillar också.

L-Sami
2011-01-28, 13:56
Mm ska försöka med det idag iaf, sitta och ta det lungt och försöka tänka på annat, något jag har haft lite resultat med förut iaf.

tack!

Jag kan säga att jag har nog inte haft en enda match då jag har inte varit nervös, det är bara att mer nervös jag har varit innan match desto bättre har jag presterat och spelat, förutsatt att kroppen har varit bra uppvärmd. Det finns en koppling för mig, nervositet och dålig fysisk uppvärmning = dålig prestation. Nervositet och bra fysisk uppvärmning = bra prestation.

Pzorz
2011-01-28, 13:57
Kom ihåg varför du håller på med sporten - för att du tycker att det är roligt. Jag har också varit väldigt tävlingsinriktad och för mig så hjälpe det att fokusera på tanken att jag skulle göra mitt bästa (för mer kan man inte göra) och sedan får det gå som det går.

Annars kan kan du köra flygplanstaktiken.

MrBoris
2011-01-28, 14:03
Jag brukar också vara nervös, men sen när det väl sätter igång vara så sjukt fokuserad så det släpper. Det viktiga är att inte måla upp det till en så stor grej, utan när det väl sätter igång så ser man till att man gör det man kan rätt

Exdiaq
2011-01-28, 14:25
Jag blir så pass nervös precis inför varje match att jag blir kass i magen och går på dass ett antal gånger innan. Men det är bra, för då vet jag att jag kommer vara på tårna. Lite bull dock om man inte har tillgång till dass hela tiden dock.

C.E.J.
2011-01-28, 14:36
Är du nervös även under matcherna, så att du inte kan spela ordentligt?

lanzal
2011-01-28, 14:50
Ja

filmjölk
2011-01-28, 15:07
2 folköl.

lanzal
2011-01-28, 15:25
2 folköl.

Det där brukar jag skämta om, kanske är något jag får testa någon gång..

Angel
2011-01-28, 23:00
En lösning på nervositet är betablockerare men de kanske man ej ska ta innan man sportar dock.

Kung atlas
2011-01-28, 23:05
Ta hjälp av en mentaltränare. Han kan ge dig bra "verktyg" för att du skall kunna fokusera utan att bli överdrivet nervös. Gjorde det själv för många år sedan och 1-2 besök gjorde underverk för min prestation. Finns bra ljudböcker osv med temat mental träning som du kan lyssna på

ceejay
2011-01-28, 23:08
se det som en lek :)

qwerty1
2011-01-28, 23:14
Du kan bara göra ditt bästa. 100%. Gör du 100% varje steg du tar, är du en vinnare. Titta dig själv i spegeln. Gör dig själv nöjd. Kick some ass!

1QftXCcVHhg

samerino
2011-01-28, 23:25
Något som fungerat för mig är att jag lägger mig på ett ställe där det är lite svalt, blundar och tänker på situationer som jag har svårt för och så ser jag framför mig hur jag klarar av dessa.
Kan ju prova om du vill, annars ställa sig i spegeln med någon en bra träningslåt i öronen och skrika tills man känner att man är bäst i världen vet jag en kompis som brukade göra

Galningen
2011-01-28, 23:52
Jag brukar fokusera på att andas djupt, långsamt och verkligen tänka mig hur syret transporteras genom mina ådror. Jag måste få gå in i mig själv innan match och verkligen bli okontaktbar för att känna mig harmonisk under matchen.

lanzal
2011-01-29, 00:30
Kan ju rapportera här hur det gick ikväll!

5 lag i gruppen, 3 går vidare.

Vi vinner 2 och spelar lika en, förlorar sista.
dvs: vi kom tvåa.

Jag var "bänkad" i de två första matcherna men spelade tredje och fjärde matchen.

Måste säga att jag är nöjd över mig själv idag ändå, tänkte mycket på andningen samt att göra en ordentlig jävla uppvärmning.

Efter att vi värmde upp med laget så gick jag lite för mig själv och bara stängde ut allting och fokuserade på jobbiga situationer etc, verkade funka bra.

Tack allihopa som gav råd!

Järvskan
2011-01-31, 00:51
Fastän du redan spelat din match så tänker jag ändå svara på din fråga. Jag antar att det knappast var din sista match heller.

Att du är nervös visar att du tar matchen på största allvar och att du vill göra så väl ifrån dig som möjligt, vilket är bra.

Precis som du så har jag också tampats med nervositet så länge jag kan minnas. Nervositeten har alltid påverkat negativt på mitt spel. I mitt tycke har jag också alltid presterat bättre under träningar. Det finns knappast ett enda korrekt sätt att bli kvitt nervositeten, men jag ska i alla fall försöka skriva hur jag brukar gå tillväga för att inte vara överdrivet nervös. Jag är fortfarande spänd inför matcher, men nuförtiden påverkar det inte min prestation på spelplanen negativt

Allt handlar egentligen om hur man förbereder sig inför matchen. Om jag har en match på söndag så börjar jag redan förbereda mig inför helgens drabbning på måndag, alltså sju dagar innan. Jag börjar redan då visualisera hur jag ska spela, hur jag sätter en hård tackling i motståndaren så att den bara flyyyger iväg. Viktigast i detta skede är dock att göra så väl ifrån sig på träningarna som möjligt. Något som jag alltid har bakom örat de sista träningarna innan matchdagen är att man inte är bättre än sin sista träning, vilket skulle betyda att man kör lika hårt som man skulle ha gjort under matchen. Ett plus är att tränarna ser hur hårt man sliter och hur taggad man är, vilket också kan leda till att man får starta under matchen.

Dagen innan matchen brukar jag fixa precis allting inför morgondagens drabbning, som att koka mat tills imorgon, fixa träningsutrustningen, laga hemuppgifterna, packa väskan, klippa naglarna, gå i duschen, och så vidare. Allt ska vara klart tills inför matchen. Jag ska i princip bara behöva ta min väska och åka iväg till arenan utan att behöva tänka på något annat än självaste matchen. Jag brukar aldrig sova gott natten innan en match eftersom hjärtat och hjärnan gått på högvarv under natten, men det gör inte så mycket eftersom jag sovit lite längre dagen innan, alltså två dagar innan matchen. Jag brukar också intala mig med att man klarar sig med fyra timmars sömn under en natt, bara man tar igen de förlorade sömntimmarna efteråt. (Jag har också för mig att King Grub lagt ut en artikel om att kroppen inte påverkas negativt av styrketräning utan en natts sömn). Även om jag sover dåligt så ser jag ändå till att försöka gå och lägga mig tidigt.

På matchdagen är jag alltid den tystaste i omklädningsrummet. Jag sitter med mp3-hörlurarna i öronen och lyssnar på musik som taggar mig och samlar mina tankar inför det som ska komma. Jag undviker att se på folk, tala eller lyssna på någon. Det enda som snurrar i mitt huvud är matchen. All annan tankeverksamhet än matchen är utav ondo.

Sekunderna innan lag går från omklädningsrummet känns som de mest avgörande sekunderna hur matchen ska sluta. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det, men på något sätt känns det som att all energi som man lagrat inför matchen släpps lös just när hela laget stiger upp från bänkarna och börjar marschera ut från omklädningsrummet. "Nu är det fan allt eller inget", "Någon kommer att fan-i-mig få stryk nu " är tankar som ploppar upp i huvudet. Laguppvärmningarna görs likadant varje gång. Jag vet vad jag ska göra och behöver inte fundera något extra på det.

När matchen väl har blåsts igång så gör jag mitt bästa så att jag inte behöver ångra mig efteråt över att jag kunde ha spelat bättre.

Konklusion: Mina förberedelser inför en match är A och O hur jag presterar. Kanske det är likadant för dig?

Bullen!
2011-01-31, 19:20
jag brukar se till att vara bra. typ bäst. och då kan man gå in i matchen och vara i gott mod om att allt ska gå vägen.

n1tro
2011-01-31, 19:34
Fastän du redan spelat din match så tänker jag ändå svara på din fråga. Jag antar att det knappast var din sista match heller.

Att du är nervös visar att du tar matchen på största allvar och att du vill göra så väl ifrån dig som möjligt, vilket är bra.

Precis som du så har jag också tampats med nervositet så länge jag kan minnas. Nervositeten har alltid påverkat negativt på mitt spel. I mitt tycke har jag också alltid presterat bättre under träningar. Det finns knappast ett enda korrekt sätt att bli kvitt nervositeten, men jag ska i alla fall försöka skriva hur jag brukar gå tillväga för att inte vara överdrivet nervös. Jag är fortfarande spänd inför matcher, men nuförtiden påverkar det inte min prestation på spelplanen negativt

Allt handlar egentligen om hur man förbereder sig inför matchen. Om jag har en match på söndag så börjar jag redan förbereda mig inför helgens drabbning på måndag, alltså sju dagar innan. Jag börjar redan då visualisera hur jag ska spela, hur jag sätter en hård tackling i motståndaren så att den bara flyyyger iväg. Viktigast i detta skede är dock att göra så väl ifrån sig på träningarna som möjligt. Något som jag alltid har bakom örat de sista träningarna innan matchdagen är att man inte är bättre än sin sista träning, vilket skulle betyda att man kör lika hårt som man skulle ha gjort under matchen. Ett plus är att tränarna ser hur hårt man sliter och hur taggad man är, vilket också kan leda till att man får starta under matchen.

Dagen innan matchen brukar jag fixa precis allting inför morgondagens drabbning, som att koka mat tills imorgon, fixa träningsutrustningen, laga hemuppgifterna, packa väskan, klippa naglarna, gå i duschen, och så vidare. Allt ska vara klart tills inför matchen. Jag ska i princip bara behöva ta min väska och åka iväg till arenan utan att behöva tänka på något annat än självaste matchen. Jag brukar aldrig sova gott natten innan en match eftersom hjärtat och hjärnan gått på högvarv under natten, men det gör inte så mycket eftersom jag sovit lite längre dagen innan, alltså två dagar innan matchen. Jag brukar också intala mig med att man klarar sig med fyra timmars sömn under en natt, bara man tar igen de förlorade sömntimmarna efteråt. (Jag har också för mig att King Grub lagt ut en artikel om att kroppen inte påverkas negativt av styrketräning utan en natts sömn). Även om jag sover dåligt så ser jag ändå till att försöka gå och lägga mig tidigt.

På matchdagen är jag alltid den tystaste i omklädningsrummet. Jag sitter med mp3-hörlurarna i öronen och lyssnar på musik som taggar mig och samlar mina tankar inför det som ska komma. Jag undviker att se på folk, tala eller lyssna på någon. Det enda som snurrar i mitt huvud är matchen. All annan tankeverksamhet än matchen är utav ondo.

Sekunderna innan lag går från omklädningsrummet känns som de mest avgörande sekunderna hur matchen ska sluta. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det, men på något sätt känns det som att all energi som man lagrat inför matchen släpps lös just när hela laget stiger upp från bänkarna och börjar marschera ut från omklädningsrummet. "Nu är det fan allt eller inget", "Någon kommer att fan-i-mig få stryk nu " är tankar som ploppar upp i huvudet. Laguppvärmningarna görs likadant varje gång. Jag vet vad jag ska göra och behöver inte fundera något extra på det.

När matchen väl har blåsts igång så gör jag mitt bästa så att jag inte behöver ångra mig efteråt över att jag kunde ha spelat bättre.

Konklusion: Mina förberedelser inför en match är A och O hur jag presterar. Kanske det är likadant för dig?


jag brukade göra precis tvärtom exakt hela ditt inlägg. Brydde mig helt enkelt minimalt om skiten. Såg till att spela bra på träningar för o få starta. Så länge jag käkade bra, så tänkte jag inte på matchen öht under dagen, utan bara gled ner o körde. no biggie. vart folk som var tvugna att skita 4 ggr innan match och som man knappt kunde nå, dessa spelade alltid sämre tyckte jag än på träning osv. avslappnad, inte mörda.

mangemani
2011-01-31, 19:36
är det nånting som jag är nervös inför,nånting som jag verkligen fruktar och som jag gruvar mej för,så brukar jag ALLTID tänka det värsta.
tex,ska jag på en anställnings intervju så brukar jag alltid tänka att jag kommer att säga en massa fel,att chefen där ska vara taskig i intervjun,att,tja,allt ska gå åt helvete.
jag tänker på detta jämt och riktigt härjjar upp mej själv,men när man sen sitter där och pratar så märker man att det inte var så farligt och därmed så får man en "lycko" boost och allt det negativa försvinner.
detta har alltid funkat för mej,att alltid tänka det värsta för att sen se att det inte var så farligt.

Järvskan
2011-01-31, 20:18
jag brukade göra precis tvärtom exakt hela ditt inlägg. Brydde mig helt enkelt minimalt om skiten. Såg till att spela bra på träningar för o få starta. Så länge jag käkade bra, så tänkte jag inte på matchen öht under dagen, utan bara gled ner o körde. no biggie. vart folk som var tvugna att skita 4 ggr innan match och som man knappt kunde nå, dessa spelade alltid sämre tyckte jag än på träning osv. avslappnad, inte mörda.

Alla är vi olika :)

von huff
2011-01-31, 20:22
Jag hade själv samma problem.Jag tror att det hjälpte mig att prestera bättre men tiden före var inte rolig.Personligen så tror jag att det hjälper om man förbereder sig bra.Du skall inte behöva fundera på formen eller liknande utan du vet vad du kan prestera och du presterar det.Du kommer inte alltid att vinna men du kan göra bra resultat endå.Gå igenom tänkbara scenarion och träna dig så du är beredd på alla situationer.Jag tror att det är viktig att vara säker på sig själv i lagsporter.Om du är osäker så kommer det fler snabba och dåliga beslut under matchen och det leder att du blir osäker och nervös i framtiden.

PRound
2011-01-31, 21:21
Meditera!

emi23j
2011-01-31, 22:41
Nu har jag inte läst igenom tråden helt och hållet men mitt tips är följande:
Under kommande vecka/veckor (träningspass och matcher) så sätter du dig ned efter utfört pass och skriver några rader där du

1. Identifiera situationer när du är/blir nervös.
2. Identifierar vad anledningen är till din nervositet i dessa situationer
3. Kommer på något, eller några, positiva citat som du kan säga till dig själv när du är nervös.

När de "nervösa" situationerna uppstår i livet så ställer du dig själv frågan "vad är anledningen till min nervositet?" Ta några djupa andetag (andas med magen) för att sänka din aktiveringsnivå. Och sedan så använder du något av citaten som du sedan tidigare har skrivit ned.