handdator

Visa fullständig version : Björnar som fångar lax


shape
2011-01-28, 13:13
Har säkert varit uppe förr, men varför inte köra det igen.

För cirka ett år sedan fick jag upp ögonen för naturen och det enkla men ändå magnifika som erbjöds. Från att ha spenderat stor tid och möda framför en datorskärm är jag nu regelbundet ute i naturen och ser mig omkring till att fiska, eller plocka lite svamp med flickan. Hur som helst så tycker jag att fler ska ut i naturen och andas in all härlighet, bara att luka på bark kan vara rätt häftigt :em:

Jag tycker att det givit distans till andra ting i min tillvaro!

Här är i alla fall ett naturklipp som inte går av för hackor, slå på HD!
0NcJ_63z-mA

PowPow
2011-01-28, 13:21
Fick mig att tänka på denna klassikern
xMd2NygaxpU

Nuthead
2011-01-28, 13:59
Härlig video Shape. Naturen börjar helt klart bli underskattad för många som fastnat i "mediaunderhållningsvärlden" :D

Powpow, finns en nyare rätt sköjig också!
1BBzpLEjAr8&

Mago
2011-01-28, 17:26
Tråden var kanske till bara för klippet, men det kändes mer som en allmän naturnerdstråd, och den skaran ställer jag mig stolt till! Naturen ger verkligen ett naturligt "high".

Snart är våren här och allt liv exploderar! Att vandra runt på en grön matta av tjock mossa och blåbärsris runt en liten sjö belägen djupt inne i skogen. Solen värmer på huden och får även tall och en att dofta underbart. Lommens läte ekar över vattnet, ackompanjerat av hackspettens trummande. Hela skogen spirar och alla djur, precis som jag, verkar lockas fram för att njuta av vårens intåg. Mmmmmm...

spange
2011-01-28, 17:49
är ute i princip varje helg, då fiskas det en hel del. kom hem för nån timme sedan efter skidtur till/från pimpling och eldning. blev fyra öringar i spannet 5-7hg ungefär.

fick hem en trevlig ryggsäck idag också som kanske invigs imorrn om tid finns.

Apos78
2011-01-28, 17:58
Naturen är underbar på alla sätt!

shape
2011-01-28, 18:49
Vad kul med likasinnade. Jag hoppas att jag inte förstör stämningen med mina förhoppningar om att snart ta jaktlicens, härligt härligt!

Här är en annan slags jakt, tillika ett av mina favoritklipp.

dP15zlyra3c&feature=channel

spange
2011-01-28, 18:51
Vad kul med likasinnade. Jag hoppas att jag inte förstör stämningen med mina förhoppningar om att snart ta jaktlicens, härligt härligt!

Här är en annan slags jakt, tillika ett av mina favoritklipp.

dP15zlyra3c&feature=channel

hehe, har flera i släkten och familjen som jagar. målet är ju ytterst sällan att enkom knäppa nåt djur. jag jagar inte själv men har fågelhund. skulle jag jaga så skulle den största behållningen av jakten vara att se hunden arbeta och trivas, det är riktigt roligt.

shape
2011-01-28, 18:57
hehe, har flera i släkten och familjen som jagar. målet är ju ytterst sällan att enkom knäppa nåt djur. jag jagar inte själv men har fågelhund. skulle jag jaga så skulle den största behållningen av jakten vara att se hunden arbeta och trivas, det är riktigt roligt.

Visst är det så! Och att se/njuta av naturen, umgänge och se hundarna arbete är inte heller fy skam!

olander08
2011-01-28, 19:48
En liten biprodukt av att klättra är just att vistas ute i naturen ;)

Apos78
2011-01-28, 20:35
En liten biprodukt av att klättra är just att vistas ute i naturen ;)

+1 på den.

Utevistelsen är en stor grej av hela klättringen. En ensam klippa som tronar över de småländska skogarna eller blickar ut över en norrländsk Ljungan. Livet har sina toppar helt klart.

shape
2011-01-30, 23:10
Vad kul med likasinnade. Jag hoppas att jag inte förstör stämningen med mina förhoppningar om att snart ta jaktlicens, härligt härligt!

Här är en annan slags jakt, tillika ett av mina favoritklipp.

dP15zlyra3c&feature=channel

Ledsen men måste bara bumpa tråden och framförallt det här klippet igen. Underbart klipp!

shadowfire
2011-01-31, 00:16
kul - bara jag som blev avis på de fyrbenta?
en annan kan stå en hel dag o svinga flugspöt utan att ens se minsta tillstymmelse till fena. :D ...

grymt läckert iaf... vet inte vad som fascinerar mest, att björnarna har lärt sig att de ska stå där och invänta maten, eller att fisken har lärt sig att flyga/hoppa för att ta sig vidare.

Arf Pingvin
2011-01-31, 09:26
kul - bara jag som blev avis på de fyrbenta?
en annan kan stå en hel dag o svinga flugspöt utan att ens se minsta tillstymmelse till fena. :D ...

grymt läckert iaf... vet inte vad som fascinerar mest, att björnarna har lärt sig att de ska stå där och invänta maten, eller att fisken har lärt sig att flyga/hoppa för att ta sig vidare.

Om du tar dig till alaska ska du se att du också kan fånga lax med händerna på sina ställen.

shape
2011-01-31, 15:09
Om du tar dig till alaska ska du se att du också kan fånga lax med händerna på sina ställen.

Med bara händer lär bli svårt! Hade man haft en stor håv däremot :thumbup:

Arf Pingvin
2011-01-31, 15:36
Det bara måste gå!

http://alaskabestfishing.org/wp-content/uploads/2010/07/alaska-salmon.jpg

Nitrometan
2011-01-31, 15:57
Om du tar dig till alaska ska du se att du också kan fånga lax med händerna på sina ställen.

Med bara händer lär bli svårt! Hade man haft en stor håv däremot :thumbup:

Jag har fångat en gädda med bara händerna i en insjö. Det går.

Jag var ute och snorklade och fick syn på gäddan som stod och sov under en flytbrygga. Jag höll andan och simmade sakta fram, funderade på hur nära jag kunde komma innan den vaknade. Till slut var jag så nära att jag kunde sträcka ut armen med handen över huvudet på den (eftersom den redan stod i skuggan så skuggade jag den inte). Snabbt satte jag in tumme och långfinger i gälarna på den och vips så hade jag fångat mig en gädda. Flera gånger har jag lyckats röra en sovande gädda och väcka den. En kompis fångade en gädda med kniv när han dök.