handdator

Visa fullständig version : Knäböj - min teknik


tomn
2011-01-27, 23:06
Hej!

Försöker förbättra min teknik när jag utför knäböj då jag lätt tappar formen och det mer börjar likna en good-morning, speciellt på högre vikter (höga för mig). Har filmat 2 av mina benpass och det är ca 1 veckas mellanrum mellan dem. Skulle vara väldigt tacksam om någon ville ge lite konstruktiv kritik på min teknik. Jag upplever att jag har lite bättra kontroll nu.. men vad tycker ni?
Det är filmat från lite olika vinklar så kanske är svårt att se..

8Yn65apQJ7c

s1XMiibwLvk

MVH

tomn

köttt
2011-01-28, 00:27
Tycker det ser bra ut! Knäna åker lite långt fram bara, det enda jag kunde märka.

Men vad fan vet jag, jag är disco :)

tomn
2011-01-28, 09:58
Tycker det ser bra ut! Knäna åker lite långt fram bara, det enda jag kunde märka.

Men vad fan vet jag, jag är disco :)

Ok. Nån aning om hur jag rättar till det? :) jag och mina storkben :smash:

BonkyBo
2011-01-28, 12:24
Tyckte det i överlag såg bra ut, speciellt i den senaste filmen där du får till ett bra djup i böjen.

Lite små rekommendationer dock; prova att istället för att ha tummen runt stången, ha den på andra sidan med de andra fingrarna. Detta kommer att hjälpa dig att brösta upp ordentligt, få bra tryck i ryggen vilket kommer hjälp dig när det börjar bli riktigt tungt samt att handleden kommer i linje med underarmen. Du vill ha den i linje för att vikten ska läggas på ryggen och inte på handleden.

Nu såg jag filmen utan ljud men det såg ut som att du andades in medans du gick ned? Detta är inte optimalt för att få en bra kraft upp, satsa på att ta ett bra andetag i diafragman (adnas med magen) innan du går ner och släpp först ut luften när du princip är hela vägen uppe.

Filma gärna hela kroppen från sidan. Det är lättare at se linjerna då. Samt så skulle det vara intressant att se hur dina fötter jobbar (ser ut som att du kommer upp på tårna ibland under uppgången, det kan förklara att dina knän skjuter fram ibland).

tomn
2011-01-28, 13:52
Tyckte det i överlag såg bra ut, speciellt i den senaste filmen där du får till ett bra djup i böjen.

Lite små rekommendationer dock; prova att istället för att ha tummen runt stången, ha den på andra sidan med de andra fingrarna. Detta kommer att hjälpa dig att brösta upp ordentligt, få bra tryck i ryggen vilket kommer hjälp dig när det börjar bli riktigt tungt samt att handleden kommer i linje med underarmen. Du vill ha den i linje för att vikten ska läggas på ryggen och inte på handleden.

Nu såg jag filmen utan ljud men det såg ut som att du andades in medans du gick ned? Detta är inte optimalt för att få en bra kraft upp, satsa på att ta ett bra andetag i diafragman (adnas med magen) innan du går ner och släpp först ut luften när du princip är hela vägen uppe.

Filma gärna hela kroppen från sidan. Det är lättare at se linjerna då. Samt så skulle det vara intressant att se hur dina fötter jobbar (ser ut som att du kommer upp på tårna ibland under uppgången, det kan förklara att dina knän skjuter fram ibland).

Ok, ska prova med annorlunda grepp nästa benpass. Jag andas nog in när jag gick ner.. får prova att inte göra det under nästa pass med! :)
Är nästan 100% säker på att jag inte kommer upp på tårna utan har hela fötterna i marken. Dock kanske jag har min tyngdpunkt för långt fram?

Börje H
2011-01-28, 14:25
Tycker det ser bra ut! Knäna åker lite långt fram bara, det enda jag kunde märka.

Men vad fan vet jag, jag är disco :)

Disco eller no disco så är det en korrekt iaktagelse :)

Du lyckas bibehålla ryggens kurvatur på ett riktigt bra sätt, möjligen(?) då, på bekostnad av att knäna åker framåt. Men, utgångsläget är ju 100 ggr bättre än om du skulle krumma påtagligt. Försök etablera tanken att du skall skjuta röven lite mera bakåt under sänkningen av stången -utan att tulla på ryggens fina kurvatur. Man ser ju inte heller fötterna i något av klippen och det skulle vara lite intressant att göra. Om man står hyftsat brett, som du gör, och sedan har fötterna pekandes ganska rakt fram är det lätt att "ploga" lite med knäna. Prova med fördel att speciellt uppmärksamma hur du har fötterna och kanske vinkla ut dem något. Det är inte alls säkert att du behöver göra något åt bredden mellan fötterna men var noga med att låta knäet "linjera" över fotbladet i sin rörelse.

Skrivit lite om just böjen här:
http://www6.idrottonline.se/LuleaAK-Styrkelyft/Traning/Knabojstraning/

Kika gärna avsnitten om övriga moment också :thumbup:

tomn
2011-01-29, 13:53
Disco eller no disco så är det en korrekt iaktagelse :)

Du lyckas bibehålla ryggens kurvatur på ett riktigt bra sätt, möjligen(?) då, på bekostnad av att knäna åker framåt. Men, utgångsläget är ju 100 ggr bättre än om du skulle krumma påtagligt. Försök etablera tanken att du skall skjuta röven lite mera bakåt under sänkningen av stången -utan att tulla på ryggens fina kurvatur. Man ser ju inte heller fötterna i något av klippen och det skulle vara lite intressant att göra. Om man står hyftsat brett, som du gör, och sedan har fötterna pekandes ganska rakt fram är det lätt att "ploga" lite med knäna. Prova med fördel att speciellt uppmärksamma hur du har fötterna och kanske vinkla ut dem något. Det är inte alls säkert att du behöver göra något åt bredden mellan fötterna men var noga med att låta knäet "linjera" över fotbladet i sin rörelse.

Skrivit lite om just böjen här:
http://www6.idrottonline.se/LuleaAK-Styrkelyft/Traning/Knabojstraning/

Kika gärna avsnitten om övriga moment också :thumbup:

Tack för responsen! Skall tänka på tipsen du gett och kommer filma i framtiden också, så ska försöka få med hela kroppen, från topp till tå! :)

heleträn
2011-01-31, 10:05
Kanske jag kan passa på att fråga nu när det diskuteras knäböj. Har tränat i ca 4 månader tre gånger i veckan och har på senaste tiden börjat uppleva att det "knäpper" i knäna när jag gör knäböj. Någon som vet vad det beror på? Fel teknik? Och borde man vara orolig? :)

vicarious
2011-01-31, 10:08
Kanske jag kan passa på att fråga nu när det diskuteras knäböj. Har tränat i ca 4 månader tre gånger i veckan och har på senaste tiden börjat uppleva att det "knäpper" i knäna när jag gör knäböj. Någon som vet vad det beror på? Fel teknik? Och borde man vara orolig? :)

Brosk skulle jag tro. Troligtvis inte farligt. Du får filma.

tomn
2011-01-31, 14:55
Filmade även böjen jag gjorde idag. Hade lite högre vikt på idag när jag körde så kanske ni tycker jag slarvar med tekniken nu, eller ser det ok ut?
Filmade ifrån lite olika vinklar så man skulle kunna se lite annorlunda.. vilken vinkel tycker ni är bäst?

AjRW__ZUy1A

tomn
2011-02-06, 00:42
JpmM_HeC9p8

Ännu ett klipp.. några kilo mer på stången.. hur tycker ni formen är nu?

BonkyBo
2011-02-06, 12:26
Tycker det ser ut som en bra bas att bygga på. Vilken vikt?

Snabba punker:

- Räta ut handleden. Den ska vara raka med underarmen.
- Titta inte uppåt som du gör. Stirra stenhårt på texten på ditt bröst (lite nedåt).
- Du fuskar lite med djupet ibland, men bara lite.
- Läs Starting Strength av Mark Rippetoe (förespråkar dock lägre position av stången).
- Lyssna inte för mycket på internetexperter. Läs Starting Strength igen.

JimmyJoe
2011-02-06, 13:25
Tycker det ser ut som en bra bas att bygga på. Vilken vikt?

Snabba punker:

- Räta ut handleden. Den ska vara raka med underarmen.
- Titta inte uppåt som du gör. Stirra stenhårt på texten på ditt bröst (lite nedåt).
- Du fuskar lite med djupet ibland, men bara lite.
- Läs Starting Strength av Mark Rippetoe (förespråkar dock lägre position av stången).
- Lyssna inte för mycket på internetexperter. Läs Starting Strength igen.


Har hört helt tvärtom. Att man ska hålla blicken högt?

tomn
2011-02-06, 15:07
Tycker det ser ut som en bra bas att bygga på. Vilken vikt?

Snabba punker:

- Räta ut handleden. Den ska vara raka med underarmen.
- Titta inte uppåt som du gör. Stirra stenhårt på texten på ditt bröst (lite nedåt).
- Du fuskar lite med djupet ibland, men bara lite.
- Läs Starting Strength av Mark Rippetoe (förespråkar dock lägre position av stången).
- Lyssna inte för mycket på internetexperter. Läs Starting Strength igen.

Inte spec mkt..85kg.
Tycker du att det är så på alla klipp eller mer/mindre på senaste?

tomn
2011-02-09, 17:12
Kändes ganska bra. Kanske lite fäll på ryggen i sista på 90er? Såg efteråt att det verkar lite instabilt i knät i bottenläget när jag ska upp?

80,90,90,90,70 kg

udX7EUxi-3o

Crocker
2011-02-09, 17:14
Impad, snyggt!
Tyckte det såg riktigt jäkla bra ut.
(Sista videon)

emi23j
2011-02-09, 17:30
Ser okej ut. Nägon har säkert sagt detta men:

- Försök sätta dig "bakåt". alltså få ut arslet lite mer. (Kanske inte den bästa förklaringen)
- Armarna. På nedvägen kan du ha dem hur du vill, men när du ska uppåt så in med armbågarna under stången. Få dem att peka ned mot golvet, inte snett bakåt, utan nedåt.
- Blicken framåt.

I övrigt är snett bakifrån ingen höjdar vinkel att bedöma från. Men du är defintivt inne på rätt spår, bara fortsätta jobba så kommer du att hitta det som saknas. När du väl får till det kommer det bli en "aha" upplevelse.

cero
2011-02-09, 17:36
Vad spelar armarnas position för roll?

tomn
2011-02-09, 17:43
Impad, snyggt!
Tyckte det såg riktigt jäkla bra ut.
(Sista videon)

Tack, men än finns det saker att rätta till! :)

Ser okej ut. Nägon har säkert sagt detta men:

- Försök sätta dig "bakåt". alltså få ut arslet lite mer. (Kanske inte den bästa förklaringen)
- Armarna. På nedvägen kan du ha dem hur du vill, men när du ska uppåt så in med armbågarna under stången. Få dem att peka ned mot golvet, inte snett bakåt, utan nedåt.
- Blicken framåt.

I övrigt är snett bakifrån ingen höjdar vinkel att bedöma från. Men du är defintivt inne på rätt spår, bara fortsätta jobba så kommer du att hitta det som saknas. När du väl får till det kommer det bli en "aha" upplevelse.

Känns riktigt svårt att "sätta sig" mer eller vad man ska säga. Som att jag inte kan hålla ryggen i samma kuvatur då. Några tips för att få in det mer?

Är det med armarna för att brösta upp sig så mycket som möjligt?

Har även hört både det ena och andra om blicken, varför framåt? (vet ej faktiskt varför jag kör uppåt, men känns som att jag har lättare att inte fälla mig framåt då..)

Tack för kritik, det uppskattas! :)

cero
2011-02-09, 17:54
Behöver det nödvändigtvis vara något dåligt att skjuta fram knäna lite för "mycket"? Vissa utnyttjar bra fotledsrörlighet för att komma ned längre. Antar att knäna inte mår lite bra av detta?

tomn
2011-02-17, 10:49
Kändes ok, men får lite "dipp" på röven i en hel del reps? Länden krummas inte något spec, men inte långt ifrån..
Filmade 1:a, 2:a ,3:e & 5:e setet. Från sidan och snett bakifrån, lite varierat.

BYKvSvB1tp4

NordKD
2011-02-17, 11:19
Har också hört att man ska ha blicken fäst rakt fram under hela övningen.

tntballe
2011-02-17, 11:34
Vart man ska titta hör ihop med vilken böjstil man har, en mer upprätt böj med stången högt uppe brukar innebära att man ska titta uppåt för att lättare hålla uppe ryggen. Som med många andra detaljer så ska man inte säga att det ena eller andra är rätt eller fel, det handlar om olika sätt att göra det på och inom alla stilar så hittar man grymt starka personer.

tomn
2011-02-17, 18:19
Vart man ska titta hör ihop med vilken böjstil man har, en mer upprätt böj med stången högt uppe brukar innebära att man ska titta uppåt för att lättare hålla uppe ryggen. Som med många andra detaljer så ska man inte säga att det ena eller andra är rätt eller fel, det handlar om olika sätt att göra det på och inom alla stilar så hittar man grymt starka personer.

Iom att jag har stången ganska högt upp bör jag kanske kolla upp mer

ceejay
2011-02-17, 18:23
Behöver det nödvändigtvis vara något dåligt att skjuta fram knäna lite för "mycket"? Vissa utnyttjar bra fotledsrörlighet för att komma ned längre. Antar att knäna inte mår lite bra av detta?

Nej. Inga problem med att knäna åker en del över knäna. Vet inte riktigt vad detta kommer ifrån, om att alla tjatar att knänainte får göra det.

tomn
2011-02-20, 13:49
Film från dagens böj.. samtliga 5 set jag körde på 90kg, så lite tyngre än tidigare. Kändes dock som jag hade bättre buktryck och inte dippa lika mycket med röven som föregående pass. Försökte även pressa in armbågarna under stången mer på vägen upp på vissa set, men det kanske inte blev nån skillnad..

Kom gärna med kritik som sagt.

H3n-AMxyVYY

cero
2011-02-20, 13:51
Nej. Inga problem med att knäna åker en del över knäna. Vet inte riktigt vad detta kommer ifrån, om att alla tjatar att knänainte får göra det.

Frågan är om knäna tar mer stryk ju längre fram dom kommer.

tomn: Vet inte riktigt om det är jag som inbillar mig, men jag tycker allt att du böjer lite på ryggen när du börjar närma dig slutläget. Hur är det med rörligheten i baksida lår?

tomn
2011-02-20, 14:26
Frågan är om knäna tar mer stryk ju längre fram dom kommer.

tomn: Vet inte riktigt om det är jag som inbillar mig, men jag tycker allt att du böjer lite på ryggen när du börjar närma dig slutläget. Hur är det med rörligheten i baksida lår?

Är inte riktigt med på hur du menar. Menar du att ländryggen krummas och rumpan dippar lite eller att hela min rygg faller fram(likt en good morning)?

Själv tycker jag att jag inte har lika mkt svank som ibörjan men att ryggen är hyfsat rak eller? Lite dipp på vissa reps.. Fast jag är ingen expert såklart.

cero
2011-02-20, 14:51
Efter att ha kollat lite mer måste jag nog ta tillbacks det där. Möjligtvis att bröstryggen åker lite framåt, men det är ingen fara precis. Och du dippar inte särskilt mycket alls. Du har väldigt bra djup, så du skulle kunna offra lite av det (betoning på lite) om du vill få bort dippen helt.

tomn
2011-02-21, 14:37
Efter att ha kollat lite mer måste jag nog ta tillbacks det där. Möjligtvis att bröstryggen åker lite framåt, men det är ingen fara precis. Och du dippar inte särskilt mycket alls. Du har väldigt bra djup, så du skulle kunna offra lite av det (betoning på lite) om du vill få bort dippen helt.

Ok, jag brukar försöka stretcha mycket nedre extremitet nuförtiden så kanske kan behålla djupet utan dipp snart om man har tur :)

tomn
2011-02-24, 16:15
4 set på 90 igen. 4,4,4,4 reps. Känner att det vissa av seten fick jag lite dipp och blev lite framtung.

vVHk6AY9-4M

BonkyBo
2011-02-24, 16:43
Snyggt jobbat. Hur känns det?

Har du funderat på varför du blir framtung ibland? (Dåligt tryck i diafragman / för smal fotpostionering / dåliga skor)

tomn
2011-02-24, 17:11
Snyggt jobbat. Hur känns det?

Har du funderat på varför du blir framtung ibland? (Dåligt tryck i diafragman / för smal fotpostionering / dåliga skor)

Det känns ändå överlag bra. Vet faktiskt inte varför..kör med ett par vanliga gympadojher med inlägg efter min fot. Kanske bör prova i ett par mer platta som t.ex. Converse?
Kan ha berott på att jag inte höll buktrycket lika bra alla set kanske..

sandberg93
2011-02-24, 18:23
Tycker det ser ut som en bra bas att bygga på. Vilken vikt?

Snabba punker:

- Räta ut handleden. Den ska vara raka med underarmen.
- Titta inte uppåt som du gör. Stirra stenhårt på texten på ditt bröst (lite nedåt).
- Du fuskar lite med djupet ibland, men bara lite.
- Läs Starting Strength av Mark Rippetoe (förespråkar dock lägre position av stången).
- Lyssna inte för mycket på internetexperter. Läs Starting Strength igen.

man ska titta upp the end, annars finns chansen att du ramlar framlänges.

BonkyBo
2011-02-24, 20:58
man ska titta upp the end, annars finns chansen att du ramlar framlänges.

Nu känner jag mig gammal. Förstår inte ungdomslingon ... "upp the end?". "Chansen" att ramla? Risken antar jag att du menar?

Just huvudets position i knäböjen är uppe för debatt vill jag mena. En del (Mark Rippetoe tex) menar att en position där nacken är i linje med ryggraden är att föredra medans andra (Jim Wendler tex) tycker att det är en person fråga och att det inte spelar någon större roll så länge det inte är något extremt.

Tomn: Du behöver en sko med hård låg sula. Typ Converse som du säger. Sedan tycker jag att ett bra tips är att lyfta alla vikter som att det är svintungt dvs alltid med rätt förberedelse och inställning. Så ja, se till att sköta andningen.

tomn
2011-02-24, 21:51
Nu känner jag mig gammal. Förstår inte ungdomslingon ... "upp the end?". "Chansen" att ramla? Risken antar jag att du menar?

Just huvudets position i knäböjen är uppe för debatt vill jag mena. En del (Mark Rippetoe tex) menar att en position där nacken är i linje med ryggraden är att föredra medans andra (Jim Wendler tex) tycker att det är en person fråga och att det inte spelar någon större roll så länge det inte är något extremt.

Tomn: Du behöver en sko med hård låg sula. Typ Converse som du säger. Sedan tycker jag att ett bra tips är att lyfta alla vikter som att det är svintungt dvs alltid med rätt förberedelse och inställning. Så ja, se till att sköta andningen.

Tack för respons!

Skall prova ett par andra dojjer nästa pass.. Kanske det känns bättre att marka då med.

BonkyBo
2011-02-24, 22:54
Tack för respons!

Skall prova ett par andra dojjer nästa pass.. Kanske det känns bättre att marka då med.

Marken kommer bli mycket bättre. Vill du vara extra ball tar du av dig skorna helt.

Liebe
2011-02-26, 17:52
Vill låna tråden för att få en fråga om teknik. Jag har kört knäböjj i nu typ 3-4 år. Jag upptäckte tjusningen när jag var på Bosön med mitt dåvarande fotbollslag och fick träning med några olympier. Hursom så fick jag först börja med platta under bakre delen av fötterna för jag hade problem att komma ner annars. Nu igår skulle jag testa att värma lite bara sådär för att sen därefter sätta dit en viktskiva som stöd för hälen.

Till min häpnad kunde jag plötsligt gå ner bara sådär precis som man ska utan att använda sig av stöd under hälen. Jag vart såklart glatt överraskad och stod och observerade länge hur mina knän var i förhållande till fötterna, djup, ryggens stabilitet m.m. och fann det hela helt regelrätt.

Det jag inte förstår är hur det bara sådär PLÖTSLIGT kom sig att jag nu kunde kasta stödhjulen. Självklart klagar jag inte men som ni förstår är jag mest bara förvånad!

TurningTorso
2011-02-26, 18:58
Tack för respons!

Skall prova ett par andra dojjer nästa pass.. Kanske det känns bättre att marka då med.

Jag är också långbent (några cm kortare än dig dock) och har precis kört igång efter många år från träning. Från att träna mest felaktigt har jag läst på lite vilket bl a gjort att jag precis bytt skor. Det funkar!

Du har fått många bra tips. Som novis tänkte jag lägga till vad som hjälpt mig lite.

Jag kör med stången längre ner. Rippetoe's "titta ner" är ju för att få igång vad han kallar "hip drive". Om man experimenterar lite (på lättare vikter) med att titta på golvet ett par meter framför sig och försöker att resa höften och bara hålla vinkeln på överkroppen så kan övningen kännas helt annorlunda. Men det är om man kör med stången lågt och fäller ryggen ganska mycket. Det har iaf fungerat bra för mig. Box squats har varit nyttigt för min del, så det rekommenderar jag också.

Sedan håller jag med BonkyBo, köp Rippetoes's Starting Strength. 58 sidor om knäböj är aldrig fel. :)

tomn
2011-02-26, 23:08
Skall prova filma ett pass där jag använder mina nya dojjer så snart som möjligt, troligtvis på måndag. Undrar jag om det blir någon skillnad. Mina gamla skor har lite högre inlägg baktill, så det är ju som att stå på en liten viktplatta.

BonkyBo
2011-02-27, 09:13
Skall prova filma ett pass där jag använder mina nya dojjer så snart som möjligt, troligtvis på måndag. Undrar jag om det blir någon skillnad. Mina gamla skor har lite högre inlägg baktill, så det är ju som att stå på en liten viktplatta.

Se bara till att köra in de nya skorna ordentligt innan du laddar på en massa kakor. Mycket i din teknik kan behöva justeras när du byter skor.

tomn
2011-02-27, 09:18
Se bara till att köra in de nya skorna ordentligt innan du laddar på en massa kakor. Mycket i din teknik kan behöva justeras när du byter skor.

Passar bra när jag börjar ett nytt upplägg nu. Lägre vikter men högfe reps :)

EeJay
2011-02-28, 00:26
Jag tycker som de flesta att det ser helt okej ut.

Om jag ska komma med någonting konstruktvt så -misstänker- jag att du har för stor vinkel utåt med tårna i din stance. Det är svårt att säga om det faktiskt är så då du inte visar det på videon.

Om du kollar på din kropps naturliga rörelsemönster så är det sällan du arbetar med fötterna vinklade så att tårna pekar utåt. I knäböj med belastning så medför det dessutom en förskjutning utav "knä över tå"-principen och din kropp måste kompensera för att bibehålla balansen. Detta skapar en onödig stress som kan medföra skador (vanligaste skadeorsaken är just kompensationsstress). Tänk atletiskt, hur utför du rörelsen så naturligt som möjligt? Tårna ska peka så rakt fram som möjligt.

Men å andra sidan så kanske du har stenkoll på det bara att videon inte visar ;) (fast jag tycker det ser ut som så i knäna när du är i det djupaste läget.