handdator

Visa fullständig version : Letar efter speciella viktskivor


yoinaz
2011-01-28, 02:47
Försökte på BODYs forum, men hittade inte de.

Jag ska köpa in fler viktplattor till vår Club. Hittade i en BODYtidning för något år sedan om ett par viktplattor som var svarta och har en linje med olika färger, beroende på vilken vikt det är. Utseendet är av typ, modernt.

Ni får gärna tipsa på andra viktskivor som är lite speciella. Snygga och moderna.

Exdiaq
2011-01-28, 03:16
Snygga och moderna? :confused:

Ska du ni träna med dem eller ha en egen liten modevisning?

Wille005
2011-01-28, 03:46
Snygga och moderna? :confused:

Ska du ni träna med dem eller ha en egen liten modevisning?
Sluta larva dig, vi vet alla hur svårt det är att fokusera på utförandet när viktskivorna skär sig med purpurfärgen i taklisten.

Herr Oberst
2011-01-28, 07:58
http://www.hookd.dk/Wos/FakseIF/eleiko%20skiver.jpg

http://www.thethirdspace.com/images/library/Fitness/Facilities/EleikoWeights.jpg

Snyggare än så blir det inte. Föredrar dock dom gamla

Nitrometan
2011-01-28, 08:06
Snyggare än så blir det inte. Föredrar dock dom gamla
Rätt på båda punkterna.

PowPow
2011-01-28, 08:40
http://www.hookd.dk/Wos/FakseIF/eleiko%20skiver.jpg.

http://www.thethirdspace.com/images/library/Fitness/Facilities/EleikoWeights.jpg.

Snyggare än så blir det inte. Föredrar dock dom gamla

Har alltid funderat på det. Varför är där blå färg (eller vad det är) på de svarta eleikoplattorna?

Nitrometan
2011-01-28, 08:57
Har alltid funderat på det. Varför är där blå färg (eller vad det är) på de svarta eleikoplattorna?
Det är ett hittepå för att det ska bli lättare att klova och lättare för domare/lyftare/coacher/publik att se att det är rätt klovat på stången.

50 kg - grön
25 kg - röd
20 kg - blå
15 kg - gul
10 kg - grön
5 kg - vit
2,5 kg - svart
1,25 kg - krom/silver

Fast numera säger de att färgen på vikterna under 15 kg inte spelar nån roll.

PowPow
2011-01-28, 08:59
Det är ett hittepå för att det ska bli lättare att klova och lättare för domare/lyftare/coacher/publik att se att det är rätt klovat på stången.

50 kg - grön
25 kg - röd
20 kg - blå
15 kg - gul
10 kg - grön
5 kg - vit
2,5 kg - svart
1,25 kg - krom/silver

Fast numera säger de att färgen på vikterna under 15 kg inte spelar nån roll.

Men varför inte bara göra hela plattan blå?

champion
2011-01-28, 09:05
Men varför inte bara göra hela plattan blå?


Det undrar jag också.

ARMSTARK
2011-01-28, 09:11
Eller så gör man som jag, man köper gamla slitna eleikovikter och målar om dem.

Nitrometan
2011-01-28, 09:16
Men varför inte bara göra hela plattan blå?

Det gör de nuförtiden.

När de producerade de gamla vikterna lyckades de inte få dem tillräckligt hållbara (OL = slänga vikterna i golvet 223 ggr per dag) med pigment i gummiblandningen. De hade redan blandat metallpulver i gummit för att uppnå rätt vikt och mått.

Vi har gamla gummivikter på klubben som är över 30 år och fortfarande är hela och fina (en aning slitna kring hylsan i hålet bara). Vi har bättrat på färgen på kanterna ett par gånger. "Gummifärg" sitter fantastiskt bra och håller i 5-10 år.

Eleiko jobbar med produktutveckling hela tiden och numera är deras vikter för det mesta genomfärgade. Dock finns några billigare varianter av vikterna (ej kalibrerade tävlingsvikter) som ej är helfärgade.

PowPow
2011-01-28, 09:25
Det gör de nuförtiden.

När de producerade de gamla vikterna lyckades de inte få dem tillräckligt hållbara (OL = slänga vikterna i golvet 223 ggr per dag) med pigment i gummiblandningen. De hade redan blandat metallpulver i gummit för att uppnå rätt vikt och mått.

Vi har gamla gummivikter på klubben som är över 30 år och fortfarande är hela och fina (en aning slitna kring hylsan i hålet bara). Vi har bättrat på färgen på kanterna ett par gånger. "Gummifärg" sitter fantastiskt bra och håller i 5-10 år.

Eleiko jobbar med produktutveckling hela tiden och numera är deras vikter för det mesta genomfärgade. Dock finns några billigare varianter av vikterna (ej kalibrerade tävlingsvikter) som ej är helfärgade.

Gott med en eleikoexpert. Tack för svaret :)

Nitrometan
2011-01-28, 09:28
Gott med en eleikoexpert. Tack för svaret :)

Vassego. Nåt borde man ju ha lärt sig när man har gosat med eleikovikter i snart 20 år. :MrT:

bubbe
2011-01-28, 09:29
Gott med en eleikoexpert. Tack för svaret :)

Menar det. Nitro är som en uppslagsbok.

Finns det inga mer bra frågor man kan passa på att ställa, när introducerade eleiko en särskild styrkelyftsstång?

z_bumbi
2011-01-28, 09:41
Prio ett är väl att viktskivorna ska vara bra och anpassade till verksamheten så inom vilket område skulle de viktskivorna du sett på bild användas?

Det dyker annars ganska ofta upp nya företag på marknaden som drar en rejäl reklamomgång för att sen försvinna så det är ju också möjligt att de inte längre säljs i Sverige eller överhuvudtaget.

EkarN
2011-01-28, 09:50
Menar det. Nitro är som en uppslagsbok.

Finns det inga mer bra frågor man kan passa på att ställa, när introducerade eleiko en särskild styrkelyftsstång?

Det är iaf jag intresserad av att veta:)

Nitrometan
2011-01-28, 10:05
Menar det. Nitro är som en uppslagsbok.

Finns det inga mer bra frågor man kan passa på att ställa, när introducerade eleiko en särskild styrkelyftsstång?

:D

Du har säkert bättre koll än jag där. Bättre Eleikokontakter också.

OL-stången kom 1963, eller rättare sagt, den togs fram på 50-talet och började väl tillverkas 58 eller 59 men användes på ett VM första gången 1963. SL hade sitt första VM 1970 och på den tiden använde man samma stång. Kan det ha varit kring 80 som det kom en SL-stång?

bubbe
2011-01-28, 10:25
:D

Du har säkert bättre koll än jag där. Bättre Eleikokontakter också.

OL-stången kom 1963, eller rättare sagt, den togs fram på 50-talet och började väl tillverkas 58 eller 59 men användes på ett VM första gången 1963. SL hade sitt första VM 1970 och på den tiden använde man samma stång. Kan det ha varit kring 80 som det kom en SL-stång?

Se där fanns en del fun facts att dra fram :)

Tror inte jag har bättre koll på sådana här saker. Är ett par år sen jag slutade där, min kontakt slutade också för något år sen...

Vet att fanns ett stort prisskåp med gamla medaljer/pokaler som gick massor av år tillbaka (60-talet iaf). Finns säkert en och annan rolig historia om lyftare som har varit där i de dåtida eleiko, som ju för en viss tid sen delades upp i olika bolag. Träningsdelen blev eleikosport och huvudbolaget som numera sysslar med bla sjukhusmatriel.

ArnoldOnLehmä
2011-01-28, 10:36
Det trådskaparen beskriver låter ju just som Eleikos träningsvikter. googla!

yoinaz
2011-02-07, 00:35
Snygga och moderna? :confused:

Ska du ni träna med dem eller ha en egen liten modevisning?

Det var ju inte alls svårberäknat att en sådan kommentar skulle dyka upp:Virro

Det borde inte vara svårt att veta. Men kan förklara ändå. Driver man en anläggning är alla saker viktiga. Man lyssnar mycket på kvinnor 40+, eftersom de är de mest kräsna damerna. Nu är det förvisso till en våning som de aldrig tränar på. Men vi håller på att designa undervåningen mer hardcore, men samtidigt modern. Är därför ute efter ett par stilrena viktskivor. Allt ska optimeras.

Listar inte ut hur man quotar fler användare.


z_bumbi: Jag är inte ute efter ett par viktskivor som köps på Rusta och är snygga. Självklart ska de vara bra. Trodde du något annat?


ArnoldOnLehmä: Eleiko har någorlunda snygga skivor, men inte alls likt min beskrivning. Det jag inte gillar med Eleiko är att det inte finns ett handtag. Jag kan nog se varför, ur kalibreringssynpunkt, men ur kommersiell vinkel tror jag det kan bli sämre.

z_bumbi
2011-02-07, 08:47
z_bumbi: Jag är inte ute efter ett par viktskivor som köps på Rusta och är snygga. Självklart ska de vara bra. Trodde du något annat?

Eftersom det enda du beskrev var utseendet så var det ju inte direkt lätt att veta och du har fortfarande inte beskrivit till vad du ska ha vikterna.

jakke
2011-02-07, 09:09
Vi har Hammer strengh på f&s. Gillar att de har hantag. http://image.made-in-china.com/2f1j00cCETlfVrIzuS/Fitness-Equipment-Hammer-Strength-Plate-Tree-SH14-.jpg

yoinaz
2011-02-08, 02:24
Eftersom det enda du beskrev var utseendet så var det ju inte direkt lätt att veta och du har fortfarande inte beskrivit till vad du ska ha vikterna.

Låter rätt osannolikt att det finns någon i detta avlånga land som beställer viktskivor som inte håller kvalité till en Club.

Det ska vara till en vanlig gymavdelning. Inte tävlingssatsning i tyngdlyftning om det var, det du undrade.

victor_n
2011-02-08, 07:21
Låter rätt osannolikt att det finns någon i detta avlånga land som beställer viktskivor som inte håller kvalité till en Club.


Då har du inte varit på en 24h anläggning:cool:

Nitrometan
2011-02-08, 07:26
Låter rätt osannolikt att det finns någon i detta avlånga land som beställer viktskivor som inte håller kvalité till en Club.
Det beror ju på vad man menar med kvalitet. Att de verkligen väger vad som sägs? Att de håller några år? Att de håller färgen? Att måtten är korrekta?

Vad är det för Club? Club Med?

Det ska vara till en vanlig gymavdelning. Inte tävlingssatsning i tyngdlyftning om det var, det du undrade.
Men då duger ju Casall eller Technogym.

yoinaz
2011-02-09, 02:45
Det beror ju på vad man menar med kvalitet. Att de verkligen väger vad som sägs? Att de håller några år? Att de håller färgen? Att måtten är korrekta?

Vad är det för Club? Club Med?


Men då duger ju Casall eller Technogym.

Så sant! Att de inte väger rätt på grammet är inget vi bryr oss om. Vi är en Club med gym, gruppträning, samt thaiboxning från och med idag - www.genkicenter.se.

Nu bryr sig väl ingen av er om utséende, men vi har och är ute efter alla kunder i olika åldrar och kön. Dock är det inte många som vill till "hardcoreavdelning" av vanliga svenssons, men alltid kul med någon designklick.

Hittade dessa: http://www.rbsportline.se/se/art/viktskiva-med-ptu-overdrag-casall.php

Spinkis
2011-02-09, 10:22
Är det inte bättre att köpa kakor som håller rätt mått och är lika stora? Vore kanske trevligt om nån som letar sig dit kan köra marklyft från rätt höjd!? :)

Ristretto
2011-02-09, 11:08
http://www.hookd.dk/Wos/FakseIF/eleiko%20skiver.jpg



Så ska det se ut!:thumbup:

yoinaz
2011-02-09, 14:24
Är det inte bättre att köpa kakor som håller rätt mått och är lika stora? Vore kanske trevligt om nån som letar sig dit kan köra marklyft från rätt höjd!? :)

20 eller 25kgs brukar vara rätt stl. Det är ju bara till att lägga två stycken sådana först.

Men frågan är om det är för jobbigt för gemene man!?

Hittar du några viktskivor som ser stilrena ut och någorlunda snygga med handtag i rätt storlek blir jag nöjd*flex*

Rickard
2011-02-10, 22:13
http://www.eleikosport.se/weightlifting/admin/picture/20110116130626.jpg
Typ så där?

ChrisDEFC
2011-02-11, 01:53
Typ så där?

Cleant!

Nitrometan
2011-02-11, 08:40
http://www.eleikosport.se/weightlifting/admin/picture/20110116130626.jpg
Typ så där?

Eleikos träningsvikter är fina. Men yoinaz ville ju ha handtag också!

ChrisDEFC
2011-02-11, 11:33
http://www.gymleco.se/Produkter/Produktbilder/423_middle.png

Sånna har vi på mitt gym, det är gött med handtag även om det är fult.

Rickard
2011-02-11, 11:41
Eleikos träningsvikter är fina. Men yoinaz ville ju ha handtag också!

Ja. Men dom är svarta med färgrand. Närmast hittills. :)