handdator

Visa fullständig version : Hängande benlyft.


timmey111
2011-01-27, 22:23
Hej! Har testat på hängande benlyft som ska vara bra för magen eller obliques? Men när jag gör den känns det inte på magen, utan det är mer jobbigt. Känns även mer i benen. Något som är fel? Hur ska det kännas?


Tack!

krappen
2011-01-27, 22:49
Försök tänka på att det är höftböjarna som ska göra jobbet i övningen, det kan hjälpa om du hänger lite bakåt med benen i utgångsläget så att du får större anspänning i början utav rörelsen

Tolkia
2011-01-27, 23:07
Du kommer ju alltid att jobba lite med benen i hängande benlyft. Höftböjaren går ju inte så långt ned, och något måste ju lyfta benen. Ett ben är ganska tungt.

vicarious
2011-01-28, 08:47
Helt ärligt så tycker jag det är en övning man kan skippa utan att gå miste om särskilt mycket.

z_bumbi
2011-01-28, 09:44
Hej! Har testat på hängande benlyft som ska vara bra för magen eller obliques? Men när jag gör den känns det inte på magen, utan det är mer jobbigt. Känns även mer i benen. Något som är fel? Hur ska det kännas?


Tack!

Har du raka eller böjda ben och hur långt rullar du upp knäna mot överkroppen?

Fredrik_S
2011-01-28, 09:48
Helt ärligt så tycker jag det är en övning man kan skippa utan att gå miste om särskilt mycket.

Helt ärligt är det en av mina absoluta favoritövningar för magen/bålen. Och jag gör den varje träningspass i massa olika former(vridningar saxningar/pendlingar med ben, negativa, långsamma, snabba)
Bara man kommer förbi tröskeln för hur svår och jobbig den är i början är den guld!

Anabolismus
2011-01-28, 09:51
Helt ärligt är det en av mina absoluta favoritövningar för magen/bålen. Och jag gör den varje träningspass i massa olika former(vridningar saxningar/pendlingar med ben, negativa, långsamma, snabba)
Bara man kommer förbi tröskeln för hur svår och jobbig den är i början är den guld!

Håller med (förutom att jag kör den varje pass).

The Truth
2011-01-28, 10:11
Hej! Har testat på hängande benlyft som ska vara bra för magen eller obliques? Men när jag gör den känns det inte på magen, utan det är mer jobbigt. Känns även mer i benen. Något som är fel? Hur ska det kännas?


Tack!Se det som en övning du ska bli starkare i istället. Skit i hur det känns eller kör den inte alls. Och ja, det är nog dina höftböjare som du känner i.

SiSenior
2011-01-28, 10:27
Personligen får jag bättre kontakt med 6-packet när jag ligger ner på en bänk och kör med hantel eller i kabel.

krappen
2011-01-28, 12:21
Vad är egentligen skillnaden på att köra benlyft liggandes på bänk och hängandes i räcke?

The Truth
2011-01-28, 12:31
Vad är egentligen skillnaden på att köra benlyft liggandes på bänk och hängandes i räcke?Övningarna stavas olika och ser lite annorlunda ut, men i längden spelar det verkligen ingen roll.

SiSenior
2011-01-28, 12:36
Vad är egentligen skillnaden på att köra benlyft liggandes på bänk och hängandes i räcke?

Inte mycket. Kör den av övningarna du upplever bäst kontakt i, med önskad muskel.
Postat via en mobil enhet

z_bumbi
2011-01-28, 13:43
Vad är egentligen skillnaden på att köra benlyft liggandes på bänk och hängandes i räcke?

Det beror på utförandet men i hängande benlyft kan (<-OBS!) du oftast få en mycket längre rörelse och eftersom du inte vill börja gunga så måste du bromsa mer i den negativa fasen eller vänta tills du är stilla igen inför nästa reps.

spoon
2011-01-28, 13:59
Ni som kör hängande benlyft, hur högt går ni med benen?

The Truth
2011-01-28, 14:05
Ni som kör hängande benlyft, hur högt går ni med benen?90 grader

z_bumbi
2011-01-28, 15:13
Ni som kör hängande benlyft, hur högt går ni med benen?

Jag kör den inte just nu men du kan, om du är tillräckligt stark, utan problem nudda med fötterna i höjd med händerna eller om du kör med böjda ben få in knäna intill bröstkrogen.

Troll
2011-01-28, 15:37
Vad är egentligen skillnaden på att köra benlyft liggandes på bänk och hängandes i räcke?

Jag tycker personligen inte det är fel att växla dom emellan.

Hängande kan du kontrahera mer/längre med motstånd, ligger du kommer du ju bara till 90 grader innan motståndet försvinner.

Däremot kan du om du ligger på en bänk få ett bra mycket bättre sträck i botten om du går ända ner till golvet med benen.


Ni som kör hängande benlyft, hur högt går ni med benen?

upp med fötterna över stången.

Brukar även dropseta genom att köra knälyft när jag inte orkar fler benlyft med raka ben.

En annan bra variant är att köra med armar och ben lite krökta och köra knäna mot armbågarna. (KTE / Knees To Elbows)