handdator

Visa fullständig version : Varför inte träna samma muskler flera dagar i rad?


Highway2Hell
2011-01-27, 23:48
Om man kollar på fotboll eller löpning så tränar ju de benen dagligen.
Så varför skulle man inte kunna köra tex bänkpress fyra dagar i rad?
Armhävningar är rätt vanligt vid varje träningspass inom fotboll om man kör 5 dagar i veckan.

Rusk
2011-01-27, 23:50
Kan du la göra om du vill, räkna inte med några muskelökningar bara.

Lepras
2011-01-27, 23:52
Varför startar du alltid så konstiga trådar?

ceejay
2011-01-27, 23:53
Det går att träna samma muskelgrupper varje dag.

HulkH
2011-01-28, 00:09
Det är väldigt individuellt hur snabbt din kropp kan återhämta sig.

Landström
2011-01-28, 00:14
Man kan dricka sprit varenda dag om man vill. Inte optimalt dock.

Honken
2011-01-28, 00:18
Det beror på att intensiteten är mkt högre när du styrketränar.

Du kan böja dig ned till toan för att ta en dump varje dag, men att böja 80-95% varje dag hade inte funkat då det påfrestar systemet något enormt.

Highway2Hell
2011-01-28, 00:26
Varför startar du alltid så konstiga trådar?

För att jag är konstig, nyfiken och har många frågor :D

Highway2Hell
2011-01-28, 00:26
Kan du la göra om du vill, räkna inte med några muskelökningar bara.

Varför inte?
Kommer ihåg att jag under en sommar gjorde armhävningar dagligen och fick rätt bra resultat.

HulkH
2011-01-28, 00:36
Det beror på att intensiteten är mkt högre när du styrketränar.

Du kan böja dig ned till toan för att ta en dump varje dag, men att böja 80-95% varje dag hade inte funkat då det påfrestar systemet något enormt.

You got a point ;)


som sagt, beror nog också rätt mycket på HUR hårt man tränar varje dag.

Fredrik_S
2011-01-28, 00:44
Har tränat magen hyfsat mycket 15 min minst ibland uppåt 30 eller mer varje dag sen nyår och jag har blevit otroligt mycket stabilare och starkare i bålen. Så DEN muskeln kan man iaf träna varje dag

Men som sagt beror det på hur hårt man tränar muskeln, jag gör även armhävningar varje dag och står på händer varje dag. Axlar och bröst har inte krymt för det.

Fetknoppen
2011-01-28, 01:45
Det beror på att intensiteten är mkt högre när du styrketränar.

Du kan böja dig ned till toan för att ta en dump varje dag, men att böja 80-95% varje dag hade inte funkat då det påfrestar systemet något enormt.

Man kan nog träna på 90 % av max 5-6 ggr/vecka utan att överträna sig. Det enda som händer är att 90 % av max blir mycket lägre än om man bara tränar muskelgrupperna/övningarna 2-3 ggr/vecka. Styrkan sjunker när kroppen aldrig får vila så 90 % av max blir helt säkert ganska mycket lägre inom några veckor om man tränar 6 ggr/vecka. Det pågår intressant forskning på området och vad jag har hört är att dom som tränade böj, bänk och mark 6 ggr/vecka ökade muskelmassan signifikant mer än dom som tränade 3 ggr/vecka, samtidigt som fettprocenten minskade snabbare hos dem som tränade fler ggr/vecka.

Honken
2011-01-28, 03:02
Om siffran 90% minskar så är det inte siffran 90% längre. Du sa det själv, man kan inte träna på den nivån så länge utan att tappa styrka; raka motsatsen till vad man tränar för.

Jag har kört högfrekvens (2-3 set @ 5 dagar/veckan) med enormt goda resultat, gick från 5 till 11 reps i chins på två månader efter att ha stagnerat i nästan ett halvår.

Om man ska träna frekvent så måste utmattningen dras ned drastiskt; 3-5 reps @ 10RM. Ligger man på 90% av sitt max så är det omöjligt att inte slita ut sig då du inte kan göra tillräckligt många reps för att kunna skala tillbaka. Det ända sättet att klara det och göra framsteg är att minsak vikten, men då ligger vi inte på 90% längre.

tntballe
2011-01-28, 08:22
Om siffran 90% minskar så är det inte siffran 90% längre. Du sa det själv, man kan inte träna på den nivån så länge utan att tappa styrka; raka motsatsen till vad man tränar för.

Jag har kört högfrekvens (2-3 set @ 5 dagar/veckan) med enormt goda resultat, gick från 5 till 11 reps i chins på två månader efter att ha stagnerat i nästan ett halvår.

Om man ska träna frekvent så måste utmattningen dras ned drastiskt; 3-5 reps @ 10RM. Ligger man på 90% av sitt max så är det omöjligt att inte slita ut sig då du inte kan göra tillräckligt många reps för att kunna skala tillbaka. Det ända sättet att klara det och göra framsteg är att minsak vikten, men då ligger vi inte på 90% längre.

Det är många program som gör att man blir nedtränad, och det är en styrkeminskning som bara är tillfällig. Och det är nog inte många som klarar att ta sitt 1RM vilken dag som helst i veckan, viket ju inte betyder att dom tränat fel.

Något som högfrekvent träning är bra på är att höja den lägsta styrkan man har när man är slutkörd i musklerna. Jag tror det är bättre att hålla koll på ens genomsnittliga dagsmax när man kollar styrkan vid högfrekvent träning.

Honken
2011-01-28, 20:17
Det är många program som gör att man blir nedtränad, och det är en styrkeminskning som bara är tillfällig. Och det är nog inte många som klarar att ta sitt 1RM vilken dag som helst i veckan, viket ju inte betyder att dom tränat fel.

När det gäller blockperiodisering så är det givetvis så, men superkompensation genom överträning är inget man eftersträvar i högfrekvens då principen bakom träningsmetoden är att inte slita ut sig från första början.

pejo
2011-01-28, 20:56
Man kan nog träna på 90 % av max 5-6 ggr/vecka utan att överträna sig. Det enda som händer är att 90 % av max blir mycket lägre än om man bara tränar muskelgrupperna/övningarna 2-3 ggr/vecka. Styrkan sjunker när kroppen aldrig får vila så 90 % av max blir helt säkert ganska mycket lägre inom några veckor om man tränar 6 ggr/vecka. Det pågår intressant forskning på området och vad jag har hört är att dom som tränade böj, bänk och mark 6 ggr/vecka ökade muskelmassan signifikant mer än dom som tränade 3 ggr/vecka, samtidigt som fettprocenten minskade snabbare hos dem som tränade fler ggr/vecka.
Kan man läsa om denna forskning någonstans?
Inspirerad av tntballe har jag har nu under en månad i princip kört någon form av mark/böj varje dag och utan att gå upp något i vikt tycker jag att styrkan ökat riktigt bra.
Precis som du säger är man ju ständigt nedtränad och lyfter ju mindre än om man vilar några dagar, kanske skiljer exempelvis 10kg. Detta kan ju göra att man tror att det måste vara bättre att vila. Det som hände när jag fortsatte träna nedtränad var att mitt max nedtränad ökade och var snart uppe i mitt tidigare utvilade max. När jag sen vilar i några dagar så får man tillbaka de där 10 kilona utöver det man ökat i sitt nedtränade max.
Det jag har märkt är att böj funkar ypperligt för den här träningen men att det efter ett markpass behövs ett lättare pass dagen efter.

mpersson
2011-01-28, 21:24
Sheiko bygger väl bla på dessa principer. Och många ska väl ha fått bra resultat av det. Dock anser jag det vara träning som bara ska köras en kortare period. Då de skulle slita extremt mkt på mina axlar att bänka 5-6 gnr i veckan i 30 år.